Fulltext

الكفاءة الأفتراسية للدعسوقة ذات السبع نقاط Coccinella Spetempunctata (L.) في مكافحة من الباقلاء الأسود Aphis fabae (Scop) (Homoptera: Aphididae)

سيلان حسين صكر

Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل
ISSN: 19920652 23128135 Year: 2015 Volume: 23 Issue: 1 Pages: 302-307
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Abstract

Field and laboratory studies were conducted to evaluate the predtion potency of the predator coccincella septemounctata (L.) (Coleoptera: Coccinellidae). In controlling Aphis fabae (scop). Results showed that larvae of predator consumed 995, 313and 61of eggs, nymphs and adults for insect Aphis fabae respectively. And the fourth phase larvae of the predator are the most predatisim efficiency, and the adults predator can feed on the insect stages from the egg, nymphs and adults 1663, 871 and 216respectively. Also the results showed that the density of larvae and adults predator high efficiency in decreasing the density for different insect stages.

نفذت دراسة مختبرية وحقلية لأختبار الكفاءة الأفتراسية للمفترسCoccinella Spetempunctata أظهرت النتائج أن يرقات المفترس تستهلك ما مجموع 995، 338 و 61 من البيض والحوريات والبالغات لحشرة من الباقلاء الأسود Aphis fabae على التوالي ، وأن يرقات الطور الرابع للمفترس كانت أكثر كفاءة أفتراسية ، كما لوحظ أن بالغات المفترس تتغذى على أدوار الحشرة المختلفة من البيض والحوريات والبالغات إذ بلغت 133 ، 871 و 216 على التوالي ، كما أظهرت النتائج أيضاً أن الكثافة العددية ليرقات وبالغات المفترس ذات كفاءة عالية في خفض الكثافة العددية لأدوار الحشرة المختلفة.

Keywords

Coccinella Spetempunctata --- الباقلاء الأسود --- Coccinella Spetempunctata