Fulltext

Fuzzy logic in the estimate of reliability function for k - components systems

المنطق الضبابي في تقدير دالة معولية الأنظمة لـ من المركبات

انتصار عريبي فدعم --- ليث فاضل سيد حسين

journal of Economics And Administrative Sciences مجلة العلوم الاقتصادية والإدارية
ISSN: 2227 703X / 2518 5764 Year: 2016 Volume: 22 Issue: 87 Pages: 391-404
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Abstract

One of the important things provided by fuzzy model is to identify the membership functions. In the fuzzy reliability applications with failure functions of the kind who cares that deals with positive variables .There are many types of membership functions studied by many researchers, including triangular membership function, trapezoidal membership function and bell-shaped membership function. In I research we used beta function. Based on this paper study classical method to obtain estimation fuzzy reliability function for both series and parallel systems.

من الأمور المهمة التي يقدمها الأنموذج الضبابي هو تحديد دوال الانتماء. التي تستعمل في تطبيقات دالة المعولية الضبابية مع دوال الفشل من النوع الذي يهتم بالمتغيرات العشوائية الموجبة اذ أن هناك انواع عديدة من دوال الانتماء درست من قبل العديد من الباحثين منها والاكثر شيوعاً دالة الانتماء المثلثية و دالة الانتماء لشبه المنحرف والدالة الكاوسية اما في هذا البحث تم اعتماد دالة بيتا كدالة انتماء تكون اكثر مرونة في التطبيقات الاحصائية واعتمد في هذا البحث دراسة أسلوب الطريقة التقليدية للحصول على تقدير دالة المعولية الضبابية لكل من النظامين المتسلسل والمتوازي .

Keywords

Fuzzy Reliability --- Fuzzy Systems --- Fuzzy Logic --- Beta Distribution --- Membership Functions --- المعولية الضبابية ، الانظمة الضبابية ، المنطق الضبابي ، توزيع بيتا ، دوال الانتماء.