Fulltext

The impact of organizational change management in job satisfaction among employees in organization A field study to explore the views of a sample of employees In Baghdad plant (tents)/ Baghdad - Waziriya

تأثير إدارة التغيير التنظيمي في الرضا الوظيفي لدى العاملين في المنظمة دراسة ميدانية لاستطلاع آراء عينة من العاملين في معمل بغداد (الخيم)/ بغداد- الوزيرية

حمزة محمد الجبـوري

journal of Economics And Administrative Sciences مجلة العلوم الاقتصادية والإدارية
ISSN: 2227 703X / 2518 5764 Year: 2016 Volume: 22 Issue: 88 Pages: 249-270
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Abstract

The organizational change management, follows the approach to the transfer or transmission of the individual, or team, or the organization of the current case to the case of a future planned. It is an organizational process aimed at helping stakeholders to accept and then the changes in their business environment. And job satisfaction can be defined as the individual's sense of happiness and satisfaction during the performance of his work and achieved compatibility between what the individual expects from his work and how much it actually gets in this work, and job satisfaction is to pay the individual components of the work and production. Through the concepts above chose researcher on the title search goal of: "The impact organizational change management in job satisfaction among employees in orginization", in order to stand at the level of the relationship and the type of influence and power between the two variables mentioned, through test hypotheses two main which were submitted in the research methodology. Were distributed to identify search sample consisted of thirty (30) members of the individuals working in the Baghdad plant (tents)/ Baghdad- Waziriyah, in order to obtain the necessary data that was used later in the process of statistical analysis, where the research found the most important conclusion represented by the presence of a high level of correlation between the organizational change management and variables on the one hand, and job satisfaction among employees and variables on the other hand, as well as check the level of impact is acceptable between the organizational change management and variables of party, in job satisfaction among employees and variables at the opposite end, and this is what indicated by the results of the statistical analysis as for the most important research came out of recommendations represent intensify and encourage "interest organizational change management mechanisms followed in Baghdad plant (tents)/ Baghdad- Waziriyah, because of its positive effects on job satisfaction among employees".

تمثل إدارة التغيير التنظيمي، نهج يُتبع لتحويل او انتقال الفرد، او فريق العمل، او المنظمة من حالة راهنة الى حالة مستقبلية مخطط لها. فهي عملية تنظيمية تهدف إلى مساعدة اصحاب المصلحة للقبول ومن ثم تبني التغييرات في بيئة الاعمال الخاصة بهم. ويمكن تعريف الرضا الوظيفي بأنه شعور الفرد بالسعادة والارتياح اثناء ادائه لعمله ويتحقق ذلك بالتوافق بين ما يتوقعه الفرد من عمله ومقدار ما يحصل عليه فعلاً في هذا العمل، ويتمثل الرضا الوظيفي في المكونات التي تدفع الفرد للعمل والإنتاج. ومن خلال هذين المفهومين وقع اختيار الباحث على عنوان البحث المتمثل في: "تأثير إدارة التغيير التنظيمي في الرضا الوظيفي لدى العاملين في المنظمة"، وذلك بهدف الوقوف على مستوى العلاقة ونوع التأثير وقوته بين المتغيرين المذكورين، من خلال إختبار الفرضيتين الرئيستين اللتين تم تقديمهما في منهجية البحث. وتم توزيع استبانة البحث على عينة تألفت من (30) ثلاثين فرداً من الافراد العاملين في معمل بغداد (الخيم)/ بغداد-الوزيرية، بهدف الحصول على البيانات اللازمة التي استعملت لاحقاً في عملية التحليل الاحصائي حيث توصل البحث الى اهم استنتاج المتمثل بوجود مستوى عال من العلاقة الارتباطية بين إدارة التغيير التنظيمي ومتغيراتها من ناحية، والرضا الوظيفي لدى العاملين في المنظمة ومتغيراتها من ناحية آخر، فضلاً عن تحقق مستوى تأثير مقبول بين إدارة التغيير التنظيمي ومتغيراتها من طرف، في الرضا الوظيفي لدى العاملين ومتغيراتها في الطرف المقابل، وهذا ما بينته نتائج التحليل الاحصائي، اما اهم ما خرج به البحث من توصيات فتمثل بـتكثيف وتشجيع "الاهتمام بآليات إدارة التغيير التنظيمي المتبعة في معمل بغداد (الخيم)/ بغداد-الوزيرية، لما له من آثار ايجابية في الرضا الوظيفي لدى العامليـن".

Keywords

organizational change management --- organizational change management properties --- job satisfaction --- job satisfaction important. --- إدارة التغيير التنظيمي- خصائص إدارة التغيير التنظيمي - الرضا الوظيفي - اهمية الرضا الوظيفي.