Fulltext

tourism In the Koran

السياحة في القران الكريم

Abu Alfutooh Abdul Qadir shakir أبو الفتوح عبد القادر شاكر

Journal of Islamic sciences مجلة العلوم الاسلامية
ISSN: 22259732 Year: 2015 Volume: 1 Issue: 11 Pages: 11-37
Publisher: Iraqi University الجامعة العراقية

Abstract

Prophet  asked by Bedouins: (O Messenger of Allah Ontdaoy? Said: Daw, the Almighty God did not put any disease but put his medicine, is one disease: Pyramid) (), says the son of values ​​ commenting: (Allenba healing commented on coincidence medication for the disease, it is nothing of the creatures only to him against, and all his performance against the drug treats Ddh, commented Prophet  healing the approval of the disease to the drug, and the amount in excess of the mere existence, the medicine when it exceeded the degree of the disease in the how, or increased in quantity on what should be moved to another disease, and when the Palace by the MiEV resisting, but the treatment is a minor. and when the healer was not located on the medication, or medication not located on the disease did not get cured, and when the time was not valid for the drug, to Manf, and when the body is Negotiable him, or is unable to carry force, then blocker prevents the impact of healing did not happen for lack of coincidence, and when coincidence has received healing, God willing, and must

سئل الرسول  من قبل الأعرابُ: (يا رسول الله أنتداوى؟ قال: تَدَاوَوْا، فَإِنَّ اللهَ عز وجل لَمْ يَضَعْ دَاءً إِلاَّ وَضَعَ لَهُ دَوَاءً، غَيْرَ دَاءٍ وَاحِدٍ: الْهَرَمُ)( )، يقول ابن القيم  معقباً: (علق النبي الشِّفاء على مصادفة الدواء للداء، فإنه لا شيء من المخلوقات إلا له ضد، وكلّ داء له ضد من الدواء يعالج بضده، فعلق النبي  البُرء بموافقة الداء للدواء، وهذا قدرٌ زائد على مجرد وجوده، فإن الدواء متى جاوز درجة الداء في الكيفية، أو زاد في الكمية على ما ينبغي، نَقَلَه إلى داء آخر، ومتى قصّر عنها لميَفِ بمقاومته، ولكان العلاج قاصراً. ومتى لم يقع المُداوي على الدواء، أو لم يقع الدواء على الداء لم يحصُل الشفاء، ومتى لم يكن الزمان صالحاً لذلك الدواء، لمينفع، ومتى كان البدن غير قابل له، أو القوة عاجزة عن حمله، أو ثَمّ مانع يمنع من تأثيره لم يحصل البُرء لعدم المصادفةِ، ومتى تمت المصادفة حصلَ البرء بإذن الله ولا بد)( ).

Keywords

tourism M the Koran --- السياحة --- القران الكريم