Fulltext

The concept of purpose and its impact on different scholars in the door of Hajj

مفهوم الغاية وأثره في اختلاف الفقهاء في باب الحج

Abdel Azim Ahmed aggression عبد العظيم أحمد عدوان

Journal of Islamic sciences مجلة العلوم الاسلامية
ISSN: 22259732 Year: 2015 Volume: 1 Issue: 11 Pages: 287-309
Publisher: Iraqi University الجامعة العراقية

Abstract

The concept of end one of the topics of assets acquired disagreement among scientists as the argument, whether or not considered.2. The purpose mean: denote text that is utmost on the absence of what it says of the rule after this end and prove its opposite afterwards.3. People of language and assets mentioned that words (even, and to) too, any Daltan that the ultimate judgment of what follows what came before.4. After viewing the evidence of the two teams of scientists all confirmed and Alnavin of the concept of end turns out that the most correct view is the view of the first-team all confirmed.5. The opinion of those who say Psonah arrangement, any (slaughter and throat) is correct; what narrated from the Prophet  chatter of a function to raise embarrassment to those who gave throat to slaughter, are Sunni evidence to provide the slaughter on the throat, above the arrangement mentioned fixed the text of the Koran, and actions of the Prophet  in farewell, and on it the whole people of the city and others of the earlier and later.

إن مفهوم الغاية واحد من مواضيع الأصول التي حصل خلاف فيها بين العلماء باعتبارها حجة، أم عدم اعتبارها. 2. إن الغاية تعني: دلالة النص الذي قيد بغاية على انتفاء ما جاء به من حكم بعد هذه الغاية وثبوت نقيضه بعد ذلك.3. ذكر أهل اللغة والأصول أن كلمتي (حتى، والى) للغاية، أي دالتان على أن ما بعدها منتهى حكم ما قبلها.4. بعد عرض أدلة العلماء للفريقين من المثبتين والنافين لمفهوم الغاية يتبين أن الرأي الراجح هو ما ذهب إليه الفريق الأول المثبتين. 5. إن رأي القائلين بسنية الترتيب، أي (الذبح ثم الحلق) هو الراجح؛ لما ورد عن النبي  من أحاديث دالة على رفع الحرج على من قدم الحلق على الذّبح، هي من أدلة سنيّة تقديم الذبح على الحلق، وفوق ذلك فإن الترتيب المذكور ثابت بنص القرآن الكريم، وفعل النبي  في حجة الوداع، وعلى ذلك أجمع أهل المدينة وغيرهم من السّلف والخلف.

Keywords

الغاية --- اختلاف الفقهاء في باب الحج