الإعجاز القصصي لطواسيم القرآن- قصّة موسى أنموذجاً -

Abstract


تميّزت القصة القرآنية بمميزات وفرائد اعجازية محكمة كالتصريف القصدي والتقهقر الزماني والانشداد الحدثي ووحدة الموضوع المستمدة من تشابه مقاصد القرآن وصولا الى الاستخلاص الاعتباري الوعظي 00لذا كان القصّ القرآني للقصة أعظم من القصة نفسها.
ولمّا كان القص هو اتباع الأثر فالقرآن يتبع ذلك فسمّيت القصّة باقتصاص الأثر، من هنا كان موسى عليه السلام متتبعا في الطّواسيم وهي سور الشعراء والنمل والقصص لأنّ شخصيته هي محور القص الذي يتبعه القرآن بخيط الرواية.
كما يحمل المقطع في هذه السور اشارة غيبيّة الى النكتة الأصلية للقضية العقائدية في الحدث القصصي والمتمثلة بالصراع الأزلي بين الحاكم الطاغية والداعية المصلح، وعلى ذلك كان الاعجاز القصصي أداة تحليلية لاستقراء ذلك السرد على وفق منهجية قرآنية لا تنحرف عن الخط العام للقصة.
وعندها كان النظام الاعجازي متزنا فهذا الوجه القصصي منه بلحاظ التصريف والجريان في مضموناتها وسياقاتها ايجازا وتكاملا للاتعاظ والتبصرة ولكن بأنساق اعجازية لا يمكن الاتيان بمثلها..

The Qu'ran novelist in the novel is a greater than the story itself. So, when the novel was to follow effect ness, the Qu'ran would follow the story effect ness. It was called to revenge effect ness. From that the prophet Mussa was following the Tawassim and these was the Ant, Poets and Novelists wall because of his character was the axis novel which the Qu'ran followed in the sew novel.
And the paragraph held to these wall a metaphysical sign to the original quip of the ideological case in the novel incident which imitate with the eternal struggle between the dictator ruler and the propagandist reformer. From that the miracle novel was analytical tool to read the induction with Qu'ran systemic without any deviation from general bath of the case.
Therefore, when the miracle system had been balanced and this fiction side observed drainage and flowing in its securing and procedures was briefing and had integration to remedy and enlightening, but, with miracle arrangements which could not be get like that.
Commendation, first and last.