Fulltext

The impact of economic reform in the production and productivity of wheat crop, 'Egypt is a model' for the period(1979-2009)

أثر الاصلاح الاقتصادي في انتاج وانتاجية محصول القمح "مصر إنموذجاً" للمدة 1979-2009

غسان ابراهيم احمد الـ طعوس

Tikrit Journal For Administration & Economics Sciences مجلة تكريت للعلوم الادارية والاقتصادية
ISSN: 18131719 Year: 2017 Volume: 1 Issue: 37 Pages: 98-120
Publisher: Tikrit University جامعة تكريت

Abstract

Abstract:The Economic stabilization and structural adjustment is one of the most important programs for economic policies in developing and Arab countries in particular. The study focused on tackling the imbalances in the Arab agricultural sectors. Egypt was chosen as one of the most important Arab countries in the agricultural sector. The models that have been relied on are the typical production and productivity of the wheat crop, The variables chosen by the researcher were chosen as the most influential variables on the dependent variable. According to the priority given by these countries in addressing the economic imbalances in their agricultural sectors, there have been significant differences in the nature of dealing with these imbalances as one of the problems that hinder the phenomenon of growth, and to address these imbalances was a goal of self-sufficiency of this strategic crop.

الملخص : يعد التثبيت الاقتصادي والتكيف الهيكلي من أهم البرامج التي توليها السياسات الاقتصادية في البلدان النامية والعربية على وجه الخصوص أهمية كبيرة حيث تتناول معالجة الاختلالات الهيكلية على مستوى القطاعات الاقتصادية ، وفي هذه الدراسة تم التركيز على معالجة الاختلالات التي تنتاب القطاعات الزراعية العربية ، وتم اختيار مصر لأنها تعد من أكثر بلدان الوطن العربي عناية بالقطاع الزراعي ، كما تم الاعتماد على النموذجين المتمثلين بالإنتاج والإنتاجية لمحصول القمح ، كما تم اختيار المتغيرات التي يرى فيها الباحث انها أكثر المتغيرات تأثيراً على المتغير المعتمد ، وبحسب الأولوية التي توليها هذه البلدان في معالجة الاختلالات الاقتصادية في قطاعاتها الزراعية برزت تباينات ملحوظة في طبيعة التعامل مع هذه الاختلالات على إنها إحدى المشاكل التي تعيق ظاهرة النمو ، وكان لمعالجة هذه الاختلالات هدف لتحقيق الاكتفاء الذاتي من هذا المحصول الاستراتيجي.