Fulltext

The possibility of the application of Bandboxes of Wealth Lordship as a means of diversifying national income sources in Iraq, future vision

امكانية تطبيق صناديق الثروة السيادية كأحد وسائل تنويع مصادر الدخل الوطنية في العراق ( رؤيا مستقبلية )

Mohamed Emad Abdel-Aziz محمد عماد عبد العزيز

Tikrit Journal For Administration & Economics Sciences مجلة تكريت للعلوم الادارية والاقتصادية
ISSN: 18131719 Year: 2017 Volume: 1 Issue: 37 Pages: 145-164
Publisher: Tikrit University جامعة تكريت

Abstract

Abstract: The Bandboxes of Wealth Lordship were created to diversify the sources of income in the petroleum countries that have financial surpluses in the early fifties of the last century. These Bandboxes were existed in developed countries that have sources of income surplus in the general budget. After the global financial crisis, the need for these Bandboxes to invest in them has increased to ease the crisis of the Iraqi economy as well as to ensure the rights of the Iraqi society in the future. In order to put the Iraqi economy on the right track, we need to establish a Bandboxes of Wealth Lordship that diversifies national sources of income to eliminate dependence on a depleted oil resource.

الملخص: صناديق الثروة السيادية اوجدت لتنويع مصادر الدخل في الدول البترولية التي لديها فوائض مالية في بداية الخمسينيات القرن الماضي كما ان هذه الصناديق كانت موجودة في الدول المتقدمة التي لديها مصادر دخل فائضة عن الحاجة في الميزانية العامة للدولة وبعد الازمة المالية العالمية زادت الحاجة الى هذه الصناديق للاستثمار فيها للتخفيف من حده الازمات التي يعاني منها الاقتصاد العراقي وكذلك للحفاظ على مستقبل الاجيال القادمة التي لها الحق في العيش بكرامة ولكي نضع الاقتصاد العراقي في الطريق الصحيح نحتاج الى انشاء صندوق سيادي ينوع مصادر الدخل الوطنية للتخلص من الاعتماد على مورد نفطي ناضب لامحالة .