Fulltext

Developing the Psychological Skills in the Holy Quran

تنمية المواهب النفسية في القرآن الكريم

Muhammad Talib Madlool Al-Husaini محمد طالب مدلول الحسيني --- Fatima Kareem Berdan فاطمة كريم بردان

Basic Education College Magazine For Educational and Humanities Sciences مجلة كلية التربية الأساسية للعلوم التربوية والإنسانية
ISSN: 23043717 23128003 Year: 2017 Issue: 33 Pages: 505-532
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Abstract

The idea of psychological development is demonstrated through personal development by fighting the temptations of life. The person should know that, there will be many constraints in this path, that must be abstained and there are many solutions for these constraints. For example obsession is anxieties which is caused by unwanted thoughts that dominate the mind, if it is easy it goes away without treatment, but if the fear is deep then it will require treatment, because it will bring many other diseases. Islamic laws has given Human being, development in all of its physical and moral aspects such as worship. One its most important forms is self- purification then piety, prayer, fasting and charity. Also the personality in one of the psychological development's form in the Qur'an. Each person has the ability of self-development ability, he doesn't need wealth or effort but he needs self confidence, determination and willpower.

تتضح فكرة التنمية النفسية من خلال تنمية الشخصية، وذلك بأن يجاهد الإنسان نفسه أمام مغريات الحياة، ويجب أن يعلم أن طريق الجهاد هذا تقف أمامه العديد من المعوقات، التي عليه أن يتجنب الوقوع بها، ولكل من هذه المعوقات حلول فالوسواس هو عبارة عن مخاوف تنتج عن سيطرة أفكار غير مرغوب فيها على الذهن، فإن كان خفيفًا فإنه يزول بدون علاج أما اذا كان غير ذلك فيطلب العلاج لأنه سوف يصاحبه العديد من الامراض، وقد أولت الشريعة الاسلامية أهمية خاصة لتنمية الانسان بجميع ابعاده المادية والمعنوية كالعبادة، ومن أهم صورها تزكية النفس ثم التقوى والصلاة والصيام والزكاة٠ تنمية الشخصية هي صورة من صور التنمية النفسية في القرآن الكريم، فلكل شخص القابلية على تنمية ذاته، فهو لا يحتاج إلى مال أو جهد لكنه يحتاج إلى الثقة بالنفس والعزيمة والارادة.

Keywords

Development --- Psychological --- talents --- تنمية --- موهبة --- النفس