Fulltext

الإعراب والمعنى

محسن حسين علي

journal of Human Sciences مجلة العلوم الانسانية
ISSN: 19922876/25239899 Year: 2015 Volume: 3 Issue: 22 Pages: 1048-1058
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Abstract

The Arabic language is used in many human languages ​​as a spoken language, in which it expresses a means of explaining the meaning of its structures and places of expression, and expressing a path that is used to determine the meaning of speech and reach it to show its purposes and purposes. It opens the words of closure and is extracted from And it is the standard of speech which is not inferior to its inferiority until it is presented to it, and its measure which distinguishes between a sinner and a straight one until it is returned to him. "The grammarians were called grammar, because it is the first meaning Looking at the late words and what they are tired of And the link of these different movements meanings that came to clarify that the movement of the Arabs and their differences is a continuation of the difference of meaning. In this research, he replied to those who deny the importance of expressing the modernists, and he went on to say that the expression has nothing to do with the meaning, but we can understand the meaning of the sentence without regard to the signs of the Arabs. Some said that these movements in the end of the word were related to the influence of my voice. These are some of the claims of some of the modernists who took the ancients to say that the Arab movement was only because of the fact that the worker was attracted to it, and that it came from a difference, except for the difference of the factors involved in the pronunciation.This research is divided into the following:First: the expression in the language and the grammar of the advanced grammarians.Second: Expressions in the terminology of late grammarians.Third: Signs of expression.Fourthly: Why was the expression in the last name?

فإن من ما انمازت به العربية على كثير من لغات البشر أنها لغة معربة، والاعراب فيها وسيلة من وسائل بيان معاني تراكيبها ومواقع الفاظها، والإعراب اقوم طريق يسلك للوقوف على معنى الكلام ويتوصل به الى تبيين اغراضه ومقاصده،" وهو الذي يفتح من الألفاظ الاغلاق ويستخرج من فحواها الأعلاق اذ الاغراض كامنة فيها فيكون هو المثير لها والباحث عنها والمشير اليها وهو معيار الكلام الذي لايبين نقصانه ورجحانه حتى يعرض عليه، ومقياسه الذي لايميز بين سقيمه ومستقيمه حتى يرجع اليه "( ).وقد سمى النحويون النحو بعلم الاعراب، لان النحو اول ما يعنى بالنظر في اواخر الكلم وما يعتورها من حركات، ولارتباط هذه الحركات المختلفة بالمعاني جاء هذا البحث ليوضح ان الحركة الاعرابية واختلافها انما هو تابعٌ لاختلاف المعنى. وفي هذا البحث ردٌ على من انكر اهمية الاعراب من المحدثين، وذهب الى ان الاعراب لا علاقة له بالمعنى، بل يمكننا أن نفهم معنى الجملة دون الاكتراث بالعلامات الاعرابية، وقال بعضهم إنما كانت هذه الحركات في اواخر الكلم تابعة لتأثير صوتي، فما كانت هذه الحركة او تلك في آخر الكلمة لتكون الا تجانسًا مع حركة الحرف الذي قبلها.هذه بعض مزاعم بعض المحدثين الذين اخذوا على القدماء قولهم بأن الحركة الاعرابية انما كانت بسبب اجتلاب العامل لها، وما يطرأ عليها من اختلاف الا لاختلاف العوامل الداخلة على اللفظ.قسمت هذا البحث الى ما يأتي:أولاً: الاعراب في اللغة واصطلاح النحويين المتقدمين.ثانيًا: الاعراب في اصطلاح النحويين المتأخرين.ثالثًا: علامات الاعراب.رابعا: لماذا كان الاعراب في آخر الاسم ؟.