Fulltext

مكانة المرأة في الأديان الثلاثة " دراسة مقارنة "

سليم فليَّح عبد السلطاني

journal of Human Sciences مجلة العلوم الانسانية
ISSN: 19922876/25239899 Year: 2015 Volume: 3 Issue: 22 Pages: 1520-1533
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Abstract

Abstract This study examines the social reality and the legislature for women in the three monotheistic religions, Venqa a painful portrait of the reality of women in Judaism and Christianity and show the extent of injustice and tyranny, where it does not inherit anything from the money her father or his property if his sons were male, and do not inherit if she marries outside the tribe of her father, and do not incur a share in the inheritance of her husband. It turns out that women's rights are protected in Islamic law, where it is equal to the man at the origin of inheritance, the inheritance provisions apply to men and women alike. But that there are many cases where the swinging side of women to men in inheritance. Islam does not look to men and women on both of them substitute for the other, but believes they complement each other.

تبحث هذه الدراسة الواقع الاجتماعي والتشريعي للمرأة في الأديان السماوية الثلاثة، فنقع على صورة مؤلمة لواقع المرأة في الديانتين اليهودية والنصرانية وتُظهر مدى الظلم والاستبداد، حيث انها لا ترث شيئا من مال ابيها او ملكه اذا كان له ابناء ذكور، و لا ترث إذا تزوجت من خارج سبط أبيهـا، ولا ينالها نصيب في ميراث زوجها. وتبين أن حقوق المرأة مصونة في الشريعة الإسلامية، حيث أنها تساوي الرجل في أصل الميراث، وأحكام الميراث تنطبق على الرجل والمرأة على حد سواء. بل أن هناك حالات كثيرة يترجح فيها جانب المرأة على الرجل في الميراث. فالإسلام لا ينظر إلى الرجل والمرأة على أنَّ كلًا منهما بديل عن الآخر، وإنَّما يرى أنّهُما يُكَمِّلان بعضهما البعض .

Keywords

Keywords : The concept of status and social and legislative reality of women in the three monotheistic religions: Islam --- Christianity --- Judaism. Through legislative texts in those religions. This is illustrated in terms of women's rights themes in the overall fact of life --- particularly in the inheritance and the share of women for males of brotherhood and heirs --- and the flexibility of Islamic law in some cases women --- including inheritance that is second to none. --- كلمات مفتاحية: مفهوم المكانة والواقع الاجتماعي والتشريعي للمرأة في الديانات السماوية الثلاث: الإسلام، المسيحية، اليهودية. من خلال النصوص التشريعية في تلك الديانات السماوية. وهذا يتضح من حيث محاور حقوق المرأة في مجمل الواقع الحياتي، ولاسيما في الإرث وحصة المرأة بالنسبة للذكور من الأخوة والوارثين، ومرونة التشريع الإسلامي في بعض حالات ميراث المرأة بما يعلي من شأنها