Fulltext

العناصر الإبداعية في قصيدة المتنبي (أرى ذلك القرب)

أ.م. نرجس حسين زاير م. د. جمال عجيل سلطان الجامعة المستنصرية/ كلية العلوم السياسية

journal of the college of basic education مجلة كلية التربية الاساسية
ISSN: 18157467(print) 27068536(online) Year: 2017 Volume: 23 Issue: 98/ انساني Pages: 191-206
Publisher: Al-Mustansyriah University الجامعة المستنصرية

Abstract

Creative elements in a poem Mutanabi (I see so near)M. Dr.. Jamal Ajil SultanAssistant Professor . Narjis Hussain ZayerAbstract The graph is moving according to the coordinates back to equations came by literary criticism at various schools of thought and trends.This brief runways access to study leave last Mutanabi and limit ourselves to presenting some elements of creativity in his poetry, especially in his poem (see so near).We Strictly economy in language and Ghor Hurry, horizontally and vertically in the literary dimensions of what we are dealing with, especially We have a giant poet, was the incentives for research to shed light on what Mutanabi hair in one Vsaidh because of its inherent modern in style and content. And we decided that this study be at three addresses:First: the structure of language, which is the important tool that is based upon the poet in his laboratory poetic. Through questioning poet language that interrogation which translates multiple meanings that occupy the relevant text (the poem here), Words that seem real and obvious, it is a scientist, in fact, the world of an imagined sense of relationships, ranging from the world of the poet to the mind of the recipient, and differentiate between the critic and poet The recipient of phenomenal, and here is questioning that text in accordance with the ground that mentality. The second, under the title: infrastructure figurative, they are a tool poet that relate to his genius and being able to draw a reality imagined and create the image desired, draw dimensions as you keep it immortal in the minds of the people in spite of the passage of time on them, including owned by the ability of the linguistic high, fertile imagination and passion emotion. The third, in which the structure synchronized and their role pulsating Vtnolna to show text in bright attracts the other, it is one of the supplements creative text, Vlmoosaqy after effectively in poetic discourse, what raised in the self-tune racy and beauty, which tightens the receiver and take him to the atmosphere of the event.

العناصر الإبداعية في قصيدة المتنبي(أرى ذلك القرب)أ.م. نرجس حسين زاير م. د. جمال عجيل سلطانالجامعة المستنصرية/ كلية العلوم السياسيةالمقدمة: يتحرك الخط البياني على وفق احداثيات تعود لمعادلات جاء بها النقد الادبي على مختلف مذاهبه واتجاهاته.وتترك هذه الدراسة المقتضبة مدارج الدخول الى اخر المتنبي ونكتفي بعرض بعض عناصر الابداع في شعره، لاسيما في قصيدته (ارى ذلك القرب).لقد توخينا الاقتصاد في اللغة والغور على عجل، افقيا وعموديا في الابعاد الادبية لما نحن بصدده، لا سيما نحن نتناول شاعرا عملاقا، فكان من دوافع البحث القاء الضوء على ماهية شعر المتنبي في احدى قصائده لما تحمله من حداثة في الاسلوب والمضمون. وارتأينا ان تكون هذه الدراسة على ثلاث عنوانات:الأول:البنية اللغوية،التي تعد الاداة المهمة التي يستند اليها الشاعر في مختبره الشعري.ومن خلال استنطاق لغة الشاعر، ذلك الاستنطاق الذي يترجم المعاني المتعددة التي تبوء بها النص المعني (القصيدة هنا)، فالكلمات التي تبدو عالما حقيقيا واضحا، هي في حقيقتها عالم متخيل من الاحساس والعلاقات، تمتد من عالم الشاعر الى ذهن المتلقي، وتتمايز بين ناقد وشاعر ومتلق اعتيادي، ومن هنا يكون استجواب ذلك النص على وفق ارضية تلك الذهنية.وجاء الثاني، تحت عنوان: البنية التصويرية، فهي اداة الشاعر التي تتعلق بعبقريته وتمكنه من رسم واقعه المتخيل وخلق الصورة المرادة، ورسم ابعادها بالشكل الذي يبقيها خالدة في اذهان الناس على الرغم من مرور الزمن عليها، بما يمتلكه من قدرة لغوية عالية، وخيال خصب وعاطفة جياشة.

Keywords

العناصر الإبداعية في قصيدة المتنبي --- أرى ذلك القرب