Fulltext

Measuring the Stability of Iraqi Banking System according to Basel III Abstracts.

قياس استقرار النظام المصرفي في العراق على وفق متطلبات بازل III م.م. مها مزهر محسن/ كلية الادارة والاقتصاد/ الجامعة المستنصرية

مها مزهر محسن

journal of Economics And Administrative Sciences مجلة العلوم الاقتصادية والإدارية
ISSN: 2227 703X / 2518 5764 Year: 2017 Volume: 23 Issue: 101 Pages: 261-278
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Abstract

Banking reforms in many countries have focused on the efficiency enhance of the banking sector, including Iraq, in terms of indicative steps based on recommendations, policies and standards developed by international organizations, foremost of which are Basel III. In this paper, it has tried to highlight the reforms in Basel III and the impact of these reforms on the stability of the banking system in Iraq. As the research derives its importance from the idea that the sound banking system consists of a group of banks capable of employing their assets and obligations efficiently in financial intermediation and enjoying financial solvency. The stability of the banking system is an important factor in achieving the leading role of the banking sector in achieving economic and social development. Comprehensive, attracting foreign capital and preserving national capital. The study concluded with a set of conclusions and recommendations aimed at rehabilitating Iraq's commercial banks so that they can meet the requirements of Basel III so as to confirm their position in the global banking system and benefit from their competitive advantage to gain their share of the local and international banking industry.

المستخلصركزت الاصلاحات المصرفية التي اجريت في العديد من البلدان لتعزيز كفاءة القطاع المصرفي، ومنها العراق، على الاهتمام بمجموعة من الخطوات الارشادية المستندة الى التوصيات والسياسات والمعايير التي تضعها المنظمات الدولية، وفي مقدمتها المعايير التي جاءت بها اتفاقيات بازل ولاسيما بازل III. وفي هذا البحث جرى تسليط الضوء على الإصلاحات الواردة في اتفاقية بازلIII وأثر تطبيق تلك الاصلاحات في استقرار النظام المصرفي في العراق. اذ يستمد البحث أهميته من الفكرة التي ترى ان النظام المصرفي السليم يتكون من مجموعة من المصارف القادرة على توظيف اصولها والتزاماتها بكفاءة في الوساطة المالية وتتمتع بالملاءة المالية، كما ان استقرار النظام المصرفي، يعد عاملا مهما في تحقيق الدور الريادي للقطاع المصرفي في تحقيق التنمية الاقتصادية والاجتماعية الشاملة، واستقطاب رؤوس الأموال الأجنبية والحفاظ على رأس المال الوطني. وقد توصل البحث الى مجموعة من الاستنتاجات والتوصيات، الهدف منها تأهيل المصارف التجارية في العراق بحيث تكون قادرة على استيعاب متطلبات بازل 3 حتى تؤكد مكانتها في النظام المصرفي العالمي وتستفيد من الميزة التنافسية لها لكسب حصتها من الصناعة المصرفية المحلية والعالمية.

Keywords

Iraqi Banking System --- Basel III. --- النسب المعيارية، كفاية رأس المال، نسبة السيولة.