Fulltext

A comparative Study of Blood Levels of Manganese, Some Macroelements and Heavy Metals in Obese and Non-Obese Polycystic Ovary Syndrome Patients

دراسة مقارنة لمستويات الدم من المنغنيز وبعض العناصر الرئيسية والفلزات الثقيلة في البدينات وغير البدينات من المريضات المصابات بمتلازمة المبيض متعدد الاكياس

Sarah H. Mhaibes سارة هاشم محيبس --- Mohammed A. Taher محمد عباس طاهر --- Ala H. Badr الاء حازم بدر

Iraqi Journal of Pharmaceutical Sciences المجلة العراقية للعلوم الصيدلانية
ISSN: 16833597 Year: 2017 Volume: 26 Issue: 2 Pages: 85-94
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Abstract

Polycystic ovary syndrome (PCOS) is a prevalent condition in women of reproductive age. It is characterized by androgen excess and chronic anovulation. Some trace elements, macroelements, and heavy metals have been linked to pathophysiological mechanisms of PCOS .To study the alterations in the serum levels of the trace element manganese (Mn), some macroelements, magnesium(Mg) and calcium (Ca), and the heavy metals cadmium (Cd) and lead (Pb), in obese and non-obese PCOS patients; and the association of these alterations with some of the hormonal changes occurring in PCOS. The study was carried out at Kamal Al-Samarrai Hospital (Center for Infertility treatment and in vitro Fertilization "IVF") Baghdad- Iraq. Eighty-two women were enrolled in the study. Fifty-four of them were diagnosed by a specialist gynecologist as PCOS patients; they were subdivided into two subgroups according to their body mass index (BMI); twenty-seven obese PCOS patients with BMI > 30 kg/m2, and another twenty seven non obese patients PCOS with BMI <30 kg/m2. Whereas, twenty-eight apparently healthy women with regular menstruation and of comparable age, were selected to serve as control groups; they were subdivided into, fourteen obese women with BMI > 30kg/m2, and fourteen non obese women with BMI <30 kg/m2. Blood lead and cadmium levels were significantly higher in both of the obese and the non-obese PCOS groups, than in their corresponding control groups. While, serum magnesium, calcium and manganese levels were significantly lower in both of the obese and the non-obese PCOS groups, as compared to their corresponding control groups. The results revealed no significant difference in the levels of the measured elements, between the obese PCOS group and the non-obese PCOS group. The serum FSH levels was significantly lower in obese PCOS patients than in the obese and non-obese control groups. There was a positive correlation between blood lead and serum TSH levels in non-obese PCOS women; and between serum total testosterone and cadmium levels in obese PCOS women. Finally, there was negative correlation between serum magnesium and serum LH levels in non-obese PCOS women.the study has demonstrated higher blood levels of lead and cadmium; and lower serum levels of magnesium, calcium and manganese in PCOS groups than control subject. There were no significant differences between obese PCOS women and non-obese PCOS women in the levels of the studied hormones, elements and heavy metals.

متلازمة المبيض متعدد الاكياس هي حالة سائدة لدى النساء في سن الإنجاب. وتتميز بزيادة الاندروجين وعدم الاباضة المزمن. ان بعض العناصر النزرة ، العناصر الرئيسية والفلزات الثقيلة قد ترتبط بالآليات المرضية الفيزيولوجية لمتلازمة المبيض متعدد الاكياس. دراسة ارتباط التغيرات الهرمونية مع التغيرات في مستوى المصل لعنصر المنغنيز ،بعض العناصر الرئيسية من المغنيسوم والكالسيوم ومستوى الدم الكلي من الفلزات الثقيلة الكادميوم والرصاص بين النساء البدينات وغير البدينات المصابات بمتلازمة المبيض متعدد الاكياس .أجريت الدراسة في مستشفى كمال السامرائي (مركز علاج العقم والتخصيب في المختبر) بغداد - العراق. شملت الدراسة ٨٢ متطوعة من النساء، تم اختيار ٥٤ منهن مريضات بمتلازمة المبيض متعدد الاكياس تحت إشراف أخصائية نسائية وتوليد وتم تقسيمهن إلى مجموعات فرعية وفقا لمؤشر كتلة الجسم الى: ٢٧ مريضة بمتلازمة المبيض متعدد الاكياس اللواتي يعانين من السمنة المفرطة و ٢٧اخريات لا يعانين من السمنة المفرطة في حين تم اختيار ٢٨ امرأة على ما يبدو بحالة صحية جيدة ، تم تقسيمهن إلى ١٤ يعانين من السمنة و١٤لا يعانين السمنة مع انتظام الدورة الشهرية. طيف الامتصاص الذري هو طريقة تستخدم لقياس كمية من العناصر النزرة والفلزات الثقيلة في كل العينات.اظهرت الدراسة ان الرصاص والكادميوم أعلى بكثير في مجموعة المريضات اللواتي يعانين من متلازمة المبيض متعدد الاكياس مقارنة بمجموعة النساء الطبيعيات، في حين انخفاض المغنيسيوم والكالسيوم والمنغنيز في مريضات بمتلازمة المبيض متعدد الاكياس البدينات وغير البدينات على حد سواء بالمقارنة مع النساء الطبيعيات البدينات وغير البدينات على التوالي. لم تكشف النتائج عن وجود فرق معنوي بين النساء اللواتي يعانين من متلازمة المبيض متعدد الاكياس البدينات وغير البدينات في مستوى العناصر المقاسة.هناك علاقة طردية بين مستويات الدم من الرصاص مع مستويات المصل من الهرمون المحفز للغدة الدرقية في مجموعة المريضات اللواتي يعانين من متلازمة المبيض متعدد الاكياس غير البدينات بالا ضافة الى ذلك كان هناك ارتباط طردي بين مستويات الدم من الكادميوم ومستويات مصل الدم من التيستوستيرون في مجموعة المريضات اللواتي يعانين من متلازمة المبيض متعدد الاكياس البدينات. وعلاوة على ذلك، كان هناك ارتباط عكسي بين المغنيسيوم في الدم ومستويات المصل من هرمون LHفي النساء اللواتي يعانين من متلازمة المبيض متعدد الاكياس غير الديناتارتفاع مستويات الدم من الرصاص والكادميوم في حين انخفاض مستويات المصل من المغنيسيوم والكالسيوم والمنغنيز في مجموعة المريضات اللواتي يعانين من متلازمة المبيض متعدد الاكياس مقارنة بمجموعة النساء الطبيعيات. لم تكن هناك فروق ذات دلالة إحصائية بين النساء اللواتي يعانين من متلازمة المبيض متعدد الاكياس البدينات وغير البدينات في المعلمات المدروسة للهرمونات،العناصر والفلزات الثقيلة.

Keywords

PCOS --- Trace elements --- Macroelements --- Heavy metals --- infertility --- متلازمة المبيض متعدد الاكياس ، العناصر النزرة ، المعادن الثقيلة، العناصر الرئيسية، العقم .