Fulltext

The creation of the characters in the story of what is happening in the light of the theory of conceptual blending language and literature

خلق الشخصيات في حِكاية شقّ الصدر علي ضوء نظريةالمَزجالمفهوميّ

Fatima Takhti فاطمة تختي --- HassinMarashi حُسین مَرعشي

Adab Al-Kufa مجلة اداب الكوفة
ISSN: 19948999 Year: 2018 Volume: ج2 Issue: 35 Pages: 127-154
Publisher: University of Kufa جامعة الكوفة

Abstract

Shagh al-Sadr's narrative happened in a way that makes human mind to struggle between imaginary and reality world and it unifies them in such a way that the wisdom can hardly distinguish the boundary between them. Shagh al-Sadr's narrative language makes human mind to struggle between imaginary and reality world and it unifies them in such a way that the wisdom can hardly distinguish the boundary between them. this story begins with a real and regular image. children drowned in their own world and are busy with playing and fun. everything is normal until suddenly two people come in and change the story line. they appear in the form of human but their behavior and deeds are different with human characteristics. it’s remarkable that how the caviling reader goes between these mental spaces and finally can get to a clear and solid image. in other words, how the story reader’s mind analyzes these unusual deeds.In fact, in order to accept this strange story, the mind must be able to communicate between real and imaginary spaces and unites them that it will be impossible to separate them.Therefore, conceptual blending theory allows the mind to use multiple and related mental spaces that have different meanings. Then it combines them together and can examine these different meanings in an efficient and proper way and achieve the semantic network constituting mental spaces.In this research, we show how, by referring to the components and processes underlying the conceptual mixture theory, we can show the way of illustration in the story and construct of meaning according to the component of the continuity of meaning in Shagh al-Sadr's narrative. We also show how to use an idea of the four spatial concepts of conceptual blending theory, as well as processes such as combining, completing and extending, and principles such as defiance and principle of access, creating and maintaining the continuity and consistency between images.

رُويت حِكاية شقّ صدر النبيّ محمّد() بصورة تجعل ذهن الإنسان يطوف بين عالَمَي الخيال والواقع، وتخلق نوعًا من الانسجام والترابط بين العالَمَين حيث لا يتمكّن العقلُ والحكمة من تمييز الحدود بينهما إلّا بصعوبة. تبدأ الحكاية في أجواء طبيعيّة وعاديّة،الأطفال مَغمُوسون في عالمهم الخاصّ ومشغولون باللّعب والهواية. كلّشيءطبيعي إليأنيأتي رجال وتتحوّل القصّة من قصّة عاديّة إليقصّةعجائبيّة. هؤلاء الشخصيّات الجُدُد عليهيئةبشر، بَيدَ أَنَّ سلوكَهم لاينطبق علي خصائص بشريّة. وممّا يجدربالذّكرأَنَّهكيفيتردّدالقارئُالثاقبُالنَّظربينهذهالأفضِية الذّهنيةويصلإِليصورةواضحةٍومنسجمةٍفينهايةالمطاف؟وبعبارةأخري،كيف يقوم ذهنُ قارئ القصّة بتحليل هذه الأعمال غيرالعاديةوالغريبة؟فيالواقع،لقبولهذهالقصّةالغريبةوالعجيبةينبغي أن يكون الذّهن قادرًا على التواصل بين الأفضِية الحقيقيّة والمتخيّلة وينشئُالقرابةبينهابصورةأنّ انفصالها عن البعض يصبحمستحيلًا. فنظرية المزجالمفهوميّ تُتيحللذّهن أن يستعملأفضِيةً ذهنيةمتعدّدةمترابطةذاتالمعانيالمختلفةويربطبعضهاببعضويمكنهأنيعالجتلكالمعاني أفضل وبالوجوه الّتي يتكوّنبهاالحدسالجامعللإلمامبتلكالمعانيفيتشابكهاالمعقّد.نشيرفي هذا البحث إلى كيف أنّه يمكن الاستعانةُ بالعناصر والعمليّات المطروحة في نظريّة المزج المفهومي، لإثبات كيفيّة التصوير في القصّة وبناء المعنى بالنظر إلى عناصر ترابط المعنى في حكاية شقّ الصدر. كما نشيرإلىإمكانيّةدراسةالحكايةبالاستفادةمنمفهومالفضاءاتالأربعةلنظريّةالمزجالمفهومي، وعمليّات مثل التركيب والاستكمال والبسط، ومبادئ مثل قابليةالتّفكيك والتّبرير وإيجاد الترابط والحفاظ عليه والانسجام بين الصور البيانيّة.

Keywords

Sagh al-Sadr's narrative --- Cognitive Semantics --- Mental Models --- Conceptual Blending --- Fauconnier & Turner --- حكايةشقّالصدر ، الدّلالة العِرفانية ، المزج المفهوميّ، الأفضِية الذّهنية ، فوكونياي ، تورنر.