Fulltext

تقييم جودة المنتج في الشركات الصناعية باستخدام الـ six-sigma ( دراسة حالة في الشركة العامة لصناعة البطاريات معمل بابل /1 )

خضير زغير سلمان --- اسيل مبدر داود

Journal of Baghdad College of Economic sciences University مجلة كلية بغداد للعلوم الاقتصادية الجامعة
ISSN: 2072778X Year: 2018 Issue: 56 Pages: 29-58
Publisher: Baghdad College of Economic Sciences كلية بغداد للعلوم الاقتصادية

Abstract

6-Sigma is one the modern statistical methods, which used For Product Quality Control by early determining of the (tolerance) about the design specifications to achieve the Zero defect focusing on operations. The research aim to identification how to use (6∝) in Practice to evaluate the Product Quality in Babel Factory wnich Produce the liquid Batteries (135 Am Battery as space study). Finally the research reached to many conclusions, the important one is; there is a large Tolerances about in the product design specifications, as a result of Poor depending on statistical methods in Controlling its Products, Then many recommendations offered due to it.

تعد فلسفة (6-Sigma) من الأساليب الإحصائية الحديثة في تقييم جودة المنتج من خلال التشخيص المبكر للانحرافات عن المواصفات المقررة في التصميم. يهدف البحث إلى التعريف بكيفية استخدام (6∝) عملياً في تقييم جودة المنتج في معمل بابل/1 لإنتاج البطاريات السائلة، وتم اعتماد البطارية (135 أمبير) كمجال للدراسة. في النهاية توصل البحث إلى جملة من الاستنتاجات أهمها وجود انحرافات عن التصاميم في منتجات المعمل، نتيجة عدم الاعتماد على الأساليب الإحصائية في ضبط الجودة في منتجاتها، وتم تقديم مجموعة من التوصيات اللازمة بشأنها.