Fulltext

The role of monetary policy tools in stimulating local investments in Algeria

دور أدوات السياسة النقدية في تحفيز الاستثمارات المحلية في الجزائر

عبد القادر مطاي --- صلاح محمد --- بلقلة براهيم

journal of Economics And Administrative Sciences مجلة العلوم الاقتصادية والإدارية
ISSN: 2227 703X / 2518 5764 Year: 2019 Volume: 25 Issue: 110 Pages: 293-310
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Abstract

AbstractThe various countries seek to encourage their local investments through the various policies they follow. The most important of these is the monetary policy, which is a means and procedures taken by the monetary authority to control the supply of money and maintain its stability of its financial impact on economic activity. The effect of monetary policy is to stimulate domestic investment through money supply that is inversely related to the interest rate and a direct relationship with domestic investment. When money supply increases, interest rates fall and local investment growth rates rise, but when the rise in money supply is high, Inflationary measures that negatively impact savings and investment. In this case, the monetary policy tools of compulsory reserve and the rate of rebate play a vital role in absorbing this excess liquidity. Thus, the most important variables for private investment in Algeria are Interest rate, money supply.

تسعى مختلف الدول إلى تشجيع استثماراتها المحلية وذلك من خلال مختلف السياسات التي تتبعها، ومن أهمها السياسة النقدية التي هي عبارة عن وسائل وإجراءات تتخذها السلطة النقدية للتحكم في العرض النقدي والمحافظة على استقراره لماله من تأثير على النشاط الاقتصادي. ويبرز تأثير السياسة النقدية في تحفيز الاستثمار المحلي من خلال العرض النقدي الذي له علاقة عكسية مع سعر الفائدة وعلاقة طردية مع الاستثمار المحلي، فعند زيادة المعروض النقدي تنخفض أسعار الفائدة ومن ثم ترتفع معدلات نمو الاستثمار المحلي، ولكن عندما يكون الارتفاع في العرض النقدي كبير قد يسبب ضغوط تضخمية تؤثر سلبا في الادخار والاستثمار، وفي هذه الحالة تلعب أدوات السياسة النقدية المتمثلة في الاحتياطي الإجباري ومعدل إعادة الخصم أهمية بالغة في امتصاص هذه السيولة الفائضة، ومن هنا يمكننا القول أن أهم المتغيرات المحددة للاستثمار الخاص في الجزائر هي سعر الفائدة، العرض النقدي، معدل الاحتياطي النقدي القانوني ، ومعدل إعادة الخصم.

Keywords

domestic investment --- interest rates --- money supply --- the monetary policy. JEL Classification : E04 --- E05 --- E06 --- الاستثمار المحلي، سعر الفائدة، العرض النقدي، السياسة النقدية. تصنيفJEL : E06 --- E05 --- E04