Fulltext

The strategy of the US retreat towards Chile and its impact on the arrival of the Communists to power 1969-1970

استراتيجية التراجع الاميركية تجاه تشيلي وإثرها في وصول الشيوعيين الى الحكم 1969-1970

Ayman Kazem Hajim ايمن كاظم حاجم

Basic Education College Magazine For Educational and Humanities Sciences مجلة كلية التربية الأساسية للعلوم التربوية والإنسانية
ISSN: 23043717 23128003 Year: 2019 Issue: 43 Pages: 1052-1074
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Abstract

This research deals with the concept of the retreat strategy applied by the United States during the first years of the administration of President Richard Nixon in Chile, in order to preserve the exemplary democracy created by it. This strategy was founded and implemented in Chile by Ambassador Edward M. Korry in an attempt to rid the United States The Nixon administration played down the influence of this strategy by its support of the Christian Democratic Party led by Eduardo Frei and expanded its relations with the parties. In order to balance its relations and reduce the political rhetoric directed against it in Chile, to exercise its position and policy of hardness with Frei and his government.

يتناول هذا البحث مفهوم استراتيجية التراجع التي طبقتها الولايات المتحدة الاميركية خلال السنوات الاول من ادارة الرئيس الاميركي ريتشارد نيكسون في تشيلي، بهدف الحفاظ على الديمقراطية النموذجية التي اوجدتها هي فيها.تلك الاستراتيجية الى أسس لها وطبقها في تشيلي السفير أدوارد كوري في محاولهً منه لتخليص الولايات المتحدة الاميركية من التهم التي ساقتها الاحزاب والقوى السياسية اليسارية واليمنية ضد نفوذ بلاده. فقللت ادارة الرئيس نيكسون بتأثير هذه الاستراتيجية من دعمها لحكومة الحزب الديمقراطي المسيحي بزعامة ادواردو فراي ووسعت علاقاتها مع الاحزاب الاخرى وحتى اليسارية منها، بغية تحقيق التوازن في علاقاتها والتخفيف من حده الخطاب السياسي الموجه ضدها في تشيلي، ممارستهً موقف وسياسةً صلابة مع فراي وحكومته.

Keywords

retreat --- America --- Chile --- communists --- تراجع، اميركا، تشيلي، الشيوعيين