Fulltext

Gender Differences of Everyday Talk in Iraqi University Environment

الاختلافات بين الجنسين في المحادثات اليومية لطلبة الجامعات العراقية

Duaa Qasim Naeem دعاء قاسم نعيم --- Husam Rashid Hammood حسام رشيد حمود

Basic Education College Magazine For Educational and Humanities Sciences مجلة كلية التربية الأساسية للعلوم التربوية والإنسانية
ISSN: 23043717 23128003 Year: 2019 Issue: 43 Pages: 1836-1845
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Abstract

This research paper is an attempt to make a modest contribution to the knowledge of the role played by gender in linguistics variation in Iraqi Arabic speaking society considering linguistics and literary aspects. It also sheds some light on the main ideas involved in three parts, gender and language, the approaches to gendered speech, and a distinction between the conversation of males and females. Twenty-three students (11 females and 12 males) from the fourth stage in the Department of English language, College of Arts, University of Kufa have been subjected by giving them a list of French words that have opposing genders in their languages and asked to describe each word in Arabic and determine whether those words are masculine or feminine.

تهدف هذه الدراسة الى تسليط الضوء على الاختلافات بين الجنسين في الجوانب الادبية واللغوية في مجتمع طلبة الجامعات العراقية. وتتكون عينة البحث من 23 طالب وطالبة في المرحلة الرابعة لقسم اللغة الانجليزية في كلية الآداب- جامعة الكوفة حيث خضعت هذه العينة الى اختبار مجموعة من المفردات الفرنسية والاختلاف في استخدامها بين الاناث والذكور. كما وتشير نتائج الاختبار الذي خضعت له هذه العينة الى التأثير الكبير لهذه الاختلافات في اذهان الطلبة الذين درسوا اللغة الفرنسية كمادة ثانوية لأربع سنوات تؤهلهم للتمييز بين المذكر والمؤنث في تلك اللغة.

Keywords

difference --- gender --- male --- female --- conversation --- students --- university --- Iraq. --- اختلاف، الجنسين، ذكر، انثى، محادثة، طلبة، جامعة، العراق.