Fulltext

The power of the judge in criminal investigation procedures

سلطة القاضي في إجراءات التحقيق الجزائية

Dr. Adam Samyan Thiab Al- Ghurairi أ.د. آدم سميان ذياب الغريري --- Nadia Mustafa Al-Hamdani الباحثة نادية مصطفى الحمداني

TIKRIT UNIVERSITY JOURNAL FOR RIGHTS مجلة جامعة تكريت للحقوق
ISSN: 25196138 Year: 2019 Volume: 3 Issue: 3/2 Pages: 1-19
Publisher: Tikrit University جامعة تكريت

Abstract

The legislator has conferred broad discretion on the judge to investigate the imposition of criminal investigation procedures and the fact that there is a certain degree of flexibility in decision – making that circumstances require in order to suit different situations. Thus, the investigating judge can vary the procedures according to the method of handling each case. It can be seen though the opening or mediation statements in the Iraqi Code of Criminal procedure, Which are an indicator of that authority. For example, the legislator does not mention in certain legal terms some expressions (may) or (for the investigating judge) or (estimated)

لقد منح المشرع سلطة تقديرية واسعة لقاضي التحقيق في اتخاذ إجراءات التحقيق الجزائية والعلة من ذلك إيجاد نوع من المرونة في اتخاذ القرارات مما تتطلبه الظروف لتتلاءم مع الحالات المتباينة، وبذلك يستطيع قاضي التحقيق تنويع الإجراءات والتفاوت فيها بحسب طريقة معالجة كل حالة، كما أن السلطة التقديرية يمكن استشفافها من خلال ما ورد من عبارات افتتاحية أو توسطية في قانون اصول المحاكمات الجزائية العراقي والتي تعدّ مؤشر على تلك السلطة فعلى سبيل المثال لا الحصر يذكر المشرع في نصوص المواد القانونية بعض التعابير (يجوز) أو (لقاضي التحقيق) أو (يُقدر).