Fulltext

CHECKLISTS OF PARASITES OF FISHES OF AL-DIWANIYAH PROVINCE, IRAQ

قوائم مرجعیة لطفيليات الأسماك في محافظة الديوانية، العراق

Hiba R. J. Al-Abodi هبة رياض جميل العبودي --- Hadi M. H. Al-Mayali هادي مدلول حمزة الميالي --- Furhan T. Mhaisen فرحان ضمد محیسن

Bulletin of the Iraq Natural History Museum مجلة متحف التاريخ الطبيعي العراقي
ISSN: Print ISSN: 10178678, Online ISSN: 23119799 Year: 2019 Volume: 15 Issue: 3 Pages: 293-318
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Abstract

Literature reviews of reports concerning the parasitic fauna of fishes of Al-Diwaniyah province, Iraq till the end of December 2018 showed that a total of 43 parasite species are so far known from 13 valid fish species investigated for parasitic infections. The parasitic fauna included one euglenozoan, two myzozoans, six ciliophorans, three myxozoans, three trematodes, nine monogeneans, four cestodes, six nematodes, three acanthocephalans and six crustaceans. The infection with the trematodes, one monogenean, two cestodes and one nematode occurred with larval stages, while the remaining infections were either with trophozoites or adult parasites. Among the inspected fishes, Carasobarbus luteus was infected with the highest number of parasite species (20 parasite species), followed by Planiliza abu (17 species) and Cyprinus carpio (16 species) while two fish species (Ctenopharyngodon idella and Hypophthalmichthys molitrix) were infected with the minimum number of parasite species (three parasite species each). The ciliophoran Trichodina domerguei and the crustacean Lernaea cyprinacea were the commonest parasite species as they were reported from nine fish species each, followed by the monogenean Dactylogyrus extensus and the nematode Contracaecum sp. which were reported from eight and six host species, respectively, while the minimum number of one host species was reported for 22 parasite species.

أظھر إستعراض المراجع المعنية بالمجموعة الحيوانية المتطفلة على أسماك محافظة الديوانية، العراق حتى نهاية العام 2018 وجود 43 نوعا طفيليا لحد الآن مسجلة في 13 نوعا شرعيا من الأسماك التي تم فحصها بحثا عن الإصابات الطفيلية. إشتملت المجموعة المتطفلة على نوع واحد من اليوغلينيات الحيوانية، نوعين من المايزوزوا، ستة أنواع من حاملات الأهداب، ثلاثة أنواع من البوغيات المخاطية، ثلاثة أنواع من المخرّمات، تسعة أنواع من أحادية المنشأ، أربعة أنواع من الديدان الشريطية، ستة أنواع من الديدان الخيطية، ثلاثة أنواع من الديدان شوكية الرأس وستة أنواع من القشريات. كانت الإصابة بالمخرّمات ونوعين من الديدان الشريطية ونوع واحد من الديدان الخيطية قد حصلت بالأطوار اليرقية، بينما كانت بقية الإصابات إما بالطور الخضري أو بالطفيلي البالغ. من بين الأسماك المفحوصة، كانت سمكة الحمري مصابة بأكبر عدد من الأنواع الطفيلية (20 نوعا طفيليا)، تلتها سمكة الخشني (17 نوعا) وسمكة الكارب الإعتيادي (16 نوعا)، بينما كان نوعان (الكارب العشبي والكارب الفضي) مصابين بأقل عدد من الأنواع الطفيلية (ثلاثة أنواع لكل منهما). كان حامل الأهداب Trichodina domerguei والقشري Lernaea cyprinacea أكثر الأنواع الطفيلية شيوعا لكون كل منهما قد ورد تسجيله من تسعة أنواع من الأسماك وتبعهما أحادي المنشأ Dactylogyrus extensus والدودة الخيطية Contracaecum sp. حيث تم ورودهما من ثمانية، وستة أنواع من المضيّفات، على التوالي، في حين سجل أقل عدد من الأنواع المضيّفة (نوع واحد من المضيّفات) في حالة الإصابة بــ 22 نوعا من الطفيليات.

Keywords

Al-Diwaniyah --- Checklists --- Fishes --- Iraq --- Parasites