Fulltext

Applications and practices of social responsibility in Islamic banks presentation of experiences

تطبيقات وممارسات المسئولية الاجتماعية في المصارف الإسلامية، عرض تجارب

Habbar Abid AlRazaq حبار عبد الرزاق --- Faraj Shabaan فــــرج شــــعبان

AL-Anbar University journal of Economic and Administration Sciences مجلة جامعة الانبار للعلوم الاقتصادية والادارية
ISSN: 19988141 Year: 2019 Volume: 11 Issue: 25 Pages: 145-167
Publisher: University of Anbar جامعة الانبار

Abstract

This study aimed at identifying the social role played by the Islamic banks that have been chosen in relation to their position and market value. Accordingly, four Islamic banks have been selected as their community activities were analyzed according to a report and data in this area. The results of the study showed that Islamic banks are fully aware of the importance of their social responsibility and reflected in the qualitative and financial contributions they provide. Throughout this study, we also noted that Islamic banks focus on their social responsibilities directed towards different groups of society in return for less attention to their responsibilities towards employees. We also noticed lack of community oriented projects outside the country, as well as the coordination and participation in the projects among Islamic banks.

هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على الدور الاجتماعي الذي تقوم به المصارف الإسلامية التي تم اختيارها مقارنة بمكانتها وقيمتها السوقية، تبعا لذلك وقع الاختيار على أربعة مصارف إسلامية حيث تم تحليل أنشطتها المجتمعية حسب ما أصدرته من تقرير وبيانات في هذا المجال. وبينت نتائج الدراسة أن المصارف الإسلامية مدركة تماما بأهمية تتحمل مسئوليتها الاجتماعية وتجلى ذلك في المساهمات النوعية والمالية التي تقدمها، كما سجلنا من خلال هذه الدراسة أن المصارف الإسلامية تركز بشكل أكبر على مسئولياتها الاجتماعية الموجهة لمختلف فئات المجتمع في مقابل اهتمام أقل بمسئولياتها تجاه العاملين والموظفين، كما تغيب المشاريع المجتمعية الموجهة خارج المكان (خارج البلد) وكذلك التنسيق والمشاركة في هذه المشروعات فيما بين المصارف الإسلامية.

Keywords

Islamic banks --- social responsibility --- sustainable development --- human dimensions --- principles --- ethics. --- المصارف الإسلامية، المسئولية الاجتماعية، التنمية المستديمة، الأبعاد الإنسانية، المبادئ، الأخلاق