Fulltext

The causal relationship between leadership integrity and organizational conflict An applied research in the State Real Estate Department in the province of Najaf

العلاقة السببية بين استقامة القيادة والصراع التنظيمي بحث تطبيقي في دائرة عقارات الدولة في محافظة النجف الاشرف

ضرغام محمد شاطي الخاقاني --- م. م. زياد كاظم جبر الشحماني

Journal of Accounting and Financial Studies مجلة دراسات محاسبية ومالية
ISSN: 18189431/26179849 Year: 2019 Volume: 14 Issue: 48 Pages: 62-78
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Abstract

This research aims to know the impact of leadership integrity as explanatory variable including its dimensions (courage, asceticism, justice, rationality, and humanity) on organizational conflict as responding variable. This research depended on the descriptive- constructive approach through the responses of a sample of (79) employees from (Real Estate Office of The State) in Al-Najaf province. The analyzing of the study done by using (Smart PLS) program to calculate (R2, t, p). Many results concluded and one of them, there is significant impact correlation of the leadership integrity on organizational conflict. There are many suggestions have been reached depending on the results reached and one of them is the necessity of developing and benefit from using leadership integrity approach in order to face any negative organizational conflicts through the strategies and methods which reinforce its achievement and adaptation in the work environment that touch the spirit, culture and values of employees.

يتمثل هدف البحث في التعرف على تأثير استقامة القيادة كمتغير تفسيري ببعادها (الشجاعة , الزهد , العدالة , العقلانية , الانسانية) في الصراع التنظيمي كمتغير مستجيب، وقد اعتمد البحث على المنهج الوصفي الاستدلالي من خلال اراء عينة من العاملين في دائرة عقارات الدولة في محافظة النجف، والبالغ عددها (79) شخص، وتم اجراء التحليل باعتماد على برنامج الحزمة الاحصائية (Smart PLS)، في احتساب (R2 , t , p) وقد توصل البحث الى مجموعة من الاستنتاجات كان ابرزها ان هناك علاقة تأثير معنوية لاستقامة القيادة في الصراع التنظيمي، كما قدم البحث مجموعة من التوصيات بالاعتماد على النتائج التي تم التوصل اليها ومنها التأكيد على ضرورة تطوير والاستفادة من استخدام اسلوب استقامة القيادة من اجل مواجهة اي صراعات تنظيمية سلبية ضمن استراتيجيات واساليب التي تعزز من تحقيقها وتكيفها في بيئة العمل التي تمس روح وثقافة وقيم الافراد الموظفين.