Fulltext

The Relationship Study of Philosophic- mindedness and Degree of Creativity Among English Language Teachers in the city of Qain

دراسة العلاقة بين العقلية الفلسفية ومستوى إبداع معلمي ومعلمات اللغة الإنـجليزية في مدينة قائن

Sedigheh sadat Meghdari صديقة سادات مقداري --- Khadijeh Alipour Moghaddam خديجة علي پور مقدم

The islamic college university journal مجلة كلية الاسلامية الجامعة
ISSN: 19976208(print) 26644355(online) Year: 2019 Volume: 2 Issue: 53 Pages: 177-200
Publisher: Islamic University / Najaf الجامعة الاسلامية / النجف الاشرف

Abstract

Abstract:-This study aimed at investigating the relationship between philosophic- mindedness and degree of creativity among English language teachers in Ghaenat . The selected component for measuring philosophic-mindedness is comprised of: comprehensiveness, contemplation and flexibility that are studied with English teacher's creativity rate. The population of study is English language teachers (schools and institutions) comprised of 75 members. Selected population using available sampling is comprising of 43. In this study, we use creativity and philosophic- mindedness questionnaire for collecting data. Which both of them are standard and last manipulation is set %72 and %73. The Findings of study indicate that there is a significant relationship between philosophic –mindedness and English language teachers' degree of creativity. Keywords: creativity, contemplation, comprehensiveness, flexibility, teachers.

الملخص:نظرا لأهمية الإبداع والعقلية الفلسفية للمعلمين والعلاقة القائمة بينهما من جانب؛ وحاجة المجتمع للمعلمين المبدعين من جانب آخر، تبحث هذه الدراسة العلاقة بين العقلية الفلسفية ومستويات إبداع مدرسي اللغة الإنجليزية لتوفير الحلول اللازمة في اتخاذ خطوات أساسية لتعزيز العلاقة بين الإبداع وعقليتهم الفلسفية في المحاور الثلاثة الآتية: الشمولية، التقصي والمرونة. القصد من العقلية الفلسفية هي الدرجة التي يحصل عليها الفرد في الإستبيان الفلسفي الحالي والقصد من الإبداع هو النتيجة التي يكسبها الشخص في استبيان الإبداع للبحث الحاضر. يقوم هذا البحث وفقا للمنهج الوصفي الارتباطي بدراسة علاقة العقلية الفلسفية والمهارات الإبداعية بين مدرسي اللغة الإنجليزية (المدارس والمؤسسات) في مدينة قائن في العام الدراسي 1997-1996 ، والذي يزيد عن 70 شخصًا. كان حجم العينة 42 شخصًا (19 معلما و 23 معلمة) تم اختيارهم من خلال طريقة أخذ العينات المتوفرة. أظهر تحليل البيانات وجود علاقة ذات دلالة إحصائية بين العقلية الفلسفية ومستوى الإبداع لمدرسي اللغة الإنجليزية في مدينة قائن.الكلمات المفتاحية: الإبداع، التقصي، المرونة، الشمولية، المعلمون.

Keywords

creativity --- contemplation --- comprehensiveness --- flexibility --- teachers. --- الإبداع، التقصي --- المرونة --- الشمولية --- المعلمون.