Fulltext

The role of the powers authorized in the development of the functionality of the organization ((a study of the opinions of a sample of the general managers in the company for the manufacture of fertilizers northern region)

دور تخويل الصلاحيات في تطوير الأداء الوظيفي للمنظمة((دراسة لأراء عينة من المدراء في الشركة العامة لصناعة الأسمدة المنطقة الشمالية ))

M. Sentenced Mohammed Filaih م.حكمت محمد فليح

Journal of Administration and Economics مجلة الادارة والاقتصاد
ISSN: 18136729 Year: 2009 Issue: 77 Pages: 126-164
Publisher: Al-Mustansyriah University الجامعة المستنصرية

Abstract

This Research includes the Subject of The Role of accreditation habitabilityies in Developing the performance of job in organization in General company to industry- northland from in interview of managers. this paper referees to the foucese and limitation habit abilities in few hand from managers .that lead to limitatdnat habitability and capabilities of employee in the anther levels in the structure organization. that reflects in the Excellent of organization and chiefing the objectives. This paper attempt to define the concept of accreditation habit abilities ,as operation of managerial . The Role and Effective. the job performance in organization especially in the Researches organization. The important resulting the research. the weaks in the admenistrative method from The organization units. the result from not Applied the manager in Development circles. This paper includes many conclusions. one of them. Accreditation habit abilities in personal and the manager suitable with. The skills at scientific skills with in cludes .the conclusion that building the important decision in organization .

تناول البحث الحالي موضوع دور تخويل الصلاحيات في تطوير الأداء الوظيفي في الشركة العامة لصناعة الأسمدة- المنطقة الشمالية – من وجهة نظر المدراء أنفسهم ، من خلال دراسة لأراء المديرين في الشركة المبحوثة وتحليلها. وقد تم معالجة مشكلة بحثية رئيسية مفادها، أن تركيز وتجميع الصلاحيات في أيدي عدد قليل من المدراء يؤدي إلى هيمنة هؤلاء على كل الصلاحيات ،وبدوره يؤدي إلى تجميد طاقات وقدرات العاملين في المستويات الأخرى من هيكل المنظمة والذي ينعكس بصورة سلبية على نجاح المنظمة وتحقيق أهدافها ،ويهدف البحث إلى مايلي:1-تشخيص واقع ممارسة السلطات من خلال تخويل الصلاحيات في المنظمة المبحوثة وماهودورها على أداء الأعمال التي تطلع بها المنظمة .2-التعريف بمفهوم تخويل الصلاحيات ، كعملية أدارية ودورها الإيجابي على الأداء الوظيفي في المنظمات والمنظمة المبحوثة بشكل خاص .ومن أهم النتائج التي توصل إليها البحث مايلي:1-ضعف متابعة المدراء للأشخاص واللجان التي تم تخويلهم الصلاحيات مما نجم عنه إصدار بعض التوصيات غير الدقيقة ،وقد تبنى عليها قرارات غير دقيقة تضر بمصلحة المنشأة .2-ضعف في أساليب أدارة بعض الوحدات التنظيمية ، ناتج عن عدم شمول نسبة عالية من المدراء بالدورات التطويرية ولا سيما في المجال الإداري .3-التطوير الذاتي في المجال الإداري لبعض المدراء دون مستوى الطموح بسبب ضعف إطلاعهم على المستجدات التي طرأت على أساليب العمل الإداري .وقد تضمن البحث عدة توصيات منها :1-تخويل الصلاحيات للأشخاص واللجان بما يتناسب مع خبراتهم العلمية والمهنية، بما يضمن التوصيات المرفوعة من قبلهم التي تبنى عليها قرارات مهمة في المنظمة.2-أشراك جميع المدراء أو المرشحين لأشغال تلك المناصب بدورات تطويرية تتناسب مع المنصب الذي يشغلونه .3-تعميم سياقات عمل المنظمة على كافة منتسبيها ، لغرض الالتزام بها من أجل تحقيق الأهداف .

Keywords

The center of an administrative --- محور اداري