Fulltext

organizations recognize what the effective role of time management in achieving competitive advantage and success

دور بعض الأفعال المنظمية في إدارة الوقتدراسة مسحية في عينة من المكتبات الجامعية في بغداد

سامرة احمد الجنابي --- صلاح الدين عواد الكبيسي

journal of Economics And Administrative Sciences مجلة العلوم الاقتصادية والإدارية
ISSN: 2227 703X / 2518 5764 Year: 2010 Volume: 16 Issue: 60 Pages: 23-41
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Abstract

The organizations recognize what the effective role of time management in achieving competitive advantage and success. But the effectiveness depends on integrating some organization actions which perspective are relating with it by significance relations and high affect. From this the research problem is arising، which descripe the recognizing of libraries managers for the role of some organizational actions. The samples from (40) libraries managers are chosen. The major results: these organizational actions are related and affected on the time management if integrated with one anothers more than if related in separate.

تدرك المنظمات ما لأدارة الوقت من دور في تحقيق مزاياها التنافسية والنجاح، لكن فاعلية ادارة الوقت تعتمد على تفاعل مجموعة من الأفعال المنظمية التي ترتبط معها بعلاقات قوية وبتأثير عالي. ومن هنا برزت مشكلة البحث التي تعبر عن مدى ادراك مديري وأمناء مكتبات جامعة بغداد للدور الذي تؤدية بعض الأفعال المنظمية في ذلك. أختيرت عينة عمدية من مديري وأمناء مكتبات الجامعية في مدينة بغداد وبحجم (40) فرد وكانت ابرز النتائج التي تم التوصل اليها تشير الى أن هذه الأفعال ترتبط وتؤثر في إدارة الوقت اذا ما تكاملت أكثر مما لو ارتبط معها بشكل فردي.

Keywords

organizations recognize what the effective role of time management in achieving competitive advantage and success --- دور بعض الأفعال المنظمية في إدارة الوقتدراسة مسحية في عينة من المكتبات الجامعية في بغداد