Fulltext

Measurment of earnini Quality in Commercial Banking

قياس جودة الأرباح في المصارف التجارية"دراسة تحليلية لعينة من حسابات المصارف التجارية العراقية"

سعد سلمان عواد المعيني

journal of Economics And Administrative Sciences مجلة العلوم الاقتصادية والإدارية
ISSN: 2227 703X / 2518 5764 Year: 2011 Volume: 17 Issue: 64 Pages: 96-117
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Abstract

The importance of earnings quality begin increase in recent year . Particulary after collapse the big companies in U.S.A When the Stock Prices of this Companies negative impact after reporting of transitory & unrealized earnings in the iterim reports , in the same time took to this earnings as absis of Future Predictions .Many of acadmic researchers discusses empirical measures that used to assessments of earnings quality from the perspective of decision usefulness that represent core of FASB's conceptual Framework , and to the economic – based definition of earnings , developed by (Hicks) in 1939.Tise research attempt to test som of earnings quality measures in commercial banks of Iraq through three approaches : Financial ratios , Accrual approach , and Statistices approach . The rescarch Find important diversity in the results of three approaches . However the overall results assert to exist an high quality in earning of commercial banks of Iraq .

أخذ الاهتمام بموضوع جودة الأرباح يتزايد في السنوات الأخيرة ، لاسيما بعد الانهيارات الحاصلة في الشركات الكبيرة في الولايات المتحدة ، إذ تأثرت أسهم تلك الشركات بشكل سلبي بعد أن أفصحت هذه الشركات عن عوائد غير مؤكدة وغير دائمة في تقاريرها المرحلية (ربع السنوية) في الوقت الذي ينظر فيه الى تلك العوائد أساسا للتوقعات المستقبلية، وناقش عدد من الباحثين المقاييس التجريبية المستخدمة لتقييم جودة الأرباح وعلاقة تلك المقاييس مع كل من منفعة القرار التي تمثل جوهر الإطار الفكري الذي تبناه مجلس معايير المحاسبة المالية (FASB) ومع الدخل الاقتصادي الذي طوره (Hicks) عام 1939 حاول هذا البحث اختبار بعضا من هذه المقاييس في المصارف التجارية العراقية من خلال ثلاثة مداخل هي:- مدخل النسب المالية، مدخل المستحقات، والمدخل الأحصائي. وقد أظهرت نتائج البحث تباين في النتائج التي تم التوصل إليها عبر تلك المداخل ومع ذلك فأن النتائج العامة تؤكد وجود جودة عالية في أرباح المصارف التجارية العراقية .

Keywords

Measurment of earnini Quality in Commercial Banking --- قياس جودة الأرباح في المصارف التجارية"دراسة تحليلية لعينة من حسابات المصارف التجارية العراقية"