Fulltext

Locutionary, Illocutionary and Perlocutioary Acts Between Modern linguistics and Traditional Arabic Linguistics

Locutionary، أعمال Illocutionary وPerlocutioary بين علم اللغة الحديث وعلم اللغة العربية التقليدية

Hisham Ibrahim Abdulla هشام ابراهيم عبد الله

Mustansiriyah Journal of Arts مجلة آداب المستنصرية
ISSN: 02581086 Year: 2011 Issue: 55 Pages: 1-25
Publisher: Al-Mustansyriah University الجامعة المستنصرية

Abstract

The present paper is part of a larger project to investigate the hypothesis that traditional Arab linguists were well acquainted with some of the main ideas and concepts of modern pragmatics. In this paper the researcher tries to find out whether Arab linguists were familiar with one of the major tenets of speech–act theory, namely, the analysis of a speech act (SA) into locutionary, illocutionary and perlocutionary acts, which J.L. Austin used in his analysis of speech acts. It is a commonplace assumption in the history of modern linguistics that speech-act theory and its key features were first proposed by Austin in the middle of the 20th century. The aim of this paper is to question that assumption; therefore, the problem or the question that the researcher undertakes to answer is whether Arab linguists of the past knew speech acts and were able to analyse them before modern linguists and philosophers like Austin , and consequently to see whether these aspects of the theory have a longer history than is assumed in the literature. The first part of the paper gives a survey of the above concepts as they appear in modern linguistic literature in the west . The second part deals with the Arabs' contribution to the same concepts and aspects of the theoryin an attempt to show their familiarity with them centuries before modern linguists. The method the researcher uses to achieve his aim is quoting from traditional books of Arab and Muslim linguists (rhetoricians and jurisprudents ) . Using samples of such quotations with special reference to directives , the researcher finds adequate evidence to support his hypothesis that Arab and Muslim linguists were familiar with the above concepts and analyses . The only difference is terminological and does not affect the findings in any significant way . The present paper is only a first step : It is recommended that future research should be carried out along the same lines to answer similar questions with even more adequate evidence .

هذه الورقة هو جزء من مشروع أكبر للتحقيق في فرضية التي كانت تعرف جيدا اللغويين العربية التقليدية مع بعض الأفكار الرئيسية والمفاهيم البراغماتية الحديثة. في هذه الورقة الباحث يحاول معرفة ما إذا كان اللغويون العرب كانوا على دراية واحدة من المبادئ الرئيسية للخطاب، نظرية الفعل، وهي تحليل للفعل خطاب (SA) إلى أعمال locutionary، illocutionary وperlocutionary، التي تستخدم في أوستن JL له تحليل الأفعال خطاب. وهو افتراض شائع في تاريخ اللسانيات الحديثة التي تم أول من اقترح نظرية فعل الكلام ومعالمه الرئيسية من قبل أوستن في منتصف القرن 20. والهدف من هذه الورقة هو السؤال هذا الافتراض، وبالتالي، فإن المشكلة أو التشكيك في أن يتعهد الباحث للإجابة هو ما إذا كان علماء اللغة العربية في الماضي يعرفون أفعال الكلام وكانوا قادرين على تحليلها من قبل علماء اللغة الحديثة والفلاسفة مثل أوستن، وبالتالي لمعرفة ما إذا كانت هذه جوانب نظرية لها تاريخ أطول مما هو مفترض في الأدب. الجزء الأول من ورقة يعطي مسحا للمفاهيم المذكورة أعلاه كما تظهر في الأدب اللغوية الحديثة في الغرب. ويتناول الجزء الثاني مع مساهمة العرب إلى نفس المفاهيم وجوانب theoryin محاولة لإظهار الألفة معهم قرون قبل اللغويين الحديثة. طريقة الباحث يستخدم لتحقيق هدفه هو نقلا عن الكتب التقليدية من علماء اللغة العربية ومسلم (البلغاء والفقهاء). باستخدام عينات من هذه الاقتباسات مع إشارة خاصة إلى توجيهات، ويرى الباحث أدلة كافية لدعم فرضيته أن علماء اللغة العربية ومسلم وكان مطلعا على المفاهيم المذكورة أعلاه والتحليلات. والفرق الوحيد هو المصطلحات ولا يؤثر على النتائج في أي شكل كبير. هذه الورقة ليست سوى الخطوة الأولى: من المستحسن أن يجب أن يتم البحث في المستقبل على طول خطوط نفسه للرد على أسئلة مماثلة مع أدلة كافية حتى أكثر.