Fulltext

The impact of context in Koranic Almottagablat when Dr. Fadhil al-Samarrai

أثر السياق في المتقابلات القرآنية عند الأستاذ الدكتور فاضل السامرائي

Sanaa Taher Mohammad سناء طاهر محمد

Journal Of Al-Frahedis Arts مجلة آداب الفراهيدي
ISSN: 26638118 (Online) | 20749554 (Print) Year: 2012 Issue: 10 Pages: 50-80
Publisher: Tikrit University جامعة تكريت

Abstract

Caught my attention and I read a number of the books of Dr. Fadhil al-Samarrai his care Bamufrdh the Koran and the means to respond in the Holy Quran patterns on the pattern of specific audio in some contexts, and respond to the pattern of another voice in the context of another, or other contexts as if no Baladgam in the position and unzip Slurring elsewhere , or using switched altogether or switched altogether, or being used on the conditions of proof and the deletion, therefore, necessitated the nature of the research that is divided into three areas, he spoke first axis for assimilation and dismantling of assimilation, and the second for replacement and leave replacement, and the third handled the evidence and the deletion. I tried to analyze the samples for each axis of these axes, then sealing the research conclusion showed the search results.

لفت نظري وأنا أقرأ عدداً من كتب الدكتور فاضل السامرائي عنايته بالمفردة القرآنية وتعني أن ترد في القرآن الكريم أنماطاً على نمط صوتي معين في بعض السياقات، وترد على نمط صوتي آخر في سياق آخر، أو سياقات أخرى كأن ترد بالإدغام في موضع وبفك الإدغام في موضع آخر، أو تستعمل مبدلة حيناً أو غير مبدلة حيناً آخر، أو يجري استعمالها على أحوال من الاثبات والحذف، لذا اقتضت طبيعة البحث أن يقسم إلى ثلاثة محاور، تحدث المحور الأول عن الإدغام وفك الإدغام، والثاني عن الإبدال وترك الإبدال، أما الثالث فتناول الإثبات والحذف. وحاولت أن أحلل نماذج لكل محور من هذه المحاور، ثم ختم البحث بخاتمة بينت نتائج البحث.

Keywords

The impact of context in Koranic --- Almottagablat when Dr. Fadhil al-Samarrai --- أثر السياق في المتقابلات --- القرآنية عند الأستاذ الدكتور فاضل السامرائي