Fulltext

Philosophy of brightness when Shahabuddin Suhrawardi

فلسفة الاشراق عند شهاب الدين السهروردي

Ahmed Abd Khadir احمد عبد خضير

Mustansiriyah Journal of Arts مجلة آداب المستنصرية
ISSN: 02581086 Year: 2011 Issue: 55 Pages: 1-23
Publisher: Al-Mustansyriah University الجامعة المستنصرية

Abstract

Is Abu Yahya ibn Habash Fotouh bin Shihab CAC aka religion Suhrawardi was murdered different novels in his health, but most of these novels is almost brings the validity of this label. Palmqtol title, lest a martyr, but his students interpreted the word (killed) an explanation from him that he understands the martyr.Radiance of language: the lighting, and said: Talat and the sun lit up, and shone his face lit up and sparkling Well, taken from east of the act, and EAST Chroqa Talat and east.The radiance of the concept of conventional means brighter lights and brightness and Fadanha on earned full when detachment from material physical, or receive a science metaphysical or Divine from the Pleroma through sport and the combatant and the liquidation of the breath of Alcdorat human so that it becomes like a mirror polished Vtneks the images and divine sciences. And be it - as they say - in the form of brightening in the soul and sense of taste without the work of the mind and thought process in a manner and follow the methods of research and practical consideration.

هو ابو الفتوح يحيى بن حبش بن اميرك الملقب بشهاب الدين السهروردي المقتول وقد اختلف الروايات في صحة اسمه ولكن معظم هذه الروايات تكاد تجمع على صحة هذه التسمية. لقب بالمقتول لئلا يعتبر شهيداً, ولكن تلامذته فسروا كلمة (مقتول) تفسيراً يفهم منه انه شهيد.الاشراق لغةً: هو الإضاءة، ويقال: أشرقت الشمس طلعت وأضاءت, وأشرق وجهه أضاء وتلألأ حسناً, وهي مأخوذة من الفعل شرق, وشرقت شروقاً وشرقاً طلعت. اما الاشراق في المفهوم الاصطلاحي يعني: إشراق الأنوار ولمعانها وفيضانها على الانفس الكاملة عند التجرد عن المواد الجسمية, او تلقي العلم الغيبي او الالهي عن الملأ الاعلى عن طريق الرياضة والمجاهدة وتصفية النفس من الكدورات البشرية بحيث تصبح كالمرآة الصقيلة فتنعكس عليها الصور والعلوم الإلهية. ويكون ذلك -كما يقولون- على هيئة اشراق في النفس واحساس ذوقي من دون اعمال للعقل والفكر بطريقة عملية واتباع اساليب البحث والنظر العمليين.