Fulltext

A study of the Alphabet poet of Dhi Ramla

قراءة في بائية ذي الرملة

Humam Yassin Shokor همام ياسين شكر --- Yasser Ahmed Fayadh ياسر أحمد فياض

Journal of Literature Ink مجلة مداد الاداب
ISSN: 22226575 Year: 2012 Volume: 1 Issue: 3 Pages: 57-94
Publisher: Iraqi University الجامعة العراقية

Abstract

The verse lines are organized by a special lingual engineering gathered all around one pivot which is the shadow of a group of emotions and feelings contains inside a struggle between survival and decease, existence or non, Dhi Ramla, who shown the desert life live and moving, non-photographic, takes you to live that life with its sociability and solely, happiness and sorrows, in a trip that wouldn't make his detecting sensation and his awake conscious shows a view of that life without turning it to a poetic image or a partial image.

أنّ الأبيات تنتظمها هندسة لغوية خاصة تأتلف جميعها حول محور واحد وهو الطلل بِعدِّه مثيراً لجملةٍ من الأحاسيس والمشاعر التي تضمُّ داخلها صراعاً بين البقاء والفناء وبين الوجود والعدم, ذو الرمّلة، الذي صوّر الحياة الصحراوية تصويراً حيّاً متحركاً – غيرَ فوتوغرافي- يجعلك وكأنّك تعيش تلك الحياة بأنسها ووحشتها وأفراحها وأتراحها في رحلة لا «تكاد حواسّه الراصدة ووجدانه اليقظ تفلت مظهراً من مظاهر تلك الحياة دون أن تحيله إلى صورة شعرية أو جانب من صورة»

Keywords

Alphabet poet of Dhi Ramla --- بائية ذي الرملة