Fulltext

The effect of performance appraisal dimensions On organization confidence

تأثير ابعاد تقويم الاداء في الثقة التنظيمية ( دراسة وصفية تحليلية لآراء عينة من القيادات الادارية في وزارة النفط العراقية )

فاضل حمد سلمان --- فاضل جميل طاهر --- علي حسون فندي الطائي

journal of Economics And Administrative Sciences مجلة العلوم الاقتصادية والإدارية
ISSN: 2227 703X / 2518 5764 Year: 2012 Volume: 18 Issue: 67 Pages: 58-83
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Abstract

This research was designed to study effect of performance appraisal dimensions on organizational confidence.Asset completion questionnaire was used to collect data of this research from a random simple represent forty employees who works in Iraqi Oil ministry. The main result of this research was positive relations and the effect between performance appraisal and organizational confidence. The research contains some conclusions, the main of it is unimplemented the performance appraisal results in the policies of employees in the ministry and it work in classic methods incentives and training.The important recommendations must doing to achieve integrating between the result of performance appraisal and policies of individuals.

صمم هذا البحث لدراسة تأثير ابعاد تقويم الاداء في الثقة التنظيمية مثلت الاستبانة الأداة الرئيسية للوصول إلى النتائج حيث وزعت على عينة عشوائية مكونة من أربعين موظفاً من العاملين في ديوان وزارة النفط العراقية وكان من أبرز النتائج التي توصلت اليها هذه الدراسة وجود علاقة واثر بين أبعاد تقويم أداء العاملين والثقة التنظيمية في هذه الوزارة. ومن أهم الاستنتاجات في هذه الدراسة هو قلة توظيف نتائج تقويم الأداء في سياسات الأفراد المتبعة في الوزارة المبحوثة كما أُتبعت الاساليب التقليدية في تقويم الأداء . ولم تعتمد معايير الأداء الكمية والنوعية في ذلك التقويم. ومن أبرز التوصيات العمل على تحقيق التكامل بين نتائج تقويم أداء العاملين وسياسات الأفراد.

Keywords

Performance appraisal dimensions --- Organizational confidence --- أبعاد تقويم الأداء --- الثقة التنظيمية