Fulltext

U.S. limitative in Turkish politics towards the Arab region from 2001 – 2010

المحدد الأمريكي في السياسة التركية تجاه المنطقة العربية 2001 - 2010

Fares Turkee Mahmoud فارس تركي محمود

Regional Studies دراسات اقليمية
ISSN: 18134610 Year: 2013 Issue: 30 Pages: 247-274
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Abstract

This research marked: (U.S. limitative in Turkish politics towards the Arab region from 2001-2010) represents attempt to track and study and analyze the impact of the United States on Turkish foreign policy toward the Arab region, both in terms of the reasons for this effect size, or the extent to which can be up to him, as well as linkage developments in the Middle East in particular and global developments in general . Has been divided this research to several sections dealt with through Turkey's strategic importance in American foreign policy, and the importance of the United States of America from the perspective of Turkish, also dealt to the most important events that have affected the relationship between the two sides, such as the events of 11 September 2001, and the invasion of Iraq , and the impact of these events on the size and effectiveness of the U.S. limitative in the Turkish foreign policy.

يمثل هذا البحث الموسوم: (المحدد الأمريكي في السياسة التركية تجاه المنطقة العربية 2001 - 2010) محاولة تهدف إلى تتبع ودراسة وتحليل تأثير الولايات المتحدة الأمريكية على السياسة الخارجية التركية تجاه المنطقة العربية، سواء من حيث أسباب هذا التأثير أو حجمه أو المدى الذي يمكن أن يصل إليه، فضلا عن ارتباطه بالتطورات التي تشهدها منطقة الشرق الأوسط بشكل خاص والتطورات العالمية بشكل عام. وقد تم تقسيم هذا البحث إلى عدة مباحث تناولنا من خلالها أهمية تركيا الإستراتيجية في السياسة الخارجية الأمريكية، وأهمية الولايات المتحدة الأمريكية من المنظور التركي، كما تطرقنا إلى أهم الأحداث التي أثرت على العلاقة بين الجانبين مثل أحداث الحادي عشر من أيلول/ سبتمبر 2001، وغزو العراق واحتلاله، وتأثير هذه الأحداث على حجم وفاعلية المحدد الأمريكي في السياسة الخارجية التركي.

Keywords

U.S. determinant in Turkish politics --- U.S. determinant towards Arab region. --- المحدد الأمريكي في السياسة التركية، المحدد الأمريكي، تجاه المنطقة العربية