Fulltext

Measuring and Analyzing of the Relationship between the Financial Development, Economic growth, and Poverty in Iraq with the Autoregressive Distributed lag Model framework for the period (1980-2010)

قياس وتحليل العلاقة بين التطور المالي والنمو الاقتصادي والفقر في العراق في اطار نموذج الانحدار الذاتي للإبطاء الموزع (ARDL) (Autoregressive Distributed lag Model ) للمدة (1980- 2010)

سعد عبد نجم العبدلي --- ازهار حسن علي

journal of Economics And Administrative Sciences مجلة العلوم الاقتصادية والإدارية
ISSN: 2227 703X / 2518 5764 Year: 2014 Volume: 20 Issue: 77 Pages: 244-264
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Abstract

The developed financial system is essential for increasing economic growth and poverty reduction in the world. The financial development helps in poverty reduction indirectly via intermediate channel which is the economic growth. The financial development enhancing economic development through mobilization of savings and channel them to the most efficient uses with higher economic and social returns. In addition, the economic growth reduces the poverty through two channels. The first is direct by increasing the introduction factors held by poor and improve the situations into the sectors and areas where the poor live. The second is indirect through redistribution the realized incomes from the economic growth as well as the realized incomes from the government revenues which can be used to transfer the payments and improve the living standard which finally lead to reduce the poverty. By using the Autoregressive Distributed lag Model (ARDL) the paper found that there is significant causality from economic growth to poverty reduction and another one from inflation to the poverty reduction. However, the paper also found a weak nexus between financial development and poverty reduction . in addition, the financial development and economic growth do not play any significant role in reducing the poverty rate in Iraq. However, the econometrics analysis revealed that the inflation is the main factor effecting the poverty rate in the short and long run.

يعد النظام المالي المتطور ركيزة اساسية في رفع معدلات النمو الاقتصادي وتقليل معدلات الفقر في العالم ، اذ يؤثر التطور المالي في تقليل الفقر بطريقة غير مباشرة ومن خلال قناة وسيطة هي النمو الاقتصادي، اذ يساهم التطور المالي في دعم عملية التنمية الاقتصادية من خلال تعبئة الاموال وتوجيهها الى الانشطة الاكثر كفاءة وذات عائد اقتصادي واجتماعي مرتفع ، كما يساهم النمو الاقتصادي في تخفيض الفقر من خلال قناتين الا ولى مباشرة عن طريق زيادة عوامل الانتاج التي يمتلكها الفقراء وتحسين الظروف في القطاعات والمناطق التي يعيش فيها الفقراء، والثانية غير مباشرة من خلال اعادة توزيع الدخول المتحققة من النمو الاقتصادي فضلا عن الدخول المتحققة من زيادة الايرادات الحكومية والتي تستعمل لتحويل المدفوعات وتحسين مصادر العيش والذي بدوره يساهم في تخفيض مستويات وحدة الفقر. وبأستخدام نموذج قياسي متطور وهو نموذج الانحدار الذاتي للإبطاء الموزع (ARDL) والذي بني على اساس اختيار افضل انموذج لتصحيح الخطأ عن طريق اختبار رتبة التباطؤ، وهو بذلك يعد انموذجا مطور لأنموذج تصحيح الخطأ غير المقيد ، توصل البحث الى وجود علاقة سببية معنوية متجهة من النمو الاقتصادي الى الفقر ، ووجود علاقة سببية معنوية جدا متجهة من التضخم الى الفقر، في حين توجد علاقة سببية ضعيفة متجهة من التطور المالي الى الفقر، كما ان التطور المالي والنمو الاقتصادي لم يكن لهما تأثير معنوي في الحد من الفقر في العراق في الاجل القصير والطويل رغم تأثيرهما العكسي على الفقر، وان التضخم هو العامل الاساسي المؤثر في الحد من الفقر في الاجل القصير والطويل حيث كان تأثيره طردي على الفقر، كما ان سنوات الحرب والحصار هي الاخرى لم يكن لها تأثير معنوي على مستويات الفقر في العراق.

Keywords

poverty --- financial development --- economic growth --- ARDL. --- الفقر - التطور المالي- النمو الاقتصادي - نموذج الانحدار الذاتي للإبطاء الموزع .