Fulltext

The Relationship between Growth and Economic Reformation in Iraq: Post 2003

علاقة النمو بالإصلاح الاقتصادي في العراق بعد عام 2003

هيثم عبد الله سلمان

journal of Economics And Administrative Sciences مجلة العلوم الاقتصادية والإدارية
ISSN: 2227 703X / 2518 5764 Year: 2015 Volume: 21 Issue: 81 Pages: 278-298
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Abstract

There were many ideas and opinions on the linkage between growth and economic reform in both developed and developing countries. The relationship is, of course, existed. Therefore, this research comes to analyses it in the Iraqi economy. This study is based on a hypothesis that the economic reformation in Iraq leads to lag level of growth with the of high rates of inflation. However, the study is designed to be included five sections. It found a positive relationship between the economic reformation and slowing of economic growth, in which the specified hypothesis is not fit to the economic reality in Iraq after 2003

لقد تعددت الآراء والأفكار حول ماهية العلاقة ما بين النمو والإصلاح الاقتصادي سواءً في الاقتصادات المتقدمة أم النامية. بيد أن من المعتقد أن هنالك علاقة بينهما، ومن هنا جاء البحث ليبين ماهي العلاقة بينهما في الاقتصاد العراقي. إذ أستند البحث الى فرضية مفادها أن الإصلاح الاقتصادي في العراق يؤدي إلى تباطؤ النمو في ظل معدلات مرتفعة من التضخم، وقد ضم البحث محاور خمسة، فضلاً عن الخاتمة التي بينت بين طياتها الاستنتاج الرئيس الذي توصل اليه البحث، وهو عدم تطابق فرضية البحث مع الواقع الاقتصادي في العراق، إذ أثبتت الدراسة وجود علاقة طردية بينهما.

Keywords

Economic Growth --- Economic Reform --- Production–Possibility Curve --- Growth Resources Gap . --- النمو الاقتصادي- الإصلاح الاقتصادي- منحنى إمكانات الإنتاج- فجوة الموارد.