Fulltext

تمثلات الاعداد في الرسم العالمي جاسبر جونز انموذجاً

ابتسام ناجي --- احمد عباس سعيد

Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل
ISSN: 19920652 23128135 Year: 2015 Volume: 23 Issue: 1 Pages: 461-481
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Abstract

Address the current research study representations setting in the global drawing and the fact that this phenomenon as a concept cognitively based on the show many attributes are evident in the US done in that period, it has occupied a large area of the overall graphical presentations, prompting researchers to study them in order to reach to know the motive, which calls Find the artist within that structure contained four chapters:• Chapter I: methodological framework: The search included the definition of the problem and the need for him as well as the importance of the objective of the study lies in: detect representations of numbers and mechanisms of functioning in the US drawing. Included this chapter on the borders of research and method and to determine the terms chosen by the researchers and the definition of procedural her by them.• Chapter II and which contained two sections, the first section included study (root: root knowledge of the concept of number) with a lesson in the second part, examining representations of numbers in Art.• Chapter III: The researchers dedicated to research procedures, which included, research community and then to analyze samples of research and consisting of four samples were selected Qsidia choice and historical periods specified in the limits of the search.Chapter IV: included a presentation of the results Among the findings of the researchers are:1. pairing craft numerical and become a way in which art is not the result of a moment of utensils, but rather is the result of realism to highlight elements prone to the fact that creativity is in line with the principle of abstract idea when American artist, as in the sample (3-5).2. Sports and engineering codes and clear manner monuments and antonyms using technology in all its forms and is dominated by the so-called sports borrowing absolute symbols and using them within the text aesthetically pleasing as major employers in the sample (1.2 and 4).The main conclusions reached by the authors:1. Study the visual text reveals interesting American artist involvement in the process of reading the receiver artistic discourse as an effective element in the production process.2. distinguish representations number in the US drawing by binding ideology and Maimitlleke recipient of a cultural reference Itban of recipient to another, therefore, pursue the objective as well as subjective receiver attempt to reach a conceptual frameworks on the level of the internal structure or external artwork.As well as the recommendations and proposals. The study concludes with a list of sources and references.

تناول البحث الحالي دراسة تمثلات الاعداد في الرسم العالمي ولكون هذه الظاهرة بوصفها مفهوماً معرفياً قائماً على إظهار سمات العدد بصورة جلية في المنجز الامريكي في تلك الفترة،فقد شغلت مساحة واسعة من مجمل العروض الرسومية المقدمة مما حدى الباحثان إلى دراستها بغية الوصول إلى معرفة الدافع الذي يدعو الفنان إليها ضمن البحث الذي احتوت هيكليته على أربعة فصول:الفصل الأول:الإطار المنهجي:وقد اشتمل التعريف بمشكلة البحث والحاجة إليه وكذلك أهميته أما هدف الدراسة فيكمن في:كشف تمثلات الأعداد واليات اشتغالها في الرسم الامريكي. واشتمل هذا الفصل على حدود البحث ومنهجه وعلى تحديد المصطلحات التي اختارها الباحثان والتعريف الإجرائي لها من قبلهما.الفصل الثاني:والذي أحتوى على مبحثين , ضمّ المبحث الأول دراسة (الجذر: الجذر المعرفي لمفهوم العدد ) فيما دُرس في المبحث الثاني بدراسة تمثلات الأعداد في الفن التشكيلي.الفصل الثالث: كرسه الباحثان لإجراءات البحث التي اشتملت، مجتمع البحث ثم القيام بتحليل عينات البحث والمتكونة من اربع عينات اختيرت اختياراً قصدياً وللفترات التاريخية المحددة في حدود البحث.الفصل الرابع: تضمن عرضاً للنتائج ومن جملة النتائج التي توصّل إليها الباحثان هي : المزاوجة الحرفية العددية والذي اصبح أسلوباً في الفن هو ليس وليد لحظة انيةً,وانما هو نتيجه لابراز العناصر الواقعية الميالة الى الابداع كون ذلك يتماشى مع مبدأ الفكرة المجردة عند الفنان الامريكي كما في العينة (3- 5).هيمنت الرموز الرياضية والهندسية بأسلوب واضح المعالم وباستخدام تقنية المتضادات بكل أشكالها وهي ما تسمى بالاستعارة الرياضية المطلقة للرموز وتوظيفها داخل النص توظيفا جماليا كما في العينة (1، 2، 4) .أمّا أهم الاستنتاجات التي توصل إليها الباحثان :تكشف دراسة النص البصري اهتمام الفنان الامريكي باشراك المتلقي في عملية قراءة الخطاب الفني كونه عنصرا فعالا في عملية الانتاج. تميز تمثلات العدد في الرسم الامريكي بارتباطه بفكر المتلقي ومايمتلكه من مرجعية ثقافية وهو يتبان من متلقٍ الى اخر،لذا فان انتهاج الموضوعية فضلا عن ذاتية المتلقي محاولة للتوصل الى الاطر المفهومية على مستوى البنية الداخلية او الخارجية للعمل الفني. وكذلك التوصيات والمقترحات. واختتمت الدراسة بقائمة المصادر والمراجع .

Keywords

representations of numbers --- the root of knowledge --- contexts --- Jasper Johns --- تمثلات الاعداد، الجذر المعرفي، السياقات، جاسبر جونز.