Table of content

Journal of Historical studies

مجلة دراسات تاريخية

ISSN: 18180346
Publisher: Basrah University
Faculty: College of education for women
Language: Arabic and English

This journal is Open Access

About

A scientific and evaluated journal pablished by the college of education for women University of Basrah Date of issue 2005 No. of issue per year 2 No. of issue published between 2005-2012 12 issue

Loading...
Contact info

phone: 07721616527
E-mail:rahiemhiloo@yahoo.com
phone: 07801077642
E-mail: hussain394@yahoo.com














































E-mail:dt.journal@yahoo.com

Table of content: 2019 volume:1 issue:26

Article
Nodal issues related to divine laws through a Araid book in the science of dogmas-Sheikh Al –Arabilouh
المسائل العقدية المرتبطة بالسنن الالهية من خلال الرائد في علم العقائد للعلامة العربي اللوه - رحمه الله - دراسة نماذج

Loading...
Loading...
Abstract

This research is a study in the book of the pioneer in the science of the beliefs of the Arab Sheikh, may God have mercy on him, a study that tried to highlight some of the issues related to the divine laws through the book mentioned, in two main sections: The first topic is devoted to the divine Sunnah: its importance and relevance to the faith. The second topic deals with issues related to the divine laws through the book of the pioneer.هذا البحث دراسة في كتاب الرائد في علم العقائد للشيخ العربي اللوه - رحمه الله - وهي دراسة حاولت ابراز بعض القضايا العقدية المتصلة بالسنن الالهية من خلال الكتاب المذكور ، وذلك في مبحثين رئيسيين : الاول للسنن الالهية ، أهميتها وصلتها بالعقيدة ، والثاني تناول قضايا عقدية متصلة بالسنن الالهية من خلال كتاب الرائد


Article
"Rupee in official Qatari transactions"(1916-1966) historical study
"الروبية في التعاملات الرسمية القطرية") 9111 9191 ( دراسة تاريخية )

Loading...
Loading...
Abstract

The importance of the research is illustrated by the fact that it highlights the strong economic relations between India and Qatar through the currency. Qatar had used the Indian rupee for its external and internal economic transactions over a long period, which proved the strength of economic ties between the two countries. It also seeks to identify the attempts of the Qatari government to control the internal money market in the early days of its modern state, and how Qatar sought to find a national currency, to ensure control of its resources after the Government of India decided to reduce the value of the Indian rupee The study seeks to analyze the factors that led to the Indian Rupee being the main currency used in Qatar between 1916 and 1966, and how the Qatari currency market evolved under the Indian rupee, in addition to the great role played by Britain in supporting the use of the Indian rupee in the entire Gulf region before the independence of India. Interestingly, at that time, all Indian rupees were mintedwith the images of the kings of Britain in essence British influence. Moreover, When India became independent and the economic situation in Qatar changed significantly with the export of oil in 1949, Britain tried to impose the Pound Sterling in transactions in Qatar, nevertheless, the decline in the value of the Pound made the rules of Qatar prefer to continue using the rupee. Furthermore, at the beginning of the 60s, the developments in the situation in Qatar had changed considerably towards abandoning the Indian rupee. Finally, this study examined the factors that led Qatar to abandon the use of the Indian rupee in 1966, the finance unity between Qatar and Dubai, and to analyze the steps taken by the Governments of Qatar and Dubai to withdraw the Indian rupee from the Qatari market, which resulted that in 1966 the use of the rupee as the currency of Qatar was stopped, and was replaced by Qatari Riyalتتجمي أىمية البحث مف خلبؿ كونو يسمط الضوء عمى العلبقات الاقتصادية القوية بيف اليند وقطر مف خلبؿ العممة حيث استخدمت قطر الروبية اليندية في معاملبتيا الاقتصادية الخارجية والداخمية خلبؿ فترة طويمة توضح قوة الت ا ربط الاقتصادي بيف البمديف، كما تسعي لمتعرؼ عمى محاولات الحكومة القطرية السيطرة عمى سوؽ النقد الداخمي في وقت مبكر مف نشأت الدولة الحديثة، وكيؼ سعت قطر لإيجاد عممة وطنية تضمف بيا السيطرة عمى مواردىا بعدما قررت حكومة اليند تخفيض قيمة الروبية اليندية. وانطلبقا مف ذلؾ تسعي الد ا رسة لتحميؿ العوامؿ التي أدت إلي جعؿ الروبية ، اليندية العممة الرئيسية المقبولة في قطر خلبؿ الفترة 9191 وحتى عا 9111 وكيؼ تطور سوؽ النقد القطري في ظؿ الروبية اليندية، والدور الكبير الذي لعبتو بريطانيا في دع استعماؿ كؿ منطقة الخميج لمروبية اليندية ما قبؿ استقلبؿ اليند، حيث حممت كؿ الروبيات اليند في شكميا ورسميا مموؾ بريطانيا وفي جوىرىا النفوذ البريطاني، وعندما استقمت اليند وتغير الوضع الاقتصادي في قطر بزيادة مواردىا بشكؿ كبير مع تصدير النفط في عا 9191 فقد حاولت بريطانيا أف تفرض الباوند الإسترليني في المعاملبت في قطر، إلا أف انخفاض قيمة الباوند جعؿ الإدارة في قطر تفضؿ استم ا رر الارتباط بالروبية، ومع بداية الستينيات كانت قد تغي ا رت الأوضاع كثي ا رً في قطر نحو تبمور الاستقلبؿ عف الروبية اليندية، حيث تناوؿ البحث ، تحميؿ العوامؿ التي دفعت قطر لمتخمي عف استخدا الروبية اليندية في عا 9111 وخطوات الاتحاد النقدي بيف قطر ودبي، وفي وتحميؿ الخطوات التي اتخذتيا حكومة قطر وحكومة دبي مف أجؿ سحب الروبية اليندية مف السوؽ القطري، لتطوي في عا 9111 صفحة استخدا الروبية كعممة لقطر، ليحؿ محميا ريال قطر دبي.


Article
The Anglo - French Omani rapprochement in the seventeenth century AD
التقارب العُماني الأنجلو فرنسي في القرن السابع عشر الميلادي (1650-1711م)

Loading...
Loading...
Abstract

After the expulsion of the Portuguese from Oman in 1649, the Omanis provided several factors that enabled the emerging state, which was called the state of the warlord to eliminate the influence of the Portuguese in Oman, and the calls for the need to accelerate their pursuit in their positions in the Indian Ocean, and these calls were linked to the religious tendency of Hamas before And the desire to get rid of this enemy and this was enough to develop the yarabah fleet, taking advantage of the vulnerability of the Portuguese. The matter made the Omani Navy control the areas in the Indian Ocean, making the European forces in the Indian Ocean seeking to establish a Economic and political qat with Oman in order to achieve their interests. Objectives This study aims to: The Anglo - French Omani rapprochement in the seventeenth century AD"(1650-1711) " The Anglo - French Omani rapprochement in the seventeenth century AD" " The Anglo - French Omani rapprochement in the seventeenth century AD" " Prof. Khalil bin Abdullah Al-Ajmi College Faculty of Arts and Social Sciences Sultan Qaboos university- Sultanate of Oman ) recognition of the activity of the Omani Navy in the Indian Ocean in the seventeenth century AD. To highlight the role of the British in helping the warlords in their war against the Portuguese. Detecting the nature of the relations between Oman and France in the era of the state of the war Study Approach The first chapter deals with the Omani-French rapprochement between Oman and France and reviewed the beginning of the French presence in the region. And the role of Muscat in attracting French traders to establish economic partnerships. The third research was about the nature of Omani-French relations. The study will conclude with a conclusion which will monitor the most important results that the researcher will reach.بعد طرد البرتغاليين منن مُمنان نُام 9649 م تنفررت لندا العمنانيين نُدة فُامنل مكنت الدفلة الناشئة ريىا، فالتي أطمق مُيىا بدفلنة اليعاربنة منن الضاناع مُنف ن نفذ - - البرتغاليين ري مُمنان، فظىنرت ننداعات دُيندة تطالنب بانرفرة الإسن ا رع رني مطناردتىم مننن م ا ركننزوم رنني المنننيط الىننندت، فهنند ارتبطننت وننذن النننداعات بنز نُننة دينيننة ننانبىا نمناس منن هبنل السنكان، فر بنتىم رني النتدمص منن ونذا العندف فكنان ونذا ك ني بن ن يطفر اليعاربة أسطفلىم البنرت مستغمين نالة الانع التني لنضنت بالبرتغناليينرا مر جعنل البنرينة العمانينة ت نرض سنيطرتىما مُنف منناطق رني المننيط الىنندت، ممنا جعنل الضفا ا فربية المتفاجدة ري المنيط الىندت تسعف لإهامنة هنات اهت نادية فسياسنية مع مُمان بىد تنضيق م النىا ر ا ودا تىد وذن الد ا رسة إلف: ماني الأنج ُ "التقارب الع لو فرنسي في القرن السابع عشر الميلادي" 0100 0561 م( - ( أ. خليل بن عبدالله العجمي كلية الآداب والعلوم الاجتماعية جامعة السلطان قابوس سلطنة عُمان - ) العدد السادس ا ولعشرون )حزي ا رن 9102 أ. خميل بن عبدالله العجمي 01  التعر مُف نشاط البنرية العمانية ري المنيط الىندت ري الضرن السابع شُر المي دتر  إب ا رز الدفر الإنجميزت ري مسا دُة اليعاربة ري نربىم اد البرتغاليينر  الكش نُ طبيعة الع هات بين مُان فررنسا ري ىُد دفلة اليعاربة منىج الد ا رسة تم تضسيم البنث إلف مضدمة، ف ث ثة مبانث فداتمة،نيث د ت المضدمة لذكر العفامل الرئيسة لنشفع دفلة اليعاربة ري مُان ري منت الضرن السابع شُر المي دت، بينما استعرض المبنث ا فل التضارب العماني الانجميزت، دفارعه فنتائجه، أما المبنث الثاني رتنافل الع هات العمانية ال رنسية، كما استعرض بدايات الفجفد ال رنسي ري منطضة الدميج العربي، فدفر مسضط ري جذب التجار ال رنسيين لإهامة ش ا ركات اهت ادية، أما المبنث الثالث ردار نفل طبيعة الع هات ال م عمانية ال رنسية، فتنتىي الد ا رسة بداتمة فالتي سيتم ريىا ر د أوم النتائج التي سيتف ل إليىا البانث إن شاع الله ر


Article
The problem of national identity in the history of Algeria Between the rhetoric of integration and reform Farahat Abbas and Abdelhamid Ben BadisNamudhjan
إشكالية الهوية الوطنية في تاريخ الجزائر بين الخطابين الاندماجي والإصلاحي فرحات عباس وعبد الحميد بن باديش إنموذجا"

Loading...
Loading...
Abstract

The problem of identity is one of the problems that have become a source of concern for researchers and those who maintain it, because of the different visions and the multiplicity of viewpoints. In this paper we try to identify the type of conflict that took place around the national identity in Algeria during the French colonization, in order to identify the most important speeches that prevailed during that period, especially those that took place between the mainstream integration represented by the personality of the young Farhat Abbas and the reformist movement, The first is a proponent of a negative view of the history of the Algerian homeland, while the second represents a strong reaction to prove the originality and originality of this society.تعد مشكمة اليوية من المشاكل التي باتت تؤرق الباحثين والقائمين عمييا، لاختلبف الرؤى وتعدد وجيات النظر إلييا. وحاولنا في ىذه الورقة الوقوف عمى نوع الص ا رع الذي دار حول اليوية الوطنية في الج ا زئر أثناء الاستعمار الفرنسي،لابيدف التعرف عمى أىم الخطابات القوية التي سادت تمك المدة وخاصة تمك التي جرت بين التيار الإدماجي ممثلب في شخصية فرحات عباس الشاب والتيار الإصلبحي الذي ينسب إلى الشيخ عبد الحميد بن باديس، وذلك لمكشف عن مرجعيتيما وأبعادىما ، لموصول إلى ما ىو ثابت أصيل في ىذا البمد، وما ىو متغير دخيل. عمما أن الأول من دعاة النظرة السمبية لتاريخية الوطن الج ا زئري .بينما يمثل الثاني ردة فعل قوية لإثبات ع ا رقة أصالة ىذا المجتمع.


Article
The crimes of French colonialism in Algeria between the reality of crime and the challenge of revolution1954-1962 "Minefields are a model"
جرائم الاستعمار الفرنسي في الجزائر بين - واقع الجريمة وتحدي الثورة 4591 4591 "حقول الألغام أنموذجا "

Authors: Dr. Boutra Ali د. بوترعة علي
Pages: 111-138
Loading...
Loading...
Abstract

Through our review of the French crimes in Algeria During the revolution of release, we find that French colonialism and its army It controlled the methods of the torture of equipment and moral, and its generals came From the dirty ideas, to eliminate the Algerian Moslem people His ideas feed the hatred of the Crusaders and the imperialism plugs They were behind all these odious acts against disarmed people, said At it I want freedom and independence, with a strong faith, a strong will, It did not have the force of a world army.مف خلاؿ استع ا رضنا لمج ا رئ الفرنسية في الج ا زئر خلاؿ الثورة التحريرية 4591 4591 نجد أف الاستعمار الفرنسي وجيشو - تفنف في أساليب التعذيب مف مادية ومعنوية ،وجاء قادتو بأفكار قذرة ،لمقضاء عمى الشعب الج ا زئري المسم تغذييا الحقد الصميبي، والفكر الاستعماري،المذاف كانا و ا رء كؿ ىذه الأعماؿ البشعة ضد شعب اعزؿ كاف جؿ ما يريده ىو، الحرية والاستقلاؿ، بإيماف قوي ، وا ا ردة فولاذية ،ل تقؼ أماميا اعتد قوة عسكرية عالمية .


Article
Orientalist discourse on historical issues of humanity Dialectical understanding and practice
المنهج الخطابي الاستشراقي في القضايا الانسية التاريخةجدلية الفهم والممارسة

Loading...
Loading...
Abstract

If westart from the idea that Western societies do not believe in supernaturalism, they will find it difficult to study the history of Islamic, religious and cultural civilization of texts, and they paralyze what is spiritual and worship all that is equipment. Is it possible to study the history and culture of Islamic societies by Western minds who do not believe in supernaturalism? And how can one submit what is a demonstration of a metaphysical approach? And how will the results of these studies be, do they refuse to recognize eit and to ratify true knowledge? Will the results reach the service of science and knowledge, or will they guide an ideology at the service of Western systems? In this article, we will try to understand these practices by presenting some of the Orientalist systemic problems.إذا انطمقنا من مسممة مفادىا ان المجتمعات الغربية تفسر الظواىر الكونية ماديا وتخضعيا لممنيج التجريبي، ولا تؤمن بالغيبيات، فإنيا ستُمقى صعوبة في د ا رسة تاريخ الحضارة الاسلبمية ونصوصيا الدّينية بخمفية ثقافية تنفي وتشلّ ما ىو روحاني وتبجّل كلّ ما ىو مادي. فيل يمكن في ىذا المقام تطبيق المناىج المادية التي استحدثتيا العقول الغربية التي لا تؤمن بالغيبيات بغية د ا رسة تاريخ وحضارة مجتمعات إسلبمية تؤمن بيا؟ وكيف يمكن اخضاع ما ىو غيبي لمنيج تجريبي؟ وكيف ستكون نتائج ىذه الد ا رسات؛ صحيحة مطابقة لممظان الاسلبمية أم خاطئة ترفض الاعت ا رف بيا وتصديق المعرفة الحقيقة؟ وىل ستوجو النتائج المتوصل الييا لخدمة العمم والمعرفة ام ستوجو ايديولوجيا لخدمة انساق غربية مضمرة؟ وكيف تعبر الذات الاستش ا رقية خطابيا وممارساتيا؟ سنحاول في ىذا المقال فيم تمك الممارسات من خلبل عرض بعض القضايا الانسية الممنيجة استش ا رقيا.


Article
"The interest of Moroccans to codify the Holy Quran model of the modern era"
"اهتمام المغاربة بتدوين المصحف الشريف نموذج العصر الحديث"

Authors: Dr. Khaled Saqli د. خالد صقلي
Pages: 165-226
Loading...
Loading...
Abstract

The Moroccans took care of the Quran throughout the ages. They are keen to give it the status it deserves and to study what they have learned. They were interested in writing and drawing points ... and were concerned with its rules of improvement.It was natural for Moroccans to take great care of the Holy Quran and Mullay Idris brought with him a collection of the Koran distributed to the tribes that received him, moroccans then made great efforts to acquire the Koran and codification and endowments in favor of that since the Marini era and facilitate the spread, So that the scientists were not leading to teach the Koran in mosques and schools only if they have scientific conditions including the Islamic sciences and they are appointed officially,the Quran was the book that received the bulk of the efforts of Moroccan scientists in the study and research and conservation. "The interest of Moroccans to codify the Holy Quran model of the modern era" Dr. Khaled Saqli Faculty of Arts and Humanities Fas – Moroccoتبدأ لقد كانت عناية المغاربة بالقرآف الكري عب ا ر لتاريخ عناية فائقة ومتميزة،فمنذ أف دخؿ المسمموف الفاتحوف أرض المغرب ورسخوا فيو عقيدة الإسلا وشريعتو، والمغاربة يولوف كبير الاىتما لكتاب الله عز وجؿ، ويحرصوف عمى إعطائو المكانة التي يستحؽ، فقرؤوه وأقرؤوه، ودرسوا مافيو ولقنوه،كما اىتموا بكتابتو ورسمو نقطا وشكلا ووقفا، واعتنوا بقواعد تجويده، وضبطوه رسما وأداء. ومف أميات المصاحؼ التي وصمت ت ا زمنا معياتو الفترة:"مصحؼ عقبة بف نافع" أو"المصحؼ العقباني " . ولقد كاف مف الطبيعي أف يولي المغاربة اعتناء كبي ا ر بالمصحؼ الشريؼ،كيؼ ولا،وقد احضر المولى إدريس في رحمتو مف المشرؽ للاستق ا رر بالمغرب مجموعة مف المصاحؼ الشريفة وزعيا عمى القبائؿ التي استقبمتو و بايعتو،وبعد ذلؾ بذؿ المغاربة مجيودا ت كبيرة في اقتناء المصاحؼ الشريفة وتدوينيا وتحبيسأ واقاؼ لصالح ذلؾ منذ العصر المريني وتسييؿ انتشارىا،حتى إف العمماء كانوا لايتصدروف لتدريس عمو الق ا رف في المساجد والمدارس إلا بتوفره عمى شروط عممية ومنيا تمكني مف العمو الإسلامية ويعينوف رسميا،وكاف القرآف الكري ىوا لكتاب الذي حظي بالقسط الأكبر مف جيود العمماء المغاربة في الد ا رسة والبحث والحفظ،بحيث ل يضاىيو في ذلؾ كتاب،ولاغرو في ذلؾ فيو المصدر الأوؿ لمديف يوجو شؤوف الحياة كافة،فالاىتما بو إنماىو اىتما بالديف نفسو،إذ لاديف بدوف قرآف،ومف ث اند رج الاىتما بالقرآف الكري ضمف التكميؼ بالديف نفسو،فما لايت الواجب إلابو فيو واجب،ومف ىذا المعنى نشأ الجيد العظي الذي بذؿ في العناية بالقرآف الكري عناية شاممة لكؿ عناصره عناية شاممة لكؿ عناصره او باطنا. "اهتمام المغاربة بتدوين المصحف الشريف نموذج العصر الحديث" د. خالد صقلي كلية الآداب والعلوم الإنسانية جامعة سيدي محمد بن عبد الله فاس المغرب -


Article
Explanation of the reference in the Imam Ibn Ajeeba (T 1224 A.H)
"التفسير الإشاري عند الإمام ابن عجيبة ت 4221 هـ

Loading...
Loading...
Abstract

A research in Quranic sciences, titled:“Imam Ibn Ojaiba’s Indicative Explanation”by Researcher and Doctor Hasan Belahbib, University of Abd Almalek Assadi, Tetouan. Research Summary: The research at hand discusses the path that Chaikh Ahmad Ibn Ojaiba took in his explanation: “Albahr Almadid in the Explanation of the Holy Quran”, where he combined expression and indication with gentle mediation. He would start explaining a holy verse in a traditional manner, benefiting from the rich heritage of pioneers such as Altabari, Alwaahidi, Alzamakhchari, Alkortobi, Ibn Katiir and others. Then, he would go beyond the verse, reading between the lines to deduce lessons and sermons. Further, he would point out signals that function as rules, enabling whoever understands and practices them to reach ultimate virtue and the fort of charity. Thus, I divided this article into three segments, whichare:The Translation of Imam Ibn Ojaiba – a Preview of Indicative Explanation –Chaikh Ibn Ojaiba’s Indicative Explanation (PBUH).يشرح البحث الطريقة التي سمكيا الشيخ أحمد بف عجيبة في تفسيره الموسو ب : » البحر المديد في تفسير القرآف المجيد « ، حيث جمع بيف العبارة والإشارة جمعا وسطا لطيفا، وكاف يبتدئ تفسير الآية الكريمة تفسي ا ر تقميديا عاديا مستفيدا مف التركة ال ا زخرة للؤوليف كالطبري والواحدي والزمخشري والقرطبي وابف كثير وغيرى، ث يذىب إلى ما و ا رء سطر الآية، مستنبطا منيا العبر والعظات والدروس، بحيث يستخرج منيا إشا ا رت ىي بمثابة قواعد تُمَكّْفُ مف استوعبيا وَطَبَّقَيَا مف الوصوؿ إلى حضرة التقوى وحِصْفِ الإحساف. وقد قسمت ىذا المقاؿ إلى ثلبثة مباحث ىي : ترجمة الإما ابف عجيبة/نبذة عف التفسير الإشاري/ التفسير الإشاري عند الشيخ ابف عجيبة رحمو ا﵀ تعالى.


Article
Iraqi - German Military Relations
العلاقات العسكرية العراقية الألمانية

Loading...
Loading...
Abstract

The German – Iraqi friendship solid ties go back to a period prior to the foundation of the modern Iraqi state. A lot of Iraqis had been looking to the German experience in unity and renaissance with admiration. The relations between the two countries were developed gradually since 2003 until now. So we chose to write on the subject of " Iraqi - German Military Relations " presenting a historic preface to the relations between the two countries prior to 2003.تعود الروابط المتينة للعلاقات الع ا رقية الألمانية إلى الحقبة التي سػبقت - تأسػيس الدولػة الع ا رقيػة الحديطػةا ولطالمػا أثي رػ ا الاطيػر مػف العػ ا رقييف بالترربػة الألمانية في الوحدة والنيضةا وقد شيدت تلؾ العلاقات تط و ا رً تػدريرياً منػذ يػا 2003 حتى الآف, لذا اخترنا الاتابة في موضوع "العلاقات العسػارية الع ا رقيػة- الألمانيػة", مقػدميف لػذلؾ بتمييػد تػاريخي يػف العلاقػات بػيف البلػديف للحقبػة التػي سبقت العا 2003 ا


Article
Differences in marital life between the Sharia Muhammadiyah, and the Iraqi Personal Status Law No. 188 of 1959
التفريق في الحياة الزوجية بين الشريعة المحمدية ، وقانون الأحوال الشخصية العراقي رقم 811 لسنة 8191 م

Loading...
Loading...
Abstract

There are a lot of family problems from past to present. These troubles have increased recently. Teaching the social history for doctorate candidates , several studies on marriage and divorce have been written and published. Accordingly, it is necessary to focus on the differences in the marital status between Mohammdian Sharia and Iraqi personal law no.188 dated1959 . The paper consists of two aspects of discussion: Sharia and Law. The Islamic history need a special interest and knowledge that enable the researcher to comprehend the topic. This analysis is hence called the acquired knowledge that enables the researcher to conduct such a difficult work that encompasses law and religious sharia. The current research has various entries. The first is called an introduction explaining the most important terms used in this work linguistically and how being made explicit in Quran supported with examples. The second part of the paper addresses the judicial separation as being mentioned in the personal law in Iraq exactly in the points of 40-46 referring to the lawful items together with discussions. This paper also shows another subtopic which is "The reconciling of Family cases". The third part of the work comprises the major portion of the study which is " Wife of a missing person" focusing on the religious laws concerning this topic. Differences in marital life between the Sharia Muhammadiyah, and the Iraqi Personal Status Law No. 188 of 1959 Prof. Dr. Ali Salah Resin Almohadawi College of Education for Human Sciences. University of Basraكثيرة ىي مشكلات الأسرة في الماضي والحاضر، وقد ازدادت في المجتمعات المعاصرة ، وبعنواف إننا ندرس التاريخ الاجتماعي لطمبة الدكتو ا ره ، وقد كتبنا ونشرنا عف الزواج والطلاؽ ، ارتأينا أف ندرس " التفريؽ في الحياة الزوجية بيف الشريعة المحمدية وقانوف الأحواؿ الشخصية الع ا رقي رق ٛٛ لسنة ٜ ٜ٘ ٔ " وقد يسأؿ سائؿ فيقوؿ ما المقصود بػ التفريؽ لا نجيبو ونقوؿ لو انتظر وسيأتيؾ اليقيف . والبحث مقروء مف عنواف يض محوريف شريعة وقانوف وىما بعيديف مف اختصاص الباحث " تاريخ إسلامي " يحتاج إل ثقافة معينة حت يستطي أف يزواج بيف ىاتيف العنوانيف المتناقضين .


Article
The position of the people of Yemen fromthe lslamic call
موقف أهل اليمن من الدعوة الإسلامية

Loading...
Loading...
Abstract

Given the importance of Yemen for humanu urban and economic development , In addition its geographical location on the international seas ,Therfore . the prophtgave her utmost care .And because of the incense road that holds the land of island from Yemen to Syria . It enabled the people of Yemen to learn about the Islamic calligraphy and to meat the prophet.The first Yemeni meeting with prpphet was while he is still in Mecca like Qais Bin Malik Al-Hmadaniwho represents his tribeHamadan.After the migration of the prophet to Madina and his vectory over Qurysh. Arabian delegation come Madina to enter Islam or to offer obenddience to Madinastate. On of these delegation is the christion delegation of Najran and delegation of the Himair tribe . Imam Ali had a great role in the Islam of the people of Yemen. The prophet sent him several times to south of the Arabian peninsula. The position of the people of Yemen fromthe lslamic call Asst .Prof. Dr. Mohsen Moshikel Al – Hajaj Center of Studies Basra and the Arabian Gulf University of Basrahبالنظر الى أىمية اليمف مف الناحية البشرية والحضارية والاقتصادية فضلا عف موقعيا الجغ ا رفي باطلالتيا عمى البحار الدولية فقد اولى بيا الرسوؿ ) ص( عناية فائقة . وبسبب طريؽ البخور الذي يمخر ارض الجزيرة مف اليمف الى الشا فقد مكف اىؿ اليمف مف الاطلاع عمى اخبار الدعوة الاسلامية والالتقاء بالنبي )ص( فقد كاف اوؿ لقاء يمني مع النبي وىو لا ا زؿ في مكة مثمو قيس بف مالؾ اليمداني نيابة عف قبيمتو . وبعد ىجرة الرسوؿ )ص( لممدينة وانتصاره عمى قريش اخذت وفود القبائؿ العربية ترد الى المدينة المنورة لمدخوؿ بالاسلا او لتقدي الطاعة لدولة المدينة ، ومف ىذه الوفود ىو وفد نصارى نج ا رف ووفد قبيمة حمير ، ولقد كاف للاما عمي عميو السلا دور كبير في اسلا اىؿ اليمف ، فقد ارسمو النبي )ص( م ا رت عدة الى جنوب الجزيرة العربية .


Article
Read the marriage in front of the horse (peace be upon him) from Umm al-Fadl daughter of the Al-Mamoun
قراءة في زواج الإمام الجواد )عليه السلام( من أم الفضل بنت المأمون

Loading...
Loading...
Abstract

It is common knowledge that one of the methods of political alliance was through marriage, since the ancient times were the tribes to hold links between them through mating and proportion, and was close to the relationship and marital relationship at the time of the most important relations, once a man marry from a tribe to be considered a member of that tribe, And it is protected by its strength, and the tribe feels naturally that they have to support it and cooperate with it. This phenomenon continued even after the advent of Islam. This era witnessed many masrhas. The most prominent of these were the Mazra'at al-Bayt al-'Aliya, with other ablutions, especially the marriage of Imam al-Jawad (peace be upon him) from the daughter of Al - Ma'moun Abbasid. Read the marriage in front of the horse (peace be upon him) from Umm al-Fadl daughter of the Al-Mamoun Assist . Dr. Hassan Thajib Muhail College of Faculty of Science / University of Basrah . Zeinab Hamza Abbas Assist. Dr College of Education for pure sciences/ University ofمف المتعارؼ عميو أف أحد طرؽ التحالؼ السياسي كاف يت عبر التزكاج ، فمنذ أقد العصكر كانت القبائؿ تعقد فيما بينيا الصلات عبر الت ا زكج كالتناسب ، ككانت ق ا ربة النسب كعلاقة الزكجية آنذاؾ مف أى العلاقات ، فما أف يتزكج إنساف مف قبيموة ما حتى يعتبر أحد أف ا رد تمؾ القبيمة ، كيصبح محمي ان بقكتيا ، كتشعر القبيمة بشكؿ طبيعي أف عمييا نصرتو ي كالتعاكف معو ، كاستمرت ىذهً الظاىرة حتى بعد مجئ الإسلا ، إذ شيد ىذا العصر العديد مف المصاى ا رت ، كاف أبرزىا مصاى ا رت البيت العمكم مع غيرى مف البيكتات ، لاسيما زكاج الإما الجكاد ) عميو السلا( مف إبنة المأمكف العباسي


Article
The International Court of Justice's Position on the Qatari-Bahraini Conflict on the Hawar Islands 1991-2001 A Historical Study
موقف محكمة العدل الدولية من النزاع القطري البحريني حول جزر حوار 2001 - 1991 دراسة تاريخية

Loading...
Loading...
Abstract

The boundary between Qatar and Bahrain over the Hawar Islands is one of the border issues in the Arabian Gulf. The borders between the two countries were affected by the British resolutions of 1939 and concerning the Hawar Islands and the Zubarah Islands and the demarcation of their maritime border. The most prominent geographical proximity and historical allegations, and the treaties developed by the colonial powers have a role in activating the problems of conflict between the two countries, as well as allegations of the exercise of sovereignty and tribal loyalty. After the independence of both countries in 1971 and the emergence of oil in them, an important economic factor fueled the border dispute between the two countries, which developed in 1986 to a military confrontation was contained through Arab mediation, but failed to resolve the border dispute and then the issue of maritime borders to the main judicial body Of the International Court of Justice in The Hague to reach the end of the case on March 16, 2001, where the decision of the International Court of Justice, which put an end to a long border dispute between two neighboring countries.تعد مشكمة الحدكد بيف قطر كالبحريف حكؿ جزر حكار مف بيف أى قضايا ن ا زع الحدكد في منطقة الخميج العربي، فقد تأثرت الحدكد بيف البمديف بالق ا ر ا رت البريطانية الصادرة في الأعكا 9191 ك 9111 حكؿ عائدية مجمكعة جزر ح كار كمنطقة الزبارة كترسي الحدكد البحرية بينيما، كاستندت الادعاءات الحدكدية بيف الجانبيف عمى اسس متباينة كاف مف ابرزىا الجكار الجغ ا رفي كالادعاءات التاريخية، ككانت لممعاىدات التي ابرمتيا بريطانيا دكر في تفعيؿ مشكلات الحدكد بيف البمديف، فضلان عف ادعاءات ممارسة السيادة كالكلاء القبمي. كبعد استقلاؿ كلا البمديف عا 9199 كظيكر النفط فييما كىك عامؿ اقتصادم مي تأجج الن ا زع الحدكدم بيف البمديف الذم تطكر عا 9191 الى مكاجية عسكرية ت احتكائيا مف خلاؿ الكساطة العربية، لكنيا ل تفمح في حؿ الن ا زع الحدكدم لتؤكؿ بعد ذلؾ قضية الحدكد القطرية البحرية الى الجياز القضائي الرئيس التابع للأم المتحدة المتمثؿ بمحكمة العدؿ الدكلية في لاىام لتصؿ القضية نيايتيا في السادس عشر مف اذار عا 1009 حيث صدر ق ا رر محكمة العدؿ الدكلية الذم كضع حدان لخلاؼ حدكدم طكيؿ بيف دكلتيف جارتيف.

Table of content: volume:1 issue:26