Table of content

journal of Human Sciences

مجلة العلوم الانسانية

ISSN: 19922876/25239899
Publisher: Babylon University
Faculty: Education / Safi Al-DainAl-Heliy
Language: Arabic and English

This journal is Open Access

About

Humanities Journal

HJ is a precise scientific journal issued by College of Education for Humanities and started in 2010 to emit the rays of light to different research in both Arabic and English.
Before all, it is seasonal published four times a year.the scientific evaluation of all the researches are done at the hand of experts specialized academically and linguistically from inside and abroad.
One of the achievements the journal exudes is to issue a version exclusive to the yearly scientific conference into which many researchers, from Iraq and other countries participate. In the aggregate, the journal reaches fruition ,as it receives many notes of appreciation from Iraq and other countries for the meritorious efforts.

Loading...
Contact info

E-mail : hum.journal@uobabylon.edu.iq

Phone : 07813594673

Table of content: 2019 volume:26 issue:3

Article
Bridging Explicitness Gaps Between English and Arabic

Authors: Sadiq Mahdi K. Al Shamiri (PhD)
Pages: 787-793
Loading...
Loading...
Abstract

Researchers who are concerned with contrastive studies between English and Arabic often consider Arabic as a highly explicative language, whereas English as intrinsically implicative; a phenomenon which might relate to socio-cultural factors. This does not only take place at the lexical, i.e., semantic level, but at the grammatical, mainly the syntactic level too. The present study tries to test the validity of the above mentioned argument and minimize the explicitness gaps by offering deeper analysis to uncover the so long overlooked aspects which bring these two languages to some common grounds. The procedure to be adopted is to tackle some selected contrastive areas between the targeted languages on a micro-linguistic level of analysis. The study has reached some conclusions among which that the gap between English and Arabic concerning the consonant phonemic system is partially bridgeable because some English phonemes are used allophonically by means of the universal phonological process ‘assimilation’. Similarly, the syntactic gap between the two languages concerning number, namely that English distinguishes between singular and plural, while Arabic considers a third type, which is the dual, is also partially bridged by some English lexical items which have dual reference. The study suggests also that the availability of some invariable nouns in Arabic bridges the gap of the absence of the invariable nouns in Arabic. The syntactic gap concerning case between these two languages is also bridgeable by means of that process which maximizes the requirements of satisfying word order in Arabic, similar to that of English. كثيرا ما يأخذ الباحثين المتخصصين بالدراسات المقارنة بين اللغتين الانكليزية والعربية بنظر الاعتبار إن اللغة العربية هي لغة كثيرة الجلاء وان اللغة الانكليزية هي لغة بطبيعتها تضمينية , على أن هذه الرؤية من الممكن أن تعود إلى أسباب اجتماعية ثقافية. إن هذا التمايز بين اللغتين لا يفترض فقط على مستوى المفردة أو المعنى ولكن يشمل أيضا المستويات النحوية وعلى وجه الخصوص مستوى مباني الجمل. تحاول الدراسة الحالية اختبار مشروعية هذا الجدل وتحاول أيضا تصغير ثغرة الجلاء اللغوي (الوضوح) هذه من خلال تقديم التحليل المعمّق لهذه الفرضية من اجل إماطة اللثام عن تلك الواجهات اللغوية التي كثيرا ما أغفلت وبالتالي جلب هاتين اللغتين إلى أرضيات مشتركة. على إن الإجراء الذي تبنته الدراسة يتضمن اختيار بعض الميادين التقابلية بين هاتين اللغتين ودراستها على مستوى التحليل اللغوي المصغر من اجل إثبات فرضيتها بان معظم هذه الثغرات بين هاتين اللغتين هي قابلة للردم. وقد توصلت الدراسة إلى بعض الاستنتاجات ومن بينها إن الثغرات المتعلقة بالنظام الصوتي للأصوات الصحيحة هي قابلة للردم جزئيا عند الأخذ بنظر الاعتبار حقيقة إن بعض الأصوات اللغوية الانكليزية قد تستعمل بأشكال صوتية متعددة غير مؤثرة على المعني (الفونكلي) بسبب تلك العملية الصوتية العالمية التي تسمى بالاندماج الصوتي وان هذا ينطبق كذلك على ثغرات الجلاء النحوية المتعلقة بالعدد النحوي والأسماء غير المعدودة والحالات الإعرابية ونظام تعاقب المفردات في الجمل والتي يمكن ردمها جزئيا مع بعض التفصيل.


Article
لايوجد
تبايُنُ رأي السمين الحلبي ( ت 756هــ ) وتَقَوُّلاتُه في رُدُوْدِهِ النحويَّة في باب الحروف في كتابه ((الدر المَصُون)) على الزمخشري (ت 538هـ)

Loading...
Loading...
Abstract

Al Sameen Al Halabi's objected in his book (Al Durr Al Masoun ) some of the directives of al-Zamakhshari (538 AH) in the Qur'aan and he ansered some of his views. We found Al Sameen Al Halabi's sometimes rejecting what he proves,denying the Qur'anic guidance of the Zamzarchi and confirming him in another place. and may be attributed an opinion to him and it is not intended, And in his advanced same book. we have settled for the letters to prove this issue. so we took her a field to study, Hence the title of the research: {The variance opinion of the Al sameen Al Halabi's ( 756 AH ) and his allegations in his grammatical responses in the chapter of letters in his book ((Al-Durr Al-Masoun)) on Al-Zamakhshri (538 AH)} Which prompted us to this address is his new subject did not find - within the limits of our knowledge - to follow the discrepancy and this claim in the responses of Al Sameen Al Halabi's grammatical on Zamakhshari. The research has been on Preface, two chapters and Conclusion. The Preface was characterized by a statement of the concept of variance, claim and response, As for the first اعترض السمين الحلبي (ت756هــــ) في كتابه (( الدرّ المَصُوْن)) على بعض توجيهات الزمخشري(ت538هـــ) القرآنية فردَّ عليه جملةً من آرائه ، وقد وجدنا السمين أحيانًا ينفض ما يغزل، فينكر توجيهًا قرآنيًّا للزمخشري حينًا، ويُثبتْهُ في موطن آخر، وقد ينسب رأيًا له وهو غير مراد، وفي كتابِه المُتقدِّمِ نفسِه، وقد اكتفينا بالحروف لإثبات هذه المسألة ، فاتخذناها ميدانًا للدراسة، ومن هنا كان عنوان البحث : (تبايُنُ رأي السمين الحلبي ( ت 756هــ ) وتَقَوُّلاتُه في رُدودِه النحويّة في باب الحروف في كتابه ((الدر المَصُوْن)) على الزمخشري (ت 538هـ) ، والذي دفعنا لهذا العنوان هو جدَّتُه فلم نجدْ – في حدود اطلاعنا- مَنْ تتبع ذلك التبايُن وهذا التقوُّل في ردود السمين الحلبي النحوية على الزمخشري والمنهج الذي اعتمدناه في دراستنا هو المنهج الوصفي التحليلي، وذلك بإدراج رأي الزمخشري ، ومن ثم إيراد ردِّ السمين الحلبي، ومن ثم مفاتشة المسألة في كتب النحاة والمفسرين، ونقوم بعدها بالنقد النحوي مما تقدَّم بيانه ، ومُبيِّنينَ تبيايُن السمين الحلبي أو تقُّولاته ، وقد قام البحث على توطئة ومبحثين وخاتمة، واختصت التوطئة ببيان مفهوم التبايُن والتقُّول والردِّ، وأما المبحث الأول فاختص بالحروف العاملة، واعتنى المبحث الثاني بالحروف غير العاملة ، وخَلصَ البحْثُ إلى جملة نتائج حرَّرْناها خاتمةً .


Article
لايوجد
صورة الآخر في خطاب الإمام الحسن المجتبى (عليه السلام )

Loading...
Loading...
Abstract

It is commonsense that each human product or activity rests on some basics ‎which the producer employs and considers as tributaries or pillars from ‎which he benefits with awareness and consciousness. This is done in ‎accordance with a particular vision in directing the product which is ‎intended to be created consistent with the intellectual construct behind ‎this product.‎ Mentality is the result of a cognitive component deriving its elements from ‎the environment in which it is found with its diverse tributaries. Hence, it is ‎natural when we are investigating how to form that structure and show its ‎role in shaping cultural patterns to form reality that we examine the ‎fundamentals that formed it and the cultural incubator that embraced it. It ‎is that distinctive background that crystalized the Hasani vision which ‎produced its explicit and implicit configurations. Amidst this creation that ‎the image of the “other” (the Umayyad) has been chosen to be the domain ‎that this study surveys.‎ من الطبيعي أن كل منتج أو نشاط إنساني إنما يقوم على مقدمات يوظفها الطرف المنتج أو المشكِّل لذلك النشاط بعدّها روافد أو مرتكزات يفيد منها بوعي وقصديّة، وعلى وفق رؤية محددة في توجيه المنتج المزمع خلقه وبما يتوافق وموجّهات البنية الذهنية التي تقف وراء ذلك النشاط ولما كانت البنية الذهنية حصيلة مكوّن معرفي يستمد مقوماته من بيئته بروافدها المتنوعة، فمن الطبيعي ونحن نبحث عن كيفيّة تشـكيل تلك البنية وبيان دورها في تشـكيل الأنسـاق الثقافية والموجّهة لتشـكيل الواقع المعيش أن نقف على المهاد الرئيسي لتلك البنية، والتأصيل لتشكّلها وصولا إلى معرفة الحاضنة الثقافية التي تشـكّلت بظلها وعلى أسـاسها الرؤية الحسنيّة // العلوية، وما أنتجته من أنســاق ( ظاهرة ومضمرة ) شـكل لفاعليتها علامة فارقة في إنتاج معطيات الواقع المعيش، وبلورة تجلياته ومنها تجليات صورة الآخر (المنظور إليه)، مع التنبيه على أننا اعتمدنا صورة الآخر (الأموي) ميدانا تطبيقيا لمادة دراستنا موضوع البحث. فالناطق العلوي قدّم منجزه بطريقة تعمل على تغذية مخيلة المتلقين إلى الحد الذي يمكّنهم من خلق وعي جديد يحملهم على الدخول في ضمن رؤية جديدة تتوافق والرؤية ل ( الأنا ) الناطقة، وعلى وفق تجليات مشهودة تحمل المتلقي على الإقرار والتسليم . وهنا تكمن قوة الإبداع ووظيفته وفاعليته.


Article
لايوجد
أثر العهدة العمرية في دولة المماليك البحرية( 648- 784 ه /1250 - 1385 م ) من خلال كتاب الذيل التام للسخاوي(ت:902 ه /1497م)

Loading...
Loading...
Abstract

يعد السخاويّ (ت:902 ه /1497م) من العلماء المشهورين في مؤلفاتهم العلمية المختلفة في فنونها ، فكان من ضمن ما تناولنا من مصنفاته كتابه الذيل التام على دول الإسلام للذهبي ، فهو كتاب مكملً لحوادث تاريخية تناولها العالم الجليل الذهبي ، أما ما يتعلق بالبحث وعنوانه فكان الهدف منه هو معرفة ما تم تطبيقه من شروط العهدة العمرية في دولة المماليك البحرية بعد اعلان السلطان المملوكي العمل بالعهدة العمرية وذلك من خلال تطبيقات جرت على أهل الذمة في معاملاتهم من قبل حكام الدولة المملوكية وادارتها، فالغاية من ذلك هو معرفة وايضاح فكرة العهدة العمرية وايضاحها وبيان مدى فاعليتها في هذه المرحلة التاريخية من عهد الدولة المملوكية البحرية . Al-Sakhawi was one of the most famous scholars in their various scientific works in the field of art. Among his works was the book of the full tail on the Islamic countries of gold. It is a book that complements the historical events that took place in the golden world. The old age in the Mamluk maritime state after the declaration of the Mamluk Sultan to work on the conditions of age through the applications carried out by the people of the Dhimmah in their transactions by the rulers and management of the Mamluk state, the purpose is to know and clarify the idea of the Umayyad custody and effectiveness in this historic period of the era State Mameluke Navy

Keywords


Article
لايوجد
الأهمية الجيوسياسية لموقع أوكرانيا الجغرافي في الصراع الروسي الأمريكي واثره على أنابيب النفط والغاز

Loading...
Loading...
Abstract

This study is intended to examine the relationship between the geopolitical Importance of Ukraine's geographical location and the Russian- American conflict ,Ukraine is of great importance to Russia as the gateway of the Russian federation to extend its influence in Europe , The Russian Federation aspires to exploit the network of oil and gas pipelines passing through Ukraine to control Ukraine ,As well as Russia's use of oil and gas to pressure the European countries , making it a political that investigates the way of international standing and also helped to intervene in the affairs of these countries , and the United States is mainly seeking to remove the Russian Federation from the international arena and encircled by controlling Ukraine ,and made new map for oil and gas pipelines , The study was based on the functional and force analysis , as well as the historical method in explaining the importance of Ukraine's geographical position in the Russian- American conflict, The study conclded that Ukraine is the most important transport main pipelines for the supply of Russian gas , which pumps about 124 billion m3 of gas per year , these quantities of gas make Ukraine monopoly transit Russian gas , and the through the use of new ways to supply gas to Europe to reduce its dependence on Ukraine as a way to supply جاءت هذه الدراسة لتبحث في العلاقة بين الأهمية الجيوسياسية لموقع أوكرانيا الجغرافي والصراع الروسي الأمريكي، إذ تحتل أوكرانيا أهمية بالغة بالنسبة لروسيا كونها بوابة روسيا الاتحادية لمد نفوذها في أوروبا، وتطمح روسيا الاتحادية الى استغلال شبكة انابيب نقل النفط والغاز المارة عبر أوكرانيا للسيطرة على أوكرانيا وكذلك استخدام روسيا للنفط والغاز للضغط على الدول الأوروبية إذ جعلت منه سلاحاً سياسياً تحقق عن طريقة المكانة الدولية وساعدها أيضاً في التدخل في شؤون هذه الدول، وتسعى الولايات المتحدة الامريكية بصورة رئيسة الى ابعاد روسيا الاتحادية عن الساحة الدولية وتطويقها عن طريق السيطرة على أوكرانيا، ورسم خارطة جديدة لأنابيب نقل النفط والغاز . اعتمدت الدراسة على المنهج الوظيفي ومنهج تحليل القوى فضلاً عن المنهج التاريخي في بيان أهمية موقع أوكرانيا الجغرافي في الصراع الروسي الأمريكي ، وقد استنتجت الدراسة أن أوكرانيا تعد أهم شرايين النقل لتوريد الغاز الروسي، إذ يضخ عبرها نحو(124) مليار م3 من الغاز في السنة، التي تجعل من أوكرانيا محتكر الترانزيت للغاز الروسي، وتسعى روسيا الاتحادية من خلال استخدامها طرق جديدة لتوريد الغاز الى أوروبا الى تقليل اعتمادها على أوكرانيا كطريق للإمدادات، اما الولايات المتحدة تسعى الى اضعاف روسيا بإيجاد بدائل للغاز الروسي .


Article
لايوجد
قبيلة الخزر والاتكاء على الاخر حضوراً وذوباناً. دراسة تاريخية.

Loading...
Loading...
Abstract

The tribe of the Khazars and the dependence on the other is a historical study Many sources of the Khazars have spoken about the Khazars and studied them in length, such as the thirteenth tribe, the Khazars and the Khazars, to discover the divergence of opinions and their intersection, and their dichotomy between prejudice and prejudice because of the past reading of this tribe. Making accurate results difficult to achieve. The importance of the subject comes from the rise of calls to read the history that your nose casts on the present. The Department of Research on five investigations, the emergence of the tribe of Khazars, the civilization of the tribe of Khazars, the wars of Khazar, Islam and the tribe of Khazars, and the collapse of the tribe and the fall, and ended to the conclusion and the most important results. قبيلة الخزر والاتكاء على الآخر حضوراً وذوباناً دراسة تاريخية تحدثت كثير من المصادر عن قبيلة الخزر وتناولتها بالدراسة والبحث المطول، على نحو القبيلة الثالثة عشر، ومملكة الخزر، وامبراطورية الخزر، لنكتشف تباين الاراء وتقاطعها، ومراوغتها بين الانحياز والتحامل، بسبب قراءة الماضي لهذه القبيلة بتصورات الحاضر الذي القى بضلاله وتأثيراه على الدارسين، الأمر الذي جعل الخروج بنتائج دقيقة امر صعب المنال . وتأتي أهمية الموضوع من تصاعد الدعوات لقراءة التاريخ الذي ما أنفك يلقي بضلاله على الحاضر . قسم البحث على خمسة مباحث، وهي نشأة قبيلة الخزر، وحضارة قبيلة الخزر، والحروب الخزرية ، والاسلام وقبيلة الخزر، وانهيار القبيلة وسقوطها، وانتهى الى خاتمة واهم النتائج .


Article
لايوجد
نماذج من السيوف العثمانية المحفوظة في متحف الكفيل دراسة وصفية

Loading...
Loading...
Abstract

The importance of the state, its strength and building its glory were based on the various weapons it possessed and the great strength it helps to defend. That the survival of their thrones and the building of the glory of their nation based on their strength and the abundance of men and the strength and diversity of their weapons, and we will see through this research research, that the Ottoman Empire was paying great attention and monitor many amounts for the manufacture of weapons and diversity in addition to its decoration with floral designs coordinated and beautiful give the luster and shape Beautiful, representing that period of time from the history of the Ottoman Empire تعتمد أهمية الدولة وقوتها وبناء مجدها على ما تملكه من اسلحة متنوعة وقوة جبارة تساعدها على الدفاع عنها، أذ نرى أن السلاطين والملوك والحكام في العصور المختلفة , اولوا اهتماماً كبيراً واسعاً بالأسلحة وتنوع اشكالها وقوة وصلابة المادة المصنوعة منها، ويأتي هذا الاهتمام الذي هو نابع من ايمانهم أن بقاء عروشهم وبناء مجد دولتهم يستند الى قوتهم وكثرة رجالهم وقوة وتنوع اسلحتهم، وسنرى في هذا البحث, أن الدولة العثمانية كانت تولي اهتماماً كبيراً وترصد مبالغ كثيرة لصناعة الاسلحة وتنوعها , فضلا عن زخرفتها بزخارف نباتية منسقة وجميلة تعطي رونقاً وشكلاً جميلاً، تمثل تلك الحقبة الزمنية من تاريخ الدولة العثمانية.


Article
لايوجد
الاستقلال النفسي الاختياري لدى طلبة الجامعة

Loading...
Loading...
Abstract

The current research aims at identifying the psychological independence of the university students. The current research determines the students of Mustansiriya University from the scientific and humanities colleges for primary morning study and both sexes (male - female). After the researcher was acquainted with many of the criteria related to the subject, he was unable to obtain a measure to measure the optional psychological independence. Therefore, the researcher built the criterion of independent psychological independence based on the theory of port (1936). After using the appropriate statistical means, Enjoy optional psychological autonomy. أستهدف البحث الحالي تعرف الاستقلال النفسي الاختياري لدى طلبة الجامعة . وتحدد البحث الحالي بطلبة الجامعة المستنصرية من الكليات العلمية والانسانية للدراسة الصباحية الاولية ومن كلا الجنسين (ذكور- إناث). وبعد إطلاع الباحث على العديد من المقاييس ذات العلاقة بموضوع البحث لم يتمكن من الحصول على مقياس يمكن به قياس الاستقلال النفسي الاختياري, لذا قام الباحث ببناء مقياس الاستقلال النفسي الاختياري متبنياً نظرية البورت (1936), وبعد استخدام الوسائل الاحصائية المناسبة توصل الباحث إلى إن طلبة الجامعة يتمتعون بالاستقلال النفسي الاختياري .


Article
لايوجد
سمتا المرونة (العقلية والاجتماعية) وعلاقتهما بالجدارة الأكاديمية لدى طلبة الجامعة

Authors: د ناصر حسين ناصر
Pages: 926-954
Loading...
Loading...
Abstract

The study aimed to identify the Traits of mental and social flexibility and academic Competence of university students and to identify the differences in the variables of the study according to the variables: Gender (male, female), scientific specialization (scientific, human), and the extent of the contribution of mental and social flexibility in academic Competence, the study included (400) students from Al-Muthanna University for the academic year (2018-2017). The measure of mental and social flexibility was included. This included 34 paragraphs describing the mental and social flexibility, and the academic Competence criterion (40) In the academic performance distinctive, prepare The results of the study revealed that there are statistically significant differences in the characteristics of mental and social flexibility and academic Competence according to the variables of gender (males, females), and academic specialization (scientific, human).The study also found a relationship between the two types of mental and social flexibility and academic Competence, there is a contribution to the qualities of mental and social flexibility in the academic Competence of university students, and based on these results, the researcher put a number of recommendations and proposals. هدف البحث إلى التعرف على سمتا المرونة العقلية والاجتماعية والجدارة الأكاديمية لدى طلبة الجامعة، ومعرفة الفروق في متغيرات البحث تبعاً لمتغيري: الجنس (ذكور- إناث)، التخصص الدراسي (علمي- إنساني)، ومدى اسهام سمتا المرونة العقلية والاجتماعية في الجدارة الأكاديمية، وتألفت عينة البحث من (400) طالبٍ وطالبةً من طلبة جامعة المثنى، للعام الدراسي(2018-2017)، وتم تطبيق مقياس سمتا المرونة العقلية والاجتماعية، الذي تضن(34) فقرة تصف سمتا المرونة العقلية والاجتماعية لدى الطالب، ومقياس الجدارة الأكاديمية الذي تضمن(40) فقرة تصف قدرة الطالب في الأداء الأكاديمي المميزة، من(إعداد الباحث)، وقد كشفت نتائج البحث عن تمتع طلبة الجامعة بسمتا المرونة العقلية والاجتماعية والجدارة الأكاديمية، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية في سمتا المرونة العقلية والاجتماعية والجدارة الأكاديمية تبعاً لمتغيري: الجنس (ذكور، إناث)، والتخصص الدراسي (علمي، إنساني)، وتوصل البحث إلى وجود علاقة ارتباطية بين سمتا المرونة العقلية والاجتماعية والجدارة الأكاديمية، وهناك إسهام لسمتا المرونة العقلية والاجتماعية في الجدارة الأكاديمية لدى طلبة الجامعة، وبناءً على هذه النتائج، وضع الباحث عدداً من التوصيات والمقترحات.


Article
لايوجد
أثر توظيف انماط التعلم في تنمية الكفايات التعليمية لدى طلبة قسم التربية الخاصة في مقرر طرائق تدريس القراءة

Loading...
Loading...
Abstract

Current research aims at identifying the impact of hiring learning styles in teaching skills development among students in special education in the methods of teaching reading ,This study was conducted in the Department of special education – College of Education – University of Babylon , To achieve the goal of the experimental method in research researchers followed measure its impact in development, so the researchers adopted a determined empirically so adjust , The researchers chose the third phase – special education – College of basic education, sample for consideration, Kapha in the variables the researchers believe it affects the course of the experiment , The researchers developed a tool for consideration (application note) consists of (50) paragraph spread over five axes and realized the sincerity and consistency, Researchers the necessary statistical methods of processing the data statistically, and the researchers concluded after analyzing the data to: -Statistical significance difference exists at a level (0.05) between the average grades of students search the final observation form groups, and for the experimental group, any proven learning patterns in the development of teaching skills, and a positive impact was in the experimental group , Study concluded a series of recommendations and proposals يهدف البحث الحالي التعرف على اثر توظيف أنماط التعلم في تنمية الكفايات التعليمية لدى طلبة التربية الخاصة في طرائق تدريس تدريس القراءة ,أجريت هذه الدراسة في قسم التربية الخاصة – كلية التربية الأساسية/ جامعة بابل, ولتحقيق هدف البحث اتبع الباحثان المنهج التجريبي في قياس أثر أنماط التعلم في التنمية ، لذا اعتمد الباحثان تصميما تجريبيا ذا ضبط جزئي, واختارا المرحلة الثالثة – قسم التربية الخاصة – كلية التربية الأساسية ، عينة ً لبحثهما , كافأ الباحثان في المتغيرات التي يعتقدان أنها تؤثر على سير التجربة, أعد الباحثان أداةً لبحثهما ( استمارة ملاحظة) تتكون من (50 ) فقرةً موزعةً على خمس محاور وقد تحققا من صدقها وثباتها , استعمل الباحثان الوسائل الإحصائية اللازمة لمعالجة البيانات إحصائياً، وبعد تحليل البيانات توصل الباحثان الى : - وجود فرق ذا دلالة احصائية عند مستوى (0,05) بين متوسط درجات طلبة مجموعتي البحث في استمارة الملاحظة النهائي , ولصالح المجموعة التجريبية , أي أن انماط التعلم اثبتت جدواها في تنمية الكفايات التعليمية , وكان أثرها ايجابياً في المجموعة التجريبية , ختمت الدراسة بجملة من التوصيات والمقترحات.

Table of content: volume:26 issue:3