Table of content

Regional Studies

دراسات اقليمية

ISSN: 18134610
Publisher: Mosul University
Faculty: President of University or centers
Language: Arabic

This journal is Open Access

About

Regional Studies:is a scientific,quarterly,academic and refereed journal; issued by Regional Studies Center. The first issue of it was in 2004; it publishes 4 issues yearly; it aims at publishing Studies concerning affairs and relations of Iraq and neighboring states in political, economic,historical , cultural, geographical and law aspects.

Loading...
Contact info

Email:regionalstudies2003@yahoo.com
Phone Number:07481705878

Table of content: 2008 volume: issue:9

Article
Jordan-Israel Relations: Its Merge And Development
العلاقات الأردنية ـ الإسرائيلية: نشأتها وتطورها

Loading...
Loading...
Abstract

Peace Agreement signed on October 26, 1994 between Jordan and Israel in Wadi-Araba on their borders was not but a circle in long series of relations which had been established since 1920's. In order to understand these relations, we should go back to its essentials explaining the reasons behind its continuity all over these years. The paper trying to give a view for the development of these relations as well as the consequences and both of official and popular positions.لم تكن اتفاقية السلام الأردنية–الإسرائيلية التي وقعت في 26 تشرين الأول/أكتوبر 1994 بوادي عربة على الحدود بينهما سوى حلقة في سلسلة طويلة من العلاقات التي نشأت منذ العشرينات من القرن الماضي بين مملكة شرق الأردن والوكالة اليهودية.. ولكي نفهم طبيعة هذه العلاقات لابد من العودة إلى جذورها وتوضيح حيثيات استمرار تواصلها عبر كل هذه السنوات وبدوافع مختلفة. والبحث التالي متابعة لتطور العلاقات والنتائج التي تمخضت عنها والموقفين الرسمي والشعبي منها.


Article
Human Development in Arab Homeland –Phenomena and Trends–
التنمية البشرية في الوطن العربي الظواهر والاتجاهات

Loading...
Loading...
Abstract

The study mainly focuses on human development in Arab homeland which is suffering from modesty in performance in comparison with other developed and developing states, structural and spatial contrast among them in particular when dealing with human development through human well being of Arab people as beneficiaries of development as being participants. The study deals with three main points: 1. Human development in Arab homeland in the light of quantitative measures of development trends and guide. 2. Sources of economic wealth and performance 3. Reality problem and future prediction (results from strength analysis perspective) and available choices. The study concludes that the expected perspective of the Arab homeland could be more optimistic especially when this region will face what is called nations progress. تتلخص مشكلة البحث في أن واقع التنمية البشرية في الوطن العربي يعاني من تواضع في الأداء مقارنة بدول أخرى: متقدمة ونامية بسواء. وتناقض واختلالات هيكلية مكانية فيما بينها لاسيما إذا نظرنا للتنمية البشرية من خلال "مناهج الرفاهية البشرية للشعوب العربية" كمستفيدين من عملية التنمية فضلا عن كونهم مشاركين فيها. وقد جاء هذا البحث بثلاث نقاط رئيسية هي: 1. واقع التنمية البشرية في الوطن العربي في ضوء مؤشرات القياس الكمي لدليل واتجاهات التنمية. 2. موارد الثروة والأداء الاقتصادي. 3. إشكالية الواقع واستشراف المستقبل (النتائج من منظور مناهج تحليل القوة) والخيارات المطروحة. وقد انتهينا إلى أن الصورة المنتظرة للوطن العربي يمكن أن تكون أكثر تفاؤلا لاسيما إذا شهد هذا الإقليم ما نسميه (نهضة أمة).


Article
Great Powers Interests In Mosul Province During Sultan Abdul – Hamid II 1876 – 1909
مصالح الدول الكبرى في ولاية الموصل إبان عهد السلطان العثماني

Loading...
Loading...
Abstract

Mosul province during Hamidi era (1876 – 1909) has got a great importance by the Great Powers in Europe as Britain, Germany, France and Russia as well as U.S.A. This importance is related to so many characteristics of Mosul province and at the front is its agricultural and animal wealth. This made Mosul to be an important source for these States to meet its heads from agricultural crops. Also, Mosul province has a strategic location being a route for trade joining Persia and China from one side and Anadolia and Syria from another. Mosul province has included many ancient archeological ruins and become a theatre for many activity of excavations and that has increased the international interests of Mosul to include missionaries for both Britain and France. Some Great Powers tried to set up diplomatic ties with Mosul province in order to protect and enlarge their interests. حظيت ولاية الموصل في العهد الحميدي (1876 – 1909م) باهتمام كبير من قبل العديد من الدول الأوربية الكبرى كبريطانيا وألمانيا وفرنسا وروسيا فضلاً عن الولايات المتحدة الأمريكية. ويعزى هذا الاهتمام إلى المزايا الكثيرة التي كانت تتمتع بها ولاية الموصل وفي مقدمتها ثرواتها الزراعية والحيوانية مما جعلها مصدراً مهماً لتزويد تلك الدول ببعض احتياجاتها من الحاصلات الزراعية والحيوانية. كذلك تمتعت ولاية الموصل بموقع استراتيجي مهم إذ كانت ممراً للقوافل التجارية التي كانت تربط بين بلاد فارس والصين من جهة وبلاد الأناضول والشام من جهة أخرى. فضلاً عن ذلك احتضنت ولاية الموصل العديد من المواقع الأثرية القديمة بحيث غدت مسرحاً لنشاط كثير من بعثات التنقيب عن الآثار. واتسع نطاق المصالح الدولية في ولاية الموصل ليشمل الأنشطة التبشيرية كتلك التي قامت بها البعثات التبشيرية البريطانية والفرنسية. وعمدت بعض من الدول الكبرى إلى إقامة علاقات دبلوماسية مع ولاية الموصل بهدف رعاية وتوسيع مصالحها فيها.


Article
Turkish Agricultural Machinery And its Impact
المكننة الزراعية التركية وأثرها على الناتج الزراعي دراسة تحليلية للفترة 1981-1998

Loading...
Loading...
Abstract

The Policy of agricultural technology is one of the agricultural economic Policies related to the strategy of agricultural development. In Turkey, agricultural and economic resources are used cleverly, Land reform and rising the productivity in agricultural work and enlarging workforce training, the increase in efficiency in using the Land, water. In short, agricultural technology is the basis to increase the agricultural Production.ان سياسة التكنولوجيا الزراعية هي احدى السياسات الاقتصادية الزراعية والتي ترتبط توجهاتها باستراتيجية التنمية الزراعية وتتلخص توجهات التنمية الزراعية التركية بترشيد استخدام الموارد الاقتصادية الزراعية، واستصلاح الأراضي والتكثيف الزراعي ورفع انتاجية العمل الزراعي والتوسع في تدريب العمالة ومكننة العمليات الزراعية وزيادة كفاءة استخدام الرقعة الزراعية والمياه والتوسع في مجالات الأبحاث التي تؤدي الى تطور العمليات الزراعية. ان التكنولوجيا الزراعية اساس زيادة الانتاج الزراعي.


Article
Tansu Ciller: Her Attitude From The Internal problems of Turke 1991 – 1997
تانسو تشيلر وموقفها من مشكلات تركيا الداخلية 1991–1997

Loading...
Loading...
Abstract

This Study deals with the Turkish femal personality which took part in Turkish political life since early of 1990's and got the post of prime minister for the first time of the contemporary history of Turkey by her professional and partial qualifications. Then there is her attitude towards the internal problems of Turkey since several decades especially the economic crisis. She put solutions for this problem and saved the Turkish economy and the dependence of foreign loans. Ciller succeeded in solving this crisis as being a specialized expert in economics other problemes faced Ciller's government was the Kurdish issue by which Turkey is suffering since its establishment till nowadays. This study shows how Ciller has delt with this chronic problem.تتناول هذه الدراسة الشخصية النسوية التركية التي انخرطت في الحياة السياسية التركية منذ أوائل عقد التسعينات من القرن العشرين والتي تبوأت منصب رئيس الوزراء ولأول مرة في تاريخ تركيا المعاصر بفضل مؤهلاتها الحزبية والمهنية. ومن ثم موقفها من المشكلات الاقتصادية المتفاقمة في البلاد والحلول التي وضعتها في سبيل تجاوز تلك الأزمة، وانقاذ الاقتصاد التركي، منها خصخصة الاقتصاد التركي والاعتماد على القروض الخارجية طويلة الأمد، وهل نجحت تشيلر في تجاوز تلك الأزمة كونها الخبيرة المتخصصة في الاقتصاد. ومن المشاكل الأخرى التي واجهتها حكومة تشيلر أيضاً المشكلة الكردية التي عانت منها الجمهورية التركية منذ نشوئها وحتى الوقت الحاضر والتي استنزفت الاقتصاد التركي وذهب جراءها آلاف القتلى. وكيف تعاملت تشيلر مع هذه المشكلة المزمنة وهذا ماتوضحه هذه الدراسة أيضاً.


Article
Toward Resource Efficiency And Environment Sufficiency In Sustainable Development:
نحو كفاءة موردية وكفاية بيئية في التنمية المستدامة العراق وبعض دول الجوار الجغرافي أنموذجا

Loading...
Loading...
Abstract

This study aims to confirming the importance of more of resource efficiency, social sufficiency, and good environment for sustainable development referring to the some comparative experiments of Iraq and neighbors. Economic literatures on development experiments at both developed and developing show that achieving the balance between the mentioned things is a very complicated and important matter at the time. Always there is a shake of the two pans and it is impossible for the balance to continue together, i.e. one by one while the other being on an opposite direction. The result development losing it's sustainability conditions coinciding with the conditions change. Success of economic policies depends on essential bases, may the environment is the most important one in making use of abounded resources for economic development. The success of using resources in turn depends on two things. The first is success of economic efficiency; the second is achieving social adequacy, so called social sufficiency. تهدف هذه إلى التأكيد على أهمية المزيد من الكفاءة الموردية والكفاية الاجتماعية والبيئية الجيدة للتنمية المستدامة مع الإشارة إلى بعض المقارنات التنمية عن العراق وبعض دول الجوار. تحلل الدراسة أهمية البيئة وعناصرها المساعدة على المحافظة على التوازن بين الكفاءة والكفاية مع نجاح التنمية الاقتصادية مع الأجيال اللاحقة. تبين الأدبيات الاقتصادية وتجارب التنمية في كل من العالم المتقدم نموا والعالم النامي أن تحقيق الموازنة بين هذين الشيئين هو مسألة في غاية التعقيد وبالغ الأهمية في الوقت ذاته، وأن هناك تأرجحاً كبيراً بين الكفتين دائما وأنه من الصعوبة المضي في رفع إحداهما بدون أن يكون ذلك على حساب الثانية، وبالنتيجة لا تلبث التنمية أن تفقد شروط استدامتها مع اختلاف الظروف البيئية. يعتمد نجاح السياسات الاقتصادية على مرتكزات أساسية، لعل أبرزها البيئة التي يتم استخدام الموارد المتاحة من أجل التنمية الاقتصادية. ويعتمد نجاح استخدام الموارد على شيئين، هما: نجاح الكفاءة الاقتصادية من ناحية و تحقيق العدالة الاجتماعية من ناحية مقابلة، أو التي يمكن تسميتها الكفاية الاجتماعية.


Article
The Structure of Political System In Islamic Republic of Iran
تركيبة النظام السياسي في الجمهورية الإسلامية الإيرانية

Loading...
Loading...
Abstract

Political system in Iran is characterized by its religious . It depends upon the principle of the Islamic government based on the concept theory of (Wellayat Al-Fakih) as a basis for the reign . Political system of Iran is also characterized by centralization as well as its complicated and compound nature which differs from so many political systems in the world .According to its structure, constitutional institutions forming this system lie within the three powers ( legislative , judicial and executive ) as well as independent institutions. These institutions share in addition to religious and political societies and revolutionary ones and Al-Bazaar, in making the political decision. Constitution of Iran has defined the structure and Competence of these institutions and limited its functions. These competences might differ and cases arose can be solved by the superior. Guide of Islamic Revolution as being the high authority in politics and religion inside the political system of Iran. يتسم النظام السياسي في إيران بسمته الدينية فهو قائم على أساس ومبدأ الحكومة الإسلامية التي تعتمد فكرة ونظرية (ولاية الفقيه) كأساس للحكم . ويتميز النظام السياسي الإيراني أيضا بالمركزية فضلا عن طبيعة تركيبته المعقدة والمتشابكة والمتداخلة , التي تتميز عن الكثير من النظم السياسية في العالم بتنوع وتعدد مصادر صنع القرار فيه وتداخلها . وبحسب هيكلية هذا النظام , فإن المؤسسات الدستورية المكونة له منها ما يقع ضمن السلطات الثلاث (التشريعية والقضائية والتنفيذية) ومنها مؤسسات مستقلة عن هذه السلطات الثلاث. وتسهم هذه المؤسسات الدستورية فضلا عن الجمعيات الدينية والسياسية والجمعيات الثورية والبازار وغيرها في صناعة القرار السياسي والتأثير عليه . وقد حدد الدستور الإيراني هيكلية وصلاحيات هذه المؤسسات وحدد وظائفها بشكل لا يتقاطع مع بعضها الآخر , وفي الحالات التي قد تتقاطع معها هذه الصلاحيات فإن حل الإشكالية التي قد تنشأ بين هذه المؤسسات توكل إلى (المرشد الأعلى للثورة الإسلامية) الذي يتولى حسم هذه المسألة باعتباره أعلى سلطة رسمية سياسية ودينية في هيكلية النظام السياسي الإيراني.

Keywords


Article
French Attitude Regarding: Armenian Question
الموقف الفرنسي من المسالة الأرمنية في ضوء الصحف التركية

Loading...
Loading...
Abstract

Since the later of 19 century, The Turkish diplomacy is facing unnatural Position dealing with foreign relations represented by the ambitions Armenians to rebirth. Many of European states come together with. this question for many reasons and transformed to be pressing problem on the way for Turkey tries to join the E.U. This study deal with the nature of French situation about this problem and its reflections upon Turkish–France Relationsيحاول البحث تسليط الضوء على الموقف الفرنسي من المسألة الأرمنية من خلال قراءة مفصلة لبعض الصحف التركية التي تعبر، بشكل أو بآخر، عن وجهة النظر الرسمية والشعبية في تركيا. كما اظهر البحث انعكاس الموقف الفرنسي على العلاقات التركية–الفرنسية والمصالح الفرنسية في تركيا بصورة عامة.. ويقدم البحث محاولة للوقوف على طبيعة المشكلة الأرمنية وابعادها ومن ثم جذورها التاريخية منذ النصف الثاني من القرن التاسع عشر


Article
European Union And the Cyprus Question: The problem of Europe syprus Relations
الاتحاد الأوروبي والمشكلة القبرصية: إشكالية العلاقة الأوروبية القبرصية

Loading...
Loading...
Abstract

The Europeans had tried to get use of United Nations plan to solve the Cyprus question in away to prepare the unification of the island since 1974 But the Greek Cypriots lost that chance. While the E.U. obligated itself with the promise given to unify the island by the date May 2004. The E.U. did not obligate it self to find out any solution for the issue. The E.U. made Turkey responsible for any obstacle facing the issue. Therefore, Europeans were facing a reality representing a divide state in their union. Will the Europeans pressure succeed upon Turkey in unifying the last divided capitals inside Europe? لا تزال مسالة ضم قبرص بشطرها الجنوبي إلى الاتحاد الأوروبي في أيار عام 2004 م، تثير الكثير من الإشكاليات في العلاقات بين دول الاتحاد وبين كلا من تركيا واليونان. ويرى بعض الدبلوماسيين الأوروبيين، إن الاتحاد الأوروبي ربما قد اخطأ حينما وافق على قبول عضوية قبرص، بينما الجزيرة لازالت مقسمة. بينما يرى محللون سياسيون أوروبيون، إن الاتحاد الأوروبي لم يجانب الصواب في سياسته تجاه قبرص، سيما وان قرار ترشيح قبرص للعضوية في الاتحاد اتخذ عام 1995م، حينما ساد شعور في أوروبا آنذاك مفاده أن تركيا تعمل على عرقلة التوصل إلى تسوية مقبولة بشان الجزيرة القبرصية المقسمة منذ العام 1974 م، اثر الغزو العسكري التركي لشمال الجزيرة.


Article
Water Cooperation Between Jordan And Israel And Peace Agreement of 1994
التعاون المائي بين الأردن وإسرائيل ومعاهدة السلام عام 1994م

Loading...
Loading...
Abstract

Water Problem was and still one the main reasons of tension among states which have join water resources. Waters being the artery of life, then so many conflicts have risen among them to get the largest quantity of water. Middle East region Arab Homeland in particular have witnessed a conflict between Arab countries and Israel about water. Israel has on putting the article of water in any negotiations made with the Arabs. The Purpose of this to ensure water for her and to convince Arab regimes to leave their Political considerations for their economic accounts. Thus, Water has become a basis for Israel to be a part of Middle East and to integrate with the Arab environment. لقد كانت مشكلة المياه ومازالت، احدى الأسباب الرئيسة لتوتر العلاقات بين الدول التي لها مصادر مياه مشتركة، فبسبب كون المياه تمثل شريان الحياة للعديد من الدول لذا فقد نشبت العديد من الصراعات بين الدول من اجل الاستحواذ على اكبر كمية من مصادر المياه. وقد شهدت منطقة الشرق الأوسط والوطن العربي خاصة صراع بين الدول العربية واسرائيل حول المياه، بل ان اسرائيل ونظراً لأهمية المياه في الحاضر والمستقبل اصرت على ادخال بند المياه في أي مفاوضات تخوضها مع العرب، والغرض في ذلك هو تأمين المياه لنفسها بشكل كافٍ ومنتظم، واقناع الأنظمة العربية بالتخلي عن الاعتبارات السياسية لمصلحة الحسابات الاقتصادية، لذلك أصبحت المياه أساساً لارتباط اسرائيل عضوياً بالشرق الأوسط واندماجها في البيئة العربية.


Article
Military Relations Between United States and Arabia Saudi: Al-Dhahran Air Base As A Sampl
العلاقات العسكرية السعودية الأمريكية: قاعدة الظهران الجوية أنموذجا

Loading...
Loading...
Abstract

U.S. military existence all over the world has become an actual fact especially in the Arab Gulf region. Al- Dhahran air base is considered one of the eldest U.S. bases in the region. But the American existence took new forms after 1962 after it had left it officially. Its existence has become an issue of maneuvering, training and cooperation with Saudi Arabia. This base has played a significant role in all crises and wars occurred in the area since the second world war till the three Gulf wars. This base was within U.S. strategy and an active part in U.S. tactics in Arab Gulf. أصبح التواجد العسكري الأمريكي في العالم، أمراً واضحاً ولا سيما في منطقة الخليج العربي، وتعد قاعدة الظهران الجوية من أقدم القواعد التي حصلت عليها الولايات المتحدة في المنطقة، الاّ أن التواجد الأمريكي فيها أخذ أشكالاً جديدة بعد عام 1962 عندما تركتها الولايات المتحدة بشكل رسمي، وأخذ يغطي تواجدها مسألة المناورات والتدريب والتعاون مع المملكة العربية السعودية. لقد لعبت هذه القاعدة دوراً بارزاً في جميع الأزمات والحروب التي حصلت في المنطقة، ابتداءً من الحرب العالمية الثانية الى حروب الخليج الثلاثة. كذلك كانت ضمن الاستراتيجية الأمريكية وجزء فاعل في التكتيكات الأمريكية في منطقة الخليج العربي.


Article
Arab Gulf In Contemporary Russian Strategy
الخليج العربي في الإستراتيجية الروسية المعاصرة

Loading...
Loading...
Abstract

The basic dimensions and main limitations in Russian Strategy during the reign of president Fladermair Butin towards states of Gulf Cooperation Council are rearrested by both Security element and economic element. Russia Sees that challenges represented by Islamic groups may threaten its Security. Thus، the issue of chines is emerged and the existence of 20 million Muslims living inside Russia Therefore، Russia tries to establish relations with Gulf states especially Saudi Arabia which has a big influence upon these groups. Russia tries to attract investments from these States making an organized dialogue concerning energy and oil prices and trying to activate its relations with Gulf States in all fields in order to achieve its goals in the Arab Gulf Area. ان الأبعاد الأساسية والمحددات الرئيسة للاستراتيجية الروسية في عهد الرئيس الروسي فلاديمير بوتين تجاه دول مجلس التعاون الخليجي تتمثل: بالعنصر الأمني والعامل الاقتصادي فهي ترى ان التحديات التي تمثلها الجماعات الإسلامية داخلها اهم تهديد لأمنها، وفي هذا السياق تبرز قضية الشيشان من جهة وحقيقة وجود نحو عشرين مليون مسلم يعيشون داخل روسيا من جهة ثانية لذلك تسعى روسيا إلى إقامة علاقات مع الدول الخليجية وبالأخص المملكة العربية السعودية والتي ترى فيها أنها ذات تأثير كبير على هذه الجماعات. كما تتطلع روسيا إلى استقطاب استثمارات من الدول الخليجية وحوار منتظم حول قضايا الطاقة وأسعار النفط لذا تعمل على تفعيل علاقاتها مع الأقطار الخليجية في شتى المجالات من اجل تحقيق أهدافها في منطقة الخليج العربي.


Article
Israel Activity In Africa Through 'Al- Siyasa Al–Duwalia' Journal
النشاط الإسرائيلي في القارة الإفريقية من خلال مجلة السياسة الدولية

Loading...
Loading...
Abstract

One of the most important and vital issues written in 'Al-Siyasa Al– Duwalia' Journal is the topic of (Israeli) activity and penetration in Africa which has been related more or less with the Arab – Israeli struggle since the foundation of (Israel) in 1948 amid a nation refusing its existence. This has made (Israel) looking for a new vital aspect after a relative failure in making relations in Asia because there states having political and economic capabilities in the continent like china and India. In addition to states of Moslem majority supported Arab attitudes like Pakistan, Afghanistan and states of central Asia. Thus, (Israel) made its efforts to penetrate its activity in Africa and consequently achieving two aims: The first is to get rid of Arab boycott by making strong ties with African states in fighting against Arab states. The second is to advocate (Israel)' s economy in the continent by enlarging markets of (Israeli) products. Finally, (Israel) tries to achieve its basic goals: Existence, Security and International influence. من القضايا المهمة والحيوية التي تناولتها ((مجلة السياسة الدولية)) موضوع النشاط والتغلغل (الإسرائيلي) في القارة الأفريقية، والذي ارتبط بشكل او بآخر بمسألة الصراع العربي الإسرائيلي منذ بداية تأسيس (دولة إسرائيل) عام 1948، وسط امة ترفظ وجودها، الامر الذي جعلها تبحث عن مجال حيوي جديد، بعد ان فشلت نسبياً في اقامة علاقات في اسيا لوجود دول تتمتع بقدرات سياسية واقتصادية في القارة مثل الصين والهند، ولوجود دول ذات اغلبية اسلامية ايدت المواقف العربية، الباكستان وافغانستان ودول اسيا الوسطى. عندها كرست (إسرائيل) جهودها لمد نفوذها ونشاطها في القارة الأفريقية، وهي بذلك تحقق هدفين: الاول: التخلص من طوق المقاطعة العربية، بايجاد علاقات قوية مع الدول الأفريقية، والحصول على تأييد لها في صراعها ضد الدول العربية في المحافل الدولية. والثاني: تدعيم مركز الاقتصاد (الإسرائيلي) في القارة عن طريق توسيع اسواق المنتجات الإسرائيلية وايجاد مصدر للمواد الخام. واخيراً تحقيق اهدافها المحورية: الوجود، والأمن، والتأثير الدولي.


Article
Sulyman Nathief 1870–1929 In The Contemporary Turkish literature: An Example
سليمان نظيف (1870–1927) في الأدب التركي المعاصر: أنموذجاً

Loading...
Loading...
Abstract

Turkish literature is considered one of the most significant arts in the world. This art has its impact during all ages, Organizations age is the most important ones in the history of Turkish literature and it has been affected by the western literature due to political, culturd and trade relations. In this age, poets and writers began tobe a way from the concepts of honour and to close to western concepts. One of those poets was Sulyman Nathief . He was born in Dyarbakir 1870. His father Saed Pasha was a poet and historian. He Speaks Arabic , Persian and French. He has been appointed as wally after the second mashrutyah period Basrah (1909), Castamonu (1910), Trabzon (1911), Mosul (1913), Baghdad (1941). He succeeded in making comparison between Turkish and Persian literature. He left to paris in 1887 practicing his Political activity against Sultan Abdul – Hamid II. يعد الأدب التركي واحد من أبرز الآداب الموجودة في العالم، وكان لهذا الأدب أثره البارز على مدى العصور. ويعد عصر التنظيمات من أهم العصور في تاريخ الأدب التركي، حيث شهد هذا العصر بداية تأثر الأدب التركي بالأدب الغربي نتيجة للعلاقات السياسية والثقافية وبالإضافة إلى العلاقات التجارية. ففي هذا العصر بدأ الشعراء والكتاب بالابتعاد تدريجيا عن مفاهيم الشرف والاتجاه نحو المفاهيم الغربية. ومن أشهر شعراء هذه الفترة سليمان نظيف. ولد في ديار بكر عام 1870 ويمتد نسبة إلى أصول عريقة إذ كان أباه سعيد باشا مؤرخا و شاعراً. وقد كان سليمان نظيف يجيد اللغة العربية والفارسية بالإضافة إلى اللغة الفرنسية.حيث انه عين بوظيفة الوالي بعد فترة المشروطية الثانية في كل من البصرة (1909) كاستامونو (1910) طرابزون (1911)، موصل (1913) و (بغداد (1914). وقد نجح في مقارنته بين الأدب التركي والفارسي نجاحاً قوياً. ولسوء الأوضاع اضطر الشاعر للجوء إلى باريس سنة 1887 ومارس هناك نشاطه السياسي ضد إدارة السلطان عبد الحميد الثاني. وقد تناولت في مقدمة بحثي نبذة مختصرة عن حياة الشاعر سليمان نظيف واستعرضت ومن خلال بحثي شخصيته الأدبية وأهم نتاجاته الأدبية.

Table of content: volume: issue:9