Table of content

Journal Of Al-Frahedis Arts

مجلة آداب الفراهيدي

ISSN: 26638118 (Online) | 20749554 (Print)
Publisher: Tikrit University
Faculty: Arts
Language: Arabic and English

This journal is Open Access

About

Journal of Al-Frahedis Arts :- A quarterly scientific journal issued by the Faculty of Arts at the University of Tikrit and concerned with the research of humanities in both Arabic and English. The first issue was issued in December 2009, and For the Journal ISSN (Print) is (2074-9554) and ISSN (Online) is (2663-8118) and has a deposit number in the Book House and Documents in Baghdad No. (1602 of 2011). The magazine has regularly issued (40) issues.

Loading...
Contact info

E-mail: jaa@tu.edu.iq
Prof. Dr. Saad Salman Abdullah
Mobile: 009647705824382
E-mail: dr.saadsalman@tu.edu.iq
Mustafa Hamdan
Mobile: 009647705162441
E-mail: redhat.it.iq@gmail.com

Table of content: 2012 volume: issue:11

Article
Aware of the statement in the book Tathreeb asked to explain the convergence of Hafez died in Iraq (806 e) and his son, my father died in implant (826 e) (*)
علم البيان في كتاب طرح التثريب في شرح التقريب للحافظ العراقي المتوفى سنة(806هـ) وابنه أبي زُرعة المتوفى سنة(826هـ)(*)

Loading...
Loading...
Abstract

Praise be to Allah, and peace and blessings on the Prophet better human beings fell Ghamaúm Pthtan rain, and doves Hdlt Bffenan trees, and his family and his friends in Miami ambiguity, and after: Did not boast the Hadith Sharif caught up enough of the lesson rhetorical, since focused the bulk of rhetorical studies on the Koran, it was Traodna idea of ​​eating a topic in a Hadith time ago, and he signed the check on a book (ask Tathreeb to explain the rounding), due to this explanation of scientific value authentic, it is related to linguistic and grammatical and doctrinal as well as the contents of subjects rhetorical value delivered within it, it took the author science of his time and the views of old and Salveh, and as this book does not stand up to study one of the researchers with respect to the rhetorical have hoped to God to start way to go with this book and the knowledge of the most important Harahih science rhetoric is not aware of the statement. Was the title of research: (science statement in the book put in Tathreeb  Explain rounding) 0 We divided the research into three sections preceded by a preface and Takhtmha conclusion, and the boot came on two parts: the first for commentators and their lives (Al-Hafiz Iraqi and his son Abu implants), Vacharh common for them, and came second section in the definition of science statement in terms of language and terminology. The first section Fajts analogy and its divisions. The second topic dealt with metaphor and its divisions. The third topic was of two types: the first in metaphor and components, and the second in the exposure. In conclusion, we say: this is what make us successful to God Almighty that we offer to the reader, the have hit the one God alone, although the other nothing else that we worked hard as we could and thankfully the first place, and prayed God to Prophet Muhammad and his family and companions.الحمد لله رب العالمين ، والصلاة والسلام على النبي خير البشر ما هطلت الغمائم بتهتان المطر، وهدلت الحمائم بأفنان الشجر، وعلى آله وأصحابه الميامين الغرر ، وبعد: فلم ينل الحديث النبوي الشريف قسطه الكافي من الدرس البلاغي ، إذ انصبت جل الدراسات البلاغية على القرآن الكريم ، فقد كانت تراودنا فكرة تناول موضوع في الحديث النبوي الشريف منذ زمن ، فوقع الاختيار على كتاب (طرح التثريب في شرح التقريب) ، وذلك لما لهذا الشرح من قيمة علمية أصيلة ، فهو موسوعة لغوية ونحوية وفقهية فضلاً عما يحتويه من الموضوعات البلاغية القيمة المبثوثة في ثناياه ، فقد أحاط مؤلفه بعلوم عصره وآراء شيوخه وسالفيه ، ولما كان هذا الكتاب لم ينهض لدراسته أحد من الباحثين فيما يخص الجانب البلاغي توكلنا على الله تعالى لنبدأ مشوارا مع هذا الكتاب وشارحيه بعلم من أهم علوم البلاغة ألا وهو علم البيان . فكان عنوان البحث : (علم البيان في كتاب طرح التثريب في شرح التقريب)0 وقد قسمنا البحث إلى ثلاثة مباحث يسبقها تمهيد وتختمها خاتمة ، أمَّا التمهيد فقد جاء على قسمين : الأول : عن الشارحّين وحياتهما (الحافظ العراقي و ابنه أبي زرعة) ، فالشرح مشترك لهما ، وجاء القسم الثاني في تعريف علم البيان من حيث اللغة والاصطلاح . أما المبحث الأول فاختص بالتشبيه وأقسامه . وتناول المبحث الثاني المجاز وأقسامه . أما المبحث الثالث فكان على قسمين : الأول : في الكناية وأقسامها ، والثاني : في التعريض . وختاما نقول : هذا ما وفقنا إليه الله سبحانه وتعالى أن نقدمه للقارئ ، فإن أصبنا فمن الله وحده ، وإن كانت الأخرى فحسبنا أننا اجتهدنا ما استطعنا ولله الحمد أولا وآخرا ، وصلى الله تعالى على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين.


Article
English and Arabic Aspiration: A Contrastive Stud
لانجليزية والعربية الطموح: مسمار التقابلية

Loading...
Loading...
Abstract

Not all languages have voiceless plosives of this type, but English does and the initial [p] [t] [k] sounds of words such as pound, time, keen, are aspirated. The symbol for aspiration a superscript [h] following the sound affected - so [ph th kh] and so on. Aspiration is generally thought to be the product of straightforward and allophonic rule which strengthens voiceless stops. Some phonologists argue that sounds, which are aspirated, are produced with spreading of the vocal cords, others suggest that aspiration is produced by a delay in the onset of voicing after a stop closure has been released, as in the pronunciation [phɪt], in which it is claimed that there is a delay between the release of the bilabial stop closure and the onset of voicing for the following vowel [ɪ]. Aspirated stops are also referred to as fortis stop. The study falls into three sections with an introduction and conclusions. The fist section deals with aspiration in English. It clarifiers voice onset time, the closure release and aspiration rules. Section two is devoted to the concept of aspiration in Arabic and the different phases in the production of Arabic plosives. Finally, the are the major findings that the researcher reached throughout the study. ليست كل اللغات لديها plosives لا صوت لهم من هذا النوع، ولكن هل اللغة الانكليزية والأولية [ص] [ر] [ك] ويستنشق أصوات الكلمات مثل الجنيه الاسترليني، والوقت، حريصة، رمزا لطموح مرتفع 1 [ح] بعد صوت المتضررين - حتى [درجة الحموضة ال خ] وهلم جرا. ويعتقد عموما التطلع إلى أن يكون نتاجا للحكم واضحة وallophonic الذي يعزز مواقف لا صوت لهم. لقد تم الافراج عن بعض phonologists يجادلون بأن يتم إنتاج الأصوات، والتي يستنشق، مع انتشار الحبال الصوتية، والبعض الآخر اقترح أن يتم إنتاج تطلع من التأخير في بداية معربا عن بعد اغلاق المحطة، كما في النطق [phɪt]، في الذي يزعم أنه كان هناك تأخير بين الافراج عن إغلاق محطة الشفتين وبداية معربا عن حرف العلة التالية [ɪ]. ويشار أيضا إلى توقف يستنشق كما فورتيس توقف. الدراسة تقع في ثلاثة أقسام مع مقدمة واستنتاجات. القسم قبضة يتعامل مع طموح في اللغة الإنجليزية. انه صوت المروقات وقت بداية، وإطلاق سراح إغلاق القواعد وطموح. ويخصص القسم الثاني لمفهوم طموح باللغتين العربية والمراحل المختلفة في إنتاج plosives العربية. وأخيرا، هي النتائج الرئيسية التي توصل الباحث طوال فترة الدراسة.


Article
Glossary of terms effective
معجم ألفاظ فَعَالِ

Loading...
Loading...
Abstract

Praise be to Allah who made the wealth of the Arab what you're floating around between the buildings and discovered its vocabulary and semantic nuances, and peace and blessings on the Prophet who taught him the right ring and literature Vlguenh languages ​​of the Arabs we have received, and his family and his companions stars Sufism, and after: I have written in search in the form of an effective and competence Palmant, stood on its provisions and its divisions, and concluded that all the images effectively show feminization of the Arabs, but what was dealt with their meanings in the language of the Arabs I graduated my words a lot to this building, and I wanted to make it accessible to researchers, as well as about it, I found the Imam Suyuti (d. AH 911) mentions that Alsagani (d. 650 AH) the owner (Alabab) had a thousand a message in words effectively called it (what built by the Arabs to active), has been collecting the (130) Single (1), and quoted by the Treasury literature (2), an investigator has stated that this book Alabab message has been printed in Damascus in 1383 H (3), did not stand on it. Promises to the terms that collected; as reviewed what I've found that he had collected more than Alsagani, amounted to (155) Single; So beginning to the whole vocabulary with their interpretations, this research may fill the lost ground in the Arab library written by a Avmazhaالحمد لله الذي جعل العربية من الثراء ما أنك تطوِّف بين مفرداتها وأبنيتها مكتشفا الدلالات والمعاني الدقيقة ، والصلاة والسلام على النبي الخاتم الذي علَّمه الحق وأدبه فلقَّنه لغات العرب تلقيناً ، وعلى آله وأصحابه نجوم العرفان ، وبعد : كنت قد كتبت بحثاً في صيغة فعالِ واختصاصها بالمؤنث ، فوقفت على أحكامها وأقسامها ، وانتهيت إلى أن كل صور فعال تدل على التأنيث عند العرب ، ولكثرة ما عالجت معانيها في كلام العرب تخرَّجتْ لي ألفاظ كثيرة على هذا البناء ، فأحببت أن أجعلها في متناول الباحثين ، وفضلاً عن ذلك أني وجدت الإمام السيوطي(ت911هـ ) يذكر أن الصاغاني( ت650هـ ) صاحب ( العباب ) قد ألَّف رسالة في ألفاظ فعال سمّاها (ما بَنَتْه العرب على فَعالِ ) ، وقد جمع فيها (130) مفردةً(1) ، ونقل عنها صاحب خزانة الأدب(2) ، وقد ذكر محقق كتاب العباب أن هذه الرسالة قد طبعت في دمشق سنة 1383 هـ(3) ، ولم نقف عليها . وعوداً إلى الألفاظ التي جمعتها ؛ إذ لما راجعتها وجدتها فاقت ما جمعه الصاغاني ، فقد بلغت ( 155) مفردةً ؛ لذا طفقت أجمع مفرداتها مع تفسيراتها ، لعل هذا البحث يسدّ ما فقدته المكتبة العربية من تأليف أحد أفذاذها


Article
Mustadrak hair on my father Ngelh
المستدرك على شعر أبي نخيلة

Loading...
Loading...
Abstract

(Abu Ngelh) (1) collect hair and achieved by Professor Abbas Tawfiq, and published in the Journal of the supplier glue in its third, for the year 1398 H. / 1978 AD, most of his hair wrath has contained his hair on (367) cut off the lattice of shun, and (20) beta, a great effort his professor (Abbas Tawfiq) in looking for it in books and various sources: literary, linguistic and historical, has been successful in providing this scientific heritage inherent to pure readers on a platter of gold. The idea of ​​Astdrakna This came during our study for a doctorate, when we opposed saw my hair during the search, and while we are trying to produce home from the suppositions, and we would not know that Mr. (Abbas Tawfiq) published poetry my father Ngelh in the Journal of the supplier, it came back to him did not Nzfr witness, then we looked at Mazan other translated to my father Ngelh Saadi, and reported a poem he did not want the work of the professor, and here seemed to us to write this Mustadrak, to complete what he began Professor Abbas Tawfiq, it has been for a long time on the issuance of hair Abe Ngelh, and recent versions adds a lot to work former, what did not follow their work, and try to nail the development of new things their former, and add new things to it in order to promote scientific research into ways to success, and deliver it to the required level, according to rigorous research methods.( أبو نخيلة )( 1 ) جمع شعره وحققه الأستاذ عباس توفيق ، ونشره في مجلة المورد الغراء في عددها الثالث ، لسنة 1398ﮬ / 1978 م ، أغلب شعره رجز فقد حوى شعره على ( 367 ) مقطوعة شعرية من الرجز ، و(20) بيتاً ، وهو جهد كبير بذله الأستاذ ( عباس توفيق ) في التنقيب عنه في بطون الكتب والمصادر المختلفة : الأدبية واللغوية والتأريخية ، وقد نجح في تقديم هذا الإرث العلمي الأصيل النقي إلى قرائه على طبقٍ من الذهب . أمّا فكرة ُ استدراكنا هذا فقد جاءت أثناء دراستنا للدكتوراه ، عندما عارضنا شاهد شعري خلال البحث ، وبينما كننا نحاول تخريج البيت من مظانه ، ولما كنا نعرف أنّ الأستاذ ( عباس توفيق ) نشر شعر أبي نخيلة في مجلة المورد ، فقد رجعنا اليه ولم نظفر بالشاهد ،ثم اطلعنا على مظان أخرى ترجمت لأبي نخيلة السعدي ، وأوردت شعراً له لم يرد في عمل الأستاذ ، وهنا بدا لنا أنْ نكتب هذا المستدرك ، لإتمام ما بدأه الأستاذ عباس توفيق ، فقد مضت مدة طويلة على صدور شعر ابي نخيلة ، والإصدارات الحديثة تضفي كثيراً على عمل السابقين ، ما لم يتابعوا عملهم، ويحاولوا الظفر بأشياء جديدة تطور أعمالهم السابقة ،وتضيف إليها أشياء جديدة في سبيل الارتقاء بالبحث العلمي إلى سبل النجاح ، وإيصاله إلى المستوى المطلوب ، وفق مناهج البحث الرصينة .


Article
Image in the poetry of acclaimed Rusafi Alblenci (analytical study)
صورة الممدوح في شعر الرصافي البلنسي (دراسة تحليلية)

Loading...
Loading...
Abstract

The Rusafi Alblenci of poets Almtafvin who did not take the hair and the way to win, so he knew Balrfa; because he was Arvo clothes Tervaa all earn a living hair and this was thought he did not say a poem in praise, the distance from the very praise when most poets are earning money and having examined to his office and found poems in praise, which made ​​us believe he was sincere in praising the other hand, the acclaimed, who received from the poet of this praise was worthy of this praise, so we tried to investigate the image acclaimed in the poetry of Rusafi Alblenci according to the analytical method, and proved Title marked with (Picture in the poetry of acclaimed Rusafi Alblenci analytical study) Interested in describing the characteristics of acclaimed poet, elaborated in a picture perfect his artistic style that blends sensory Balrouha, which is a phenomenon worthy of a clear stand out and studied. And this was research on the following division: Find section on the front and pave the group and pictures of Mamdouh divided the qualities which characterized them, and then conclusion and library research. يعد الرصافي البلنسي من الشعراء المتعففين الذين لم يتخذوا من الشعر وسيلة للتكسب، حتى انه عُرف بالرفاء؛ لأنه كان يرفو الثياب ترفعا عن التكسب بالشعر ولهذا كان يُظن انه لا يقول شعرا في المدح ،لبعدهِ عن غاية المدح عند اغلب الشعراء ـ وهي التكسب ـ وبعد الاطلاع على ديوانه وجدنا قصائد كثيرة في المدح، مما جعلنا نعتقد انه كان صادقا في مدحه وفي المقابل فان الممدوح الذي نال من الشاعر هذه المدائح كان جديراً بهذا المدح، لذلك حاولنا تقصي صورة الممدوح في شعر الرصافي البلنسي على وفق المنهج التحليلي ، وثبت عنوان البحث الموسوم بـ(صورة الممدوح في شعر الرصافي البلنسي ـ دراسة تحليلية) اهتم الشاعر بوصف خصال الممدوح وبلورتها في رسم صورة مثالية له بأسلوب فني يمتزج فيه الحسي بالروحي ، مما شكّل ظاهرة واضحة تستحق الوقوف عليها ودراستها . وبهذا جاء البحث على التقسيم الآتي: قُسم البحث على مقدمة وتمهيد ومجموعة صور للممدوح مقسمة على الخصال التي اتصف بها،ومن ثم الخاتمة ومكتبة البحث.


Article
Denote the masses of the few in the Arab language lesson (critical study in the light of the rules of scientific thinking)
دلالةُ جموعِ القِلَّةِ في الدَّرسِ اللغويِّ العربيِّ (دراسة نقدية في ضوء قواعد التفكير العلمي)

Loading...
Loading...
Abstract

Praise be to Allah, and peace and blessings be upon our master Muhammad and his family and companions. While established researchers in the philosophy of science and scientific research methods are talking about scientific thinking they stated that this thinking is characterized by a number of characteristics that make the methodology available in any intellectual activity was organized and outweighing a way of thinking and dealing with problems, including cognitive problems. One of these features or characteristics of an attribute ((universality and certainty)), which means that science or scientific thinking is characterized by comprehensive means that the study of the phenomenon by looking which apply to all fold is covered and studied in the form of concepts or the laws of a more general nature (*). And is characterized by certainty of scientific thinking is based on the chain of evidence which does not have a conviction only familiar with the ratification of their health and substance of what is owned by the ability to convince any mind.الحمد لله ربِّ العالمين ، والصلاة والسلام على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين . حين أنشأ الباحثون في فلسفة العلم ومناهج البحث العلمي يتحدثون عن التفكير العلمي نصُّوا على أنَّ هذا التفكير يتَّسم بجملة من الخصائص المنهجية التي تجعل من توافرها في أيِّ نشاط فكري عملاً منظَّماً وأسلوباً راجحاً في التفكير ومعالجة المشكلات ومنها المشكلات المعرفية . وقد كان من هذه السمات أو الخصائص سمة (( الشمولية واليقين )) التي تعني أن العلم أو التفكير العلمي يتصف بالشمول أي أن دراسته للظاهرة التي يبحث فيها تسري على جميع أمثالها فهو يشملها ويدرسها في صورة مفاهيم أو قوانين ذات طابعٍ أعمّ (*) . ويتصف التفكير العلمي باليقين فهو يستند إلى سلسلةٍ من الأَدِلّة والبراهين التي لا يملك المُطَّلع عليها سوى الاقتناعِ بصحتها والتصديق بمضمونها لِما تملكها من القدرةِ على إقناعِ أيِّ عقل .


Article
Children's literature and media
وسائط أدب الأطفال

Authors: Huda Neama Hamad هدى نعمة حمد
Pages: 272-297
Loading...
Loading...
Abstract

السماح بالكتابة بحسب النطق الصوتي الإنجليزيةالعربيةالإسبانية Search and browse modes of children's literature, which included two types of paper books and periodicals, and other paperwork, which included radio, television, cinema and other access to the electronic book. The research aims to the statement of the role played by each broker to meet the needs of children if we are to know and choose some or all of them and the impact of that later. The research on the literary sources in the collection of material and the result was that each broker or material cultural role and importance in the life of any child, the greater the diversity increased the child's culture and richness of experience and have fun at the same time.استعرض البحث وسائط أدب الأطفال بنوعيها الورقي الذي شمل الكتب والدوريات ، وغير الورقي الذي شمل الإذاعة والتلفزيون والسينما وغيرها وصولاً إلى الكتاب الالكتروني . يهدف البحث إلى بيان الدور الذي يؤديه كل وسيط في تلبية حاجات الأطفال إذا ما أردنا معرفة واختيار بعضها أو كلها وتأثير ذلك عليهم لاحقاً . اعتمد البحث على المصادر الأدبية في جمع المادة وكانت نتيجته أن لكل وسيط أو مادة ثقافية دورا وأهمية في حياة أي طفل وكلما ازداد التنوع ازدادت ثقافة الطفل وثراؤه من الخبرة والمتعة في آن واحد .


Article
Political relations of the Arab tribes in the Levant and the island Lafratip with the Byzantines in the fourth and fifth Alqrnien AD
العلاقات السياسية للقبائل العربية في بلاد الشام والجزيرة الفراتية مع البيزنطيين في القرنيين الرابع والخامس الهجريين

Loading...
Loading...
Abstract

Saw the Levant and the island Lafratip at the beginning of the second half of the fourth century AH / tenth century, fierce competition between the two Abbasid and Fatimid The Levant is a vital area of this conflict, this as well as the ambitions of some of the princes of the Muslims in the establishment of the signs of their own in the region, Vomra Arab tribes took their followers and take over the cities and villages and to Admunha Omarthm in the Levant and the island, also took influence Qaramita appears, so they start taking over the cities. It was not the Abbasid Caliphate in Baghdad itself the situation allows them to put an end to such abuses because of concern Bmchkladtha economic and political, which reflected negatively on the population of the region, the uncle of the road sector has spread corruption and chaos and GLT prices in the country. To make matters worse, the growing greed of the emperors of Byzantium and their leaders in the region, where he became only interest is to take command of the armies of Byzantium, and intent areas stomata island and maize, and incursions into their campaigns to the depths of the Levant and the island Lafratip, taking advantage of the opportunity the absence of Islamic forces from the area, and the busy Princes Muslims their leaders and each other.شهدت بلاد الشام والجزيرة الفراتية في بدايات النصف الثاني من القرن الرابع الهجري/ العاشر الميلادي, تنافساً حاداً بين الدولتين العباسية والفاطمية وكانت بلاد الشام هي المجال الحيوي لهذا الصراع,هذا فضلاً عن أطماع بعض أمراء المسلمين في تأسيس أمارات مستقلة لهم في المنطقة, فأمراء القبائل العربية وأتباعهم أخذوا يستولون على المدن والقرى ويضمونها لأمارتهم في الشام والجزيرة, كما أخذ نفوذ القرامطة يظهر, فراحوا يستولون على المدن. ولم تكن الخلافة العباسية نفسها في بغداد بحالة يسمح لها ان تضع حداً لمثل هذه التجاوزات بسبب انشغالها بمشكلاتها الاقتصادية والسياسية الأمر الذي انعكس سلباً على سكان المنطقة, فقد انتشر قطاع الطرق وعم الفساد والفوضى وغلت الأسعار في البلاد. ومما زاد الأمر سوءا تنامي طمع أباطرة بيزنطة وقادتهم في المنطقة, حيث أصبح همهم الوحيد هو تولي قيادة جيوش بيزنطة, وقصد مناطق الثغور الجزرية والشامية, والتوغل في حملاتهم إلى أعماق منطقة بلاد الشام والجزيرة الفراتية, مستغلين فرصة غياب القوات الإسلامية عن المنطقة, وأنشغال أمراء المسلمين وقادتهم بعضهم ببعض.


Article
Economic impacts, sectarian and partisan in the internal affairs of Lebanon 1970-1975
التأثيرات الاقتصادية والطائفية والحزبية في الأوضاع الداخلية اللبنانية 1970-1975

Loading...
Loading...
Abstract

Characterized Lebanon since its inception in 1920, features several distinguished from the rest of the Arab countries, Vemoqah geographical made ​​him a way preferred by the West to pass inward Arab, also contributed to this site uniqueness all its neighbors in terms of trade and economic, as Lebanon has seen signs industrial transformation in the region. Different Lebanon from the rest of the Arab countries in particular at the level of social structure - communal - and thus political, it is during its formation was a refuge for a number of religious communities, which forced him always to exercise the experience of co-existence. And form of religious diversity of Lebanese society, a source of differentiation and privacy The impact of this on the nature of its political later. This effect continues not only during the period of the French Mandate (1920 - 1943) and even after independence, as organized political life on the basis of the Charter in 1943, which established Kag between the implicit political notables of the political balance - sectarian - for the three presidencies (the President, the Prime Minister, Chairman of the Board of Representatives). تميز لبنان منذ تأسيسه عام 1920 بخصائص عديدة ميزته عن بقية البلدان العربية ، فموقعه الجغرافي جعل منه طريقاً مفضلاً من قبل الغرب للمرور نحو الداخل العربي ، كما أسهم هذا الموقع بتميزه عن جيرانه من الناحية التجارية والاقتصادية، إذ شهد لبنان مؤشرات التحول الصناعي في المنطقة . اختلف لبنان عن بقية البلدان العربية ولا سيما على مستوى التركيب الاجتماعي – الطائفي – وبالتالي السياسي فمن خلال تشكيله كان ملجأ لعدد من الطوائف الدينية ، مما اضطره دوماً إلى ممارسته تجربة العيش المشترك .وشكل التنوع الديني في المجتمع اللبناني مصدراً للتمايز والخصوصيات فاثر هذا على طبيعة نظامه السياسي فيما بعد . تواصل هذا التأثير ليس فقط خلال مدة الانتداب الفرنسي ( 1920 – 1943 ) بل حتى بعد الاستقلال ، إذ نظمت الحياة السياسية فيه على أساس ميثاق عام 1943 والذي وضع كاتفاق ضمني بين الوجهاء السياسيين للـتوازن السياسي – الطائـفي- للرئاسات الثلاث ( رئيس الجمهورية ، رئيس الوزراء ، رئيس مجلس النواب ) .


Article
The number of repetitions and number distribution in the Akkadian language
أعداد التكرار والأعداد التوزيعية في اللغة الأكدية

Loading...
Loading...
Abstract

In this paper an attempt to shed light on the important aspects of the issue as a material for language, although this kind of numbers represented by (the number of repetitions and number distribution) occupies an important aspect and vague at the same time but he too often we find that these aspects have been neglected just when you study the issue number in terms of grammatical, given the importance posed by this kind of numbers at both the morphological and grammar have preferred to study in the Akkadian language, and compare them with the Arabic language and some of the languages ​​Arabh other based on the importance of the Akkadian language, and the importance of studying the rules as contained in sections speech task, and progress of the benefit; especially for those interested in the Arabic language and the like, and dispensing; It shows us the authenticity of language phenomena in the Arabic language and understand a lot from them, which is unable to understand the ancient Arab linguists; for not informing them in Akkadian.في هذا البحث محاولة لتسليط الضوء على جانب مهم من جوانب العدد بوصفه مادة لغوية ، فعلى الرغم من أن هذا النوع من الأعداد ممثلا بـ(أعداد التكرار والأعداد التوزيعية)يشغل حيزاً مهماً ومبهماً في الوقت ذاته إلا انه وفي غالب الأحيان نجد ان هذه الجوانب قد أُهمِلَت تماماً عند دراسة موضوع العدد من الناحية القواعدية ،ونظراً للأهمية التي يشكلها هذا النوع من الأعداد على الصعيدين الصرفي والنحوي فقد آثرت دراستها في اللغة الأكدية ،ومقارنتها مع اللغة العربية وبعض من اللغات العاربة الأخرى إنطلاقاً من أهمية اللغة الاكدية ،وأهمية دراسة قواعدها بما تتضمنهُ من أقسام الكلام المهمة ،وما تحققه من فائدة؛ ولاسيما لدى المهتمين باللغة العربية ونحوها وصرفها؛ فهي تظهر لنا أصالة الظواهر اللغوية الموجودة في اللغة العربية وفهم الكثير منها مما عجز عن فهمه اللغويون العرب القدماء؛ لعدم إحاطتهم باللغة الأكدية.


Article
Role of public relations and media to activate the e-government performance
دور العلاقات العامة والاعلام في تفعيل أداء الحكومة الالكترونية

Loading...
Loading...
Abstract

Influenced technological developments in contemporary societies and their effects appeared in operations management, organizational and technical institutions in the different direction, especially after many of the Arab countries to apply the concept of e-government, prompting the formation toward the cultural and behavioral patterns of certain government institutions about the dealings with the audience. The imposition of technical challenge Representative access to the Internet a kind of expansion in the use of ICT in government institutions in Iraq to improve the efficiency and effectiveness of service delivery to the public. As these institutions contains sections or departments of the public relations mission to build mutual relationships with the public trader with it. , This throws an increasing burden on the public relations as responsible for communicating with the public in light of fundamental shifts in the communication process, particularly the Internet and the need to employ them well in it. اثرت التطورات التكنولوجية في المجتمعات المعاصرة وظهرت آثارها في العمليات الادارية والتنظيمية والفنية في المؤسسات المختلفة خاصة بعد اتجاه العديد من الدول العربية لتطبيق مفهوم الحكومة الالكترونية الامر الذي دفع باتجاه تكوين انماط ثقافية وسلوكية معينة حيال تعاملات المؤسسات الحكومية مع جمهورها. وقد فرض التحدي التقني الممثل بشبكة الانترنيت نوعاً من التوسع في استخدام تكنولوجيا الاتصال والمعلومات في المؤسسات الحكومية في العراق لتحسين الكفاءة والفعالية لتقديم الخدمة للجمهور. ولما كانت هذه المؤسسات تحوي اقساماً او مديريات للعلاقات العامة مهمته بناء العلاقات المتبادلة مع الجمهور المتعامل معها. فان هذا يلقي عبئاً متزايداً على جهاز العلاقات العامة بوصفه المسؤول عن التواصل مع الجمهور في ظل التحولات الجوهرية في عملية الاتصال وفي مقدمتها شبكة الانترنيت وضرورة توظيفها بشكل جيد فيها.


Article
Turkish media to the secularization of Alosmna
الإعلام التركي من العثمنة إلى العلمنة

Loading...
Loading...
Abstract

Support policy makers in Turkey, on the media as an essential tool to express their attitudes, and policies to gain support and support for their programs, as well as what it represents important channels used in the mobilization of public opinion toward issues related to foreign affairs or internal, and in building the political environment and re-formed in the light of continuing the conflict between secularists and Islamists, are derived and the Turkish media, its power and importance of the role played by, as one of the elements of the problem to the environment of political decision-making, they are tools for the expression of public opinion and attitudes of different problems that are of interest, and consistent with their references the intellectual and political, especially those problems relating to the dispute continued since the beginning of the twentieth century between advocates Alosmna the one hand, and the advocates of secularization on the other hand, the conflict that was dominated by the tension between the right and left, but the disappearance of the polarization after the fall of the communist ideology collapse of the Soviet Union, pay to the fore again Baltjazb between Islamists and secularists who turned now to the axis of political conflict and intellectual in Turkey, where a Turkish media, the main tools of confrontation between the two currents. يعتمد صانعو السياسة في تركيا، على وسائل الإعلام كأداة أساسية للتعبير عن مواقفهم، وسياساتهم لكسب الدعم والتأييد لبرامجهم، فضلا عما تمثله من قنوات مهمة يستخدمونها في تعبئة الرأي العام، إزاء القضايا المتعلقة بالشؤون الخارجية أو الداخلية، وفي بناء البيئة السياسية وإعادة تشكيلها في ظل تواصل النزاع بين العلمانيين والإسلاميين، إذ تستمد وسائل الإعلام التركية قوتها وأهميتها من الدور الذي تمارسه، كأحد العناصر المشكلة لبيئة صنع القرار السياسي، فهي أدوات للتعبير عن الرأي العام ومواقفه من المشكلات المختلفة التي تهمه، وبما يتوافق مع مرجعياتها الفكرية والسياسية، لاسيما تلك المشكلات المتعلقة بالنزاع المتواصل منذ مطلع القرن العشرين بين دعاة العثمنة من جهة، ودعاة العلمنة من جهة أخرى، النزاع الذي كان يطغى عليه التجاذب بين اليمين واليسار، غير أن اختفاء ذلك التجاذب بعد سقوط الإيديولوجية الشيوعية بانهيار الاتحاد السوفيتي، دفع إلى الواجهة مجددا بالتجاذب بين الإسلاميين والعلمانيين الذي تحول الآن إلى محور الصراع السياسي والفكري داخل تركيا، حيث تشكل وسائل الإعلام التركية أدوات المواجهة الرئيسة بين التيارين.


Article
Public relations program for the development of the values ​​of tolerance and a culture of dialogue with the other
برنامج علاقات عامة لتنمية قيم التسامح وثقافة الحوار مع الآخر

Loading...
Loading...
Abstract

Become a public relations programs is an important factor and an active player in the success of any project, whether politically or economically, socially or culturally, has been extended attention to public relations to further this much, I started programs of public relations used by many countries of the world to improve the image of mental and gaining the approval of their audience in ways that and scientific methods planned and well thought out in order to achieve better goals. The exposure of Iraqi society like other societies in crisis and through decades of changes spread to the depth of structures and community institutions, and thus reflected on the overall situation of human security for citizens, and there is no doubt that the period that followed the occupation of Iraq in 2003, was characterized by alienated and marginalized and assaults on human rights and the confiscation of freedom of expression and opinion and the reactions of the other violent at all levels. The focus topic we discussed the important aspect in the life and stability of peoples, a tolerance, who missed all activated and go into the details because of its specificity and positive impact on communities, and provides for the principle of tolerance, recognition of others and respect his opinion and to live with on the basis of freedom of belief, thought and expression Atkerma or him, but right as one of the best methods and ways to get to the truth and gain personal and public to all parties alike. Should, therefore, all governments, institutions and bodies and stakeholders in this regard, to adopt and implement projects and programs of public relations is based on the principle of tolerance for others and respect the other opinion as a kind of democratic practice and as a method of the progress of civilization. It should be noted Us Tomb French philosopher (Voltaire) in his most famous summary of the concept of tolerance and contents and Bmaanyh Ochkalyate ((I do not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say that)). أضحت برامج العلاقات العامة عاملاً مهماً وفاعلاً في نجاح أي مشروع سواء كان سياسياً أو اقتصادياً أو اجتماعياً أو ثقافياً، وقد أمتد الأهتمام بالعلاقات العامة الى أبعد من هذا بكثير، فبدأت برامج العلاقات العامة تُستخدم من قبل العديد من دول العالم لتحسين صورتها الذهنية وكسب رضا جمهورها بطرق وأساليب علمية مخططة ومدروسة بغية تحقيق أفضل الأهداف . وقد تعرض المجتمع العراقي كغيره من المجتمعات المتأزمة وعبر عقود من الزمن لتغيرات أمتدت الى عمق البنى والمؤسسات المجتمعية، وبالتالي أنعكست على مجمل أوضاع الأمن الأنساني للمواطنين، وليس ثمة شك أن الفترة التي أعقبت احتلال العراق عام 2003م، أتسمت بالاقصاء والتهميش والتجاوز على حقوق الانسان ومصادرة حرية التعبير والراي الآخر وردود فعل عنيف على الأصعدة كافة . ويركز موضوع بحثنا على جانب مهم في حياة واستقرار الشعوب وهو التسامح، الذي غاب عن الجميع تفعيله والخوض في تفاصيله لما له من خصوصية وتأثير ايجابي على المجتمعات، ويقضي مبدأ التسامح الأعتراف بالآخر واحترام رأيه والتعايش معه على أساس حرية العقيدة والفكر والتعبير لاتكرماً أو منة، وأنما حق باعتباره من أفضل الأساليب والطرق للوصول الى الحقيقة وتحقيق المكاسب الشخصية والعامة لجميع الأطراف على حدٍ سواء . ولذلك ينبغي على جميع الحكومات والمؤسسات والهيئات والجهات المعنية بهذا الشأن، ان تتبنى وتنفذ مشروعاً وبرنامجاً للعلاقات العامة يقوم على أساس مبدأ التسامح مع الآخرين واحترام الراي الاخر كنوع من الممارسة الديمقراطية وكأسلوب من أساليب التقدم الحضاري . وتجدر بنا الاشارة الى ماقاله الفيلسوف الفرنسي (فولتير) في عبارته الشهيرة ملخصاً مفهوم التسامح بمعانيه ومضامينه وأشكالياته ((إنني لا أوافق على ما تقول، ولكنني سأدافع حتى الموت عن حقك في أن تقوله)) .


Article
Control of Party Newspapers in the Royal Iraq (1922 1954)
الرقابة على الصحف الحزبية في العراق الملكي (1922 ـ 1954)

Pages: 590-623
Loading...
Loading...
Abstract

This research attempts through the descriptive approach and the historical approach to know the nature of the direct control of the government on the partisan newspapers in Iraq during the royal period (1922-1954) and the difference between them and the other types of censorship of the newspapers including: The pressure groups) that were dissolved in the natural circumstances experienced by Iraq during the early establishment of the state until the late 1920s the place of direct control of those newspapers in the royal Iraq. The research attempts to shed light on the concept of direct censorship during the decades of the 1920s, 30s, 40s and the beginning of the fifties of the last century by reference to the important document of the documents of the Ministry of the Interior in the royal era, and the knowledge of its sections and supervisors and dimensions and aspects of negative and positive from the experience living in Iraq.يحاول هذا البحث من خلال المنهج الوصفي والمنهج التاريخي معرفة طبيعة الرقابة المباشرة للحكومة على الصحف الحزبية في العراق خلال العهد الملكي للفترة الممتدة بين الأعوام (1922 ـــ 1954) والفرق بينها وبين الأنواع الأخرى للرقابة على الصحف منها: (الرقابة الذاتية ، رقابة حارس البوابة ، رقابة الجماعات الضاغطة) التي حلت في الظروف الطبيعية التي عاشها العراق خلال بدايات تأسيس الدولة إلى أواخر عقد العشرينات من القرن الماضي محل الرقابة المباشرة على تلك الصحف في العراق الملكي . ويحاول البحث تسليط الضوء على مفهوم الرقابة المباشرة خلال عقود العشرينيات والثلاثينيات والأربعينيات وبداية عقد الخمسينيات من القرن الماضي من خلال الرجوع الى مادة وثائقية مهمة من وثائق وزارة الداخلية في العهد الملكي، ومعرفة أقسامها والمشرفين عليها وأبعادها وجوانبها السلبية والإيجابية من واقع التجربة المعاشة في العراق .

Table of content: volume: issue:11