Table of content

Regional Studies

دراسات اقليمية

ISSN: 18134610
Publisher: Mosul University
Faculty: President of University or centers
Language: Arabic

This journal is Open Access

About

Regional Studies:is a scientific,quarterly,academic and refereed journal; issued by Regional Studies Center. The first issue of it was in 2004; it publishes 4 issues yearly; it aims at publishing Studies concerning affairs and relations of Iraq and neighboring states in political, economic,historical , cultural, geographical and law aspects.

Loading...
Contact info

Email:regionalstudies2003@yahoo.com
Phone Number:07481705878

Table of content: 2011 volume: issue:22

Article
The Importance of Arab Think Tanks :Regional Studies Center at Mosul University, IraqAs a Case Study
أهمية المراكز البحثية العربية: مركز الدراسات الإقليمية في جامعة الموصل – العراق أنموذجا

Loading...
Loading...
Abstract

There is no doubt that the think-tanks in the developed world became of a signifcant standing, especially on policy making and were called think-tanks that is to say deposits of thoughts. The states, society institutions depend on these centers as for studies, reports, and advices in many economic, social, political, security, military, and cultural matters, rarely, we find a member of parliament, companies administration councils, or civil society organizations that not depend on a think-tank for necessary views and thoughts to make help in taking appropriate decisions for difficulties or necessary solutions for some attitudes. In my research which is called "the Importance of Arab think tanks: Regional Studies Center at Mosul University, Iraq as a case study, I'm trying to look into the significance of these Arab thinktanks, and to explain the nature of its work, needs and obsticales that hinder its work and to take the Regional Studies Center at Mosul University that I'm honored with its chiefing as a " case, study", we celebrated the silver jubilee on August 24,2010 after 25 years of establishing the center.ليس من شك في أن مراكز البحوث في العالم المتقدم، باتت تحتل مكانـة مهمة، وخاصة في مجال صنع القرار السياسي، بحيث صارت تسمى THINK TANKS أي مستودعات التفكير. وقد أخذت الدول، ومؤسسات المجتمع وهيئاته، تعتمد عليها في تقديم الدراسات، والتقارير، والاستشارات في كثير من القضايا الاقتصادية، والاجتماعية، والسياسية، والأمنية، والعسكرية، والثقافية. وقلمـا نجـد عضوا في البرلمانات، أو في مجالس إدارة الشركات، أو في منظمات المجتمع المدني غير معتمد على مركز بحثي يقدم له ما يحتاجه من آراء وأفكار، تساعده في اتخاذ القرار المناسب تجاه ما يعترضه من إشكالات أو ما يحتاجه من حلول أو مواقف.
في بحثنا هذا الموسوم: "أهمية مراكز البحوث العلمية في العالم العربي: مركز الدراسات الإقليمية في جامعة الموصل– العراق أنموذجا"، نحاول أن نقف عند أهمية تلك المراكز البحثية العربية، ونوضح طبيعة عملها واحتياجاتها، والمعوقات التي تعترضها متخذين من مركز الدراسات الإقليمية بجامعة الموصل الذي أتشرف برئاسته أنموذجا للدراسة وحالة لها CASE STUDY. هذا المركز الذي احتفلنا في 24 آب – أغسطس سنة 2010 بيوبيله الفضي ومرور 25 سنة على تأسيسه.


Article
The French socialiste party and its Attitude From The Contemporary Arab issues
الحزب الاشتراكي الفرنسي وموقفه من بعض القضايا العربية المعاصرة

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract This study deal with the French Social Party that is of the oldest parties in France as it reaches power for many times in France. The first part of the study deals with the first beginnings of socialism and the organizational and ideological structure of the party and its programs. The second part deals with the strong relation among the Social Party, Zionism and Israel. The third part deals with the main political stations in the Arabic–Israeli conflict and the Party situation against some of the Arabic issues. The study sums up with some of the main results. The Party is considered as a disturbed party where members meet at times of elections, conferences and nominations but discharge after discussing the details. The Social Party is characterized by the multiple leaderships reflected upon the party base when each leader has his own view concerning the political events. The relation between Party and Israel is distinctive as the Party completely Israel right in existing upon the Arabic land.يتناول البحث الحزب الاشتراكي الفرنسي الذي يُعد من اعرق الأحزاب في الساحة السياسية الفرنسية، بدليل وصوله إلى السلطة عدة مرات في فرنسا.
تطرق البحث في المحور الأول، إلى البدايات الأولى لنشأة الاشتراكية، وبناء الحزب التنظيمي والإيديولوجي وبرامجه، وتطرق المحور الثاني إلى العلاقة المتميزة بين الحزب الاشتراكي والصهيونية "وإسرائيل"، في حين أفرد للمحور الثالث وموقف الحزب من بعض القضايا العربية وأبرزها المحطات السياسية في الصراع العربي "الإسرائيلي".
واختتم البحث ببعض النتائج المهمة أهمها أن الحزب يعد حزباً قلقاً، فقد يجتمع أعضاؤه زمن الانتخابات والمؤتمرات والترشيحات ولكنه يفترق أثناء التفاصيل في المواقف لان الحزب الاشتراكي تميز بتعدد الزعامات الرأسية فيه وانعكس ذلك على القاعدة الحزبية عندما فسّرَ كل زعيم رؤيته الخاصة في الأحداث السياسية وموقفه منها، فضلاً عن العلاقة المتميزة بين الحزب وإسرائيل وتأييده بشكل كامل لما يسمى حق "إسرائيل" في الوجود على الأرض العربية المغتصبة في فلسطين.


Article
The Existing Demand for Electricity in Nineveh province and future trends until 2015, The Residential sector as a case study
واقع الطلب على الطاقة الكهربائية لمحافظة نينوى واتجاهاته المستقبلية حتى عام 2015، القطاع المنزلي: دراسة حالة

Loading...
Loading...
Abstract

Electrical energy is of vital importance for the conduct of daily business of contemporary societies, and the average per capita, one of the most important indicators of the level of economic progress. The residential sector in Nineveh province suffering since 1991, a clear lack of processing power, which constitutes an obstacle in the path of growth and development. Therefore, monthly sales of Nineveh residential electric energy consumption data were collected for the period 2004-2009, audit, and addressed by McLaren method. To achieve the goal of research and test the hypothesis descriptive approach was adopted, as well as quantitative approach to forecast the monthly demand of this sector from 2010-2015.تعد الطاقة الكهربائية ذات أهمية حيوية لتسيير الأعمال اليومية للمجتمعات المعاصرة، وأصبح متوسط نصيب الفرد منها، احد أهم مؤشرات مستوى التقدم الاقتصادي. يعاني القطاع السكني في محافظة نينوى منذ عام 1991، من نقص واضح في تجهيز الطاقة الكهربائية، مما يشكل عقبة في طريق النمو والتطور. لذا تم جمع بيانات مبيعات الطاقة الكهربائية الشهرية للاستهلاك السكني لمحافظة نينوى للمدة من 2004-2009 وتدقيقها ومعالجتها بطريقة مكلارن. ولتحقيق هدف البحث واختبار فرضيته تم اعتماد المنهج الوصفي فضلا عن المنهج الكمي لتقدير الطلب فيه والتنبؤ بكمية الطلب للمدة من 2010-2015.


Article
The Causes of Corruption in Middle East and North Africa Countries (MENA):an empirical study using a simple pooling data for the period (2003-2007).
مسببات الفساد في بلدان الشرق الأوسط وشمال أفريقيا (MENA) دراسة تطبيقية باستخدام بيانات تجميعية بسيطة للفترة (2003-2007)

Loading...
Loading...
Abstract

At the last decades corruption is attracting a lot of attention around the world. This paper discuss the variables related to the "Causes of Corruption" in MENA countries at the period (2003-2007). We used a pooling data for a five years for (19) countries was used to fit the regression equations. The study conclude that corruption is a highly determined by the (root of corruption, weakness rule of law, dropping the total secondary enrollment ratio, weakness of competitive in the local market, and the Rating of freedom of the press). We suggest that, if a certain reforms are not made, corruption will be a real big problem in (MENA) countries.تزايد الاهتمام في العقود الأخيرة بمناقشة وتحليل مشكلة الفساد، سواء على صعيد النشاط الأكاديمي أم في أروقة المنظمات الدولية ذات العلاقة كونه أصبح ظاهرة تجتاح اقتصاديات العالم بأسره وبدرجات متفاوتة. هذه الدراسة تناقش مسببات الفساد في دول الشرق الأوسط وشمال أفريقيا (MENA) للفترة (2003-2007) بهدف كشف العوامل الأساسية التي تقف وراء الفساد في هذه المجموعة من الدول، وقد اعتمد البحث على استخدام بيانات تجميعية بسيطة لتسعة عشرة دولة لسلاسل زمنية تبلغ خمس سنوات لكل دولة. وقد وجد بأن المتغيرات الحاكمة للفساد في مجموعة الدول (MENA) هي؛ تغلغل الفساد في الماضي، وضعف حكم القانون، وانخفاض في مستوى التعليم، وضعف التنافسية، وكثرة القيود المفروضة على حرية الصحافة. كل هذه المتغيرات المستقلة ذات تأثير حقيقي في ظاهرة الفساد.


Article
Taxes On Foreign Deposits-Analytical Study For E.U Experience And The possibility Of Applying It In Arab Countries
الضرائب على الودائع الأجنبية- دراسة تحليلية لتجربة الاتحاد الأوربي وإمكانية تطبيقها في بلدان عربية مختارة

Loading...
Loading...
Abstract

Originating of taxes on foreign deposits is considered on of the most important and modern subjects. It has been originating after a long negotiation concluded by E.U. This system started to be applied as discounts from the source on interests and deposits of non-resident Europeans that existed in it's banks with keeping it as secret. The value of discount is about 15% as a first stage and then 20% as a second stage to become 35% in 2011. This paper tries to get the possibility of originating of these taxes and to apply it in Arab countries or on Arab deposits in foreign banks of non-resident Arabs. The paper contains three topics, the cause of originating taxes on foreign deposits, the importance of tax reform in Arab counties, and the necessary tax procedure to impose taxes on foreign deposits.يعد موضوع استحداث الضرائب على الودائع الأجنبية من الموضوعات المهمة والحديثة نسبياً في حقل المالية العامة، وقد استحدث هذا النوع من الضرائب بعد مفاوضات شاقة توصل إليها الاتحاد الأوربي، وبدأت هذه الضريبة تطبق على شكل خصومات مقتطعة من المصدر على فوائد الأوربيين غير المقيمين الموجودين في مصارفها مع الاحتفاظ بسريتها المصرفية، وتبلغ قيمة الخصم (15%) في مرحلة أولى لترتفع إلى (20%) في مرحلة ثانية ولتصل إلى (35%) بحلول عام (2011).
ولذلك يسعى البحث إلى الوقوف على إمكانية استحداث هذا النوع من الضرائب وتطبيقها في البلدان العربية إذ يمكن استقطاع نسب ضريبية جديدة على فوائد الودائع الأجنبية للأجانب غير المقيمين في البلدان العربية أو على الودائع العربية في المصارف الأجنبية للعرب غير المقيمين، وتضمن البحث ثلاث محاور رئيسة هي دواعي استحداث الضرائب على الودائع الأجنبية أولاً وأهمية الإصلاح الضريبي في البلدان العربية ثانياً والتدابير الضريبية المقترحة لفرض الضرائب على الودائع الأجنبية ثالثاً.


Article
The corruption of Arab Elites: Politcal Elites A Case Study
فساد النخب العربية النخبة السياسية أنموذجاً

Loading...
Loading...
Abstract

The corruption phenomenon is considered one of the most important and effective issues society. (22) 7  ت إ  درا  ت ا  را  ا  It caused a great imbalance institution, the deterioration that befell the society, and to weaken the state role which reflected in negative to their administration in political, economic, administrative and society affairs for many decades. At the same time (at once), we realize that the corruption interprets the wide gap between ruler and people, it is the result of trust absence between people and state institution. In fact, we don’t over do when we say that the corruption phenomenon reflects the political system nature of state. Corruption in the political field appears through coercive measures by the authorized power for state officials, and all that take place in knowing way through the legislation or what is more important is neglect the legislation. According to the report of Arabic humanity development, the corruption, illegal acts, public funds, transferring, law violation ,judgment challenging, and accumulate the fortunes for the benefit of minority during short times, all these led to deteriorate the problems of social inequality, in addition to more than 73 million Arabic lead under poverty line and about %(109) million Arabic people suffer from malnutrition, the other hand, the rate of illiteracy is more than 46%from the population and the number of the illiterate from Arab adult 65 million people, woman representing tow third from them and that means high levels in the Arab countries more than what is exist in more poor countries. The gap increased among rich minority and majority leads under poverty, therefore that led to appear unacceptable case among people and ruling authority which is responsible for the growing deterioration of political ,economic and social institution. To combat the corruption, it is very important doing political, constitutional, economic and social implement reforms, but the question which asked is that, how is it possible for few ruling group to accept with reforms radical changes which threaten their benefits.إن الدور الذي يقع على عاتق النخبة في مجتمعها، هو خلق الوعي وتعميم المعرفة في الوسط الاجتماعي.. لأنه لا يمكن للمجتمع أن يمارس دوره ويقوم بواجباته، ويتجاوز عقباته، ويتغلب على مشاكله إلا بالوعي.. فهو البوابة الحيوية لكل ذلك. فالوعي هو الذي يصنع المجتمع القادر على تحمل مسؤوليته والقيام بواجباته، ولم يحدثنا التاريخ عن مجتمع جاهل لا يفقه واقعه ولا يدرك مسؤوليته، تمكن من الوصول إلى تطلعاته أو حقق أهدافه.. فالوعي هو الصفة الملازمة للمجتمع الحي المتجه نحو أهدافه بجد وحيوية. فالأفكار هي التي تصنع الأمم والشعوب، لذا فإن دور النخبة يتجسد في صناعة الأفكار والرؤى التي تقود إلى تنقية الخيارات الاجتماعية، وتحقيق التطلع الحضار.


Article
The World Financial Crisis & its Reflections on Arab Gulf Countries: Future Vision
الأزمة المالية العالمية وانعكاساتها على الدّول الخليجية العربية: رؤية مستقبليّة

Loading...
Loading...
Abstract

The new world financial crisis has taken place in a form of liquidity crisis in mortgage estate market, because of the lenders stopping to pay their loans as well as its interest rates. The causes led to bankruptcy of grand bank institutions. The Arab Gulf Countries will face great economic losses resulting from the current world financial crisis whether that are concerned with supported securities by real-estate, or that by funds contributions that are devoted to help people suffering from the crisis, or resulting from the decrease of economic growth due to reductions of crude oil demands, or oil prices deterioration, or decrease of dollar's exchange rate. According to what is mentioned above, we reveal that we are in a bad need to establish financial institutions governed by principles & morals, develop simple and justice investment tools, promoting the awareness of investors, and redirecting the Arab Gulf monetary investments towards actual investments opportunities in both Arab & Islamic sphere. There are intellectual results coming from this crisis. It supported the economic philosophy that leads to much role of state interference in the financial markets, bank system and economic activities in general. The lessons coming from this crisis will change too much of the thoughts & economic policies. No doubt, the role of USA will be changed in the contemporary world system.حدثت الأزمة المالية العالمية الجديدة على شكل أزمة سيولة في سوق الرهن العقاري، بسبب توقف المقترضين عن دفع أقساط القروض وفوائدها، مما أدّى إلى إفلاس مؤسسات مصرفية كبيرة. وستواجه الدول الخليجية العربية خسائر إقتصادية كبيرة من جراءها سواءً تلك المتعلقة بالسندات المدعومة بالعقارات، أو بالإسهام في صناديق مساعدة المتضررين، أو نتيجة تراجع النمو الاقتصادي على أثر انخفاض الطلب على النفط الخام، أو تدهور أسعاره، أو انخفاض قيمة الدولار. وإرتباطاً بما مرّ ذكره آنفاً تدعو الحاجة إلى بناء مؤسسات مالية تحكمها القيم والأخلاق، وتطوير أدوات استثمارية بسيطة وعادلة، والارتقاء بوعي المستثمرين، وإعادة توجيه الاستثمارات النقدية الخليجية العربية إلى فرص استثمارية فعلية في المحيطين العربي والإسلامي. وثمّة نتائج فكرية أفرزتها هذه الأزمة، وهي أنها جاءت لتدعم الفلسفة الاقتصادية الّتي تدعو إلى تدخّل أكبر للدولة في عمل الأسواق المالية، والجهاز المصرفي، والنشاطات الاقتصادية بعامّة، وإن دروس هذه الأزمة ستغيّر الكثير من الأفكار والسياسات الإقتصادية، وبلا شك، ستغيّر دور الولايات المتحدة الأمريكية في النظام العالمي المعاصر.


Article
The Policy of NATO Toward Iraq(2002- 2009)
سياسة منظمة حلف شمال الأطلسي تجاه العراق(2002- 2009)

Loading...
Loading...
Abstract

Iraq often represented one of the NATO's interest, observation, and planning. Although the instability of Iraq's military relations with NATO since the formation of it in 1949 and till the American occupation of Iraq in April 2003 which was sometimes in cooperation forms and sometimes in collision forms, and then the participation in the latest war on Iraq became a controversial question among the member states in NATO, but soon these disputations vanished gradually when the states of NATO realized that there are mutual interests lie in the success of Iraq's operation of which they were ready to guarantee these interests and to make use of it, so the states of NATO involved in training missions inside Iraq since June 2004. the NATO's existence may go beyond training missions to be more effective in forming the general and strategic position of Iraq and its neighborhood. It is useful to establish military, technical, and training relations with NATO on condition that these relations do not include aims that may cause crises and struggle in the region, also the forming of general regulations for these relations between Iraq and NATO states and the Atlantic powers must be in a manner that identify the practical position of exchanged interests. مثل العراق أحد محاور اهتمام ومتابعة وتخطيط منظمة حلف شمال الأطلسي (الناتو NATO) في كثير من الأوقات. بالرغم من عدم ثبات علاقات العراق العسكرية بدول الناتو على حالة محددة، منذ تشكيل الحلف عام 1949 ولغاية الاحتلال الأمريكي للعراق في نيسان 2003، فتارة تعاون، وأخرى تصادم. ثم أضحت المشاركة في الحرب الأخيرة على العراق مسألة مثيرة للفرقة والخلاف بين الدول الأعضاء في حلف شمالي الأطلسي. لكن سرعان ما تلاشت هذه الخلافات تدريجياً، بعد أن أدرك الحلفاء في الناتو من جديد إن ثمة مصالح مشتركة تكمن في نجاح عملية العراق، مما دفعهم معاً إلى إبداء استعداد اكبر من أجل ضمان هذه المصالح والانتفاع بها، فانخرطت دول الناتو بمهام تدريبية داخل العراق منذ حزيران 2004. يمكن لوجود الناتو في العراق أن يتجاوز مهمته التدريبية إلى مهام أخرى أكثر تأثيراً في صياغة الوضع الإستراتيجي العام في العراق وما حوله، فمن المفيد في هذه الحالة تأسيس علاقات عسكرية تقنية وتدريبية مع الحلف، بشرط عدم اقتران تلك العلاقات بأهداف تنطوي على زيادة أسباب الأزمات والصراع في المنطقة، كما ينبغي عندئذ صياغة ضوابط عامة لعلاقات العراق مع حلف شمال الأطلسي والقوى الأطلسية، بما يحدد الصور التطبيقية لقاعدة المصالح المتبادلة.


Article
Russian activity in Cyprus after the Cold War
النشاط الروسي في قبرص بعد الحرب الباردة

Loading...
Loading...
Abstract

The island of Cyprus had Attracted for with interest the great powers, especially in the nineteenth and twentieth, Ce, making it an arena for conflict influence the regional and international levels. It was natural to move Russian policy during the Tsarist and Soviet period, and then the current period (Federal Russia) towards this area geostrategic view of the proximity of the border, regional Russian, but the Western influence in the island form an obstacle to the penetration of Russian influence, was on the Russians to find suitable alternative for access to the island, and they have been through the master of its own Orthodox Church of Cyprus which is the Russian Orthodox Church religious authority, as well as economic penetration in the affairs of the island in hopes of what can be to balance Western influence.جذبت جزيرة قبرص اهتمام القوى العظمى خصوصا في القرنين التاسع عشر والعشرين مما جعلها ساحة لصراع النفوذ الإقليمي والدولي.
كان من الطبيعي أن تتحرك السياسة الروسية خلال الفترة القيصرية والسوفييتية، ومن ثم الفترة الحالية (روسيا الاتحادية) نحو هذه البقعة الجغرافية الإستراتيجية بالنظر لقربها من الحدود الإقليمية الروسية، غير أن النفوذ الغربي في الجزيرة شكل عقبة أمام تغلغل النفوذ الروسي، فكان على الروس إيجاد البدائل المناسبة للنفاذ إلى الجزيرة، وكان لهم ذلك من خلال الهيمنة على مقدرات الكنيسة الارثذوكسية القبرصية التي تعد الكنيسة الارثذوكسية الروسية مرجعيتها الدينية، فضلا عن التغلغل اقتصاديا في شؤون جزيرة بأمل الحصول على ما يمكن لموازنة النفوذ الغربي.


Article
Political Decision Making In Qatar State
صناعة القرار السياسي في دولة قطر

Loading...
Loading...
Abstract

Like the rest of the Arabian Gulf States Qatar is characterized by political stability. Not so many changes had taken place on the structure of political system in Qatar moreover, the mechanism of political–Decision making Since the independence of Qatar state on September,2,1971. the power is concentrated in the hand of Amair till Sheikh Hamad Bin Khalifa Al-Thani had taken this power in 1995 in which the state had witnessed so many freedom and both political and economic stability. This has been reflected on all aspects of state. Thus, the citizen in Qatar is not concerned deeply with the political affair due to the good income of citizen in Qatar as weal being Qatar is a small landed state and few populations and the simple social structure and this gives the policy- maker in Qatar too much connection with the people directly. مثلها مثل باقي دول الخليج العربي تتسم قطر بالاستقرار السياسي، فلم يطرأ الكثير من التغيرات على بنية النظام السياسي القطري والية صنع القرار السياسي، منذ إعلان استقلال دولة قطر في الثاني من أيلول/ سبتمبر 1971، فقد بقيت السلطة تتركز بيد الأمير حتى بعد تولي الشيخ حمد بن خليفة أل ثاني للسلطة عام 1995، والذي شهدت الدولة في عهده فسحة من الحرية والاستقرار السياسي والاقتصادي، انعكس على شتى مفاصل الدولة وعاد عليها بالرخاء والاستقرار، وبهذا فان المواطن القطري غير معن بشكل كبير بالشأن السياسي وذلك للدخل الاقتصادي المريح لمواطني الدولة، فضلا عن صغر مساحة الدولة وقلة عدد السكان والتركيبة الاجتماعية البسيطة، والتي تتيح لصانع القرار القطري الاحتكاك مع المواطنين بشكل مباشر.


Article
Directional evolution of foreign trade and its impact on economic growth of developing countries selected for the period (1990 - 2009)
أثر التجارة الخارجية في النمو الاقتصادي لدول نامية مختارة للمدة(1990–2009)

Loading...
Loading...
Abstract

This research Interested in foreign trade transactions, the ongoing trade across national borders through trade exchange between the State and the outside world, to achieve the advantages of specialization and international division of labor, but the reason that foreign trade is attributable to differences in the distribution of natural wealth and gained between the countries of the world, and not being able to achieve self-sufficiency as a result of distribution asymmetric to the factors of production, so it should specialize in the production of some goods at low cost and highest efficiency, differing production costs, circumstances and tastes, preferences and other was one of the factors that led to the establishment of foreign trade, as it occupies the importance of the economies of most of these countries being the engine a basis for economic growth, exports are manufactured is the base engine for accelerating economic growth, also affect the import of capital goods, industrial and agricultural directly to move the growth of commodity sectors, especially industry and agriculture.تهتم التجارة الخارجية بإجراء الصفقات عبر الحدود الوطنية بالتبادل التجاري مع العالم الخارجي، لتحقيق مزايا التخصص وتقسيم العمل الدولي، أما سبب قيام التجارة الخارجية فيعود إلى التباين في توزيع الثروات الطبيعية والمكتسبة بين دول العالم، لعدم تمكنها من تحقيق الاكتفاء الذاتي نتيجة التوزيع اللامتكافىء لعوامل الإنتاج، لذلك لابد أن تتخصص في إنتاج عدد من السلع بأقل التكاليف وبأعلى كفاءة، فاختلاف تكاليف الإنتاج وظروفه والأذواق والميول وغيرها كانت من العوامل الأساسية لقيام التجارة الخارجية، إذ تشغل أهمية في اقتصادات معظم تلك الدول كونها محرك للنمو الاقتصادي، فالصادرات المصنعة تعد المحرك الأساس لتعجيل ذلك النمو، كما يؤثر استيراد السلع الرأسمالية بشكل مباشر في نمو القطاعات السلعية وبخاصة قطاعي الصناعة والزراعة.
الكلمات المفتاحية: التجارة الدولية، النمو الاقتصادي، التنمية الاقتصادية، البنية السلعية للصادرات، البنية السلعية للاستيرادات، الناتج المحلي الإجمالي.

Keywords

Table of content: volume: issue:22