Table of content

Journal of Basra researches for Human Sciences

مجلة ابحاث البصرة للعلوم الأنسانية

ISSN: 18172695
Publisher: Basrah University
Faculty: Education
Language: Arabic and English

This journal is Open Access

About

Refereed and indexed Journal. A biannual from 1993-2010.Quarterly from 2011-until now.publised by the College of Education for Human Sciences ,University of Basra. Date of first issue 1993.

-The magazine has a coefficient of Arab influence (AIF) degree of influence (0.94).

-The magazine participated in (UDL EDGE) (Kuala Lumpur Malaysia).

Loading...
Contact info

-Phone Number= +964 07736024869
-Email:magazinbasrah@gmail.com

Table of content: 2007 volume:31 issue:2-B

Article
Question-Asking During tutoring Literary courses at University level A psycholinguistic Study

Loading...
Loading...
Abstract

The study examines the current questions addressed by the faculty and students during panel discussions in Adbetin articles are novel and poetry. Study attempts to analyze the questions recorded on tape and in accordance with the classification and the developer of the proposed by Grisr and Huber and Persson (1992). That classification, and Manual (g. Htc. B), is a model tri-folds and examines the quality and the number of questions through inspection types or varieties of the content of the questions and the mechanism generating question and specifications degrees. Questions were collected from 20 meetings such as the number of total (in the novel hair) where 72 students attended the third phase were divided into 5 groups. Generally found that the questions studied and analyzed the less-than-expected Moreover, most of the questions asked by teaching rather than students who had their questions short and hesitant and rare. تبحث الدراسة الحالية الأسئلة الموجهة من قبل التدريسيين والطلبة أثناء حلقات المناقشة في مادتين ادبيتين هما الرواية والشعر. تحاول الدراسة تحليل الأسئلة المسجلة على أشرطة وفقاً للتصنيف المقترح والمطور من قبل غريسر وهوبر وبرسون (1992). ان التصنيف، والمختصر إلى (غ. هتش. ب)، هو انموذج ثلاثي الطيات ويفحص نوعية وعدد الأسئلة من خلال تفتيش أنواع أو أصناف محتوى الأسئلة وآلية توليد السؤال ودرجات المواصفات. جُمِعتْ الأسئلة من 20 جلسة كعدد كلي (في رواية الشعر) حضر فيها 72 طالباً من المرحلة الثالثة قسموا إلى 5 مجموعات. عموماً وجد ان الأسئلة التي درست وحللت أقل من المتوقع علاوة على ذلك فإن أغلب الأسئلة سألت من قبل التدريسي بدلاً من الطلاب والذين كانت أسئلتهم قصيرة ومترددة ونادرة


Article
when Shakespeare'sHeroines Speak: A linguistic Study of four Shakespeare's femal Characters in terms of searles speech Acts Theory

Loading...
Loading...
Abstract

السماح بالكتابة بحسب النطق الصوتي العربية الإنجليزية الإسبانية Conclusion Heroines have always been a constant source of Shakespeare charm and serious contradiction for all viewers, readers or critics alike although few backs in plays and short, short conversations allocated to them compared with Shakespeare's heroes good of them and the wicked. With all this remained the figures capture the attention and attract a lot of study and research. Current research focused on those characters that despite the lack of appearance, had a presence parallel to the hero if not surpasses him and they all of Dzdemona champion Othello and Hamlet's Ophelia champion and Cordelia champion King Lear and Storm Miranda champion. Study focused on the application of the theory of speech acts Searle for the purpose of examining the dialogues spoken by those figures. The results of the analysis showed that William Shakespeare created female characters in-depth and uniqueness with its commitment to the prevailing social order, which depends the البطرياركية principles that eliminate the marginalization of women and freeze its role in a man's world came those characters are rich and vibrant.لطالما كانت بطلات شكسبير مصدراً متواصلاً للسحر والجد والتناقض لكل المشاهدين، القراء أو النقاد على حد سواء على الرغم من قلة ظهورهن في المسرحيات واختصار وقصر الأحاديث المخصصة لهن بالمقارنة مع أبطال شكسبير الأخيار منهم والأشرار. ومع هذا كله بقيت تلك الشخصيات تستحوذ على الاهتمام وتستقطب الكثير من الدراسة والبحث. ركز البحث الحالي على تلك الشخصيات التي على الرغم من قلة ظهورها، كان لها حضوراً موازياً للبطل إذا لم يتفوق عليه وهن كل من دزدمونة بطلة عطيل وأوفيليا بطلة هاملت وكورديليا بطلة الملك لير وميراندا بطلة العاصفة. تمحورت الدراسة حول تطبيق نظرية أفعال الكلام لسيرل لغرض دراسة الحوارات التي تحدثت بها تلك الشخصيات. أظهرت نتائج التحليل ان وليم شكسبير خلق شخصيات نسائية اتسمت بالعمق والتفرد مع التزامه بالنظام الاجتماعي السائد والذي يعتمد المبادئ البطرياركية التي تقضي بتهميش المرأة وتجميد دورها في عالم الرجل فجاءت تلك الشخصيات غنية ونابضة بالحياة.


Article
Syntactic variation Khsibi Iraqi: A Socilinguistic Study
تنوع نحوي في لهجة أبي الخصيب العربية العراقية

Loading...
Loading...
Abstract

This study examines the mutual relationship between the pattern of diversity grammar in Iraqi Arabic dialect spoken in the Abu al-Khasib and variable social connection to the city of Basra. Applied study approach quantitative analysis on a set of data includes speech recording device recording of sixty people who represent the users of the Arabic dialect Iraqi used in Abu Khasib who perpetuate communicate with the center of Basra and rely wording city which is over Find more largely than their peers who they do not have such contact. The study also provided an explanation for linguistically socially for this style.تبحث هذه الدراسة العلاقة المتبادلة بين نمط من التنوع النحوي في اللهجة العربية العراقية المحكية في ابي الخصيب والمتغير الاجتماعي للاتصال بمركز مدينة البصرة. طبقت الدراسة منهج التحليل الكمي على مجموعة من البيانات تتضمن كلاماً مسجلاً بجهاز تسجيل صوتي لستين شخصاً ممن يمثلوا مستخدمي هذه اللهجة العربية العراقية المستخدمة في أبي الخصيب الذين يديمون التواصل مع مركز مدينة البصرة ويعتمدون الصيغة اللغوية المدينة التي هي مدار البحث أكثر الى حد بعيد من أقرانهم الذين ليس لديهم مثل هذا الاتصال. كما قدمت الدراسة تفسيراً لغوياً اجتماعياً لهذا النمط.


Article

Loading...
Loading...
Abstract

See Jane Austen polite conversation of the essential qualifications of a hero or heroine (Healy, 88: 1981). The art of polite conversation is a special tone to Mr. or Ms. true. This is based art in the best features that are associated with intelligence and personal (Healy, 87: 1981), Vaqad and property, and the lack of emphasis, and taking others into account, and the desire to entertain others, and avoid display abstract, and tradition conscious for the best models - in this case tradition Mr. and Mrs. good - are some of the attributes of good conversation and polite understanding as Austin and exercised in whatever (Healy, 9: 1981). May not raise Emma tears and extreme fear in reading, with this, the novel does not create a realistic portrayal of the life of a girl in her twenties and its point of view. Imagine Austin story some degree of realism where enthralls readers the world of Emma and upon capture, as if they see themselves as their place. Hence, the Austin writing a story from the point of view fully Emma, sheep, creating a world focused on the community. ترى جين أوستن المحادثة المؤدبة من المؤهلات الجوهرية للبطل أو البطلة (هيلي، 88: 1981). ان فن المحادثة المؤدبة هو نغمة خاصة للسيد أو السيدة الحقيقيين. ويعتمد هذا الفن على أحسن السمات التي ترتبط بالذكاء والشخصية (هيلي، 87: 1981)، فاقيد والخاصية، وغياب التوكيد، وأخذ الآخرين بالاعتبار، والرغبة في امتاع الآخرين، وتفادي العرض المجرد، والتقليد الواعي لأحسن النماذج –وفي هذه الحالة تقليد السيد والسيدة الجيدين- هي بعض سمات المحادثة الجيدة والمؤدبة كما تفهمها أوستن وتمارسها في أيما (هيلي، 9: 1981). قد لا تثير ايما الدموع والخوف الشديد في القراءة، مع هذا، فإن الرواية لا تخلق تصويراً واقعياً للحياة لفتاة في العشرين من عمرها وجهة نظرها. تصور أوستن قصة موغلة في الواقعية حيث يسحر القراء عالم ايما ويأسرهم، كما لو كانوا يرون أنفسهم مكانها. ومن هنا، فإن أوستن بكتابتها قصة من وجهة نظر ايما على نحو تام، غنما تخلق عالماً يركز على المجتمع. ترى جين أوستن المحادثة المؤدبة من المؤهلات الجوهرية للبطل أو البطلة (هيلي، 88: 1981). ان فن المحادثة المؤدبة هو نغمة خاصة للسيد أو السيدة الحقيقيين. ويعتمد هذا الفن على أحسن السمات التي ترتبط بالذكاء والشخصية (هيلي، 87: 1981)، فاقيد والخاصية، وغياب التوكيد، وأخذ الآخرين بالاعتبار، والرغبة في امتاع الآخرين، وتفادي العرض المجرد، والتقليد الواعي لأحسن النماذج –وفي هذه الحالة تقليد السيد والسيدة الجيدين- هي بعض سمات المحادثة الجيدة والمؤدبة كما تفهمها أوستن وتمارسها في أيما (هيلي، 9: 1981). قد لا تثير ايما الدموع والخوف الشديد في القراءة، مع هذا، فإن الرواية لا تخلق تصويراً واقعياً للحياة لفتاة في العشرين من عمرها وجهة نظرها. تصور أوستن قصة موغلة في الواقعية حيث يسحر القراء عالم ايما ويأسرهم، كما لو كانوا يرون أنفسهم مكانها. ومن هنا، فإن أوستن بكتابتها قصة من وجهة نظر ايما على نحو تام، غنما تخلق عالماً يركز على المجتمع. ترى جين أوستن المحادثة المؤدبة من المؤهلات الجوهرية للبطل أو البطلة (هيلي، 88: 1981). ان فن المحادثة المؤدبة هو نغمة خاصة للسيد أو السيدة الحقيقيين. ويعتمد هذا الفن على أحسن السمات التي ترتبط بالذكاء والشخصية (هيلي، 87: 1981)، فاقيد والخاصية، وغياب التوكيد، وأخذ الآخرين بالاعتبار، والرغبة في امتاع الآخرين، وتفادي العرض المجرد، والتقليد الواعي لأحسن النماذج –وفي هذه الحالة تقليد السيد والسيدة الجيدين- هي بعض سمات المحادثة الجيدة والمؤدبة كما تفهمها أوستن وتمارسها في أيما (هيلي، 9: 1981). قد لا تثير ايما الدموع والخوف الشديد في القراءة، مع هذا، فإن الرواية لا تخلق تصويراً واقعياً للحياة لفتاة في العشرين من عمرها وجهة نظرها. تصور أوستن قصة موغلة في الواقعية حيث يسحر القراء عالم ايما ويأسرهم، كما لو كانوا يرون أنفسهم مكانها. ومن هنا، فإن أوستن بكتابتها قصة من وجهة نظر ايما على نحو تام، غنما تخلق عالماً يركز على المجتمع.

Keywords


Article
the matter of the Arabian Chaucer: The loan words in Chaucer's complete works
المفردات العربية المستعارة في الأعمال الكاملة لجاوسر

Loading...
Loading...
Abstract

This study is the first chapter of the draft extensively under development goal Astguar so-called (Article Arab) in the works of Jeffrey Jusr (v 0.1400), the substance that overlooked and underestimated by most of counteracted Jusr of Europeans who admitted three fountains rooms including poet, that Manhal I "of a French" and the second "Italian material" and the third "English material." Means "material" each command Nahla poet of the closet heritage, language, life for a particular community taken overall appearances several, including appearance (vocabulary) imported from another language was on the lips of the poet was his mother tongue or appearance (plots) or (figures) or (places) or (Azman) or (Motbqat) or ideas (or links) or narrative structures of the etiquette of peoples to reach out or lived in its midst or read about Vdmnha in his poems, stories or essays. Sought Chapter to apply this concept centers on the first feature of the "Material Arab" embodied in "Vocabulary borrowed" ones that counted and met with their meanings and disbursement and Jursha as contained in all acts Jusr or in European languages ​​(which drew poet through single Arab) then arranged alphabetically times, The timetable according to which they were received in the complete works sometimes, and according to three other times manholes. I went chapter outcome that, first: that the number of vocabulary exceeded NINE HUNDRED Single Arab subjects him what is relevant to Arabs Muslims (and their religion and Rjalathm and sciences, philosophy, culture and their lives and the terminology used in this regard or that) and it is not related to the Arabs, and secondly: that vocabulary stretched, curve upward, from early work started days boyhood until late, poetry and prose, Almtolat and Kassar, authentic and localized, which means that "Article Arab" appearance first Kmvrdat global phenomenon in Jusr began his attempts the first and even the finest writings, and touched chapter in its doors five reasons for this Use the explanation and analysis.تعد هذه الدراسة الفصل الأول من مشروع مسهب قيد الانجاز هدفه استغوار ما يسمى بـ(المادة العربية) في اعمال جفري جوسر (ت. 1400)، المادة التي أغفلها واستهان بها جل من تصدى لجوسر من الأوربيين الذي أقروا ثلاث مناهل غرف منها الشاعر، كّون المنهل الأول "مادة فرنسية" والثاني "مادة ايطالية" والثالث "مادة انكليزية". يقصد بـ"المادة" كل أمر نهله الشاعر من خزانة التراث أو اللغة أو الحياة لمجتمع بعينه متخذة بشكل عام مظاهر عدة، منها مظهر (مفردات) وافدة من لغة أخرى جرت على لسان الشاعر جرى لغته الأم أو مظهر (حبكات) أو (شخصيات) أو (أماكن) أو (أزمان) أو (موتبقات) أو أفكار أو (روابط) أو (بنى سردية) من آداب شعوب لتصل بها أو عاش بين ظهرانيها أو قرأ عنها فضمنها في قصائده أو حكاياته أو مقالاته. سعى الفصل لتطبيق هذا المفهوم مركزاً على المظهر الأول "للمادة العربية" المتجسد في "المفردات المستعارة" منها التي أحصيت وقوبلت معانيها وصرفها وجرسها كما وردت في كل أعمال جوسر أو في اللغات الأوربية (التي استقى الشاعر عبرها المفردة العربية) ثم رتبت ترتيباً أبجدياً تارة، وزمنياً بحسب ورودها في الأعمال الكاملة تارة، وبحسب المناهل الثلاث تارة أخرى. لقد خرج الفصل بنتائج مفادها، أولاً: ان عدد المفردات فاق التسعمائة مفردة عربية لموضوعات منه ما له صلة بالعرب المسلمين (ودينهم ورجالاتهم وعلومهم وفلسفتهم وثقافتهم وحياتهم والمصطلحات المستخدمة في هذا الشأن أو ذاك) ومنه ما ليس له صلة بالعرب، وثانياً: ان المفردات امتدت، بمنحنى تصاعدي، من الأعمال المبكرة التي كتبت أيام الصبا وحتى المتأخرة، الشعرية والنثرية، المطولات والقصار، الأصيلة والمترجمة مما يعني ان "المادة العربية" بمظهرها الأول كمفردات ظاهرة شاملة في جوسر بدأت بمحاولاته الأولى وحتى أروع كتاباته، وتطرق الفصل في أبوابه الخمس في أسباب هذا الاستخدام بالشرح والتحليل.

Table of content: volume:31 issue:2-B