Table of content

Journal of Al_Anbar University for Language and Literature

مجلة جامعة الانبار للغات والاداب

ISSN: 20736614
Publisher: University of Anbar
Faculty: Arts
Language: Arabic and English

This journal is Open Access

About

A Refereed academic journal specialized in modern languages.

Loading...
Contact info

aujll@uoanbar.edu.iq

Table of content: 2009 volume: issue:1

Article
Images from Andulysian Creativity
من صور الإبداع الأندلسي

Loading...
Loading...
Abstract

There are two trends in studying Andulysian literature: one finds this literature quite imitative of Spanish literary tradition and the other believe that this literature is original and the product of the Arabic mind. This paper argues for a middle position which views this literature as a mixture of originality and imitation. يقع الأدب الأندلسي بين اتجاهين متفاوتين متباينين، فمن النقاد والباحثين، من ارجع كل فضائل الأندلس الى أصول اسبانية أو الى الثقافات الأجنبية التي عرفتها اسبانيا قبيل دخول المسلمين إليها، وبالمقابل كان هناك اتجاه آخر يرجع كل ما أنتجته العقلية العربية المسلمة في شبه جزيرة ايبرية الى أصول شرقية عربية وإسلامية وبذلك تتجرد العقلية الأندلسية من كل خاصية ومن كل فضيلة وإبداع وتجديد، وبين هذا وذاك ظهر اتجاه ثالث يمثل الوسطية ويرى بواقعية وإنصاف أن الأندلسيين لم يكونوا مقلدين وتابعين لإسلافهم وأجدادهم سواء من الغرب أو الشرق وإنما كان لهم عطاؤهم الخاص بهم وكانت لهم مبادراتهم وشخصيتهم التي تبذل كل جهد لان تكون محددة ومميزة عن غيرها


Article
The Sufficient Book in Versification by Abi Al-bakka Saleh B. Al-Sharif Al-Randy (deceased 601 AH-684AD)
كتاب الوافي في نظم القوافي لأبي البقاء صالح بن الشريف الرندي(601هـ - 684هـ)

Loading...
Loading...
Abstract

This study is an edition of The Sufficient Book in Versification by Abi Al-bakka Saleh B. Al-Sharif Al-Randy (deceased 601 AH-684AD). It consists of four chapters: the first is about the advantages of poetry, the second is about the poets and their classes, the third is about the craftsmanship of poetry, and the last is about the genres of poetry. هذا البحث هو تحقيق الجزء الأول من كتاب الوافي في نظم القوافي لأبي البقاء صالح بن الشريف الرندي(601هـ - 684هـ) والذي يتضمن أربعة أبواب هي: الباب الأول: ((في فضل الشعر ومن تكلم به وأثاب عليه)). الباب الثاني: ((في الشعراء وطبقاتهم)) الباب الثالث: ((في عمل الشعر وآدابه)) الباب الرابع: ((في أغراض الشعر وآدابه))


Article
Heroic Language in the poetry of Abi Firas Al-Hamadani and Abi Al-Fawaris (known as Hais Bais)
اللغة الحماسية في شعر أبي فراس الحمداني وأبي الفوارس الحيص بيص دراسة تحليلية

Loading...
Loading...
Abstract

This paper is a study of the heroic language in the poetry of two major knight-poets: Abi Firas Al-Hamadani and Abi Al-Fawaris (known as Hais Bais). The paper selects poems from these two poets that are characterized by well-knit structure and high quality subject. The heroic language in these two poets is highly stylistic and sensational in tone.هذا البحث هو دراسة خصائص اللغة الحماسية في اشعار كل من أبي فراس الحمداني والشاعر أبي الفوارس المعروف ب(الحيص بيص) ومن خلال نصوص ميزتها الجودة في البناء والتنوع الفني والموضوعي وتكثيف الأسلوب للمعنى المراد،وركزنا على عنصر مهم في الفخر والمتمثل باللغة الحماسية وذلك لحضور عناصر الحماسة والإثارة التي اتسمت بها اللغة المعبرة عما يختلج في نفوس الفرسان من الشعراء بسبب تشابه ملامح الفخر وامتزاجها أثناء قصائدهما مع المديح .


Article
We and the Other: A reading of Adonis Modernism
نحن والأخر ( قراءة في مفهوم الحداثة عند أدونيس )

Loading...
Loading...
Abstract

This paper deals with the question of whether the Arabic critic and poet is aware of the ideological and environmental difference with the West through the study of the poet Adonais who is considered the major figure and proponent of modernism in the Arab world. The paper shall show the negative effects of this poet on Arabic and Islamic culture.هل وعى ناقدنا وأديبنا وهو يتعامل مع الحداثة الغربية اختلاف البيئة والأيدلوجية بين التفكير العربي والغربي؟ .. هذه التساؤلات سنخوض إجاباتها مع شاعرنا ادونيس وما رشح اختياره كونه من كبار روؤس الحداثة في وطننا العربي ..فهو زعيم الحداثة العربية أو شيخ من شيوخها كونه ابرز من تكلم عنها، وهي هاجسه الأكبر في الإبداع والتنظير الفكري للحداثيين العرب ..( ) طبعا مما حواه من حلول فكري للحداثة بعيدا عما سنتناوله من آثارٍ سلبيا قادها هذا الشاعر ضد العروبة والإسلام.


Article
The Poetry of Baker B. Shireen Al-Sabti Al-Qurnati (Deceased 747 AH) A Collection, Edition and Analysis
شعر أبي بكر بن شبرين السبتي الغرناطي (ت 747هـ) جمع وتحقيق ودراسة

Loading...
Loading...
Abstract

عمل المحققينِ في هذا البحث على جمع شعر ابن شبرين وتوثيقه وتخريجه من المضان التي ترجمت للشاعر وأوردت شيئاً من شعره. رقّمنا الوحدات الشعرية بتسلسل رقميّ، وأثبتنا بحر كل وحدة إلى جانب التخريج. رقّمنا الأبيات الشعرية داخل كل وحدة شعرية، وأثبتنا الاختلاف في رواية البيت الشعري الواحد كما ورد في المضان. عرّفنا بالشخصيات الواردة في الشعر ترجمنا للشاعر وبيّنا الاختلاف في اسم وكنية الشاعر ورجّحنا الاسم المشهور للشاعر. قدّمنا دراسة موضوعية لأهم الأغراض والاتجاهات التي طرقها الشاعر. درسنا شعر الشاعر دراسة فنية وبيّنا أهم السمات التي اتسم بها شعر الشاعر. The editors collected the poetry of Ibn Shireen and edit it from the sources that mentioned this poet and his verse. We arranged these verses in their order of composition and type of subjects dealt with. We also explained the figures and occasions of this poetry and studied the life and intention of the poet in his poetry.


Article
A Linguistic and Textual Study of the poetry of Al-Malik Al-Amjad
قراءة لسانية نصية في شعر الملك الأمجد

Loading...
Loading...
Abstract

This study aims at analyzing the creative poetic texts as evidenced by the poetry of Al-Malik Al-Amjad from a textual and aesthetic perspective through the dismantling of its aesthetic and textual properties which makes the total work an instance of creativity.تصب هذه الدراسة في سياق تحليل النصوص الإبداعية –شعر الملك الامجد انموذجا - من منظور لساني وفني، يتوخى تفكيك العناصر الجمالية والسياقية، التي تجعل العمل المنجز إبداعا أدبيا تتراءى فيه الشعرية بكل مقوماتها التركيبية والأسلوبية والدلالية والإيقاعية.


Article
Arabic Dialects in irregular Quranic Readings
اللهجات العربية في القراءات القرآنية الشاذة

Loading...
Loading...
Abstract

Irregular Quranic readings are an important source for the study of Arabic dialects. These are no less important than the famous readings in terms of eloquence. These readings are described as irregular is to rank them below the famous in documentation. Otherwise, there documentation are trusted and reported and comply to Arabic language.تعد القراءات القرآنية الشاذة من المصادر المهمة التي ينبغي الاعتماد عليهما في دراسة اللهجات العربية، فهي لا تقل الأهمية عن القراءات المشهورة، ولقد تكون في مستوى المشهور من حيث الفصاحة، بل قد تكون أفصح منها. وكان قصد من وصفها بالشذوذ هو حطها عن رتبة المشهور في السند. وإلا فأسانيدها المروية بها صحيحة موثقة، ثم إنها وافقت وجهاُ من وجوه العربية.


Article
Collective Gender noun: A Grammatical Study
اِسْـمُ الجِنْـسِ الجَمْعِـيُّ دِراسـة نحويـة

Loading...
Loading...
Abstract

يتناول البحث موضوعًا من موضوعات النحو، والصرف العربي، ألا وهو اسم الجنس الجمعي، ولا يخفى على الدارسين ما للموضوعات النحوية والصرفية من أهمية في صيانة اللسان من اللحن، وما لها من أهمية أساسية في معرفة الإعجاز البياني للقرآن، وأسميت هذا البحث (اسم الجنس الجمعيُّ دراسة نحوية)، وقد قسمت الدراسة على أربعة مباحث.This paper deals with an important subject in Arabic grammar and morphology which is the collective gender noun. This is an important subject as it maintains the eloquence of Arabic and the rhetorical miracles of the holy Quran. The paper falls into four sections.


Article
Lada and Ladun in Language and the Holy Quran
( لدى ولدن )في اللغة والقرآن الكريم

Loading...
Loading...
Abstract

This paper deals with Lada and Ladun in Arabic language and the holy Quran. This is an important subject which received very little attention. The paper falls into two chapters: Lada in Arabic and the holy Quran and Ladun in Arabic and the holy Quran. Most of the interpretations of the holy Quran gives the meaning of these two words as Ind (at) . I made use of many important books on language and holy Quran in this paper.( لدى ولدن في اللغة العربية والقرآن الكريم )، من الموضوعات المهمة التي لم تلقى دراسة كافية من لدن الباحثين . وكان منهجي في هذا البحث أن قسمته على فصلين: لدى في اللغة والقرآن و لدن في اللغة والقرآن. وعند اطلاعي في كتب التفاسير فوجئت بأن أكثرها لم تتناول (لدى ولدن) سوى أنها بمعنى (عند). وهذا عند المفسرين اللغويين وغيرهم إلا ما وجدته عند تفسير ابن عطية في كتابه (المحرر الوجيز) وابن الجزري في كتابه (النشر في القراءات العشر) التي وضحت اللغات والقراءات التي جاءت بها (لدى ولدن) وتناولت مصادر رئيسة أخرى منها معجم مقاييس اللغة ولسان العرب لابن منظور وتاج العروس التي كان لها الأثر الأول في توضيح معنى (لدى ولدن).


Article
Haith (when/where) in Arabic Language
( حيث ) في اللغة العربية

Loading...
Loading...
Abstract

Haith (where/ when)is an important Arabic utterance which is quite complex and problematic as it has many cases and parsing forms. It can be an adverb of place and time. It can be morphologically subjugated and can be added to nominal and verbal sentences. (حيث) من الألفاظ العربية ، فحينما وقفنا عليها ظهر لنا الكثير من الأمور وكلما تعمقنا بالبحث فيها نقف على الكثير من حالاتها أو ما يتعلق بها وكثرة مواضعها وتشعب لغاتها واضح جلي فيها؛ وجدناها ظرفاً وقيل تتجرد عن ظرفيتها ووجدناها ظرفاً مكانياً وقيل: ظرف زماني، ووجدناها مبنية وقيل: معربة متصرفة في الإعراب ووجدناها مضافة إلى الجمل الاسمية والفعلية وقيل: مضافة إلى المفرد وأعجب من هذا ما قيل في عدم إضافتها مطلقاً لا إلى الجملة ولا إلى المفرد. كما سيأتي بيانه وتوضيحه في هذه الدراسة إن شاء الله تعالى. فهذه أسباب تدفع الباحث إلى الكتابة في مثل هذه الحالات، فلفظة (حيث) تستحق الدراسة والبحث لما بيننا. والله أعلم.


Article
The Dialect of Haditha City: A field Study
لهجـة مدينـة (حديثـة)دراسـة تطبيقيـة

Loading...
Loading...
Abstract

This is a study of the dialect of Haditha city in Anbar governorate. Because of the great length of the study data this paper is selective in approach. It studies the morphological changes and the phonological changes on some of the sounds. The last part of the study is devoted to the semantic phenomena of this dialect.يدرس البحث الحالي لهجة مدينة حديثة في محافظة الانبار ولأن حجم البحث لا يستوعب مادة كبيرة كانت دراستي انتقائية وليست استقصائية، درست من خلالها جوانب ظهرت فيها بعض التغيرات الصرفية، وبعد ذلك درست بعض التغيرات الصوتية التي طرأت على مجموعة من أصوات الحروف، وأعقبت هذين البحثين بمبحث ثالث تناولت فيه بعض الظواهر الدلالية التي وقفنا عندها.


Article
Grammatical Reasoning in the Book of Lapses by Abi Ali Al-Farsi (deceased 377 AH)
العلة النحوية في كتاب الإغفال لأبي علي الفارسي (ت377هـ)

Loading...
Loading...
Abstract

reasoning is closely related to grammar for each parsing rule has its reason. Each parsing movement has its particular reasoning. Grammatical reasoning grammatical aims at reflecting the great scientific efforts in enriching Arabic grammar as did Abu Ali Al-Farsi where resoning has a great presence in his book. فقد ارتبطت العلة بالدرس النحوي بشكل وثيق، بحيث أن لكل حكم إعرابي سبباً أو علة، فللمرفوع سبب، وللمنصوب علة، وهكذا... والغاية الرئيسة من التعليل النحوي هو أنه يبين الجوانب المهمة من الجهود العقلية الكبيرة للعلماء الأوائل، ودورهم الكبير في إثراء الدرس النحوي، وهذا ما فعله أبو عليٍّ الفارسي في كتابه ( الإغفال )، فقد رأينا للتعليل حضوراً بارزاً في كتابه، ولعله أخذ التعليل من شيخه سيبويه.

Keywords


Article
Controversial Grammatical Issues between abi Ali Al-Farsi and Ibn Malek in his Shareh Al-Kafia Al-Shafia
مسائل النحو الخلافية بين أبي علي الفارسي (ت377هـ) وابن مالك (ت672هـ) في شرح الكافية الشافية

Loading...
Loading...
Abstract

This is a study of Ibn Malik's replies to Abi Ali Al-Farsi. I tried to introduces these issues between them and then I mention Al-Farsi's opinion on them and the grammarians who agree with him. I also tried to trace the establish opinions on these issues and register my own opinion on them. يدرس البحث منهج ابن مالك في ردوده على أبي علي الفارسي وقد حاولت أنْ أمهد لكل مسألة من مسائل الخلاف بينهما، ثمّ أذكر رأي أبي علي ومذهبه في المسألة ومن وافقه من النحاة ثمَّ أذكر رأي ابن مالك وآراء النحاة الموافقين له، وحاولتُ استقصاء الآراء التي قيلت في المسألة، وأن اتّبع الرأي الذي أراه صائباً مرجِّحاً له، وأنْ أثبت رأيي في ختام كلِّ مسالة، وأن أحققَ في نسبةِ الآراء إلى أصحابها ، وأن أتثبت من النصوص وأخرجها من المصادر والمراجع التي اعتمدتُ عليها في البحث.


Article
Assa between Grammatical and Semantic Functions and the usage in the Holy Quran
((عسى)) بين الوظيفة النحوية والدلالية والاستعمال في القرآن الكريم

Loading...
Loading...
Abstract

This paper deals with the grammatical and semantic function of Assa (may) in the thirty places where it was mentioned in the holy Quran. I examined this utterance from grammatical, semantic and morphological point of views and came across many findings.يتناول البحث أحكام الوظيفة النحوية والدلالية للفظة (عسى) وورودها في آيات القرآن الكريم في ثلاثين موضعاً، وقد قمت بتناول النواحي النحوية والصرفية والدلالية التي تخصُّ هذه اللفظة، وخلال هذه الدراسة المتنوعة الموجزة توصلت إلى إقرار بعض الحقائق التي تخص هذه النواحي المدروسة اعرضها هنا، وعلى الشكل الذي ورد في طيات البحث، وهي تصب في خدمة لغة القرآن الكريم، رغم أنها ليست إلا ملاحظات بسيطة.


Article
Um in the Holy Quran
(أم) في القرآن الكريم

Loading...
Loading...
Abstract

This is a study of the word Um in the holy Quran. The study falls into three sections which deal with the types of Um and its function and positions. Each of these sections is illustrated by many examples from the holy Quran.تناول هذا البحث دراسة (أم) في القرآن الكريم، وقد قُسِّم على ثلاثة مباحث تعالج (أم) المتصلة وبينت فيه أقسام (أم) المتصلة، فالقسم الأول بعد همزة يراد بها، وبأم التعيين وبينت صور ورودها في القرآن الكريم. والقسم الثاني؛ كان في (أم) الواقعة بعد لفظة سواء وما نحوها والهمزة وبينت علامتها ومواضع ورودها وإعرابها والخلاف في العطف في (أم) وبينت جواز حذف الهمزة وحذف (أم) مع معطوفها وبينت صور ورودها في القرآن، ثم بينت الفرق بين قسمي (أم) المتصلة.


Article
Al-Fayomi's Efforts in studying Hadith language in his Glossary The Luminous Lantern
جهود الفَيُّومي في بيان لغة الحديث من خلال معجمه المصباح المنير

Loading...
Loading...
Abstract

This paper deals with an outstanding effort by a linguist whose glossary is famous for its many references to the Prophet's Hadith. This is Al-Fayomi and his wel-known glossary The Luminous Lantern in the unfamiliar Grand Explanation. This glossary is one of the most important glossary on Shafi fiqh. It is organized after the manner of Al-Zamakhshari.يتعرض هذا البحث لإبراز جهدٍ للغوي وُصف معجمه بأنه أكثر فيه من ذكْر الحديث ألا وهو الفيومي صاحب المصباح المنير في غريب الشرح الكبير، إذ يعدّ هذا المعجم من المعجمات الخاصة بلغة الفقه الشافعي، وقد سار المؤلف في ترتيبه على طريقة مدرسة أساس البلاغة للزمخشري التي تعدّ أيسر طرائق البحث عن الألفاظ في المعجمات العربية.


Article
Evidences of Craftsmanship in Al-anbari's Secrets of Arabic
أدلة الصناعة في كتاب أسرار العربية للأنباري (ت 577 هـ) تحقيق محمد حسين شمس الدين

Loading...
Loading...
Abstract

Al-Anbari showed great interest in his book The sEcrets of Arabic in the use of Quranic verses as evidences and the differences between Basrah and Kufa on Quranic readings. He also used evidences from poetry and Hadith. So this book is important because of its accuracy of citation. أبدى الانباري في كتابه أسرار العربية اهتماماً كبيراً في الآيات القرآنية من ناحية الاستشهاد بها واختلاف القراءات التي رويت عن القراء من اهل البصرة و الكوفة الى جانب ذلك فقد كان يورد الشاهد القرآني تعضيداً للشاهد الشعري والحديث النبوي الشريف. فأهمية كتاب ( اسرار العربية ) تكمن في شرحه وما اضفاه عليه من تفضيل و توضيح وشواهد وآراء استقاها من منابع كثيرة. فكان بحق كتاب عظيم وكبير الفائدة لطلبة العلم.


Article
The Language of Law
لــغــــة القــانـــــون

Loading...
Loading...
Abstract

Law is very important in society. Legislation has a significant place among the sources of law. Legal formulation plays a crucial role in the social, political and economic changes. So we studied the language of law in this paper because language is the soul of the legal textلأهمية القانون في حياة المجتمع، ولّأنَّ التشريع يتبوأ مكان الصدارة في مصادر القانون، وللدور الذي تؤديه عملية الصياغة القانونية في التحول الاجتماعي والسياسي والاقتصادي، ولأنّ اللغة تمثل روح النص القانوني، وركناً من أركان الثقافة القانونية، وعنصراً من عناصر حضارة الأمة، ولضرورة الحفاظ على لغة الضاد واصولها، بوصفها ظاهرة اجتماعية تستجيب لمقتضيات التطور والحياة في مجالاتها كافة، فقد وجدت أهمية بحث هذا الموضوع، ومن تلك الأهمية كان اختياري لموضوع لغة القانون.


Article
Diffeences of Quranic Readings in Al-Razi's Grand Tafsir and its Effect on Semantic Elaboration
الاختلاف في القراءات القرآنية عند الرازي في التفسير الكبير وأثره في توسع المعنى

Loading...
Loading...
Abstract

This paper is about the differences in Quranic readings in Al-Razi's Grand Tafsir and its effect on semantic elaboration. This subject is very important subject in grammar and rhetorics because he interprets basing upon intellectual and rational bases. So Al-Razi tried to give all the possible readings of the Qyranic verses in such a way as to make his book comprehensive and encyclopediatic.هذا البحث عن الاختلاف في القراءات القرآنية عند الرازي في التفسير الكبير، وأثره في توسع المعنى. إن موضوع تعدد القراءات القرآنية عند الرازي في التفسير الكبير من الموضوعات المهمة في الدرس اللغوي والبلاغي، لأنه انطلق من تفسيره من منطلقات عقلية منطقية، حاولت أن تقلب العبارة القرآنية على أوجهها القرائية، والتحدث عن كل ما يمكن أن يشكل وجها محتملا في هذه القراءة، أو تلك، لذلك جاءت هذه القراءات التي قدمها الرازي بمعان متعددة، وكأن الجملة القرآنية تصبح معها قابلة لأن تفهم بمعان متعددة، يختلف معنى بعضها عن بعض، وأن هذه المعاني تكون مرادة على التوسع.


Article
A Sociolinguistic Study of Hyperbole in Iraqi Arabic
دراسة لغوية اجتماعية لصيغ المبالغة في العربية العراقية

Loading...
Loading...
Abstract

This paper is concerned with hyperbolic expressions as used in Iraqi Arabic everyday conversation (henceforth IA). Such expressions usually pass without challenge by listeners, who accept them as creative intensifications for elevative or effective purposes such as humor or irony, and who often make their own supportive contributions to the figure of speech. The paper attempts an analysis of such expressions from a sociolinguistic perspective. It is usually thought that the linguistic context as well as other metalinguistic factors play a crucial role in the structuring and understanding of tropes. يتعامل هذا البحث مع تعبيرات القطعي كما هو مستخدم في المحادثة اليومية العراقية العربية (من الآن فصاعدا IA). هذه التعبيرات تمر عادة دون نقض من قبل المستمعين، الذين يقبلون عليها كما intensifications الإبداعية لأغراض elevative أو فعالة مثل النكتة أو السخرية، والذين غالبا ما تجعل مساهماتها الخاصة الداعمة لهذا الرقم من الكلام. ورقة يحاول تحليل هذه التعبيرات من منظور الاجتماعي اللغوي. ويعتقد عادة أن السياق اللغوي فضلا عن عوامل أخرى metalinguistic تلعب دورا حاسما في تنظيم وفهم الإستعارة.


Article
Human Sounds Recognition: On Some Recognizable Acoustic Features of Arabic Pharyngeal [G]
الخصائص الصوتية البارزة لسواكن البلعوم العربية

Loading...
Loading...
Abstract

Pharyngeal consonants are generally considered problematic . The phonetic literature so for available reveals different descriptions of these sounds. Correspondingly, the Arabic pharyngeal consonants/G/ and /h vary considerably in their phonetic description from one phonetician to another. Moreover, The aim of this study is to investigative some facts about the phonetic status of the Arabic pharyngeal sounds. In order in do so, the study is restricted to one pharyngeal sound only. Therefore, the domain of the study is specially focused on the Arabic pharyngeal sound /G/ in two different positions. The Arabic pharyngeal consonant /G/ has at least two different allophones both characterized by a vertical articulation. A significant phonetic difference is realized between these two allophones of /G/ .تعتبر عموما الساكنة البلعوم إشكالية. الأدب الصوتية المتاحة لذلك يكشف عن أوصاف مختلفة من هذه الأصوات. في المقابل، فإن البلعوم العربية الساكنة / G / و / ح تختلف اختلافا كبيرا في وصفها الصوتية من العالم بتمثيل الأصوات إلى آخر. وعلاوة على ذلك، فإن الهدف من هذه الدراسة هو التحقيق بعض الحقائق عن الوضع الصوتية للأصوات في البلعوم العربية. في النظام في القيام بذلك، يتم تقييد هذه الدراسة إلى صوت واحد فقط البلعوم. لذلك، تركز خصيصا المجال من الدراسة على الصوت البلعوم العربية / G / في موقعين مختلفين. العربية البلعوم ساكن / G / على الأقل اثنين allophones مختلفة تتميز كل مفصل العمودي. ويتحقق A فرق كبير بين هذه allophones الصوتية اثنين من / G /.


Article
Ironic Expressions: Echo or Relevant Inappropriateness ?
تعابير المفارقة: صدى ام غير تناسب ذو صلة؟

Loading...
Loading...
Abstract

This research adresses the pragmatic phenomenon of irony in the light of two post-Gricean theories,Echoic-Mention Theory and Relevant Inappropriateness Theory.According to the first theory,it is essential,for the identification of irony,to find the echoic quality of the utterance and the speaker's attitude of dissociation towards this utterance.The second theory considers irony as an ironical utterance which is both inappropriate and relevant to its context.It is Gricean at the core,but includes some departures from Grice's own model.It is argued,in this research,that echoic use of language is essential to standard cases of verbal irony while relevant inappropriateness is not.هذا البحث يعالج تداوليا ظاهرة المفارقة في ضوء نظريات ما بعد Gricean وهما نظريتي نظرية الصدى والذكر ونظرية غير التناسب وثيق الصلة ويفترض البحث ان النظرية الاولى افضل في تفسيرها للمفارقة اللفظية من الثانية.


Article
The Super Villain in Brontes 'Wuthering Heights and Hardys' The Return of the Native
نظير البطل الايجابي في روايتي مرتفعات وذرنج وعودة مواطن

Loading...
Loading...
Abstract

This research will tackle and reveal the bizarre state of heart in two seemingly different novels: Bronte's wuthering Heights (1847) and Hardy's The Return of the Native (1878). This research will prove the existence of the third name of character the super villain and will trace the capacity of human heart under certain pressure to adopt the two opposing weapons: love and hatred. The struggle in Heathcliff and wildeve seems to be the very conflict between fire and water in our real universe but to be in the same spot is the accentric thing that will be discussed in this research. يهدف البحث الى تحليل نمط جديد من الشخصيات في روايتين مختلفتين كليا وهما مرتفعات وذرنك لاميلي برونتي وعودة مواطن لتوماس هاردي. وهذا النمط من الشخصيات يعرف بنظير البطل السلبي. فمصدر سلبية هكذا شخصيات هو البيئة التي تحولهم الى جانب الشر لكي ينجو من مهالكها.


Article
On the Mind's Strand: A Study of Samuel Beckett's Embers
على طريق العقل: دراسة لمسرحية امبر لصامويل بيكت

Loading...
Loading...
Abstract

The present study is an exploration into the mind of the main character in Beckett's play, Embers, which takes the listeners and readers in a journey to collective unconscious of Henry, revealing its present state as determined by his conflicting past memories, where each memory tries to preside over the other, and each one forces the character to thrust backward and forward in time. ان هذه الدراسة هي استجلاء لعقل الشخصية الرئيسية في مسرحية صامويل بيكت المعنونة امبرز والتي تاخذ المشاهد في رحلة في اللاشعور الجمعي لهذه الشخصية كاشفة عن حاضرة الذي كونة صراع ذكريات الماضي الاليمة.


Article
Conventional Implicature in English Legal/ Diplomatic Texts: International Conventions
التضمين التقليدي في الانكليزية المستخدمة في النصوص القانونية والدبلوماسية

Loading...
Loading...
Abstract

The aim of this paper is to explain pragmatically, how conventional implicature operates in diplomatic texts: International Conventions. It is hoped that this paper contributes not only to our understanding of how conventional implicature operates on diplomatic texts, but also to the ongoing and useful contribution to pragmatic theory. يهدف البحث الى اجراء تحليل تداولي لمفهوم التضمين التقليدي في النصوص الدبلوماسية وخصوصا المعاهدات الدولية ومن الؤمل ان يساعد هذا البحث على فهمنا لعمل هكذا تضمين في النصوص الدبلوماسية لتحديد معناها.


Article
The Appeal of Fear as a Rhetorical/Persuasive Strategy in Legitimizing the American War on Iraq
الاحساس بالخوف كاستراتيجية اقناع في شرعنة الحرب الاميركية على العراق

Loading...
Loading...
Abstract

This paper discusses how the appeal of fear has been exploited by George W. Bush in his presidential speeches given between September 2002 and March 2003 to legitimize the American war on Iraq. Bush depended on deception, misleading, propaganda and false pretensions presented to his audience that contributed to the emergence and hegemony of the discourse of "the Iraqi growing threat and danger". يدرس هذا البحث كيف استغل الرئيس الاميركي جورج دبليو بوش التخويف في خطاباتة بين حزيران 2002 واذار 2003 ليشرعن حربة على العراق مستخدما عدة طرق ملتوية من الخداع والتظليلوالدعاية المظللة. مما ادى الى توحيد الصوت بشان خطر العراق.

Table of content: volume: issue:1