Table of content

wasit journal for humanities

واسط للعلوم الانسانية

ISSN: 1812 0512
Publisher: Wassit University
Faculty: Science
Language: Arabic and English

This journal is Open Access

About

Is scientific journal interested in science humanity founded a magazine and Wasit for the Humanities in 2004 and issued so far for me for the year 2012 twentieth number either nature publishing researcher shall submit to the magazine three copies of the research who wants publish with disk CD and subject magazine experts from all over Iraq

Loading...
Contact info

wassithu@yahoo.com
07805617704

Table of content: 2014 volume:10 issue:25

Article
كتاب الروض الزاهر في سيرة الملك الظاهر ططر للمؤرخ بدر الدين العيني – دراسة في النقد التاريخي –

Loading...
Loading...
Abstract

شهد العصر المملوكي في مصر والشام 648-923ه ظهور الكثير من المؤرخين الذين ألفوا في العديد من فروع الكتابة التاريخية ، ويعد القرن التاسع الهجري بمثابة العصر الذهبي للتدوين التاريخي في مصر ، إذ برز فيه كبار المؤرخين من أمثال القلقشندي (ت 821هـ) ، وتقي الدين المقريزي (ت845هـ) ، وابن حجر العسقلاني (852هـ) ، وابن تغري بردي (ت874هـ) وشمس الدين السخاوي (ت902هـ) ولكل من هؤلاء مساهمات قيمة في التاريخ .

Keywords


Article
قبيلة عَنْس في عصر الرسالة الإسلامية

Authors: أ. د . سعد عبود سمار
Pages: 47-78
Loading...
Loading...
Abstract

Summary The studying about (tribe Ans in the era of the Prophet), and touched Research to their lineage, which is due to the tribes Madh- hig , was their place in the land of Yemen, entered in Islam, in delegations, and wore Islam in the era of the Prophet, led by their priest ( Black Ansi) , and stretched his movement to the most parts of Yemen, was the elimination of his movement, and it assassinated by the Persians in collaboration with Qais Moradi, and discussed the research views and opinions that dealt with the movement of black Ansi by modern writers. تناول البحث ( قبيلة عنس في عصر الرسالة الإسلامية ) ، وتطرق البحث إلى نسبهم الذي يرجع إلى قبائل مذحج ، كانت مواطنهم في بلاد اليمن ، دخلوا في الإسلام ، في عام الوفود ، وارتدوا عن الإسلام في عهد الرسول، بزعامة كاهنهم الأسود العنسي ، وامتدت حركته إلى معظم أنحاء اليمن ، وتم القضاء على حركته ، وذلك باغتياله من قبل الأبناء الفرس بالتعاون مع قيس المرادي ، وناقش البحث الآراء ووجهات النظر التي تناولت حركة الأسود العنسي من قبل الكتاب المحدثين .

Keywords


Article
دلالة التعبير القرآني في سورة الكهف

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract The semantic of holy quranic linguistics it was very clear im quran text thear are three level of the quranic linguistics series in tegrates the study of morphologe andgramar and intro duces the highest discipline in aradic rhetoric In rhetoric we learn how to say the right thing at the right time for the given audience الملخص يعدّ التعبير القرآني ذا دلالات واضحة في بيان النصوص القرآنية ، ولا سيما تلك التي تتخذ في ألفاظها سمة التقارب الألفاظ أو غيرها سواء أكانت من جانب السياق أم من جانب الذكر والحذف . فكانت الدراسة تحت عنوان (دلالة التعبير القرآني في سورة الكهف) وسبب في الاختيار لهذه السورة لما فيها من أسلوب قصصي متنوع تمثل بأربع قصص ،وجاءت منهجية البحث على مبحثين : الأول: تحت عنوان ( التنوع في التعبير القرآني ،إذ شمل دلالة التعبير بالمفر بدل الجملة ، وكذلك دلالة الحذف ،فضلا عن تناوله دلالة المجمل بالمفسر . الثاني: فقد بينت فيه اثر السياق في دلالة التعبير ، إذ شمل على التعبير بالألفاظ المتقاربة ، والتعبير بالذكر والحذف ، وكذلك اشتمل على دلالة التعبير بالعدول من حيث الألفاظ والحروف والضمائر ، ثم الخاتمة واهم ما توصل إليه البحث .

Keywords


Article
البناء التحتي في العراق بين إشكالية الإنفاق الاستثماري الحكومي والتقادم الزمني

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract This search is entitled (The Infrastructure in Iraq between problematic government investment expenditure and time limitations), included introduction which, is reviewed the content of infrastructure projects and the importance of social capital services in development economics, as well as to present a problem, hypothesis and structural research. The search contain four sections. The first entitled (investment and development in the public projects: a theoretical framework) focused on theoretical topics. The title of the second section is (To rebuild infrastructure in Iraq) which destroyed during the last three decades because of wars and economic sanctions imposed on Iraq by the United Nations. The third section focused on the (investment spending and infrastructure projects in Iraq), which was marked by instability and lack of investment expenditure. The fourth section has focused on the (problematic investment investment spending in Iraq) in the government budget for2011, with a comparison with the rates of spending in Saudi Arabia, and taking into account the specificity of the situation in Iraq. And finally the conclusion and recommendations.. ملخص البحث: تصمن البحث الموسوم ( البناء التحتي في العراق بين إشكالية الإنفاق الاستثماري الحكومي والتقادم الزمني)، المقدمة ، وتم فيها استعراض مضمون مشاريع البنى التحتية وأهمية خدمات رأس المال الاجتماعي في اقتصاديات التنمية ، إضافة إلى عرض مشكلة وفرضية وهيكلية البحث . تكون البحث من أربعة مباحث، تضمن المبحث الأول الموسوم (الاستثمار والتنمية في المشروعات العامة: إطار نظري ) وركز على المواضيع النظرية. وكان عنوان المبحث الثاني (إعادة بناء البنى التحتية في العراق ) التي تعرضت إلى الدمار خلال العقود الثلاث الأخيرة بسبب الحروب والعقوبات الاقتصادية التي فرضت على العراق من قبل الأمم المتحدة. وركز المبحث الثالث على ( الإنفاق الاستثماري ومشاريع البنى التحتية في العراق ) التي اتسمت بعدم الاستقرار وقلة النفقات الاستثمارية . أما المبحث الرابع فقد ركز على ( إشكالية الإنفاق الاستثماري في العراق ) في الموازنة الحكومية لعام 2011، مع مقارنة ذلك مع نسب الإنفاق في المملكة العربية السعودية والأخذ بنظر الاعتبار خصوصية الحالة في العراق . وانتهى البحث بالخاتمة التي تضمنت الاستنتاجات والتوصيات .

Keywords


Article
التباين المكاني للنفايات الصلبة في مدينة الكوت الواقع والمعالجات باستخدام Arc view Gis

Loading...
Loading...
Abstract

تعد مشكلة النفايات الصلبة من المشاكل التي تعاني منها مدينة الكوت ومعظم المدن في العراق وأيضاً معظم دول العالم ،لاسيما الفقيرة منها،، ، فقد أخذت هذه النفايات تزداد في كمياتها ونوعيتها بالمدن من سنة لأخرى وما لهذه النفايات من آثار سلبية على صحة الإنسان والبيئة المحيطة به، ولذا فأن دراسة هذه النفايات من حيث كمياتها وتنوعها وأماكن التخلص منها أو معالجتها وإعادة تدويرها أصبحت من الأمور المهمة والملحة . لاسيما وإنها تحتاج إلى إمكانيات مالية وادراية في طرق معالجتها والتخلص منها.

Keywords


Article
(( لغة أكلوني البراغيث )) بين الرفض والقبول عند النحويين

Loading...
Loading...
Abstract

Summary: (( Language Oklona Al-Baragith )) the doctrine of a range of Arabs - and are the sons of-Harith bin Ka'ab, also quoted al-Saffar in explaining the book - that the act if assigned to Zahir - Muthanna, or the total - which came with an asterisk indicate Deuteronomy or a combination; say: (( Qama Al-Zaidan, and Qamo Al-Zadon, and Qmn Al-Hindat)) beeing Al-Alf , waw and nun letters indicate Deuteronomy and combined, as they were taa in (( Qamat Hind )) indicate the feminine characters when all the Arabs. And has launched grammarians on this language, the language of Oklona Al-Baragith, and perhaps the first to use the phrase (( Oklona Al-Baragith )) Hebron and Sibawayh and because the oldest text me and received it this phrase is book Sibawayh. The research consists of three sections: The first: grammarians views in language Oklona Al-Baragith. The second: ((language Oklona Al-Baragith )) and the reasons for refusal when grammarians. The Third: ((language Oklona Al-Baragith)) and the reasons for acceptance at some grammarians. ملخص البحث : (( لغة أكلوني البراغيث )) مذهب طائفة من العرب – و هم بنو الحارث بن كعب ، كما نقل الصفار في شرح الكتاب – أن الفعل إذا اسند إلى ظاهر – مثنى ، أو مجموع – أتى فيه بعلامة تدلُّ على التثنية أو الجمع ؛ فنقول : (( قاما الزيدان ، و قاموا الزيدون ، و قُمْنَ الهنداتُ )) فتكون الألف و الواو و النون حروفاً تدلُّ على التثنية و الجمع ، كما كانت التاءُ في (( قامت هِنْدٌ )) حرفاً تدل على التأنيث عند جميع العرب . و قد أطلق النحاة على هذهِ اللغة ، لغة أكلوني البراغيث ، و لعل أول من استعمل عبارة (( أكلوني البراغيث )) الخليل و سيبويه و ذلك لأنّ أقدم نص نحوي وردت فيه هذهِ العبارة هو كتاب سيبويه . و البحث يتكون من ثلاث مباحث : الأول : آراء النحاة في لغة أكلوني البراغيث . الثاني : (( لغة أكلوني البراغيث )) و اسباب رفضها عند النحاة . الثالث : (( لغة أكلوني البراغيث )) و أسباب قبولها عند بعض النحاة .

Keywords


Article
تقويم برنامج تدريب مدرسي اللغة العربية ومدرساتها في أثناء الخدمة من وجهة نظر المتدربين أنفسهم

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract: The research aims to evaluate the training program for teachers of Arabic language and Madrsadtha during the service to know the strengths and weaknesses through a questionnaire applied to a sample of male and female teachers who have passed the training program in the Arabic language for the years 2010-2011 and numbered (30), a teacher and a school in the province of Baghdad, has has designed this questionnaire by of relying on an exploratory questionnaire and interview some of the male and female teachers and experience Co in the Arabic language schools, teaching methods and researchers have reached a number of conclusions, including:- A- of the strengths of the program 1-the selection of trainees on the basis of a calendar supervisor jurisdiction. 2 - was trained specialists flour. B - either from weaknesses in the program:- 1-free training curriculum of teaching aids and frequently used numbers. 2 - the timing was not suitable courses. 3-lack of diversification in teaching methods with neglect training on planning General The search ended a number of recommendations and suggested a number of proposals. الملخص: هدف البحث الى تقويم برنامج تدريب مدرسي اللغة العربية ومدرساتها في اثناء الخدمة لتعرف جوانب القوة والضعف فيه وذلك من خلال استبانة طبقت على عينة من المدرسين والمدرسات الذين اجتازوا برنامجا تدريبيا في اللغة العربية للعامين 2010-2011 والبالغ عددهم (30) مدرسا ومدرسة في محافظة بغداد وقد تمت تصميم هذه الاستبانة من قبل الباحثتين بالاعتماد على استبانة استطلاعية ومقابلة بعض المدرسين والمدرسات وخبرة الباحثتين بصفتهما مدرستين في اللغة العربية وطرائق تدريسها وتوصلت الباحثتان الى عدد من النتائج منها:- أ- من جوانب القوة في البرنامج 1- اختيار المتدربين على اساس تقويم المشرف الاختصاص. 2 -كان المدربون من ذوي الاختصاص الدقيق . ب-اما من جوانب الضعف في البرنامج :- 1-خلو منهاج التدريب من الوسائل التعليمية اعدادا واستخداما . 2- توقيت الدورات لم يكن مناسبا. 3-عدم التنويع في طرائق التدريس مع اهمال التدريب على التخطيط بانواعه وانتهى البحث الى وضع عدد من التوصيات واقترح عددا من المقترحات .

Keywords


Article
أحكام القضاء في ظل الدولة الاسلامية في الاندلس

Authors: د. علي محسن سلمان
Pages: 225-256
Loading...
Loading...
Abstract

Abstract Muslims conquered Al-Andlus in the year 92AH711 AD and they managed t establish an Islamic state in which all the human races lived together and melted ion the new Andlusian society made up of Muslims, Jews and Christians. The people of Al-Andlus lived under the shade of Islam in a moderate of the political, economic and social status represented in the fair justice. The variance of religious affiliation between the Muslim conquerors and the Christians and Jews helped to provide a dignified life next to their Muslim neighbors in an atmosphere of religious tolerance. The Jews and Christians got a wide freedom of religious freedom and the freedom to apply the justice and their religious rites. That made them feel more aflfiatred to the Andlusian cummunioty as their Jews and Christians have their own laws vis-à-vis the Islamic laws. They had their own Justice and principles of laws. We have mentioned examples of the integrity of the Islamic justices. The Muslim judges were deciding in fairness and toleration and they applied the laws to all from the emirs to the layman/ the judge of the capital was called Qadhi Al-jama'a (the judge of the community). He mostly rules in the mosque. They should possess the features of piety and God-fearing and they judge should enjoy a strong personality so that he could be able to impose his respect on people. He should be knowledgeable of the Book of God Quran and the holy sunna. The jurisprudents had a role in the Andlusian community. Muslim cared for the observation of the marketplace and developing them and the good observation and the quality of food to protect the health of people. خلاصة البحث : فتح المسلمون بلاد الاندلس سنة 92 هـ 711 م وتمكنوا من أقامة دولة أسلامية تعايشت فيها جميع العناصر البشرية والانصهار في المجتمع الاندلسي الجديد المتكون من المسلمين واليهودوالنصارى . وقد عاش أهل الاندلس في ظل الوجود الاسلام في الاندلس جوآ من أعتدال ألاحوال السياسية والاقتصادية والاجتماعية تمثلت بالقضاء العادل ،أن الاختلاف في الانتماء الديني بين المسلمين الفاتحين حكام هذه البلاد الجديدة وأهل الذمة من النصارى واليهود قد ساعدهم على العيش الكريم الى جانب جيرانهم المسلمين والانصهار في جو من التعايش والتسامح الديني والاجتماعي . لقد حصل أهل الذمة بالاندلس على حيز كبير من الحرية الدينية والاجتماعية وحرية تطبيق العدالة في الاحكام القضائية والشعائر الدينية . مما جعلهم يشعرون بقوة الانتماء الى المجتمع الاندلسي حيث كان لليهود والنصارى الانظمة والقوانين الخاصة بهم الى جانب القوانين الأسلامية ،فكان لهم قضاءهم الذي يحكمون به وفق شرائعهم وقوانينهم الخاصة ولديهم الحق في تطبيق ما تصدره محاكمهم الخاصة من عقوبات في حالات الخلاف بين المسلمين والنصارى . وقد أوردت لنا المصادر صورآ لنزاهة القضاء الاسلامي .حيث ان القضاة المسلمون يحكمون بعدالة وتسامح وتطبيق القانون على الجميع من الامراء الى المواطنين العاديين.سمي قاضي العاصمة بقاضي الجماعة وكان يحكم أكثر الاحيان في المسجد وتميز القضاة بالاندلس بصفات الورع والتقوى في تطبيق الاحكام وان يشترط بالقاضي ان يكون ذات شخصية قوية ليتمكن من فرض أحترامهم على الناس وأن يكون عالمآ بكتاب الله وسنه رسوله (ص) وللفقهاء دور مهم في المجتمع الاندلس فكانو رجال دين وقضاة. أهتم المسلمون بمراقبة الاسواق وتطويرها وتقسيم المهن التجارية ومراقبة السلع والاطعمة لحماية صحة الناس ومن وظائف الدولة الكبرى الحسبة وصاحب السوق وصاحب الشرطة .

Keywords


Article
مبادئ استغلال الأنهار الدولية على وفق اتفاقية قانون استخدام المجاري المائية للاغراض غير الملاحية لعام 1997

Authors: د. احمد تقي فضيل
Pages: 257-282
Loading...
Loading...
Abstract

Summary This research deals with a very important subject and its include the principles for the Utilization of international river according to the the Convention on the Law of the Non-Navigational Uses of International Watercourses was adopted by the United Nations General Assembly on May 21, 1997 , and embodied these principles in the principle of Equitable and reasonable utilization and participation , and the principle of the obligation not to cause significant harm , and the principle of commitment to cooperation and Notification on the action to be taken . Finally, the principle of the protection of the waterway and the safeguarding and administration. These principles are consider as a codification of customary norms related to the utilization of international rivers for industrial and agricultural purposes , and it has been dealt with terms and conditions of each of these principles and compared with the customary rules of the previous , in addition to the principles confirmed by the Institute of international law in this area and the Helsinki Rules for uses of international rivers approved by the international Society of international Law at the conference for the second session in 1966 . خلاصة يتناول البحث موضوعا في غاية الاهمية ويتمثل في المبادئ الخاصة باستغلال الانهار الدولية وفقا لاتفاقية قانون استخدام المجاري المائية للاغراض غير الملاحية لعام 1997 وتتجسد هذه المبادئ في مبدأ الانتفاع والمشاركة المنصفان ، ومبدا الالتزام بعدم التسبب في ضرر ذي شأن ، ومبدا الالتزام بالتعاون والاخطار عن الاجراءات المزمع اتخاذها . واخيرا مبدا حماية المجرى المائي وصونه وادارته . وتعد هذه المبادئ تقنينا للقواعد العرفية السائدة في مجال استغلال الانهار الدولية المشتركة للاغراض الصناعية والزراعية ، وعليه فقد تم تناول شروط وضوابط كل مبدا من هذه المبادئ ومقارنتها مع القواعد العرفية السابقة بالاضافة الى المبادئ التي اكدها معهد القانون الدولي في هذا المجال وقواعد هلسنكي الخاصة باستخدامات مياه الانهار الدولية التي اقرتها جمعية القانون الدولي في المؤتمر الثاني والخمسين لعام 1966

Keywords


Article
تأثير تمرينات متنوعة على مقدمة الحلقة ونهايتها في دقة التصويب بالقفز بكرة السلة

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract The research includes the introduction and the importance of research, which lies in the selection of some of the exercises and diverse experience in the field for the purpose of identifying the effect of varied exercise on improvement of jump shot accuracy, the researcher also touched on to the research problem, which identifies the lack of the use of varied exercises that contains tools that help the player to focus on the target during shooting to increase the accuracy of the shooting. The research aims to identify the level of jump shooting among the students of the final year of the college of Physical Education, University of Waist and the effect of varied exercise on shooting accuracy between students of the final years (males - females) of the college of Physical Education, University of Waist. The researcher uses the experimental method for its relevance to the nature of the research and conceders the best way to solve the problem through research that can achieve its objectives. The researcher found many conclusions that the two groups of males and females have made development in jump shooting accuracy for the in frontal part of the ring, but lower than the level achieved in the same test to the back part of the ring. The recommendations were to ensure the use of the back part of the ring in various exercises of shooting because of its importance to increasing the accuracy of jump shooting. الملخص احتوى البحث على المقدمة وأهمية البحث التي تكمن في اختيار بعض التمرينات المتنوعة وتجربتها ميدانيا لغرض تعرف مدى تأثير التمارين المتنوعة في تطور دقة التصويب بالقفز، كما وتطرق الباحث إلى مشكلة البحث التي تحدد بقلة استخدام التمارين المتنوعة التي تحتوي على الأدوات التي تساعد اللاعب التركيز على نقطة معينه إثناء التصويب مما يسهم في زيادة دقة التصويب ، يهدف البحث إلى تعرف مستوى التصويب بالقفز لدى طلبة المرحلة الرابعة لكلية التربية الرياضية جامعة واسط و تأثير التمرينات المتنوعة على دقة التصويب بين طلبة المرحلة الرابعة (ذكور – إناث ) لكلية التربية الرياضية جامعة واسط لقد استخدم الباحث المنهج التجريبي لملاءمته لطبيعة البحث وعدَّه أفضل وسيلة لحل مشكلة البحث التي من خلال يمكن تحقيق أهدافه. ولقد توصل الباحث إلى العديد من الاستنتاجات وكان أهمها أن مجموعتي الذكور والإناث قد حققتا تطوراً في دقة التصويب بالقفز لمقدمة الحلقة ولكن بمستوى أقل مما حققته بنفس الاختبار لنهاية الحلقة ، أما أهم التوصيات فكانت ضرورة التأكيد على استخدام نهاية الحلقة في مختلف تمارين التصويب لما لها أهمية في زيادة دقة التصويب بالقفز.

Keywords


Article
تأثير منهج لتمرينات القوة الارتدادية والفارتلك في بعض مكونات الدم للاعبي كرة القدم الشباب

Authors: م . د فاضل دحام منصور
Pages: 315-348
Loading...
Loading...
Abstract

Due to the competitive nature of soccer and the level of achievement, researchers and experts have created many training styles and methods to uplift the ability and function of the Athlete's body systems to gain the desired development in less time and effort. The problem of the study lies in the inability of soccer coaches to choose proper training styles for their players that suit their age and level of skill. This require accurate work to find the proper styles and tools for uplifting the athletes' abilities including identifying the type of effects resulting from training according to energy systems and what happens to blood components. The aim of the research is to design a plyometric training program based on the energy systems as well as fartlik exercises that are based on changes in training conditions and the speed of performance. This means using different energy systems to produce energy to identify the type of system and its effect on the blood components of youth soccer players and their relationship with the level of performance. The researcher used the experimental method. The subjects were 22 youth soccer players from Al Iza club (Waset governorate). The subject were divided into two groups; the plyometric group depended on hoping and jumping exercises as well as plyometrics while the other group trained using fartlik exercises, both groups were trained by the assisting team. The main experiment lasted for 6 weeks from 10/1/2013 proper statistical methods to treat the collected date and to come with the following conclusions: 1. Fartlik training have the most effects because it uses more than one energy systems during performance. 2. The athletes need longer fartlik training to achieve the desired results. Finally the researcher recommended the following : 1. The necessity of using training programs that increase the degree of effect and change the level of the athlete. The necessity of changing the training conditions to uplift the level of development المستخلص نتيجة ارتفاع المنافسة الرياضية لتحقيق أفضل الانجازات ازداد اهتمام الخبراء والمتخصصين في البحث عن أفضل الطرائق والأساليب التدريبية لرفع قدرة و كفاءة أجهزة جسم الرياضيين على الأداء لتحقيق التطور المطلوب بأقل الجهد والوقت ,هذا يتطلب العمل بشكل دقيق فيما يخص جميع مكونات أجهزة جسم الرياضي التي تتأثر بنوعية التدريب وأساليبه والأدوات المستخدمة ومنها مكونات الدم التي لها علاقة كبيرة في رفع كفاءة العمل والتفوق. تمثلت مشكلة البحث بعدم قدرة اغلب المدربين في مجال كرة القدم للفئات العمرية ومنها فئة الشباب في اختيار نوع التدريب المناسب والطرائق والأساليب والأجهزة والأدوات التي ترفع قدرات الرياضيين وتزيد كفاءتهم لتحقيق أهداف العمل بالشكل الإيجابي الذي يتطلب معرفة نوع التأثيرات الناتجة عن التدريبات على وفق نظم إنتاج الطاقة في الجسم ومنها ما يحدث لمكونات الدم ومتطلبات العمل المطلوب والتي تتضح بشكل تغييرات في وظائف الأجهزة تنعكس على طبيعة النتائج هدف البحث إعداد تمرينات قوة ارتدادية تعتمد نظام الطاقة الفوسفاجيني وتمرينات الفارتلك التي تعتمد تغيير في الظروف التدريبية المحيطة و سرعة الأداء وهذا يعني استخدام نظم مختلفة لإنتاج الطاقة لمعرفة نوع ومدى التأثيرات الحادثة نتيجة استخدامها في بعض مكونات الدم لدى اللاعبين الشباب بكرة القدم لارتباطها بارتفاع وانخفاض مستوى الأداء ,استخدم الباحث المنهج التجريبي لملاءمته طبيعة المشكلة واختار عينته بالطريقة العمدية وتمثلت بلاعبي منتخب جامعة واسط بكرة القدم إذ بلغ عددهم 16 لاعبا"تم تقسيمهم إلى مجموعتين متساويتين تتدرب المجموعة الأولى على وفق المنهج المعد من الباحث لتمرينات القوة الارتدادية التي تعتمد على الحجل والقفز وتمرينات الارتداد فيما تتدرب المجموعة الثانية بطريقة تدريب الفارتلك مع التأكيد على ربط التمرينات بالمهارات الأساسية للعبة وتم تدريب المجموعتين من قبل فريق العمل المساعد وبإشراف الباحث ,كانت مدة التجربة (6)أسابيع من10/1/2013 لغاية25/2/2013 وبمعدل 3وحدات تدريبية أسبوعيا",واستعمل الباحث الوسائل الإحصائية المناسبة لمعالجة نتائج البحث واستنتج الباحث تعد تدريبات الفار تلك الأكثر تأثيرا" كونها تستخدم أكثر من نظام طاقة أثناء الأداء . يحتاج الرياضي إلى مدد تدريبية أطول للحصول على نتائج ملموسة. وأوصى الباحث ضرورة استخدام برامج تدريبية تعتمد على طرائق متعددة لزيادة درجة التأثير والتغيير في مستوى الرياضي . التأكيد على تغيير الظروف التدريبية التي يتعرض لها الرياضي كونها تسهم في رفع نسبة التطور .

Keywords


Article
إقليم الشرف الأندلسي(92- 668هـ)(710-1269م) دراسة تاريخية

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract The research talk about the most important regions in the Andalus Sevilla in general and particularly in terms of economic importance and strategic location , size large and rich agricultural potential enormous endowed by God. Province of Honor overlooks the Sevilla and is an important part of them, famous for the cultivation of olives, grapes , figs, beekeeping, and olive is the most important agricultural crops exported from this region even been associated with this olive honor. Have disagreed geographers and historians in determining the length of the region and an area of real college, attributed this difference is due to differences in determining the terms that fired them on this region , such as the ( County, darkening , mountain, crown) , which vary from historian to another. Was likely hear the word region for being applies to honor dramatically. As the political situation in this region during the study period were historical novels are very few , despite the length of time ( 92-668 e) ( 710-1269 AD) , due to the lack of events in the territory of honor for being the territory of agricultural primarily , but in fact has been taken by the headquarters of each of Sevilla is trying to control , because it is supervised and therefore has important military strategic importance ملخص البحث: تناول البحث دراسة عن أهم الأقاليم الرئيسية في الاندلس عامة واشبيلية بخاصة من حيث الأهمية الاقتصادية والموقع الاستراتيجي والمساحة الكبيرة والغنى بالإمكانيات الزراعية الهائلة التي حباها الله به. فإقليم الشرف يطل على اشبيلية ويعد جزءا هاما منها،اشتهر بزراعة الزيتون والعنب والتين وتربية النحل، ويعد الزيتون أهم المحاصيل الزراعية التي تصدر من هذا الإقليم حتى ارتبط هذا الزيتون بالشرف وقد اختلف الجغرافيون والمؤرخون في تحديد طول الإقليم ومساحته الحقيقية الكلية، ومرد هذا الاختلاف يعود الى اختلافهم في تحديد المصطلحات التي أطلقوها على هذا الإقليم، مثل ( إقليم، سواد، جبل، تاج) والتي تختلف من مؤرخ الى اخر.وقد رجح الباحث كلمة الإقليم لكونها تنطبق على الشرف بشكل كبير اما الأحوال السياسية في هذا الإقليم خلال مدة الدراسة فقد كانت الروايات التاريخية قليلة جدا بالرغم من طول المدة(92-668هـ)(710-1269م)،ويعود ذلك الى قلة الإحداث في إقليم الشرف لكونه إقليما زراعيا بالدرجة الأولى، لكنه في الواقع تم اتخذه مقرا لكل من يحاول السيطرة على اشبيلية، لأنه مشرف عليها وبالتالي له أهمية إستراتيجية عسكرية هامة شهد إقليم مجموعة من الإعمال العمرانية التي أقامها الموحدون مثل الجسر الرابط بين الشرف واشبيلية وحصن الفرج العسكري الهام.

Keywords


Article
أهمية المشاركة المجتمعية في تقويم المخططات الأساسية للمدن

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract The need for community participation being organized process emphasizes the role of individuals and groups of citizens in the decision-making process through their participation in various ways to provide information and provide the necessary support to make the decision . Hence the idea of research that started from the following: 1. Participation means and the goal together 2. The goal of human development and its tool . The focus was on the concept of community participation and statement forms, types, and the importance, objectives , effects, and results thereof, and touched on the determinants , has been an emphasis on effective participation that will enable citizens to influence decision-making as well as the need to consolidate the concept they have for their commitment to their through the development of a system of public relations and strengthen the connection that serves as a key ; for meaningful participation of the citizen . As the search regards the assessment of Master Plan , it has been addressed to the concept of planned basis and its features and stages of preparation, standards and laws adopted in the preparation and the need to involve citizens in the planning of his city and the organization of land uses which should not be limited participation phase specific , but it was stressed the importance that such participation since the early stages , but when the numbers of the Master Plan , but goes beyond that to the implementation stage and touched research into the role of participation in the implementation of urban development projects and how to achieve partnership produced in stages the number of Master Plan and focus on experiments related to this regard, such as the Egyptian experience and its evaluation as well as the Iraqi experience by clarifying the effectiveness of community participation and its critical vision statement . To know the truth about the role of community participation in the evaluation of the Master Plan for the cities has been studying and analyzing the Master Plan of KUt city, were followers of evaluation method in the analysis of land use master plan. And was identified obstacles that without achieving effective community participation in the evaluation of Master Plan for cities and offer the basic features of the proposed model for community participation through the lessons and indicators learned. المستخلص إن المشاركة المجتمعية ضرورة بكونها عملية منظمة تؤكد على دور المواطنين أفرادا وجماعات في عملية أتخاذ القرارات من خلال مساهمتهم بوسائل متعددة بتوفير المعلومات وتقديم الدعم اللازم لاتخاذ القرار. ومن هنا كانت فكرة البحث التي انطلقت من الآتي : 1. المشاركة وسيلة وهدف معا. 2. الإنسان هدف التنمية وأداتها. تم التركيز على مفهوم المشاركة المجتمعية وبيان أشكالها، وأنواعها، وأهميتها، وأهدافها، والآثار، والنتائج المتحققة منها، و تم التطرق الى محدداتها ، وتم التأكيد على تحقيق المشاركة الفعالة التي تمكن المواطنين بالتأثير في أتخاذ القرار فضلا عن ضرورة ترسيخ مفهومها لديهم من أجل التزامهم بها من خلال تطوير نظام العلاقات العامة وتمتين الاتصال الذي يعد بمثابة المفتاح؛ لمشاركة هادفة للمواطن. وبما أن البحث يتعلق بتقويم المخططات الأساسية ، فقد تم التطرق الى مفهوم المخطط الأساس ومميزاته ومراحل أعداده والمعايير والقوانين المعتمدة في أعداده وضرورة أشراك المواطن في تخطيط مدينته وتنظيم استعمالات ألأرض فيها وأن لا تقتصر مشاركته بمرحلة محددة، بل تم التأكيد على أهمية أن تكون هذه المشاركة منذ المراحل ألأولى، ولحين أعداد المخطط ألأساس بل يتعدى ذلك الى مرحلة التنفيذ وتطرق البحث الى دور المشاركة في تنفيذ مشاريع التنمية الحضرية وكيفية تحقيق شراكة منتجة في مراحل أعداد المخطط الأساس والتركيز على التجارب المتعلقة بهذا الصدد مثل التجربة المصرية وتقييمها فضلا عن التجربة العراقية من خلال توضيح فاعلية المشاركة المجتمعية وبيان الرؤية النقدية لها. ولمعرفة حقيقة دور المشاركة المجتمعية في تقويم المخططات الأساسية للمدن فقد تم دراسة وتحليل المخطط الأساس لمدينة الكوت ، فقد تم تقويمه بأتباع ٍأسلوب تحليل استعمالات ألأرض في المخطط ألأساسي. و تم تحديد المعوقات التي تحول دون تحقيق مشاركة مجتمعية فاعلة في تقويم المخططات ألأساسية للمدن وعرض الملامح ألأساسية للأنموذج المقترح للمشاركة المجتمعية في ضوء المؤشرات والدروس المستفادة .

Keywords


Article
نظـــام تعدد الزوجات (دراســـة مقارنــة بين الشريعة الإسلامية والقانون)

Authors: م.م. ندى حمزه صاحب
Pages: 423-469
Loading...
Loading...
Abstract

Summary The issue of polygamy was and still is to this day the most important issues that rages around controversy and conflict whenever raised the subject of family planning , and the system of polygamy did not come by Islam was not dictated by the Muslims , has preceded it to the permissible monotheistic religions , which sent out by the prophets of God before the Prophet Muhammad ( Judaism and Christianity ) , and religious systems and other Kalutnah Parsee , when he came to Islam kept plurality permissible and put his foundations organized and reduce the harms and disadvantages that existed in human societies , which has spread its diversity . Where restricted Islamic law this system constraints ( conditions ), including: lack of an increase to four wives , and justice between wives , and the ability to spend, and entrusted achieved to the spouse who wishes to plurality , not to have to eliminate or any administrative or statutory authority to supervise them. If Maasttnina Western laws in the direction of multi- position , which is frankly prevention texts , with the criminalization of bigamy - , the direction of the personal status laws of Arab and Islamic countries had not been united in its position as varied system of polygamy between prevention and restriction whatsoever . And the direction of preventing the criminalization of diversity and resorted to by law , is the position of gay laws in Arabic , has seemed obvious implications and negative effects of this behavior in a country that has pursued this approach is illegal . On the other side we find the trend legal often is the trend to restrict pluralism , and even those laws that have followed this trend was not consistent among the constraints that must restrict plurality them , also differed in how to organize those restrictions between the requirement of authorization judicial or lack thereof , and also the effects that arranged laws to violate those restrictions as well. There was no in Islamic law is evidence of the legitimacy of those restrictions , or that diversity is suspended on a judge's permission , a decision of the scholars of personal status . Increase the problems and negatives that result from restricting the diversity of those constraints . These things require a review and other provisions contained in the plurality of personal status laws Arabic . ملخص البحث ان قضية تعدد الزوجات كانت ولا تزال الى يومنا هذا من اهم القضايا التي يحتدم حولها الجدل والنزاع كلما اثير موضوع تنظيم الأسرة، ونظام تعدد الزوجات لم يأتي به الإسلام ولم يوجبه على المسلمين،فلقد سبقته الى إلى إباحته الأديان السماوية التي أرسل بها أنبياء الله قبل النبي محمد  ( اليهودية والنصرانية ) ، والنظم الدينية الأخرى كالوثنية والمجوسية ، فلما جاء الإسلام أبقى على التعدد مباحاً ووضع له أسساً تنظمه وتحد من مساوئه وأضراره التي كانت موجودة في المجتمعات البشرية التي انتشر فيها التعدد . حيث قيدت الشريعة الإسلامية هذا النظام بقيود(شروط) ومنها: عدم الزيادة إلى أربع زوجات ، والعدل بين الزوجات ، والقدرة على الإنفاق ، وعهدت تحقيقهما إلى الزوج الذي يرغب بالتعدد، من غير أن يكون للقضاء أو أية جهة إدارية أو نظامية سلطة الإشراف عليها. وإذا مااستثنينا القوانين الغربية في موقفها اتجاه التعدد ، وهو المنع بصراحة نصوصها، مع تجريم الجمع بين زوجتين-، فإن اتجاه قوانين الأحوال الشخصية العربية والإسلامية لم يكن موحدا، إذ تباينت في موقفها من نظام تعدد الزوجات بين المنع والإطلاق والتقييد. واتجاه منع التعدد وتجريم من يلجأ إليه بنص القانون، هو موقف شاذ في القوانين العربية، وقد بدت جليا الانعكاسات والآثار السلبية لهذا المسلك في البلاد التي نهجت هذا النهج غير المشروع. وفي الجهة المقابلة فإننا نجد الاتجاه القانوني الغالب هو اتجاه تقييد التعدد، وحتى تلك القوانين التي سلكت هذا الاتجاه لم تتفق في جملة القيود التي يتعين تقييد التعدد بها ، كما اختلفت في طريقة تنظيم تلك القيود بين اشتراط الإذن القضائي أو عدمه ، وأيضا في الآثار التي رتبتها القوانين على مخالفة تلك القيود ايضا . ولم يرد في الشريعة الإسلامية ما يدل على شرعية تلك القيود، أو إن التعدد موقوف على إذن القاضي ، وهو ما قرره فقهاء الأحوال الشخصية . زيادة على المشاكل والسلبيات التي تنجم عن تقييد التعدد بتلك القيود. هذه الأمور وغيرها تقتضي مراجعة أحكام التعدد الواردة في قوانين الأحوال الشخصية العربية .

Keywords


Article
أمكانية تطبيق نظام إدارة الجودة الشاملة في القطاع الحكومي : دراسة تطبيقية فيمديرية ماء واسط

Authors: م.م /طارق عرمان عباس
Pages: 471-503
Loading...
Loading...
Abstract

The research aims to introduce the concept of a system of total quality management and its applicability in the organizations of the public sector as a management techniques adopted by the organizations, the government sector, to improve performance and achieve respond fully to the expectations of its customers research was conducted at the Directorate of Water and Waist, and adopted the premise that the possibility of the application of total quality management in the Directorate of Water Waist . The research to a group of the most important results attention to the human element in the organization in question, making it responds efficiently to the needs of the customer expected. المستخلص يهدف البحث إلى التعريف بمفهوم نظام إدارة الجودة الشاملة وإمكانية تطبيقه في منظمات القطاع الحكومي بصفته أحد الأساليب الإدارية التي تتبناها منظمات القطاع الحكومي ، لتحسين أداءها وتحقيق الاستجابة التامة لتوقعات زبائنها أجري البحث في مديرية ماء واسط واعتمد فرضية مفادها أمكانية تطبيق نظام أدارة الجودة الشاملة في مديرية ماء واسط . توصل البحث إلى مجموعة نتائج من أهمها الاهتمام بالعنصر البشري في المنظمة موضوع البحث مما يجعله يستجيب بكفاءة لحاجات الزبون المتوقعة .

Keywords


Article
أعياد أهل الذمة دراسة تاريخية

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract Represent holidays and religious events for the people of disclosure is an important aspect which we can identify the nature of these holidays and religions. Associated especially timely fashion, prestige and the reason that I found for it, as well as rituals that they practice through the establishment of. These holidays Both the Jews and the Christians and the Sabina’s and the Magi and other religions respect to the number of holidays differ among themselves in. And similar things in other things, some of which are the prophets, peace be upon them, including matters of worship, and some. Coupled reward and punishment, and the other embodies the important political events devoted to her and Astzkarha and revitalize. It is to say that he cannot know that these holidays were very old religion foot associated or up-to-date as he calls it Some historians because it has been accompanied by a specific incident and reflected, as they were not equal in terms of their importance. And its status as had some of the great prestige holidays with a particular religion and has been described as the most sacred holidays as in the folds of the search, while others, including a tradition does not rise to the status of the other holidays. يعد التعايش السلمي في الدول العربية الإسلامية احد أهم المرتكزات الأساسية في طبيعة معاملة غير المسلمين من أهل الذمة كاليهود والنصارى والمجوس و الصابئة وغيرهم من أهل الديانات في مشارق الدولة العربية الإسلامية ومغربها , الذين كانوا يمارسون شعائرهم الدينية بكل ما تقتضيه الشريعة الإسلامية من تسامح واحترام لهم مستفيدين من عقود الصلح التي ابرموها مع المسلمين والتي أعدت احد الروابط الأساسية في تنظيم العلاقة بين المسلمين وأهل الذمة فيما يخص الجزية وإقامة الشعائر الدينية وغيرها من الممارسات الاجتماعية.

Keywords


Article
شواعر غرناطة وقرطبة (جمع وتحقيق)

Authors: م.م سعد هاشم الطائي
Pages: 531-579
Loading...
Loading...
Abstract

Abstract Title: poetess of Granada and Cordoba ( collection and investigation) This research collects poetic texts of Granada and Cordoba as well as their investigations , and we try as much as possible to study those scattered texts in the literature sources and references. The final result is that we have gotten nine poetesses. The share of Granada is five and the remaining is the share of Cordoba . They are fifty texts including 164 poetic verses. We have arranged the poets alphabetically after translating the identification of each poetess, then we have arranged the texts of each poetess according to the rhyme. As we have pointed out some of the poems occasion or purposes , with reference to the poetic iambs found in each poem after numbering them . We have translated the definition of the proper nouns that we feel it is necessary to be clarified , and those proper nouns that are in the poetic texts , or those that was addressed by each poetess in her poems. Then, we have tried to set the dates of deaths to each translator , according to the availability of sources depending on Islamic history with referring to the translation source to take use of it . ملخص جمع هذا البحث نصوص شواعر غرناطة وقرطبة وتحقيقها، وحاولنا فيه قدر الإمكان الوقوف على تلك النصوص المتناثرة في مصادر الأدب ومراجعه، فكانت النتيجة الختامية أنْ حصلنا على تسع شواعر، نصيب غرناطة خمس وما تبقى لقرطبة. أما عدد نصوص هذا المجموع فبلغ خمسين نصا بواقع أربعة وستين ومائة بيت. وقد قمنا بترتيب الشواعر حسب الحروف الهجائية بعد وضع ترجمة للتعريف بكلِّ شاعرة، ثم قمنا بترتيب نصوص كلِّ شاعرة وفق حرف الروي، كما أشرنا إلى مناسبة بعض القصائد أو غرضها، مع الإشارة إلى البحر الشعري الذي وردت عليه كلُّ قصيدة بعد ترقيمها. وضعنا ترجمة قصيرة للتعريف بأسماء الأعلام التي نرى من الضروري التعريف بها، وتلك الأسماء الواردة في النصوص الشعرية، أو تلك التي خاطبتها كلُّ شاعرة بقصائدها، ثم حاولنا ضبط سنوات الوفيات لكل صاحب ترجمة حسب ما توافر لدينا من مصادر معتمدين التأريخ الهجري. مع الإشارة إلى مصدر وجود الترجمة لغرض الإفادة منها.

Keywords

Table of content: volume:10 issue:25