Table of content

Journal of Basra researches for Human Sciences

مجلة ابحاث البصرة للعلوم الأنسانية

ISSN: 18172695
Publisher: Basrah University
Faculty: Education
Language: Arabic and English

This journal is Open Access

About

Refereed and indexed Journal. A biannual from 1993-2010.Quarterly from 2011-until now.publised by the College of Education for Human Sciences ,University of Basra. Date of first issue 1993.

-The magazine has a coefficient of Arab influence (AIF) degree of influence (0.94).

-The magazine participated in (UDL EDGE) (Kuala Lumpur Malaysia).

Loading...
Contact info

-Phone Number= +964 07736024869
-Email:magazinbasrah@gmail.com

Table of content: 2014 volume:39 issue:4

Article
Doris Lessing’s Our Friend Judith: A Reading in Feminist Discourse
تحليل الخطاب الانثوي في رواية دورس لسنغ " صديقتنا جودث"

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract The study of feminism and feminist discourse falls in with ideology research. Ideological apparatuses whether social, political, psychological and linguistic represent the frameworks where feminist analysis is carried out. In the preset study, an ideology model devised by Barbara John-Stone is applied to investigate, analyze and interpret Doris Lessing’s Our Friend Judith in an attempt to uncover the feminist ideologies that operate in the text. The analysis proves that the story is loaded with feminist references and cues that are designed by the author to penetrate and comment on women’s status in the 60s, and by extension and analogy, the upcoming generations of women. الخلاصة تقع دراسات الخطاب النسوي و الحركات النسوية ضمن الابحاث الايديولوجية حيث توفر الاخيرة النظم و النماذج و الاطر التطبيقية سواءا" كانت اجتماعية او اقتصادية او سياسية او ألسنية لغوية لأغراض البحث و التحليل . تسعى الدراسة الحالية الى تطبيق انموذجا" ايديولوجيا" صاغته باربرةجونستون في كتابها تحليل الخطاب للبحث عن الايديولوجيات النسوية و خاصة تلك التي ارتبطت بالموجة النسوية الثانية لغرض سبر اغوار قصة صديقتنا جودث للكاتبة الانجليزية دورس لسنغ و الكشف عن الايديولوجيات النسوية العاملة داخل النص. و قد جاء التحليل بنتائج تؤكد قوة و فاعلية حضور الافكار التي تحاول ابراز الصراع الذي تعيشه المرأة في الستينيات من القرن الماضي و انعاكسها على مستقبل الاجيال النسوية التالية.


Article
Linguistic structure , Jihad Quraanic Verses
البناء اللغوي لآيات الجهاد في القرآن الكريم

Loading...
Loading...
Abstract

Title : Construction Linguistic Jihad verses in the Koran this research stems from the root triple gym and distraction and dal in the Holy Quran and its use images and its implications at the level of the structure and composition . There is no doubt that the Quran text while using the formula given without other formulas. It originally one indicative this is for the purpose of example denote Jihad failed to sign the effort , and also the same thing in the actual buildings and varieties as well as the nature of the sentence or installation in which it appears the name or word actually is the context in which shows the significance and meaning accurately determines . ينطلق البحث من الجذر الثلاثي (الجيم والهاء والدام) في القرآن الكريم وصور استعماله ودلالاته على مستوى البنية والتركيب ، فمما لا شك فيه أن النص القرآني الكريم حيث يؤثر استعمال صيغة بعينها من دون غيرها في الصيغ ومن أصل واحد فان ذلك لغرض دلالي ، من ذلك دلالة المصدر (الجهاد) تختلف عن دلالة (الجهد –بضم الجيم – أو الجهد بفتحها) والامر نفسه في الصيغ الفعلية بحسب تنوعاتها من حيث الزمن والتجرد والزيادة ، فضلاً عن طبيعة التركيب الذي ترد فيه المفردة إسماً كانت أو فعلاً ، فالتركيب الاستفهامي يختلف دلالياً عن التركيب الشخصي ، والسياق في كل ذلك هو الذي يكشف عن الدلالة ويحدد المعنى بدقة.


Article
دلالةأقل الجمع عند الأصوليين وتطبيقاتهالفقهية

Loading...
Loading...
Abstract

The least of plural is the minimum number that can be called plural so that the responsibility of the person is discharged if he carried out what this utter be applied to, The fundamentalists (Alosoliyoon) differed in its concept, and difference in meaning to bring something into something else , but the dispute is in the plural is at least two or three according to the famous saying , though there were other says stated by them , but they are figuratively by agreement . The plural , in fact, is divided into fewness of three or two to ten , and plenty from eleven onwards , yet, fundamentalists did not distinguish between them , but made him one and made the least two or three . Each party claimed with evidence we presented in the folds of the search with response , if any, and then showed the fruit of the dispute in the branches of jurisprudence generated from this difference and the benefit of that is to discharge the responsible person of the responsibility soon proved what the least plural means , two or three on the mentioned dispute . اقل الجمع هو اقل عدد عدد يطلق عليه لفظ الجمع بحيث تبرأ ذمة المكلف ان ادى ما يصدق عليه هذا اللفظ. وقد اختلف الاصلوليون في مهفومه ، وليس الخلاف في معناه من ضم شيء وانما الخلاف في الجمع هل اقله اثنان ام ثلاثة على الاقوال المشهورة عنهما وان ردت عنهم اقوال اخرى لكنها مجازات بالاتفاق . ان الجمع في حقيقته ينقسم الى جمع قلة هو ثلاثة او اثنين الى عشرة ، وجمع كثرة من احد عشر فصاعداً غير ان الاصوليون لم يفرقوا بينهما بل جعلوه واحد وجعلوا اقله اثنتان او ثلاثة . احتج كل طرف بأدلة عرضناها في ثنايا البحث مع الردود عليها ان وجد ، ومن ثم بينت ثمرة الخلاف في الفروع الفقهية المتولدة من الاختلاف وفائدة ذلك هو براءة ذمة المكلف من عهدة التكليف بمجرد اثباته ما يدل عليه اقل لفظ الجمع اثنان او ثلاثة على الخلاف المذكور


Article
Dr.Quday Salim Alwan and His Critical Efforts(The Criticism Movement on the Poetry of Abu Nawas)
الدكتور قصيّ سالم علوان وجهوده النقديّة (الحركة النقديّة حول شعر أبي نواس في التراث النقديّ والبلاغيّ أنموذجاُ)

Loading...
Loading...
Abstract

Dr. Qusay Salem Alwan is a brilliant academician and one of the founders of the Department of Arabic. Criticism was an attribute of his wide knowledge and sublime taste. He is one of the leading personnel who first clarified the parameters and pedagogies of teaching criticism and rhetoric at the University of Basra. He is also one of the characters that have left a positive impact on his colleagues and students. This is the first reasons that lead me to shed light on his critical accomplishments in general and his book (Criticism movement around the poetry of Abu Nawas in the critical and rhetorical Heritage) in particular. I stood long examining this book, looking at its scientific procedure, and the most important criticism related issues that the book discussed and analyzed such as knowing the mechanisms of criticism in studying; plagiarisms, imagery, the building of the poem and language, rhetoric, poetry and ethics, exaggeration and hyperbole. In conclusion, we realized that Dr. Qusay wasn't quoting others' opinions without discussing or criticizing them. That's why he was distinguished of his own discreet visions of criticism which seem to be more convincing than the visions of others. الدكتور قصيّ سالم علوان أكاديميّ لامع من مؤسسي قسم اللغة العربية، كان النقد من سمات علمه الغزير وذوقه الرفيع، ويعد ممن له السبق في إيضاح معالم وأصول تدريس النقد والبلاغة في جامعة البصرة، فضلا عن أنه من الشخصيات التي تترك أثرها الإيجابي فيمن حولها زملاءً وتلاميذ، ذلك من أول الأسباب التي دعتني إلى تسليط الضوء على نتاجه النقدي بشكل عام, وعلى كتابه(الحركة النقدية حول شعر أبي نواس في التراث النقدي والبلاغي) بشكل خاص، محاولة أن عرض جانبا مهما من حياته التي لها دور مميز في تأصيل الروح النقدية عنده, إلى جانب عرض أهم مؤلفاته وبحوثه العلمية, وقد وقفت طويلاً عند هذا الكتاب متصدية إلى منهجه العلمي وأهم القضايا النقدية التي وقف عندها بالمناقشة والتحليل من مثل معرفة آلياته النقدية في دراسة: السرقات, والصورة, وبناء القصيدة, واللغة, والبديع والصنعة, والشعر والأخلاق, والمبالغة والغلو,... .علما أنني استقريت تلك الظواهر في مضان مؤلفاته وبحوثه أيضا. ليتضح لنا في الختام أن الدكتور لم يكن ينقل عمّن سبقه نقلاً ولم يكن يأخذ آراءهم دون أن يعمل فيها فكره, ودون أن يناقشها أو ينقدها, فتميز بشخصية لها رؤاها النقدية الرصينة التي نلمس فيها تمكنا وإقناعا حتى فيما سبق إليه من آراء.


Article
The Principles of Methodological Proposal in the Arabic Verbs Books
أسس العرض المنهجي في كتب الأفعال العربية

Loading...
Loading...
Abstract

The study of the verbal structure in Arabic and the methodology of authorship which included it and revealed the aspects of research in it and the statement of the principles of presentation and its forms can be studied in the light of linguistic analysis which describes the linguistic phenomenon and analyze it a precise 1. Movement 2. The Form of the Presentation To stand at the efforts of the Arabs which enriched the linguistic Knowledge repertoire that helped structuring the Arab books of verbs and drawing an inclusive picture of the ancient morphological research and enriching the Arabic library by introducing the Arabic folklore in a new scientific vision . These were the most important results that the research reached at . إن دراسة العرض و التحليل في كتب الأفعال العربية يحقق جملة من الأهداف نذكر منها :- 1- معرفة نطق الصيغة الفعلية ، وكتابتها ، وصحة ضبط الفعل العربي مفرداً ومركباً في الجملة العربية. 2- التعرف على ضوابط منهجية التأليف في كتب الأفعال العربية من خلال تأليف الجمل الفعلية ، وعرض صيغ الأفعال المجردة والمزيدة . 3- فهم وظيفة الفعل في الجملة العربية ودراسة الفروق الدلالية بين الصيغ الفعلية و تأثيرها في سياق الجملة . 4- كشف عن الرصيد اللغوي في كتب الأفعال العربية القديمة و ضبط هذا الثراء اللغوي و دوره في حماية اللغة العربية و ضبط قواعد نطقها وكتابتها . 5- تحديد الغاية من التأليف في الأفعال العربية وهي غاية تعليمية علمية هدفها الأساس صون لغة القران الكريم من اللحن و الخطأ و الحفاظ على التراث اللغوي من الضياع و الاندثار .


Article
Fraction from the Biography of Maitham Al-Tammar(pbuh)
قبسات من سيرة ميثم التمار (رض)

Loading...
Loading...
Abstract

من المعتاد في دراسة الشخصيات ، سيادة طابع واحد عليها ، تبدأ في اسم الشخص ونسبه ، وولادته وذريته ، ودراسة أحواله الشخصية ، ووضعه المعاشي ، وأمور أخر ، وهذا ما فعله الباحث في دراسة عبد المطلب وأبي طالب ، وعقيل ، وكثير من الشخصيات التي تناولها بالدراسة والتحليل 0 وهو ما أرد فعله في دراسة ميثم بن يحيى التمار ، فاستوقفته نقطة وهي إن هذه المعلومات ستكون مكررة في أكثر من بحث ، لأن المعلومات المتوافرة عن شخصيته تكاد تكون قليلة ومعادة في المصادر ، فهو جمع كل ما تيسر جمعه عن سيرته ، فإذا كتبها يكون قد استوفى جوانب متعددة عن هذه الشخصية 0 لذا ارتأى أن يدرس ما تيسر له من سيرة ميثم التمار ، فكان اختياره على الجانب العرفاني حسبما خيل له ، ولعل بعضهم قد يسميه الغيبيات ، وتنبؤات ، فكان في ذلك روايات لا بأس بها ، فقد ورد عن ميثم رواية موجزة لخص فيها كل ما جرى على الإمام الحسين  فكانت قراءة عرفانية سبقت الأحداث قبل وقوعها فخبر عنها ، لذلك بذل الباحث جهده فبحثها بالتفصيل في روايات أتباع مدرسة الصحابة ، حتى يكون لا لبس ولا غبار عليها ، لكن هذا تسبب في إطالة البحث أكثر من الحد المقرر ، فحذفناه 0 ودرس نتف وإشارات من أحواله الشخصية مثل اسم ميثم ونسبه وصفاته ، وما تعلمه عن أمير المؤمنين  ، وخاتمة الرحلة انتهت في استشهاده ، وما أخبره به أمير المؤمنين  بما جرى عليه صلبا وتعذيباً ، وحتى يجمع ذلك تحت عنواناً واحداً ، ارتأى تسميت البحث " قبسات من سيرة ميثم التمار" 0 آملاً أن يلقى البحث القبول ، عند مَنْ لا تٌقبل الأعمال إلا عنده ، وآخر دعوانا إن الحمد لله رب العالمين ، والصلاة والسلام على نبينا محمد ، وعلى آله الطيبين الطاهرين .


Article
The Attitude of Al-Alosi Towards the Issue of Imam Al-Mahdi (pbuh) through his Interpretation to Rooh Al-Maani
رؤية الآلوسي لقضية الإمام المهدي من خلال تفسيره "روح المعاني"

Loading...
Loading...
Abstract

This research is discussing AL alossys vision about AlemamAlmahdis( peace upon him) issue through his interpreting " RuhAlmaani" as he intended to disputionsnell about number of suspicious to separate Almandis ( peace upon him) issue and his state which was promised ,from Ahl alba its (peace upon them) way, and their school,because it is assured that believing in Emammandi ( peace upon them) way,and the admission in this way, requires the admission in Ahl Alba its ( peace upon them) Emamah ,and their caliphate ,and this believe drops the others legality down, and connect Ali lam state to the prophecy decision instead of connect it to the governors, diligence, we hare depended in this research on considered resources which is used by the two teams as we presented the real picture for this issue according to the Islam porspectire تناول البحث رؤية الآلوسي لقضــية الإمام المهدي (عجل الله فرجه) من خلال تفـسيره روح المعاني ،حيث عمد إلى أثـارة جملة من الشبهات والإشـكالات لفــصل قضية الإمام المهدي (عجل الله فرجه) ودولتـه المبشر بها عن خط أهــــل بيت العصمة ومدرستهم ،لان من الثابـت ان الاعتــقاد بالمهدي (عجل الله فرجه) يمثل أعطاء الشرعيـة لخط أهـــل البيت () والاعتراف به يلزم الاعتــراف بامامة أهـــل البـيت وخلافـــتهم ،وهــذا الاعتــقاد يسـقط شـرعية الآخــرين ويربط الأمـــة بقرار الوحـي بدل ربطها باجتـهادات الحاكمين ، وقــد اعتمدنا في بحثــنا على المصادر المعتبرة عند مدرسة أهل البيت وأهل الحديث ،إذ قمــنا بتقديم الصورة الموضوعية لهذه القـضية وفـــق الرؤية الإسلامية الصحيحة ،أي تكاملية القــرآن والسنة الصحيحة 0


Article
The Attitude of Britain from the Reoccupation of Germany to Reign 1936
موقف بريطانيا من إعادة احتلال ألمانيا منطقة الراين 1936

Loading...
Loading...
Abstract

This research interests in the attitude of Britain towards the German occupation of Rhineland in 1936.The research deals with the strategic importance of the Rhineland after end of the first world war and discovers the factors that made Hitler to decide rearmament of the German troops in 1935.Hitler from now on has a satisfactory that he would have to reoccupy Rhineland in March 1936.This research focused upon the British attitude towards the Hitler’s last step and its consequences . يهتم هذا البحث بدراسة موقف بريطانيا من إعادة احتلال ألمانيا لمنطقة الراين سنة 1936 ، الأمر الذي اقتضى توضيح الأهمية الإستراتجية لمنطقة الراين في أعقاب الحرب العالمية الأولى ، والكشف عن الأسباب الكامنة وراء قرار هتلر في 10 آذار 1935 بشان إعادة تسليح القوات الألمانية ، وتوفر القناعة لدية بضرورة اتخاذ قراره بإعادة احتلال منطقة الراين في 7 آذار 1936 . ثم دراسة موقف الدول الأوربية ، لاسيما موقف بريطانيا ، من هذا القرار . وكيف كان لموقف الدول الأوربية المعتدل حيال ألمانيا الأثر البالغ في الأوضاع الدولية وقيام الحرب العالمية الثانية .


Article
Saudi Policy Towards The Palestinian Liberation Organization 1964-1973
السياسة السعودية تجاه منظمة التحرير الفلسطينية 1964-1973

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract Through the study of the policy of Saudi Arabia towards the Palestine Liberation Organization in the duration period between 1964-1973 , it is clear that many changes and developments have taken place on this policy and perhaps the reasons for this variation political situation of the Palestinian , Arab and international . Saudi Arabia supported the step founding the Palestine Liberation Organization , and called for non-interference in the internal affairs of the Palestinian people , and leave them free to exercise their own affairs and to choose the leadership of their organization , with the reservation to the presidency of Ahmed Shuqairi her for personal reasons, political . I have supported Saudi Arabia PLO politically and financially, and in the media , especially after the battle of dignity with which the organization has fought against Israel, Jordan . adopted as Saudi Arabia and the Palestinian organization considered a natural . right On the other hand it was Saudi Arabia's firm stance to contain the dispute that broke out between the organization and among Jordanians , and work on the relief of people affected by the bloody events , and continued to Saudi Arabia in its efforts to reach a settlement of the conflict, the Palestinian-Jordanian, eve crowned these efforts declaration of reconciliation between the two sides and end the conflict once and for all . as well as efforts by the Organization of Arab States promised the sole legitimate representative of the Palestinian people . من خلال دراسة سياسة المملكة العربية السعودية تجاه منظمة التحرير الفلسطينية في المدة الممتدة بين عامي 1964-1973 ، يتضح أن عدة تغيرات ومستجدات قد طرأت على تلك السياسة ، ولعل من أسباب ذلك تباين الأوضاع السياسية الفلسطينية والعربية والدولية 0 أيدت المملكة العربية السعودية خطوة تأسيس منظمة التحرير الفلسطينية ، ودعت إلى عدم التدخل في شؤون الشعب الفلسطيني الداخلية ، وتركهم أحرارا في ممارسة شؤونهم الخاصة واختيار قيادة منظمتهم ، مع التحفظ على رئاسة احمد الشقيري لها لأسباب شخصية 0 لقد دعمت المملكة العربية السعودية منظمة التحرير الفلسطينية سياسيا وماديا وإعلاميا وخصوصا بعد معركة الكرامة عام 1968 التي خاضتها المنظمة مع الأردن ضد إسرائيل 0 من جانب أخر ، كان للسعودية موقف حازم في احتواء الخلاف الذي نشب بين منظمة التحرير الفلسطينية وبين الأردن، والعمل على أغاثه المنكوبين جراء الأحداث الدامية واستمرت المملكة العربية السعودية في تكثيف جهودها للوصول إلى تسوية للصراع الأردني الفلسطيني ، لتتوج تلك الجهود بإعلان المصالحة بين الجانبين وأنهاء النزاع بشكل نهائي 0 فضلا عن جهودها التي اقنعت الدول العربية بان تعد المنظمة الممثل الشرعي والوحيد للشعب الفلسطيني 0


Article
The Concentration of Salt in Shatt Al-Arab
تراكيز الأملاح في مياه شط العرب

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract The high rate of saltiness of Shat El Arab waters is one of the most dangerous problems that face Basrah City these days. This problems increased and caused mass destruction of animals and caused many diseases to human beings. Also, it resulted material loss to the city because Shat El Arab is the main source of life in the city. The saltiness rate in the river is increased apparently in Faw District. The farms and fields that lie at the river bank in Abel Khaseeb, Faw and Shat El Arab districts faced significant damage as result of this saltiness. The main reason of this saltiness was due to the instable tide of Caron river and the shortage of water resources from Tigris and Euphrates as well as Sweeb and the irrigation water. This instability effects clearly the waters of Shat El Arab and leads to losing its liveliness and its influence to plants and animals in addition to human beings. الملخص يعد ارتفاع الملوحة في مياه شط العرب من أخطر المشكلات التي تعاني منها محافظة البصرة في الوقت الحاضر ولقد تفاقمت هذه المشكلة في الآونة الأخيرة لتسبب الهلاك للحيوانات والأمراض للإنسان فضلا˝ عن الخسائر المادية التي تكبدتها المحافظة إذ يمثل شط العرب شريان الحياة الأساس المحافظة.إن نسبة الملوحة في مياه شط العرب ارتفعت بشكل ملحوظ خاصة في قضاء الفاو. لقد تعرضت الأراضي الزراعية الواقعة على جانبي شط العرب ضمن أقضية الفاو وأبي الخصيب وقضاء شط العرب إلى أضرار فادحة من جراء ملوحة المياه . وبدا تأثير تذبذب مياه نهر الكارون وقلة الواردات المائية من دجلة والفرات والسويب ومياه البزل واضحا˝ في زيادة نسبة الملوحة في مياه شط العرب مما أدى إلى انتفاء صلاحيته وتأثيره على النبات والحيوان والإنسان على حد سواء.


Article
The Measurement of Self Effectiveness in High School students
قياس مستوى فاعلية الذات لدى طلبة المرحلة الاعدادية

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract This research is a serious attempt to study the concept of self efficacy for secondary schools students. So this research aim to: 1- measure the level of efficacy among the high school students 2- measure the self efficacy differences in relation to the gender among the high school students . Research sample was 450 male and female students The research conclude that: 1- the self efficacy is high for the students of the 4th secondary school class ( both for males and females) and was statistically significant at 0.05 level. 2- there is statistically significant differences for the self efficacy according to gender, males have higher self efficacy than females. الخلاصة يعد البحث محاولة جادة في دراسة مفهوم فاعلية الذات لدى طلبة المرحلة الإعدادية كما يهدف البحث الحالي إلى: 1- قياس مستوى فاعلية الذات لدى طلبة المرحلة الإعدادية. 2- قياس الفروق في فاعلية الذات بحسب متغير الجنس لدى الطلبة. ويشمل مجتمع البحث (450) من طلبة الصف الرابع الإعدادي (بنين وبنات) وتوصل البحث الحالي إلى النتائج التالية: 1- وجود فاعلية مرتفعة لدى طلبة الصف الرابع الإعدادي ولكلا الجنسين (بنين وبنات). 2- وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى فاعلية الذات لدى الطلبة بحسب متغير الجنس فقد كان مستوى الفاعلية الذاتية لدى الذكور اعلى من مستوى الفاعلية لدى الإناث.


Article
Styles of Life and their Relation to Domestic Harmony in Primary School Female Teachers
اساليب الحياة وعلاقتها بالتوافق الاسري لدى معلمي مرحلة الدراسة الابتدائية

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract The study aims at measuring the life Styles of the members of the sample in general and knowing how good are the family relationship among the members of the sample. It also aims at knowing if there is a relationship of the statistical value between the Styles of life and the goodness of relationship among the members of the sample. مستخلص البحث : يهدف البحث الحالي الى معرفة ما يلي :- 1- قياس اساليب الحياة لدى افراد العينة بصورة عامة 2 - قياس التوافق الاسري لدى افر اد العينة وبصورة عامة. 3- التعرف فيما اذا كانت هناك علاقة ذات دلالة إحصائية بين اساليب الحياة والتوافق الاسري لدى افر اد العينة وبصورة عامة .


Article
Future Anxiety and its Relation to the Level of Ambition in Basrah University Students
قلق المستقبل وعلاقته بمستوى الطموح لدى طلبة الجامعة البصرة

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract The anxiety of future and its relation with level of ambition with the students of Basra The abstract of the research .the study aimed to expose the relation between the anxiety of future and the grade of ambition within the students of university of Basra (College of education .humanities and sciences ),and knowing the level of bath ,the anxiety of future and the level ambition within the sample consisted of 100 students ,for the study year 2012-2013 ,the research depended on two tools and they are criteried of ambition level for (Muhammedmihialdeensadiqalhayawi ,2007) the two criteried and their stability have been verified successfully .the results of study were as follows. 1- The sample of the research is suffering from anxiety of future . 2- The sample of the research has got agood level of ambition . 3- There are weak relation between the future anxiety and the level of ambition within sample of the research . According to the results of the research , the research advises or recommends some of the testaments: 1- The College of Education is working on providing some of the events, programs and activities of scientific and recreational sports in order to help students ease concern the future. 2- The necessity of caring from the responsible with some program for knowing the ambition students and hom to create and grow their abilities in the future . 3- Awaring the students through the lesson of guidance and edification ,and the ambition is to be suitable with the students abilities . ملخص البحث : هدفت الدراسة الكشف عن العلاقة بين قلق المستقبل ومستوى الطموح لدى طلبة الجامعة البصرة- ( كلية التربية للعلوم الانسانية والعلوم الصرفة ) ، والتعرف على مستوى كل من قلق المستقبل ومستوى الطموح لدى تلك العينة ، وتألفت العينّة من( 100) طالب وطالبة ،للعام 2013-2014، واعتمد الباحث أداتين وهما مقياس قلق المستقبل ل( السبعاوي ، 2007 ) ،و مقياس مستوى الطموح ل( الحياوي ، 2007،) ،وتّم التحّقّق من صدق المقياسين وثباتهما . وأظهرت نتائج الدراسة مايلي: 1- أّنّ عيّنة البحث تعاني من قلق من المستقبل . 2-- أّنّ عيّنة البحث تتمتع بمستوى جيد من الطموح . 3-وجود علاقة ضعيفة بين قلق المستقبل ومستوى الطموح لدى عيّنة البحث. وفي ضوء النتائج البحث يوصي الباحث بعدد من التوصيات من بينها : 1-أن تعمل كلية التربية على توفير بعض الفعاليات والبرامج والأنشطة العلمية والرياضية الترفيهية من اجل مساعدة الطلبة على تخفيف قلق المستقبل. 2-ضرورة اهتمام الجهات المسؤولية ببعض البرنامج للتعرف على الطلبة الطموحين وكيفية تنشئتهم وتنمية قدراتهم مستقبلآ . 3-توعية الطلاب من خلال دروس الارشاد والتثقيف أن يكون الطموح بما يتناسب وقدرات الطالب . 4-توجيه الّاباء والمدرسين الى أفضل ألاساليب النفسية والتربوية التي تساعد على تنمية الطموح لدى ابنائهم وطلابهم وتخفيف قلقهم .

Table of content: volume:39 issue:4