Table of content

Muthanna Journal of Administrative and Economic Sciences

مجلة المثنى للعلوم الادارية والاقتصادية

ISSN: 14192226 53862572
Publisher: Al-Muthanna University
Faculty: Economic and Administration
Language: Arabic and English

This journal is Open Access

About

Muthanna Journal of Administrative and Economics Sciences (MJAES) is the official journal of Muthanna Administration and Economics College in collaboration with BM-Publisher.

MJAES publishes empirical and conceptual articles which advance knowledge of management, economic, accounting and statistics.

The Journal follows the APA’s Recommendations for the Conduct, Reporting, Editing and Publication of Scholarly Work in Behavioral and Social Sciences Journals.

Loading...
Contact info

mjaes@muthjaes.net
009647800799222

Table of content: 2015 volume:5 issue:1

Article
The reality accounting education in Iraq and its compatibility with the International Accounting Education Standards (Applied study of a sample of Iraqi universities(
واقع التعليم المحاسبي في العراق ومدى انسجامه مع معايير التعليم المحاسبي الدولية ( دراسة تطبيقية لعينة من الجامعات العراقية)

Loading...
Loading...
Abstract

Historical facts have confirmed the fact that the society which is based on educational and scientific system is open and airy occupy a significant position in the construction and development process, and universities an important role in the community through the implementation of this role assumed by the seriously look to the dictates of the contribution to the development of society. There is no doubt that the preparation of qualified accountants professional skills required is the responsibility of a number of actors, and the most prominent of these institutions of higher education authorities, through the formulation and adoption and keep up with policies modern educational methods focus on Giving university student capacity and professional skills necessary to develop his analytical and innovative thinking, that the method traditionally used currently does not qualify university student to the extent required to practice the profession of accounting ably. This study aimed to highlight the importance of Iraqi universities interaction that arise accounting education programs with the practice of the profession of accounting requirements and that by relying on accounting education programs mimic the International Accounting Education Standards As reflected in the development of the reality of practicing the profession, and the emphasis on the integration of accounting education academic and field experiences and the requirements of the labor market in light of the ongoing changes in the world of information and communication technologies and developments in accordance with the standards of international accounting education and try to link them to the development of the accounting curriculum. لقد أكدت الوقائع التاريخية حقيقة أن المجتمع الذي يقوم على نظام تربوي وعلمي منفتح ومتجدد سيحتل موقعا كبيرا في عملية البناء والتطور, وللجامعات دورا مهما في المجتمع من خلال تنفيذها لهذا الدور الذي تطلع به والنظر بجدية لما يمليه عليها اسهامها في تطور المجتمع. ولاشك أن مسؤولية إعداد محاسبين مؤهلين بالمهارات المهنية المطلوبة تقع على عاتق عدد من الجهات، ومن أبرز هذه الجهات مؤسسات التعليم العالي وذلك من خلال صياغة وتبني ومواكبة سياسات وأساليب تعليمية حديثة تركز على إكساب الطالب الجامعي القدرات والمهارات المهنية اللازمة وتنمي لديه التفكير التحليلي والابتكاري ,أن الأسلوب التقليدي المتبع حاليا لا يؤهل الطالب الجامعي بالقدر المطلوب ليمارس مهنة المحاسبة باقتدار. هدفت هذه الدراسة إلى إبراز أهمية تفاعل الجامعات العراقية التي تطرح برامج تعليمية محاسبية مع متطلبات ممارسة مهنة المحاسبة وذلك من خلال الاعتماد على برامج تعليم محاسبي تحاكي متطلبات معايير التعليم المحاسبي الدولية وبما ينعكس على تطوير واقع ممارسة المهنة, والتأكيد على التكامل بين التعليم المحاسبي الأكاديمي والخبرات الميدانية ومتطلبات سوق العمل في ظل المتغيرات والتطورات المستمرة في عالم تكنولوجيا المعلومات والاتصال وفقا لمعايير التعليم المحاسبي الدولي ومحاولة الربط بينها في تطوير المناهج التعليمية المحاسبية.


Article
The impact of realizing the basic tax rules on settling accounts and tax measures (exploratory study)
اثر ادراك قواعد الضريبة الاساسية على اجراءات التحاسب الضريبي (دراسة استطلاعية)

Loading...
Loading...
Abstract

The research aims to show the importance of basic tax rules and the impact of a realization by the tax authority in increasing the efficiency of tax administration and tax settling accounts process by suggesting that the hypothesis of weak tax settling accounts measures resulting from the low awareness of the tax administration of basic rules for tax included research on the side of theoretical and practical was preparing a questionnaire prepared for this purpose and after statistical analysis, the researchers found a set of conclusions and recommendationsيهدف البحث الى بيان اهمية القواعد الاساسية للضريبة واثر ادراكها من قبل السلطة الضريبية في زيادة فاعلية الادارة الضريبية في عملية التحاسب الضريبي من خلال فرضية مفادها ان ضعف اجراءات التحاسب الضريبي ناتج عن انخفاض ادراك الادارة الضريبية للقواعد الاساسية للضريبة وتضمن البحث على جانب نظري وعملي وتم اعداد استبانه اعدت لهذا الغرض وبعد التحليل الاحصائي توصل الباحثان الى مجموعة من الاستنتاجات والتوصيات.


Article
مدى موازنة السلطة المالية بين إجراءات الفحص الضريبي وسرية المعلومات الضريبية ( دراسة تحليلية لآراء عينة من موظفي الهيئة العامة لضرائب )

Loading...
Loading...
Abstract

The research seeks to demonstrate the success of the financial authority to ensure its commitment to maintaining the confidentiality of information relating to taxpayers in light of its commitment to the application of the tax examination procedures. For the purpose of achieving the aim of the research was the study and analysis of screening procedures in the department of companies & control and audit process and taking cases to taxpayers , As well as design a questionnaire as a tool for gathering information was selected sample of the General Authority for tax officials. And adopted a researcher at the analysis results on the arithmetic mean and standard deviation and Pearson correlation analysis paragraphs resolution using statistical program (ssps), he research found that the General Authority for taxes is committed to confidential tax information relating to taxpayers in the border which vacation tax legislator, said the emphasis on confidential tax information by government institutions and other harms tax examination procedures, as it leads to a lack of information and thus resorting to methods rely on the experience of the examiner and not the actual data, which could harm justice and confidence between the financial authority and taxpayer.يسعى البحث الى بيان مدى نجاح السلطة المالية في ضمان التزامها بالحفاظ على سرية المعلومات المتعلقة بالمكلفين في ضوء التزامها بتطبيق إجراءات الفحص الضريبي . لغرض تحقيق هدف البحث تم دراسة وتحليل اجراءات الفحص في القسم الشركات وقسم الرقابة والتدقيق واخذ حالات عملية للمكلفين , فضلا عن تصميم استبانة كأداة لجمع المعلومات وتم اختيار عينة من موظفي الهيئة العامة لضرائب . واعتمد الباحث في تحليل النتائج على الوسط الحسابي والانحراف المعياري والارتباط بيرسون لتحليل فقرات الاستبانة باستعمال البرنامج الاحصائي ( ssps ) . وتوصل البحث الى ان الهيئة العامة لضرائب ملتزمة بسرية المعلومات الضريبية المتعلقة بالمكلفين في الحدود التي اجازه المشرع الضريبي ، ان التشديد في سرية المعلومات الضريبية من قبل المؤسسات الحكومية وغيرها يضر بإجراءات الفحص الضريبي اذ يؤدي ذلك الى نقص المعلومات وبالتالي اللجوء الى وسائل تعتمد على خبرة الفاحص وليس على بيانات فعلية مما قد يضر بالعدالة ويزعزع الثقة ما بين السلطة المالية والمكلف .


Article
Problematic relationship between economic development and political instability in developing countries ( Iraq model )
إشكالية العلاقة بين التنمية الاقتصادية وعدم الاستقرار السياسي في البلاد النامية (العراق أنموذجا)

Loading...
Loading...
Abstract

تناول موضوع البحث إثبات العلاقة القوية بين مشاريع التنمية والوضع السياسي في أي بلد. إن البلدان التي تعيش استقرارا سياسياً يمكنها أن تطبق برامج تنموية ناجحة، أما البلدان التي تعيش فوضى سياسية فإن مشاريعها التنموية سوف يصيبها الفشل وهذا ما تم إثباته في العراق من خلال البحث. منذ تأسيس الدولة العراقية والانقلابات العسكرية والحرب الأهلية لم تعرف الركود، وكانت فترة الحرب العراقية الإيرانية وحرب الكويت حتى هذا اليوم من أسوء الفترات التي عاشها المجتمع العراقي. إن عدم الاستقرار السياسي في العراق يعني غياب القانون وفوضى الأمن وتبديد الثروة، وهجرة أصحاب رؤوس الأموال، وكذلك يعني كما جاء في البحث غياب الخطط والبرامج الاقتصادية التي تطور وتحفظ القطاع العام بسبب توجه النظام السياسي إلى الاهتمام بالسلطة والتمسك بها، وتسخير المال العام من أجل التسليح والحرب الأهلية وهو ما يعرقل ويتعارض بشكل بديهي مع برامج البناء والتنمية. من خلال البحث العراق بحاجة إلى سياسات تنموية صحيحة شاملة وفق استقرار سياسي أكيد. الاقتصاد العراقي اقتصاد ريعي يعتمد على عائدات النفط مما يضفي عليه صفة عدم الاستقرار والثبات، ومن المؤكد أن ظاهرة عدم الاستقرار السياسي قد لعبت دورها في عدم استغلال تلك العوائد بشكل صحيح في مشاريع التنمية القومية. جاء في البحث إن عدم الاستقرار السياسي يعني عدم الثبات على السياسات الاقتصادية، لأن السياسات الاقتصادية هي انعكاس للوضع السياسي والأيديولوجية الحاكمة، وحينئذ فإن أي تغيير سياسي سوف ينعكس على تلك السياسات ومنها خطط وبرامج التنمية. من القطاعات المهمة التي تخضع إلى برامج التنمية والتي تتأثر بالاستقرار السياسي هو قطاع الزراعة نلاحظ تدني مساهمة الزراعة من إجمالي الناتج المحلي (GDP) وتم إنهاء البحث بعدد من الحلول والمقترحات من هذه الحلول أن العراق يحتاج إلى نظام دستوري ديموقراطي، حكومة مدنية وطنية، تكوين مجلس اقتصادي يضم علماء الاقتصاد العراقيين في الداخل والخارج لرسم السياسة الاقتصادية للبلد، اعتماد التكنوقراط في إدارة المؤسسات الاقتصادية والذي يمكن أن يطور تلك المؤسسات. Dealt with the subject of research to prove the strong relationship between development projects and the political situation in any country. The countries in which they live political stability can be applied to development programs are successful, the countries in which they live political chaos, the development projects will infect failure and this is what has been demonstrated in Iraq through research. Since the founding of the Iraqi state and military coups and civil war did not know the recession, and the period of the Iran-Iraq war and the war in Kuwait until the day of the worst periods experienced by the Iraqi society. The political instability in Iraq means lawlessness and chaos, security and dispel the wealth, and the migration of the owners of capital, as well as the means as stated in the search absence of economic plans and programs that develop and maintain the public sector because of the orientation of the political system to pay attention to power and stick to it, and harness public money for reinforcement The civil war, which impedes the contrary intuitively with the construction and development programs. Search through Iraq needs a comprehensive development policies are correct according to certain political stability. Iraqi economy Rei economy depends on oil revenues, which makes it a recipe instability and stability, be sure that the phenomenon of political instability have played a role in the lack of exploitation of those returns correctly in national development projects. According to the research that political instability means unsteadiness on economic policies, because economic policy is a reflection of the political and ideological situation of the ruling, and then any political change will be reflected on those policies, including the development plans and programs. Of important sectors that are subject to development programs, which are affected by political stability is the agriculture sector note the low contribution of agriculture to the gross domestic product (GDP) Were terminated Find the number of solutions and proposals of these solutions that Iraq needs a democratic constitutional order, national civilian government, configure the economic council includes economists Iraqis at home and abroad for the economic policy of the country, the adoption of technocrats in economic institutions management, which can develop those institutions.

Keywords

Dealt with the subject of research to prove the strong relationship between development projects and the political situation in any country. The countries in which they live political stability can be applied to development programs are successful --- the countries in which they live political chaos --- the development projects will infect failure and this is what has been demonstrated in Iraq through research. Since the founding of the Iraqi state and military coups and civil war did not know the recession --- and the period of the Iran-Iraq war and the war in Kuwait until the day of the worst periods experienced by the Iraqi society. The political instability in Iraq means lawlessness and chaos --- security and dispel the wealth --- and the migration of the owners of capital --- as well as the means as stated in the search absence of economic plans and programs that develop and maintain the public sector because of the orientation of the political system to pay attention to power and stick to it --- and harness public money for reinforcement The civil war --- which impedes the contrary intuitively with the construction and development programs. Search through Iraq needs a comprehensive development policies are correct according to certain political stability. Iraqi economy Rei economy depends on oil revenues --- which makes it a recipe instability and stability --- be sure that the phenomenon of political instability have played a role in the lack of exploitation of those returns correctly in national development projects. According to the research that political instability means unsteadiness on economic policies --- because economic policy is a reflection of the political and ideological situation of the ruling --- and then any political change will be reflected on those policies --- including the development plans and programs. Of important sectors that are subject to development programs --- which are affected by political stability is the agriculture sector note the low contribution of agriculture to the gross domestic product (GDP) Were terminated Find the number of solutions and proposals of these solutions that Iraq needs a democratic constitutional order --- national civilian government --- configure the economic council includes economists Iraqis at home and abroad for the economic policy of the country --- the adoption of technocrats in economic institutions management --- which can develop those institutions. --- تناول موضوع البحث إثبات العلاقة القوية بين مشاريع التنمية والوضع السياسي في أي بلد. إن البلدان التي تعيش استقرارا سياسياً يمكنها أن تطبق برامج تنموية ناجحة، أما البلدان التي تعيش فوضى سياسية فإن مشاريعها التنموية سوف يصيبها الفشل وهذا ما تم إثباته في العراق من خلال البحث. منذ تأسيس الدولة العراقية والانقلابات العسكرية والحرب الأهلية لم تعرف الركود، وكانت فترة الحرب العراقية الإيرانية وحرب الكويت حتى هذا اليوم من أسوء الفترات التي عاشها المجتمع العراقي. إن عدم الاستقرار السياسي في العراق يعني غياب القانون وفوضى الأمن وتبديد الثروة، وهجرة أصحاب رؤوس الأموال، وكذلك يعني كما جاء في البحث غياب الخطط والبرامج الاقتصادية التي تطور وتحفظ القطاع العام بسبب توجه النظام السياسي إلى الاهتمام بالسلطة والتمسك بها، وتسخير المال العام من أجل التسليح والحرب الأهلية وهو ما يعرقل ويتعارض بشكل بديهي مع برامج البناء والتنمية. من خلال البحث العراق بحاجة إلى سياسات تنموية صحيحة شاملة وفق استقرار سياسي أكيد. الاقتصاد العراقي اقتصاد ريعي يعتمد على عائدات النفط مما يضفي عليه صفة عدم الاستقرار والثبات، ومن المؤكد أن ظاهرة عدم الاستقرار السياسي قد لعبت دورها في عدم استغلال تلك العوائد بشكل صحيح في مشاريع التنمية القومية. جاء في البحث إن عدم الاستقرار السياسي يعني عدم الثبات على السياسات الاقتصادية، لأن السياسات الاقتصادية هي انعكاس للوضع السياسي والأيديولوجية الحاكمة، وحينئذ فإن أي تغيير سياسي سوف ينعكس على تلك السياسات ومنها خطط وبرامج التنمية. من القطاعات المهمة التي تخضع إلى برامج التنمية والتي تتأثر بالاستقرار السياسي هو قطاع الزراعة نلاحظ تدني مساهمة الزراعة من إجمالي الناتج المحلي (GDP) وتم إنهاء البحث بعدد من الحلول والمقترحات من هذه الحلول أن العراق يحتاج إلى نظام دستوري ديموقراطي، حكومة مدنية وطنية، تكوين مجلس اقتصادي يضم علماء الاقتصاد العراقيين في الداخل والخارج لرسم السياسة الاقتصادية للبلد، اعتماد التكنوقراط في إدارة المؤسسات الاقتصادية والذي يمكن أن يطور تلك المؤسسات.


Article
انخفاض اسعار النفط و الاجراءات اللازمة لتقليل تأثيرها على الموازنة العامة في العراق

Loading...
Loading...
Abstract

The oil income considers one of the important essential finance to the state budget and any defect effects on this source will have great impact on the budget , as well as the general; budget of the state becomes connect with prices and petrol productions value , changes on the petrol prices as speculations , economical and political elements , the cost of one oil barrel since beginning of 2015 which reach 50 USD for one barrel , which has great impact on the general state budget as being the revenues will be decrease or low of the exportation of petrol , which are the main source of development and management process of all the state sectors . the research deal with the state budgets for different years and it has been notified the big value of running expenditures comparing with the big values of investment expenses , the huge expenditures resulted from the huge public sector . The decrease of petrol prices and what resulted impacts on the general budget required put obligatory procedures able to decrease these impacts , and keeping on the work process in all state sectors , these procedures should whether to decrease the value of general expenditures or increase the state incomes in order to overcome the low in petrol prices المستخلص : يشكل مورد النفط احدى الموارد المهمة و الاساسية في تمويل موازنة الدولة و ان اي خلل يصيب هذا المورد سوف يلقي بـتأثيراته على الموازنة , و بالتالي اصبحت الموازنة العامة مرتبطة بأسعار و حجم انتاج النفط الخام , و قد لعبت عوامل عدة في احداث تغيرات في اسعار النفط منها عوامل المضاربة و العوامل السياسية و الاقتصادية , فقد وصل سعر برميل النفط مع بداية عام 2015 حوالي 50 دولار للبرميل مما شكل عبىء كبير على الموازنة العامة على اعتبار ان الايرادات المتحققة من تصدير النفط هي المحرك الاساسي لعجلة التنمية و ادارة كل قطاعات الدولة و قد تناول البحث بالتحليل موازنات الدولة لسنوات مختلفة و قد لوحظ فيها كبر حجم النفقات التشغيلية مقارنة بحجم النفقات الاستثمارية , هذه الضخامة ناتجة من كبر حجم القطاع العام . ان انخفاض اسعار النفط و ما يسبب من تأثيرات على الموازنة العامة يستلزم وضع اجراءات لازمة قادرة على التخفيف من اثار هذا الانخفاض و تحافظ على سير عمل كافة قطاعات الدولة , و يجب ان تكون هذه الاجراءات اما لتقليل حجم النفقات العامة , او لزيادة ايرادات الدولة وذلك لتجاوز ازمة انخفاض اسعار النفط .

Keywords

The oil income considers one of the important essential finance to the state budget and any defect effects on this source will have great impact on the budget --- as well as the general; budget of the state becomes connect with prices and petrol productions value --- changes on the petrol prices as speculations --- economical and political elements --- the cost of one oil barrel since beginning of 2015 which reach 50 USD for one barrel --- which has great impact on the general state budget as being the revenues will be decrease or low of the exportation of petrol --- which are the main source of development and management process of all the state sectors . the research deal with the state budgets for different years and it has been notified the big value of running expenditures comparing with the big values of investment expenses --- the huge expenditures resulted from the huge public sector . The decrease of petrol prices and what resulted impacts on the general budget required put obligatory procedures able to decrease these impacts --- and keeping on the work process in all state sectors --- these procedures should whether to decrease the value of general expenditures or increase the state incomes in order to overcome the low in petrol prices --- يشكل مورد النفط احدى الموارد المهمة و الاساسية في تمويل موازنة الدولة و ان اي خلل يصيب هذا المورد سوف يلقي بـتأثيراته على الموازنة --- و بالتالي اصبحت الموازنة العامة مرتبطة بأسعار و حجم انتاج النفط الخام --- و قد لعبت عوامل عدة في احداث تغيرات في اسعار النفط منها عوامل المضاربة و العوامل السياسية و الاقتصادية --- فقد وصل سعر برميل النفط مع بداية عام 2015 حوالي 50 دولار للبرميل مما شكل عبىء كبير على الموازنة العامة على اعتبار ان الايرادات المتحققة من تصدير النفط هي المحرك الاساسي لعجلة التنمية و ادارة كل قطاعات الدولة و قد تناول البحث بالتحليل موازنات الدولة لسنوات مختلفة و قد لوحظ فيها كبر حجم النفقات التشغيلية مقارنة بحجم النفقات الاستثمارية --- هذه الضخامة ناتجة من كبر حجم القطاع العام . ان انخفاض اسعار النفط و ما يسبب من تأثيرات على الموازنة العامة يستلزم وضع اجراءات لازمة قادرة على التخفيف من اثار هذا الانخفاض و تحافظ على سير عمل كافة قطاعات الدولة --- و يجب ان تكون هذه الاجراءات اما لتقليل حجم النفقات العامة --- او لزيادة ايرادات الدولة وذلك لتجاوز ازمة انخفاض اسعار النفط .


Article
The reality of human development in Iraq and ways of treatment with an indication of service of reality environmental and
واقع التنمية البشرية في العراق ومؤشراتها مع أشارة للواقع الخدمي والبيئي

Authors: حيدر طالب موسى
Pages: 122-144
Loading...
Loading...
Abstract

أن موضوع التنمية البشرية في الوقت الحاضر هو من اهم المواضيع التي تشغل بال المجتمعات في أي جزء من العالم فتأخر جهود التنمية البشرية وعدم الاهتمام بالإفراد لايؤثر عليهم فقط وأنما يؤثر على مسيرة شعب بأكمله ويعيق تقدمة ، مما يدفع إلى اعتماد منهجية صحيحة ورشيدة لاستخلاص الاستنتاجات والتوصيات العلمية الهادفة لتعزيز وتطوير التنمية البشرية فنجاح أي مجتمع وتطوره يعتمد بالدرجة الأساس على تطوير الفرد من جميع النواحي (( الصحية ، التعليمية ، المعاشية)) فالاهتمام بهذه الجوانب يشكل جزءٍ مهما في خطط التنمية لأي بلد من اجل خلق قاعدة قوية وشعب ذو أيدي عاملة ماهرة ، فالاستثمار في رأس المال البشري يعد استثمارا طويل الأجل له فوائده الذي تنعكس أثاره الايجابية على الفرد بشكل خاص وعلى المجتمع بشكل عام مما يوضح أهمية وقيمة الاستثمار البشري، فتكوين رأس مال اجتماعي قوي يعتبر ضرورة من ضرورات التنمية البشرية . ومن هنا جاء التركيز على المجالات الأساسية كأساس لإنتاج تنمية بشرية متوازنة ومتكاملة في المجتمع وخلق الرغبة في تقدم العنصر الإنساني من خلال تكوين طاقات فعالة لخلق الثروات، فتنمية رأس المال البشري وتوفير احتياجات الفرد من خدمات وتحقيق ما يتطلع إليه من أهداف هو مركز الدائرة ومحور الصراع في كل الأنشطة المتعلقة بالتنمية البشرية . لذا ناقش البحث هذه المجالات والاهداف ضمن محورين الأول يوضح الجوانب النظرية والمفاهيم الأساسية للتنمية البشرية كما يوضح دور الأمم المتحدة وبرامجها الإنمائية في تحديد مشاكل التنمية البشرية في مختلف بلدان العالم من خلال إصداره لتقارير التنمية البشرية بدءٍ من عام 1990 ، أما المحور الثاني فجاء موضحا لواقع التنمية البشرية في العراق واستعراض الظروف الصعبة التي مر بها البلد من حروب استمرت إلى يومنا هذا وما خلفته من دمار ليس في البنى التحتية والبشرية فحسب بل شمل هذا الدمار جميع جوانب الحياة بما فيها البيئة والتي سنشير اليها ، كما سنتطرق في البحث الى واقع الخدمات البلدية المقدمة للمواطنين اضافة الى ما يحصل عليه من مياه صالحة للشرب بالإضافة الى حجم التلوث الذي تعرض له كون هذا الجوانب ذا تأثير مباشر على واقع الحياة التي يعيشها المواطن العراقي.The human development the subject at the present time is one of the most important topics of concern to the community in any part of the world delayed human development efforts and lack of interest in singling does not affect them, but it also affects the march of an entire people and restrain progress, pushing for the dependence of policies and programs that are correct and rational to draw conclusions and recommendations Scientific efforts to promote and develop human development success of any society and its development depends basis primarily on the individual development of )healthy،educational subsistence(. interest in these aspects is an important part in the development of any country plans to create a strong base and the people with the hands of a skilled, Investing in human capital is a long-term investment has positive benefits that the individual raised in particular and the society are reflected in general, the explain whichimportance and value of human investment, building of strong social capital is considered a necessity for human development. hence the focus on core areas as the basis for the production of human development in a balanced and integrated in the community and create a desire to provide the human element through the formation of an effective potential for wealth creation The development of human capital and provide for the needs of the individual services and achieve the aspired targets is the center of the circle and the center of the conflict in all came activities related to human development. So search explain to discuss these areas and targets within the two axes، the firs explain the theoretical aspects and the basic concepts of human development also explain the role of the United Nations and its development programs in the identification of human development problems in the various countries of the world through the issuance of human development reports the start of 1990, while the second axis discuss to explaining the reality Iraq's human development and review of the difficult conditions experienced by the country of wars continued to this day, and the legacy of destruction not only in infrastructure and human, but this destruction included all aspects of life, including the environment, which we will refer to it, as we will discuss in the search to the reality of municipal services provided citizens in addition to the case with him from drinking water in addition to the pollution suffered by the fact that this aspect a direct impact on the real life of the Iraqi citizen that Lived..

Keywords

أن موضوع التنمية البشرية في الوقت الحاضر هو من اهم المواضيع التي تشغل بال المجتمعات في أي جزء من العالم فتأخر جهود التنمية البشرية وعدم الاهتمام بالإفراد لايؤثر عليهم فقط وأنما يؤثر على مسيرة شعب بأكمله ويعيق تقدمة ، مما يدفع إلى اعتماد منهجية صحيحة ورشيدة لاستخلاص الاستنتاجات والتوصيات العلمية الهادفة لتعزيز وتطوير التنمية البشرية فنجاح أي مجتمع وتطوره يعتمد بالدرجة الأساس على تطوير الفرد من جميع النواحي (( الصحية ، التعليمية ، المعاشية)) فالاهتمام بهذه الجوانب يشكل جزءٍ مهما في خطط التنمية لأي بلد من اجل خلق قاعدة قوية وشعب ذو أيدي عاملة ماهرة ، فالاستثمار في رأس المال البشري يعد استثمارا طويل الأجل له فوائده --- The human development the subject at the present time is one of the most important topics of concern to the community in any part of the world delayed human development efforts and lack of interest in singling does not affect them --- but it also affects the march of an entire people and restrain progress --- pushing for the dependence of policies and programs that are correct and rational to


Article
Impact of Fuzzy Financial Information on Quality of Managerial Decisions (Proposal Model Through Empirical Case Study)
أثر ضبابية المعلومات المالية في جودة القرارات الإدارية (نموذج مقترح في ظلِّ دراسة حالة عملية)

Loading...
Loading...
Abstract

Providing Accounting information through opportunities play important role to making decisions, and it's help to promote position of makers' managerial decisions, and they are able to take advantage of provided information through opportunities if there are multiplicity of evaluation methods and contradiction of results, such as when preparing investment budgets will be there several evaluation methods of projects, whereas these methods give us result showing that a one a project is better than other projects, this means each of these methods give different result for result of other method and this what is known (Fuzzy Theory), and it's taking place in the case of imperfection of information and blurring it, especially with financial information, whereas this theory provides biggest usefulness of accounting information to support views of makers' managerial decisions if there contradiction of evaluation results and consequently reaching sound decisions. The research problem concerns with impact of fuzzy theory in supporting opinions of makers managerial decisions in process of decision-making, so the research aims to specify impact of fuzzy on quality of managerial decisions, as well as study and analysis of the thought and the concept of managerial decision-making process, logic, and role of theory in managerial decision-making, in addition to model building for evaluation and decision-making under state. The research has adopted practical study to test research hypothesis of a situation facing decision-makers about granting of credit for one of three companies through adoption of strategies to assess the indicators related to aspects of evaluation. The research has got to a set of conclusions, mainly the possibility of employing the theory in various forms of decisions at all levels, whether at the level of operational management or high management of all kinds, whether investment decisions, credit decisions or decisions of profits distribution, moreover it using theory makes decision makers far from personal bias in their decisions and that unification of measurement units for problem making-decision make possible to know tangible value of each decision, whereas the measurement through using different units of measurement would give wrong results, also theory it is possible give more accurate predictions, and the study has provided appropriate recommendations according to conclusions that have been reached. تَعمَلُ المعلوماتُ المحاسبيةُ المتوفرةُ عَنْ الفرصِ في مواطنِ اتخاذ القرارات على تعزيزِ موقف متخذي القرارات الإدارية ليتمكنوا مِنْ الاستفادةِ مِنَ المعلوماتِ عَنْ الفرصِ المتوافرةِ في حالةِ تعدد طرائق التقييم وتعارض نتائجها, فعندَ إعداد الموازنات الاستثمارية مثلاً, توجد عدة طرائق لتقييم المشاريع، وإنَّ كلًّ مِنْ هذهِ الطرائق يوصل إلى نتيجة تبينَ أنَّ مشروعاً ما هو الأفضل مِنْ بينِ المشاريع الأخرى, أي إنَّ كلًّ مِنْ هذهِ الطرائق تعطي نتيجة مخالفة لنتيجة الطريقة الأخرى، وهذا ما يُعرَفُ بـ النظرية الضبابية (Fuzzy Theory), إذْ تَحصلُ الضبابية في حالةِ نقص المعلومات وعدم وضوحها ولاسيما المعلومات المالية, إذْ أنَّ هذهِ النظرية توفر أكبر استفادة ممكنة مِنَ المعلوماتِ المحاسبيةِ لدعم رأي متخذي القرارات الإدارية في حالةِ تعارض نتائج التقييم وبالنتيجة التوصل إلى قرارات سليمة. عليهِ فإنَّ مشكلة البحث تتمثل في البحثِ عَنْ أثرِ النظريةِ الضبابيةِ في دعمِ رأي متخذي القرارات الإدارية في عمليةِ اتخاذ القرارات، لِذا فإنَّ هدف البحث ينصب أساساً على تحديدِ أثر الضبابية في جودةِ القراراتِ الإداريةِ, فضلاً عَنْ دراسةِ وتحليل فكرة ومفهوم عملية اتخاذ القرارات الإدارية والمنطق الضبابي وأثر النظرية الضبابية في اتخاذِ القراراتِ الإداريةِ، وبناء نموذج للتقييم واتخاذ القرارات في ظلِّ حالةِ الضبابيةِ، ولغرض اختبار الفرضية الأساس للبحث تم اعتماد دراسة عملية لحالة تواجه متخذي القرارات حول منح الائتمان لواحدة مِنْ ثلاث شركات باعتماد نماذج (استراتيجيات) تقييم المؤشرات المتعلقة بالجوانب التقييمية، وقد خَلُص البحث إلى مجموعة استنتاجات أهمها: إمكانية توظيف النظرية الضبابية في اتخاذِ مختلفِ أنواع القرارات وبكل مستوياتها سواء أكانتْ على مستوى الإدارة التشغيلية أم الإدارة العليا، وبكل أنواعها سواء أكانتْ قرارات استثمارية أم ائتمانية أم قرارات توزيع أرباح، كما إنَّ استعمال النظرية الضبابية مِنْ شأنهِ أنْ يبعد متخذي القرارات عَنْ التحيّز الشخصي في اتخاذ قراراتهم وإنَّ توحيد وحدات القياس للمشكلة محل القرار يُمَكّنُ مِنْ معرفة القيمة الحقيقية لكل قرار، إذْ أنَّ القياس باستعمال وحدات قياس مختلفة مِنْ شأنهِ أنْ يعطي نتائج خاطئة، كما تُمَكّنُ النظرية الضبابية مِنْ إعطاء تنبؤات أكثر دقة, وقد تَمَّ وضع التوصيات المناسبة في ضوءِ الاستنتاجاتِ التي تَمَّ التوصل إليها. Abstract


Article
Psychological Empowerment: Wealth for Reinforcing Entrepreneur Behavior Analytical study of the opinions of lecturers of Al-Muthana University
التمكين النفسي: ثروة لتعزيز السلوك الريادي دراسة تحليلية لآراء عينة من تدريسي جامعة المثنى

Loading...
Loading...
Abstract

This current study aime to identify the effect of the psychological empowerment on Entrepreneur Behavior. Four dimensions of psychological empowerment include: competence, meaningfulness, self-determination, and impact. Sample was selected of (80) lecturers in three colleges at Al- Muthana University. The results showed that the psychological empowerment was available in a good level in all the colleges with the highest value for impact, competence, meaningfulness, and self-determination. The Entrepreneur Behavior was high in general. The results also showed that there was a significant effect of psychological empowerment on Entrepreneur Behavior. The study recommended that the psychological empowerment provided in more advanced levels due to their important role in Entrepreneur Behavior.تهدف الدراسة الى تمييز الدور الذي يمارسه التمكين النفسي في السلوك الريادي . تضمن التمكين النفسي اربعة ابعاد هي : المقدرة، المعنى، الكفاءة الذاتية والاثر. تمثلت عينة الدراسة بـ (80) تدريسي في ثلاث كليات في جامعة المثنى . اظهرت نتائج الدراسة وجود مستوى جيد من التمكين النفسي المدرك من قبل عينة الدارسة في كل الكليات المبحوثة وكانت القيمة العليا للتأثير ، المقدرة ، المعنى والاستقلالية . السلوك الريادي ايضا بلغ مستوى عالي للمتوسط الحسابي . اما اهم الاستنتاجات التي توصلت لها الدراسة هو وجود تأثير مهم للتمكين النفسي على السلوك الريادي .


Article
The impact of banking services is promotional mix in achiving customer satisfaction A sample survey of the views of customers in Some private banks in the city of Diwaniyah
تأثير المزيج الترويجي للخدمات المصرفية في تحقيق رضا الزبون دراسة تحليلية لأراء عينة من الزبائن في بعض المصارف الاهلية في مدينة الديوانية

Loading...
Loading...
Abstract

The current research has dealt with one of the basic elements and vital in the marketing work for organizations Banking through a review of one of the important activities and influential in achieving marketing objectives The goal of the promotional mix , which includes five variables ( advertising , personal selling , Sales promotion , public relations and publishing ) and the aim of the research to the study of promotional mix reality in Private banks . The research data collected from a sample of (5) community banks in the city Diwaniyah, and to achieve the goal of research , the researcher has promised to distribute a questionnaire for this purpose on the community Find component of the customers of these banks included ( 78) customer. In light of the rules of engagement were And data collection and testing hypotheses using statistical program (spss) analysis and reach Search and no statistically significant relationship between the components of the promotional mix and achieve satisfaction what Excluding the effect relationship between sales promotion and customer satisfaction is very weak and statistically significant . لقد تناول البحث الحالي احد العناصر الاساسية والحيوية في العمل التسويقي للمنظمات المصرفية من خلال استعراض احد الانشطة المهمة والمؤثرة في تحقيق اهدافها التسويقية والمتمثل بالمزيج الترويجي الذي يشتمل على خمسة متغيرات هي ( الاعلان، البيع الشخصي، تنشيط المبيعات، العلاقات العامة والنشر) وهدف البحث الى دراسة واقع المزيج الترويجي في المصارف الاهلية . واعتمد البحث جمع البيانات من عينة شملت (5) مصارف اهلية في مدينة الديوانية ، ولتحقيق هدف البحث قام الباحث بتوزيع استبانة عدت لهذا الغرض على مجتمع البحث المكون من الزبائن التابعة لهذه المصارف وشملت (78 ) زبون. وفي ضوء دلك جرى جمع و تحليل البيانات و اختيار الفرضيات باستخدام البرنامج الاحصائي spss) ) و توصل البحث الى وجود علاقة ذات دلالة احصائية بين مكونات المزيج الترويجي و تحقيق رضا ما عدا علاقة التأثير بين تنشيط المبيعات ورضا الزبون ضعيفة جداً وغير دالة احصائياً .


Article
Aachtbar Effect Relationship Between The Dividend And The Market Value Of The Shares Using Some Of The Analysis Tools Almala- Applied Study Of A Sample Of Listed On The Iraq Stock Exchange Companies For The Period Of 2010-2014
اختبار اثر العلاقة بين توزيعات الارباح و القيمة السوقية للأسهم باستخدام بعض من ادوات التحليل المالي دراسة تطبيقية لعينة من الشركات المدرجة في سوق العراق للاوراق المالية للفترة من 2010-2014

Loading...
Loading...
Abstract

The aim of this research is to examine the relationship between the dividends and the market value of shares listed in Iraqi stock Exchange (ISES)as well as affected by profitability ,free cash flow and financial leverage. We test this relationship by using multable regression analysis. The sample study consisted of (42)listed companies in Iraqi stock exchange distributed on the sectors of banks serviles and industry for the period 2010-2014 .Search results showed a relationship of statistical signify came between the distributed dividends and the market value of shares in researched sectors ,Also the lock of effect of financial leverage on the relationship between the distributed dividends and the market value of shares. يهدف البحث الى يفحص العلاقة بين توزيعات الارباح والقيمة السوقية للاسهم المدرجة في سوق العراق للاوراق المالية , ومدى تأثره بالقدرة الربحية والتدفق النقدي الحر والرافعة المالية . وقد تم فحص هذه العلاقة بأستخدام تحليل الانحدار المتعدد .تكونت عينة البحث من 42 شركة مساهمة مدرجة في سوق العراق للاوراق المالية موزعة على قطاعات المصارف والمالية والخدمات والصناعية خلال الفترة 2010-2014. اظهرت نتائج البحث وجود علاقة ذات دلالة احصائية بين الارباح الموزعة والقيمة السوقية للاسهم في القطاعات عينة البحث كما بينت نتائج البحث عدم وجود اثر للرافعة المالية على العلاقة بين الارباح الموزعة والقيمة السوقية للاسهم .


Article
الحقوق السياسية للأقليات الدينية في الدساتير العراقية دراسة مقارنة مع الحقوق السياسية لأهل الذمة في الفكر الإسلامي

Loading...
Loading...
Abstract

من المعروف ان قواعد القانون الدستوري هي قواعد داخلية تنظم العديد من المسائل الهامة في الدولة , ومن ضمنها الحقوق والحريات العامة ، وقد اتجهت أكثر الدساتير في العالم إلى أحاطت هذه الحقوق ضمن مبادئ ونصوص دستورية وذلك للحيلولة من المساس بها والاعتداء عليها من أي جهة كانت . تعتبر حقوق الأقليات من أهم الملامح الأساسية للدساتير الديمقراطية ، لأنها تفسر كيف تحافظ الدولة عن حقوق الفئة القليلة بوجود الأغلبية وهم دائما أصحاب السلطة والقوة . سوف نسلط الضوء في هذا البحث على تعريف هذه الحقوق وأنواعها ، وكيف تعاملت الدساتير العراقية بمرور التاريخ مع الأقليات وحقوقهم السياسية، مثل حق الانتخاب ، والترشيح، وحق تولي الوظائف العامة ، وعلاقة جنسية الأفراد بممارسة هذه الحقوق . وسوف نحاول الخوض في دستور جمهورية العراق لعام 2005 م بشيء من التفصيل باعتباره الدستور النافذ والذي من خلاله يمكن ان تتوضح المراكز القانونية لجميع من يعيش على ترابه . ولغرض إعطاء البحث أهمية اكبر سوف تتم مقارنة الحقوق السياسية للأقليات الدينية بالحقوق السياسية لأهل الذمة في أحكام الشريعة الإسلامية .


Article
دور نظام الرقابة الداخلية في كشف ورصد المخاطر الائتمانية في البنوك التجارية دراسة ميدانية في بنك الفلاحة والتنمية الريفية (BADR) الجزائر

Loading...
Loading...
Abstract

The banking system of more regulations that involve risks, and The bank loans the main service and the most important source for revenue for the bank business , and as important as loans as a source of revenue as much as a real source of risk, which is the biggest threat faced by commercial banks, where there is no loan without risk. , and in this situation commercial banks are obliged to assess those risks, in predicting these risks to reduce them to a minimum and in record time. The oversight focused on the risks one regulatory tools and techniques new operating system modernization control in banks and reduce the increasing credit and banking risk. This study aimed to recognize the role of internal control system in credit risk management on the Bank of Agriculture and Rural Development , a questionnaire was prepared for the purpose of the study that was reached by answers of the study sample. The main result of this study shows remarkable there is effective contribution to the internal control system function in the process of credit risk management in the Bank of Agriculture and Rural Development, and that to the all steps of the risk management process, the identify, evaluation and risk response. The researchers recommended the need for attention to find out how effective and efficient internal control system in the Algerian banks, and to examine the efficiency of credit risk management. يعد النظام المصرفي من أكثر الأنظمة التي تنطوي على مخاطر، والقروض البنكية تعد الخدمة الرئيسية وأهم مصدر لتحقيق العوائد بالنسبة للبنوك التجارية، وبقدر أهمية القروض كمصدر للعوائد بقدر ما تشكل مصدرا حقيقيا للمخاطرة، حيث لا وجود لقرض دون مخاطرة، وفي هذا الوضع تصبح البنوك مجبرة على تقدير تلك المخاطر، والتنبؤ بها للتقليل منها إلى أدنى حد وفي وقت قياسي. وتعتبر الرقابة المركزة على المخاطر أحد الأدوات والأساليب الرقابية الجديدة التي تعمل على الحد من تزايد المخاطر الإئتمانية والمصرفية. تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على مساهمة نظام الرقابة الداخلية وفعاليتها في عملية إدارة مخاطر الإئتمان في بنك الفلاحة والتنمية الريفية، ولقد تم إعداد إستبانة من أجل غرض الدراسة الذي تم الوصول إليه من خلال إجابة عينة الدراسة عليها، ومن أهم النتائج التي توصلت إليها هذه الدراسة هو التعرف على المساهمة الفعالة لنظام الرقابة الداخلية في عملية إدارة مخاطر الإئتمان وذلك لجميع مراحل وخطوات هذه العملية، على مستوى بنك الفلاحة والتنمية الريفية. ويوصي الباحثان بضرورة الإهتمام بمعرفة مدى فعالية وكفاءة نظام الرقابة الداخلية وتسليط الضوء على مراحل إدارة المخاطر في البنوك الجزائرية، بالإضافة إلى إختبار مدى كفاءة إدارة مخاطر الإئتمان.

Table of content: volume:5 issue:1