Table of content

Journal of Historical studies

مجلة دراسات تاريخية

ISSN: 18180346
Publisher: Basrah University
Faculty: College of education for women
Language: Arabic and English

This journal is Open Access

About

A scientific and evaluated journal pablished by the college of education for women University of Basrah Date of issue 2005 No. of issue per year 2 No. of issue published between 2005-2012 12 issue

Loading...
Contact info

phone: 07721616527
E-mail:rahiemhiloo@yahoo.com
phone: 07801077642
E-mail: hussain394@yahoo.com














































E-mail:dt.journal@yahoo.com

Table of content: 2016 volume: issue:20حزيران

Article
Eygpt in the Holly Qur'an from A Historical and Linguistic Perspectives
مصر في القرآن الكريم من منظور تاريخي ولغوي

Loading...
Loading...
Abstract

Koran the book of God home and alive to the Prophet Muhammad, peace be upon him, a miraculous can not human beings that produce the like Surat, therefore comes bottoms featured Holy Quran in the formulation of their Meanings In his thoughts, and the Koran vocabulary and compositions, and language was clear when he dropped them. Tji this study based on the semantics Koran in the mentioned country's communities and stable life in which most received within expressions most reluctant "country" and "Country" and "The Village" and "Earth" stated Egypt has said a lot of the early Muslims and others about the virtues of Egypt, and this came the search for Egypt in the Holy Quran (meaning Egypt in the Holy Quran from a historical and linguistic perspective) according to the descriptive historical method description and analysis in order to reach a conclusion and indicators dealt with political life conditions in ancient Egypt through the verses of the Quran that talked about the story of Moses and Joseph, peace be upon them . With some of the references in the Torah hint. القرآن الكريم كتاب الله المنزل وحياً على الرسول صلى الله عليه وسلم، وهو معجزة لا يستطيع البشر أن يأتوا بمثل سوره ، فلذلك يتأتى الأعجاز المميز للقرآن الكريم فى صياغة تعابيره وفى أفكاره ، كما أن مفردات القرآن الكريم وتراكيبه ، ولغته كانت واضحة عندما أنزلت فيهم. تجئ هذه الدراسة مستندة على دلالات القرآن الكريم فى ذكره للبلاد والمجتمعات المستقرة والحياة فيها وقد وردت ضمن تعابير أكثرها تردداً " البلاد " و "البلد" و "القرية " و " الأرض" فذكرت مصر وقد ذكر الكثير من المسلمين الأوائل وغيرهم عن فضائل مصر ، ولهذا جاء بحثنا عن مصر فى القرآن الكريم ( من منظور تاريخي ولغوي) وفق المنهج التاريخي الوصفي والتحليلي وصف وتحليل بهدف الوصول إلى استنتاج ومؤشرات تناول أوضاع الحياة السياسية فى مصر القديمة من خلال آيات القرآن الكريم التى تحدثت عن قصة سيدنا موسى ويوسف عليهما السلام . مع التلميح لبعض الإشارات الواردة فى التوراة.


Article
Babylon ; Parthian Age ; (141 B.C-226 A.D)
بابل في العصر الفرثي (141ق.م ـــــ 226م )

Loading...
Loading...
Abstract

The research aims at studying Babylon during the Parthian age (141 B.C-226 A.D) And includes two prefaces: The origin of the name (Parthian) and their origin. It also gives a glance about the establishment of their royalty. Then the research tackles their conquer of Babylon (153 B.C) and they reconquered it again in ( 126 B.C) later on, they settled in Babylon (126 B.C) The research deals with the political sides that Babylon witnessed during that period and their struggle with the Seleucids and Characene (Mesene) to control Babylon. Then it talks about their struggle with the Roman which weakened them and eventually led to their fall. The research discusses the administrative side of Babylon which has lost its status as being a sacred capital, even though it stayed as a religious capital. Finally, the research mentions the main economical sides that the Babylonian occupied, beside the social and religious sides.يهدف البحث إلى دراسة بابل في العصر الفرثي ، ويتضمن تمهيد يُبيّن فيه تسمية الفرثيين وأصلهم ولمحة عن تأسيس مملكتهم، ومن ثم التطرق إلى سيطرتهم على بابل في سنة (153ق.م)، واعادوا احتلالها ثانية في سنة (141ق.م)، واستتب حكمهم في بابل عام (126ق.م)، وعُني البحث في الجوانب السياسية التي شهِدتها بابل إبان هذه الحقبة، وصراعهم مع السلوقيين ومملكة ميسان للسيطرة على بابل، ومن ثم صراعهم مع الرومان الذي اضعفهم وكان السبب الرئيس في سقوطهم. واهتم البحث في الجوانب الادارية للمدينة إذ فقدت بابل مكانتها الادارية بكونها عاصمة بعد الاحتلال الفرثي لها، إلا أنها حافظت على مكانتها الدينية. وناقش البحث الأنشطة الاقتصادية الرئيسة التي امتهنها أهل بابل فضلا عن الجوانب الاجتماعية والدينية.


Article
Trade in Ancient Egypt in the Days of Old Middle and Modern state (2850-1085) B . C
الـتجارة في مصر القديمة أيام الـدولـة الـقـديـمة والــوسطى والـحديثـة (2850 – 1085) ق . م

Loading...
Loading...
Abstract

Trade was a cornerstone of the ancient Egyptian economy , and a contributer to the income imports , Egypt had business relationships with many of the neighboring countries , because of the need for raw materials for construction , industry , and agriculture besiede exporting Egyptian goods outside . Initially trade was to exchange of surplus agricultural , then the state was able to export the surplus and determine the country needs . In the old state era tradebeganwith 'Nubia' and the Lebanese coast cities . In the middle era trade re bounded by securing the roads and establishing Forst , trade centers ,providing military protection , and connecting Nile river in the red sea by opening channels to Facilitate river vessels passage . The commercial a ctivity arrived to the islands of Agean and crete . In the modern state era the trade evolved largely because of the military operation s , diplomatic relations and political affinity .تعتبر التجارة ركناً اساسياً من اركان الاقتصاد المصري القديم ومساهماً في واردات الدخل . فقد كانت لمصرعلاقات تجارية مع العديد من البلدان المجاورة حتمتها حاجتها للعديد من المواد الاولية اللازمة للبناء والصناعة والزراعة ، فضلاً عن تصدير المواد والسلع المصرية للخارج . كانت التجارة في بادئ الامر مبادلة للفائض الزراعي ثم تطور الامر فكانت الدولة هي القادرة على تصدير هذا الفائض والقادرة على تحديد حاجات البلد من المواد لأن القصور والمعابد هي المستهلك لمعظم هذه المواد وهي التي تمتلك الوسائل لادامتها كالسفن والقوة العسكرية لحماية القوافل التجارية . بدأت التجارة في عهد الدولة القديمة مع الجنوب ( بلاد النوبة ) ومدن الساحل اللبناني . وانتعشت الحركة التجارية في عهد الدولة الوسطى عن طريق تأمين الطرق واقامة الحصون والمراكز التجارية وتوفير الحماية العسكرية وعملوا على توصيل نهر النيل بالبحر الاحمر عن طريق فتح قنوات لتسهيل مرور السفن النهرية ، ووصل النشاط التجاري في عهدها الى جزر بحر ايجه وكريث . لكن في عهد الدولة الحديثة تطورت التجارة بشكل كبير عن طريق العمليات العسكرية والعلاقات الدبلوماسية والمصاهرة السياسية فغدت التجارة حرة تربط الامبراطورية بالجهات الاربعة وتتوفر فيها من السلع والحاجات من جميع الارجاء فكان انتاج الحرفيين الاجانب يصل مصر بكميات متزايدة فانعكس هذا على الحرف المصرية وخاصة في مجال الزخرفة ، فضلاً عن وصول المنتجات المصنوعة في الورش المصرية الى البلاد المجاورة .


Article
The bases of differentiation at the beginning of Islam ( 1-41 AH 622-661 AD)
معايير المفاضلة في صدر الإسلام ( 1-41هـ /622-661م )

Loading...
Loading...
Abstract

Islam has the characteristic of justice and equity for it does not deny the rights and freedom in the society. Islam puts every Moslems in his right place through what he produces of contributions and scrifices for the Islam doctrine which he believes in and for what he carries of experiences and qualifications to serve the socity and mass media . The differenetiation in Islam has different critera and various considerations that Islam depends on from the beginning of the message of Islam . These Principles and critera remain strong for everyone who takes the responsibility of the Moslem's society. This differeniation is free and sound far away from injustice and patronage for this differentiation was practised with loyality, justice and fear of Allah and giving everyone his rights. اتسم الدين الإسلامي بالعدل والإنصاف ، فلم يتنكر للحقوق والحريات في المجتمع فاجتهد أولي الأمر في صدر الإسلام في وضع كل فرد من أتباعه في مكانه الحقيقي من خلال ما يقدمه من مساهمات وتضحيات في سبيل العقيدة التي آمن بها ، وعلى ما يحمله من مؤهلات وخبرات تساهم في خدمة المجتمع والصالح العام ، وكان للمفاضلة والتفضيل في الإسلام معايير مختلفة واعتبارات متعددة اعتمدها منذ فجر الدعوة وظلت راسخة ثابتة لمن ولي أمور المسلمين فيما بعد ، وهي مفاضلة حرة وكريمة ، نزيهة وسليمة ، ابتعدت عن الظلم والمحاباة والتهميش والإقصاء لأنها مورست بالأمانة والعدالة ومخافة


Article
Islam Faith in the revdation Hosseinieh Preparation
العقيدة الإسلامية في الثورة الحسينية

Loading...
Loading...
Abstract

The question was raised in myself for Imam Hussein, a revolution, it is infallible Imam revolution against injustice and tyranny of the Umayyad caliphate? As Imam Hussein, he said peace (what came out Asherah not elated, but I went out to demand reform in the nation seriously) Is this reform, which meant in front of us is a religious duty upon the Imam of the infallible done, or is it the wisdom of the divine has been recommended by the Bari to the Prophet of Mercy Muhammad sallallaahu ' him and his family singled out Mustafa and his son Hussein, peace be upon him as it is known from frequent conversations that told by the Prophet that (for the killing and have Hussein heat in the hearts of the faithful is never cool), and do when Zahra peace be upon her visited by Hassan peace be upon him in it and Hussein in his neck. I asked him Zahra why it Vsrah testify on Ramda Karbala, which shows that the revolution of Imam Hussein) is not infallible Bgah revolt against the tyrants; but there is a divine judgment Senbgesh in the body of our study, God willing.اثير سؤال في نفسي عن ثةرى الامام الحسين (عليه السلام) هل هي ثورة امام معصوم ظلم وطغيان بني امية في الخلافة الاسلامية ؟ ، اذ قال الامام الحسين (عليه السلام): "ما خرجت اشرا ولا بطرا وانما خرجت لطلب الاصلاح في امية جدي " ، فل هذه الاصلاحات يقصدها امامنا هو واجب شرعي على امام معصوم لقيامه، ام هي حكمة ربانية قد اوصى بها الباري لنبي الرحمة محمد (صلى الله عليه واله ) وخص بها المصطفى ولده الامام الحسين (عليه السلام) كما هو معلوم من الاحاديث التي صرح بها النبي محمد (صلى الله عليه واله) بأن ( لمقتل ولدي الحسين حرارة في قلوب المؤمنين لا تبرد أبدا) ، وفعله عندما زار الزهراء(عليها السلام) وقبل الحسن (عليه السلام) في فيه والحسين (عليه السلام) في عنقه فسألته الزهراء (عليها السلام) عن سبب ذلك فصرح بشاهدته على رمضاء كربلاء ، وهو امر يلد على ان ثورة الامام الحسين (عليه السلام) هي ليست ثورة معصوم ضد بغاة وطغاة ، وانما هي حكمة الهية سنبحثه في تمن دراستنا ان شاء الله تعالى .


Article
The impact of the working material in the suppression of the revolution of Imam Hussein (A.S)
أثر العامل المادي في قمع ثورة الامام الحسين (عليه السلام )

Loading...
Loading...
Abstract

This search for shed light the affect of material factor in suppressing the revolution of Imam Hussein (as) , this factor is one of the most prominent manifestations of love , is very dangerous , not without all the time and place of the presence of humans took them love , and then they are ready to sacrifice her religion and beliefs – that they are actually owners of religion and principles – to promises of money and positions and prestige , indifferent in that Lome match , because the love of worldly the forget them took male God. The eternal battle of Taf from the leading almsadik on this physical mundane direction which flourishes in the hearts of many Muslims , Or what so - called Muslims and Islam whome Harris , push them to the treachery of the Imam Hussein (as) and join the camp of the enemies of the Umayyads , and suppress the revolution brutally wendy her brow history , they do this criminal blot not cancelled with a succession of night and day. لقد جاء هذا البحث ليسلط الضوء على أثر العامل المادي في قمع ثورة الامام الحسين (عليه السلام)،هذا العامل الذي يُعَد من أبرز مظاهر حب الدنيا، وهو عامل جد خطير، اذ لا يخلو كل زمان ومكان من وجود أُناس قد استولى عليهم حب الدنيا ، وأصبحت المادة أسمى غاياتهم ، ومن ثم فهم على استعداد للتضحية بدينهم ومبادئهم – ان كانوا فعلاً أصحاب دين ومبادئ –في سبيل وعود بالأموال والمناصب والجاه ، لا يبالون في ذلك لومة لائم ، لأن حب الدنيا قد استولى عليهم فأنساهم ذكر الله عز وجل . وتُعَد معركة الطف من أبرز المصاديق على هذا الاتجاه المادي الدنيوي الذي استشرى في نفوس الكثير من المسلمين، أو ما يُسمون بالمسلمين والاسلام منهم براء ، فدفعهم ذلك الى الغدر بالامام الحسين (عليه السلام) والانضمام الى معسكر أعدائه الأُمويين ، وقمع ثورته بطريقة وحشية يندى لها جبين التاريخ الانساني فضلاً عن الاسلامي ، فسجلوا بجريمتهم هذه وصمة عار لا يمحوها تعاقب الليل والنهار .


Article
Foreign Relations for the Islamic State During the Prophet Era
العلاقات الخارجية للدولة الإسلامية في عصر الرسالة

Loading...
Loading...
Abstract

This research studies relations of the Islamic state with the great powers during the era of prophet Mohammad ( PBUH) . To know the political and military Variables during this period , we should first define the kinds of relation that were there before the start of the prophet`s mission . Those relations were characterized by struggle and wars between Persia and Bezentia to expand and control the areas of influence . Abyssenia entered as a pole in this struggle beside Bezentia after converting to Christianity . After start of the prophet`s mission , the political map changed because Bezentia defeated Persia and Abyssenia was neuteralized by the diplomatic means that the Moslem emigrants used there . The Bezention state was left suffering in its struggle with the Young Islamic state . تناول البحث علاقات الدولة الاسلامية مع الدول الكبرى في عهد النبي (ص)، ولكي نعرف المتغيرات السياسية والعسكرية خلال هذه الفترة لابد من ان نمهد لها بالتعريف بالعلاقات السائدة قبل البعثة ، وهي علاقات اتسمت بالصراع والحروب بين فارس وبيزنطة ، وهدفها التوسع والسيطرة على مناطق النفوذ ، وقد دخلت الحبشة كأحد اقطاب الصراع فدارت في فلك بيزنطة بعد اعتناقها للمسيحية . وبعد البعثة النبوية تغيرت الخارطة السياسية بعد ان هزمت بيزنطة فارس ، وتم تحييد الحبشة بالطرق الدبلوماسية من خلال المسلمين المهاجرين اليها . وبقيت الدولة البيزنطية بعد ان انهكتها الحروب تترنح في صراعها مع الدولة الاسلامية الفتية .


Article
The Democracy of Reconciliation According to Hezboallah
الديمقراطية التوافقية في تصور حزب الله اللبناني

Loading...
Loading...
Abstract

Hezboallah, one of the influential parties in Lebanon established in 1985, secured not in a long time ago a political game, The Democracy of Reconciliation, as means to share the power among the Lebanese disputing parties and sects. Hezboallah’s first political participation was in 1992 after accepting the collective reconciling work, which is known as “lebananah”, to make Lebanese. Therefore, Hezbollah accepted the democracy of reconciliation as foundation to distribute various authorities among the Lebanese parties as a temporary solution. Hezbollah staff thought even though that the democracy of reconciliation was a political solution, there were some critical observations, which indicated that it would increase the social division. لقد آمن حزب الله (تأسس عام1985) وهو احد الأحزاب السياسية الفاعلة في لنبان، منذ زمن غير بعيد بالعمل السياسي (بحسب مقتضى الديمقراطية التوافقية) كوسيلة لتقاسم السلطة بين المكونات والطوائف اللبنانية، وكانت مشاركته السياسية الأولى في عام 1992 من خلال قبوله المساهمة في العمل الجماعي التوافقي أو ما كان يعرف با(اللبننة). وفي ضوء ذلك قبل الحزب بالديمقراطية التوافقية كأساس لتوزيع السلطات المختلفة بين الطوائف اللبنانية حلاً مرحلياً. ورأى الأمين العام للحزب حينها أن الديمقراطية التوافقية، وإن كانت حلاً سياسياً، إلا أن ثمة ملاحظات نقدية للصيغة المشار إليها، كونها تزيد من عوامل الانقسام على المستوى المجتمعي.


Article
The American Operation of Mongoose against Cuba 1961-1962
عملية النمس الأميركية ضد كوبا 1961-1962

Loading...
Loading...
Abstract

It is a military operation led by General Edward targeted to undermine the Cuban regime led by Fidel Castro in Cuba through thirty-two planning task, across six stages begins in March until November 1962 during which the intelligence agency operations and activities and intelligence espionage to sabotage operations in Cuba, as well as prepared by the Ministry of Defence Toary plan to provide military support of the US armed forces in the case of the Cuban people to ask for help, that is assigning these operations a political and diplomatic support of the Ministry of Foreign Affairsوهي عملية عسكرية بقيادة الجنرال أدوارد لانسدال استهدفت تقويض النظام الكوبي بقيادة فيدل كاسترو في كوبا من خلال اثنين وثلاثين مهمة تخطيطية, عبر ست مراحل تبتدء في اذار ولغاية تشرين الثاني 1962. تقوم خلالها وكالة المخابرات بعمليات ونشاطات أستخباراتية وتجسسية الى عمليات تخريبية في كوبا, فضلاً عن إعداد وزارة الدفاع خطة طوارئ لتوفير الدعم العسكري من القوات المسلحة الاميركية في حال طلب الشعب الكوبي المساعدة, على أن يتم إسناد هذه العمليات بدعم سياسي ودبلوماسي من وزارة الخارجية.


Article
Human rights violations in Libya and its impact on the fall of the rule of President Muammar Gaddafi 2011
انتهاكات حقوق الإنسان في ليبيا وأثرها في سقوط حكم الرئيس معمر ألقذافي عام 2011

Loading...
Loading...
Abstract

The research aims to shed light on the abuses practiced by President Muammar Gaddafi in Libya (1969-2011) with the principles of human rights in Libya, although Gaddafi declared that the people is the source of all authorities, but it is, in fact, committed clear violations of human rights, which led to a popular revolution which ended with death Gaddafi on the twentieth of October of 2011 ,with external assistance, most notably NATO to receive the Transitional National Council ruling.يهدف البحث الى تسليط الضوء على الانتهاكات التي كان يمارسها الرئيس معمر القذافي في ليبيا (1969-2011) لمبادئ حقوق الانسان في ليبيا ، فعلى الرغم من اعلان القذافي ان الشعب هو مصدر جميع السلطات، الا انه في حقيقة الامر ارتكب مخالفات واضحة لحقوق الانسان ، وهو الامر الذي ادى الى حدوث الثورة الشعبية التي انتهت بقتله في العشرين من تشرين الاول من عام 2011 بمساعدة خارجية كان ابرز من مثلها حلف شمال الاطلسي- ليتسلم الحكم المجلس الوطني الانتقالي.


Article
The Ransom of Prisoners of the Muslims from the Christians in Andalusia
فداء أسرى المسلمين من النصارى في الأندلس (487-658هـ / 1094-1259م )

Loading...
Loading...
Abstract

This research deals with the ransom of the captives of muslims in return of captives of Christians in Andalusia from 487-658H- 1094-125A.d. the research aims at explain the religious dispute between the Muslims and Christians on this lssue in Andalusia during this period . the research proves that the captives had been no human principalities ; and many of captives of muslims were persecuted and killed by C hristians . the muslims treated the C aptives of Christians in Human manner and released of captives in return of money etc . أن القصد من موضوع أسرى الحرب كموضوع له ارتباط كبير بالحروب الدينية بين المسلمين والنصارى اي انه موضوع الصراع بين الأديان، لاسيما ان النصارى كانوا يعتبرون أنفسهم أصحاب الحق في بلاد الأندلس، وان العرب دخلاء على بلادهم ، لذلك يمكن القول ان حياة الأسرى لم تنعم بأي حقوق و مبادئ إنسانية ، وهذا ما يلاحظ في البحث عند تعرض العديد من المسلمين الأسرى للاضطهاد والقتل، أما المسلمين فقد عاملوا الأسرى معاملة الدين الإسلامي، ومنها استبدال الأسرى سواء فداء الأموال او الأشخاص من أسرى النصارى .

Table of content: volume: issue:20حزيران