Table of content

Journal Of Al-Frahedis Arts

مجلة آداب الفراهيدي

ISSN: 26638118 (Online) | 20749554 (Print)
Publisher: Tikrit University
Faculty: Arts
Language: Arabic and English

This journal is Open Access

About

Journal of Al-Frahedis Arts :- A quarterly scientific journal issued by the Faculty of Arts at the University of Tikrit and concerned with the research of humanities in both Arabic and English. The first issue was issued in December 2009, and For the Journal ISSN (Print) is (2074-9554) and ISSN (Online) is (2663-8118) and has a deposit number in the Book House and Documents in Baghdad No. (1602 of 2011). The magazine has regularly issued (39) issues.

Loading...
Contact info

E-mail: jaa@tu.edu.iq
Prof. Dr. Saad Salman Abdullah
Mobile: 009647705824382
E-mail: dr.saadsalman@tu.edu.iq
Mustafa Hamdan
Mobile: 009647705162441
E-mail: redhat.it.iq@gmail.com

Table of content: 2016 volume:I issue:24

Article
The exception being aware of Appeals and the strike in light of psycholinguistics
الاستثناء والاستئناف والاستدراك والإضراب في ضوء علم اللغة النفسي

Loading...
Loading...
Abstract

Summary The study of psychology and its impact on language shows us the truth hidden meanings behind the text, and words grammatical tandem exception and appeal and redress and the strike was their deep impact in going into the meanings of the self; because the study of psychology in the language shows us what is going on in Remember the structure of the gloss may be vague for many of the standard of student is the significance of contextual standards, it is the fact that the text which we know, and this is the standard adopted by the ancient language scholars through mention of the fact that science and its impact in the Arabic language. إنَّ دراسة علم النفس وأثره في اللغة يبين لنا حقيقة المعاني الخفية وراء النّص، ومن الألفاظ النحوية الاستثناء والاستئناف والاستدراك والإضراب فقد كان لهُنَّ الأثر البالغ في الخوض في معاني النفس؛ لأنَّ دراسة علم النفس في اللغة تبين لنا ما يدور في البنية الدلالية من معانٍ قد تكون غامضة عن كثير من الدارسين، فهي معيار من معايير الدلالة السياقية، فمن خلالها نعرف حقيقة النص، وهذا المعيار اعتمده كثير من العلماء أثناء التنويه بحقيقة هذه العلوم وأثرها في اللغة العربية .


Article
A Speech Act of Apology in English with Reference to Its Realizations in Arabic
وقانون خطاب اعتذار باللغة الإنجليزية مع الإشارة إلى الإدراك باللغة العربية

Loading...
Loading...
Abstract

Apology is an attitudinal behavior issued when the behavioral norm is broken; its goal is to mitigate the situation and plicate the offended hearer. Typically, the specification of the act of apology raises problematic issues as how to determine the expressions that carry out the act and how these expressions are genuinely formed to repair the situation. The variety of apologetic demands also lead to another problem in practicing translation which cause a difficulty in the act realizations as well as the specificity of language apologetic expressions, and the lack of an appropriate strategic method for rendering the act. Therefore, it is aimed at finding an appropriate strategy for determining the act of apology and specifying accurately the expressions that carry out the act on the basis of its characteristics, components, contextual factors…etc. Exercising how the act is and rendered into Arabic and indicating or suggesting the satisfactory rendering. Objectively, our data is based upon five texts randomly selected from Dumas's play '' The Count of Monte Cristo'' and translated by four translators (M.A Instructors in Translation Dept.). These texts are comprehensibly analyzed according to two levels of analysis namely pragmatic representation and translational comparison with distinct reference to the context used. In conclusion, pragmatically apology is contextually based and socially bound. Productively, there is no formal correspondence between the act of apology and its Arabic counterparts. الاعتذار هو موقف سلوكي يصدر عادة عندما يكون هناك خرق في قواعد السلوك هدفه تعديل الموقف واسترضاء السامع المغتاض. ومما لا شك فيه أن فعل كلام الاعتذار يصعب تحديده وتعزى المشكلة الاساسية في تحديده في حقيقة الامر الى طبيعة هذه الفعل حيث أن هذه افعال الاعتذار تعمل طبقاً لمقتضيات السياق, لذا يصعب الأستقصاء عن هذه الأفعال او إيجاد التعابير التي تحمل في طياتها مثل هذه الأفعال وعن كيفية صياغة هذه التعابير لتلطيف الموقف واسترضاء المستمع. فضلاً عن اختلاف المتطلبات الاعتذارية والافتقار الى آلية مناسبة لترجمة هذه الافعال. لذلك حاولنا في بحثنا الموسوم " فعل كلام الاعتذار في اللغة الانكليزية مع الاشارة الى إدراكه في اللغة العربية" التركيز على إيجاد آلية مناسبة لتحديد هذه الفعل او التعابير التي تحمل في طياتها مثل هذا الفعل وبكل دقة اعتماداً على العوامل السياقية وخصائص هذه الفعل ومكوناته وعن كيفية التعامل مع التعابير الاعتذارية وعرض كيفية نقل هذا الفعل من لغة الى آخرى اعتماداً على ترجمة مناسبة تعكس المعنى السياقي. موضوعياً هذه الدراسة هي من بين الدراسات التي سلطت الضوء على بعض أشكال هذا الفعل وأهتمت بشكل خاص على الاشكال الواردة منها في مسرحية داماس " كونت جزيرة مونت كرستو" حيث أرتكز البحث على خمس نصوص مع تراجمها ومن ثم تحليلها بشكل كاملاً أعتمادا على وجهتي نظر مختلفة, الا وهي التداولية والترجمة. ومن اهم النتائج التي تم التوصل إليها انه ليس هناك ثمة توافق بين فعل كلام الاعتذار في اللغة الانكليزية ونظائره في اللغة العربية.


Article
Context indication in wholesale interceptors at Aini (855 AH) in his book continental Mayor
دلالة السياق في الجملة الاعتراضية عند العيني (ت 855هـ) في كتابه عمدة القاري

Loading...
Loading...
Abstract

Traced in this research use-Wholesale interceptors value in the context of the Hadith disclosed in kind in his book continental mayor, he has been studying this kind of sentences according to the positions in which it occurred, and positions that stop then kind in his commentary: Wholesale interceptors between Alambtdoobr, and wholesale interceptors between the act and the actor, and wholesale interceptors between belongings sentence, it has been shown that this sentence has attached moral including before and function Astamalah subject in significance to the intent of the speaker and the significance of context.تتبعت في هذا البحث القيمة الاستعمالية للجملة الاعتراضية في سياق الحديث الشريف التي كشف عنها العيني في كتابه عمدة القاري، وقد جرت دراسة هذا النوع من الجمل بحسب المواضع التي وقعت فيها، ومن المواضع التي وقف عندها العيني في شرحه: الجملة الاعتراضية بين المبتدأ والخبر، والجملة الاعتراضية بين الفعل والفاعل، والجملة الاعتراضية بين متعلقات الجملة، وقد تبين أن هذه الجملة لها تعلق معنوي بما قبلها ووظيفة استعمالية تخضع في دلالتها إلى مقصد المتكلم ودلالة سياق الكلام .


Article
consists clarification of rhetorical meaning that produced emphasis in the additional letters
المعاني البيانية المتأتية من التوكيد بالحروف الزائدة في شرح المعلقات العشر

Loading...
Loading...
Abstract

This research consists clarification of rhetorical meaning that produced emphasis in the additional letters which if we drop it from the text doesnot effect the original meaning . The poets of " Almoalagat Alasher" used the additional letters not for the straightness of the meter and rhyme or for poetic diction as some people think. But they use the addional letters for rhetorical purpose avail to emphasis and strengthen the take up meaning and deeprooted the wanted meaning in the essence of the addressee.يتضمن هذا البحث توضيح المعاني البيانية المتأتية من التوكيد بالحروف الزائدة في المعلقات العشر، والحرف الزائد هو الذي إذا سقط لم يؤثر سقوطه في المعنى الأصلي، فقد استخدم شعراء المعلقات العشر الحروف الزائدة ليس لغرض استقامة الوزن والقافية، أو لضرورة الشعرية كما يظن البعض، وإنما استخدموا الحروف الزائدة لأغراض بلاغية تفيد توكيد المعنى الذي تطرقوا إليه وتقويته، وكذلك ترسيخ المعنى المقصود في نفس المخاطب.


Article
Aesthetics technical configuration of the image of poetry ((poem - picture)) tool and function
جماليات التشكيل الفني للصورة الشعرية ((القصيدة – الصورة)) الأداة والوظيفة

Loading...
Loading...
Abstract

Poem.Image are one of the types of poetic image, and they form a highly concentrated poetic, enlightenment, condensation and lighting and seek to represent the experience by shorter and less presence tools at poetic work, this poem is working on this basis in the functional level by concentrated form devoid of many fillers, increase, annotations, prolongation and specialties, based on its fine and expressionism potentials in photography, pampering and influence in the receive field to the fullest. The poet’s “Ma’ad Al-Jubouri” is a distinctive experience on more than one level (technician and objective), because he is one of the poets interested in the details of partial (spatial) as a tool express the fact and interesting of experience, he is of those who are working on the pattern of the Poem.Image ideally high efficiency, he is owned the effective Poetic.Image tool in this arena better possession, at the same time he improves the employment of his poetic tool in order to perform its mandated function with best, and thus be exemplary sample will be subject to analysis in the field of procedural details in the search. القصيدة. الصورة هي أحد أنواع الصورة الشعرية، وهي تشكيل شعري عالي التركيز والتنوير والتكثيف والإضاءة يسعى إلى تمثيل التجربة بأقصر وأقل الأدوات حضوراً في العمل الشعري، وتعمل هذه القصيدة على هذا الأساس في المستوى الوظيفي بشكل مركز يخلو من الزيادات والحشو والشروح والإطالات والتفصيلات الكثيرة، معتمدة على ممكناتها التشكيلية والتعبيرية في التصوير والتدليل والتأثير في حقل التلقي على أكمل وجه. الأداة والوظيفة في هذا النوع من الصورة الشعرية يتحققان بفعل تلازم قوي وفعال بينهما، وذلك لتعبّر القصيدة الصورة بهذه الاقتصادية المركّزة لأدوات التعبير التشكيلي وصولاً إلى حشدها في منطقة تشكيل صوري بالغ التجانس والوحدة والالتئام والتماسك والعمق وقوّة التدليل والترميز، توفر هذه المنطقة الصورية أكثر الظروف الفنية والجمالية المتاحة من أجل بلوغ أعلى مراحل التأثير الوظيفي لها. تجربة الشاعر معد الجبوري تجربة مميزة على أكثر من صعيد (فني وموضوعي)، وبما أنه من الشعراء المنشغلين او المهتمين بالتفاصيل الجزئية (المكانية خاصة) بوصفها أداة تعبّر عن حقيقة التجربة وكثافتها، فهو من الذين يشتغلون على نمط القصيدة ـ الصورة على نحو مثاليّ عالي الكفاءة، إذ هو يمتلك الأداة الشعرية الصورية الفاعلة في هذا المضمار أفضل امتلاك، ويحسن في الوقت نفسه توظيف أداته الشعرية من أجل أن تؤدي الوظيفة المكلفة بها على أحسن وجه، وبذلك يكون عينة أنموذجية ستخضع للتحليل في ميدان التفاصيل الإجرائية في البحث.


Article
Intertextuality memory archive ((Author Abbasi model))
التناص ذاكرة وأرشيف ((الكاتب العباسي أنموذجاً))

Loading...
Loading...
Abstract

This research seeks to address the subject of the shares in the color industry of technical prose creative colors in the Abbasid period, a (Altersl), and what he needed text builder to science and industry, skill and knowledge had to acquire the culture and talents through intellectual and cognitive cross-fertilization and ruminate about what the memory and archives of accumulation of encyclopedic gave him multiple and diverse cultures when it creates a new text in the sense of meanings. Pour the qualifications of the writer first fortification Alterslah ability has thus making him highlighting the elite writers eloquent need the state and the succession of acts of the venerable, and another idle does not serve me the ability to keep up with or fame, the more varied culture writer and colorful, and hit a decent soil, and Queen dishonest, and talent Mtoukdh, and taste finer, progress owner in his art, and he didn famous writers of the period Alabasi- especially Starter Altersl, Eetmahon with this concept, it would be up to the grave sites in the state and management of the important things he has to take a premium, and the multitude of those qualifications that will help him to carry out his work, and he has to investigate the minutes things large and small that hits an arrow which, the most important cultures that it should vaccinate his mind out, religious culture - the focus of our study - and play it from keeping the Koran, and to know its provisions and his law as well as the Hadith, and other religions, science and language, and her hair and news of its own scientists, and her days to the other ... all of that is an important reference certain to produce a new text, and ship cards so they can be referred for the purpose of technical mastery, and stimulate the recipient making participants, and influenced psychologically new text including added religious intertextuality in the text product and hint to what is revered in the same receiver, and through by the author, including Osafth memory and its stock are about verbal meanings have been reformulated and reduced to submission and are not repeated, as if presented for the first time in the context of art and opens up some professional intellectual and mental Antekayaa from that archive. يسعى هذا البحـث إلى تناول موضوع أسهم في صناعة لون من ألوان النثر الفني المبدع في العصر العباسي وهو (الترسل)، وما كان يحتاجه منشئ النص إلى علم وصناعة ومهارة ومعارف تعين على اكتساب الثقافة وصقل المواهب من خلال التلاقح الفكري والمعرفي واجترار ما في الذاكرة وإرشيفها من تراكم موسوعي أمدته الثقافات المتعددة والمتنوعة عندما يبدع نصاً جديداً في معنى من المعاني. تصب مؤهلات الكاتب اولاً في إغناء القدرة الترسلية لديه فتجعل منه مبرزاً في صفوة الكتُّاب بليغاً تحتاجه الدولة والخلافة للأعمال الجليلة، وآخر خاملاً لا تسعفه القدرة للمجاراة أو الشهرة، فكلما تنوعت ثقافة الكاتب وتعددت، وأصابت تربة كريمة، وملكة شريفة، وقريحة متوقدة، وذوقاً مرهفاً تقدم صاحبها في فنه، وكان ديدن مشاهير كتاب العصر العباسي- وبخاصة كاتب الترسل، يتماهون مع هذا المفهوم فمن أراد أن يصل إلى المواقع الخطيرة في الدولة وإدارة الأمور الهامة فعليه أن يأخذ بقسط، وافر من تلك المؤهلات التي تعينه على تأدية عمله، وعليه أن يتحرى دقائق الأمور صغيرها وكبيرها وأن يضرب بسهم فيها، وأهم الثقافات التي ينبغي عليه تلقيح ذهنه بها، الثقافة الدينية - محور دراستنا - وما تنهض عليه من حفظ القرآن الكريم، ومعرفة أحكامه وشريعته فضلاً عن الحديث النبوي الشريف، والديانات الأخرى، وعلوم اللغة وشعرها وأخبار علمائها، وأيامها إلى غير ذلك ...كل ذلك يكوّن مرجعاً هاماً مُعيناً في إنتاج نص جديد، وشحنه بطاقات يصار إليها لغرض الإجادة الفنية، وتحفيز المتلقي بجعله مشاركاً، ومتأثراً نفسياً بالنص الجديد بما أضافه التناص الديني في النص المنتج وإلماحه إلى ما وقر في نفس المتلقي، وعبر عنها الكاتب بما أسعفته ذاكرته ومخزونها بصورة لفظية عن معاني تمّ إعادة صياغتها واختزالها وتقديمها بصورة غير مكررة، وكأنها تعرض لأول مرة في سياق يفتح آفاقاً فنية ولطائف فكرية وذهنية ينتقيها من ذلك الإرشيف .


Article
Employment in the hair you have gin analytical study
التوصيف في شعر ديك الجن دراسة تحليلية

Loading...
Loading...
Abstract

Nas produced creative rode on the strength of a number of elements that make up a structure so intertwined Tagged integrated. It was what soon between now and then that neutralizes or shifts for a number of controls and rations familiar was in front of the receiver task more difficult to uncover the meaning and decoding the symbols we find in the theme of " characterization when you have a gin " prospects for insight enabled the poet through which an opportunity for liberation and multiple readings was soundly Description Guide reflection and insight into the poet opened the way for the many worlds that allowed the area in depth and Ghor in its details. The research plan was three axes are as follows : First: We had a description of the winery , while the second Vtnolna the characterization of women to get to the third , which dealt with the characterization of the nature. He came axis winery most heavily traded and was a relation poet which is like trying to install the unlimited pursuit of surround Pkinhaa , while the foundations of the poet with women experience estimated the two contact them sometimes pulled away by other times as he found himself at the center of the nature center for meditation and reflection for up to impact shipments romantic made of characterization tool to express and vent their pent-up.الملخص العربي ركّب الناصّ إنتاجه الابداعي على قوام عدد من العناصر التي تتشابك حتى تشكل هيكلاً دلالياً متكاملاً. وكان ما يلبث بين الفينة والأخرى أن يحيد او ينزاح عن عدد من الضوابط والمقننات المألوفة فكانت أمام المتلقي المهمة صُعبى لكشف المعنى وفك الرموز فنجد في موضوع" التوصيف عند ديك الجن " افاقاً لرؤية معمقة أتاح الشاعر من طريقها فرصة للتحرر والقراءات المتعددة فكان الاستغراق في الوصف دليل تأمل وبصيرة انفتح الشاعر من طريقه على عوالم عدة الامر الذي اتاح المجال في التعمق والغور في تفصيلاتها. أما خطة البحث فكانت بثلاثة محاور وهي كالآتي: المحور الأول: تناولنا فيه توصيف الخمرة، اما الثاني فتناولنا فيه توصيف المرأة لنصل إلى الثالث الذي عالجنا فيه توصيف الطبيعة. فجاء محور الخمرة الاكثر تداولاً وكانت علاقة الشاعر فيها اشبه بمحاولة تثبيت اللامحدود والسعي للإحاطة بكنهها، في حين أسس الشاعر مع المرأة تجربة قدرت لهما فاتصل بها احياناً وابتعد عنها أحياناً أخرى في حين وجد نفسه في محور الطبيعة مركزاً للتأمل والتفكير ليصل إلى التأثير بشحنات رومانسية جعلت من التوصيف اداة للتعبير والتنفيس عن المكبوت.


Article
The primary cause of some of what it was told otherwise measurement
السبب الأساس في بعض ما قيل فيه على خلاف القياس

Loading...
Loading...
Abstract

Counting range of scholars a lot of issues beyond measurement , and when good look find it's included in it, and the reason for its promise beyond him is subtle the legal limit for some contracts sometimes seems like a single-sex , and this research will highlight these issues mean that it was said in contravention of the measure , Ki briefed the reader on the diligence where accuracy , and that judgment the fact that as well as the counterpart of such or dissenting him than Atfadil by scientists , which in turn arises from the knowledge of al-Faqih limits of what verily God on Rsule- God's peace be upon him , and which I hope will in turn be an incentive for me and others to take into account those limits .عد طائفة من الفقهاء كثيرا من المسائل خارجة عن القياس، وعند امعان النظر تجد انها داخلة فيه، وسبب عدها خارجة عنه هو خفاء الحد الشرعي لبعض العقود فتبدو احيانا كأنها من جنس واحد، وفي هذا البحث سأسلط الضوء على هذه المسائل أعني التي قيل بمخالفتها للقياس، كي اطلع القارىء على دقة الاجتهاد فيها، وان الحكم بكون كذا نظيرا لكذا او مخالفا له مما يتفاضل به العلماء، والذي بدوره ينشأ عن معرفة الفقيه بحدود ما انزله الله تعالى على رسوله- صلى الله عليه وسلم-، والذي ارجو ان يكون بدوره حافزا لي ولغيري على مراعاة تلك الحدود.


Article
Increase confidence and their applications in the five books Empirical Study
زيادة الثقة وتطبيقاتها في الكتب الخمسة دراسة تطبيقية

Loading...
Loading...
Abstract

Importance increases lies in the texts and grounds when modern scholars; because it is the area of their search and scrutinized and critiqued extensively, was not the issue pass them unnoticed is to look to look Cash and scan, and did not leave them arbitrarily, and that the increases contained - whether in texts or in grounds, the capabilities of my interlocutor of the nation, and they are a critique of modern reasoning, detection and correction Altdaev have shown. The Ashraf science after the Koran is the talk of the Messenger of Allah pbuh, and the greatest acts of worship to God , after his book, is that the person draw closer service this Sunnah, that God had put described and illustrated with Aziz for his book, which is not done wrong in the hands of his successor, so it was Fadlallah  Ali, to spend several weeks in the completion of this research was the study for the study of "increasing confidence", their applications in five books (Bukhari, Muslim, Abu Dawud, Tirmidhi, female). تقع أهمية الزيادات في المتون أو الأسانيد عند علماء الحديث؛ لأنها مجال بحثهم وتمحيصها ونقدها بشكل واسع، ولم تكن تلك المسألة تمر عليهم مرور الكرام من غير أن ينظروا إليها نظرة نقد وتفحص، ولم يتركوها اعتباطا، ثم إن الزيادات الواردة – سواء أكانت في المتون أو في الأسانيد، قد أظهرت قدرات وإمكانيات محدّثي الأمة، وهم يقومون بنقد الحديث والتعليل والكشف والتصحيح والتضعيف. إن أشرف العلوم بعد القرآن هو حديث رسول الله ، وأعظم القربات إلى الله ، بعد كتابه، هي أن يتقرب العبد بخدمة هذه السنة النبوية المطهرة، التي جعلها الله مبينة وموضحة لكتابه العزيز الذي لا يأتيه الباطل من بين يديه ولا من خلفه، لذا كان من فضل الله  عليَّ، أن أقضي عدة أسابيع في إنجاز هذ البحث, فقد كانت الدراسة عن مبحث "زيادة الثقة"، تطبيقاتها في الكتب الخمسة (البخاري , مسلم, أبو داود, الترمذي, النسائي) .


Article
Mroyate Sahaabi Salamah bin Qais Ashja'i (may Allah be pleased with him) Analytical Study
مرويات الصحابي الجليل سلمة بن قيس الأشجعي .. دراسة وتحليل

Loading...
Loading...
Abstract

Mroyate Sahaabi Salamah bin Qais Ashja'i (may Allah be pleased with him) Analytical Study The research aims to stand on the lives of companion Salamah bin Qais (may Allah be pleased with him) and see how many conversations and find out Right and Error, has been studied and analyzed Conversations and devised by which the desired benefits; and was his information very little, and I found out through the study that the number of his speeches three are all true. مرويات الصحابي الجليل سلمة بن قيس الأشجعي دراسة تحليلية يهدف البحث إلى الوقوف على حياة الصحابي سلمة بن قيس ومعرفة عدد أحاديثه ومعرفة صحيحها وسقيمها، وقد درست وحللت مروياته واستنبطت من خلالها الفوائد المرجوة منها؛ وكانت معلومات سيرته قليلة جداً، وتبين لي من خلال الدراسة أن عدد أحاديثه ثلاثة كلها صحيحة.


Article
The development of intellectual movement and to promote educational and cultural renaissance in Kuwait since origination and until 1973 (historical study)
تطور الحركة الفكرية وتدعيم النهضة التعليمية والثقافية في الكويت منذ النشأة وحتى عام 1973(دراسة تاريخية)

Loading...
Loading...
Abstract

Kuwait has been almost free of intellectual and cultural activity until the end of the19th century, whether it be education or libraries or clubs and the local press, started signs promoting cultural awareness since the end of the 19th century. The cultural activity in Kuwait were in periods prior to the founding of the State, governance and the discovery of oil, the popularity of which are mounted on a voluntary effort, but the Kuwaiti society after Government and management configuration received oil revenues are the main responsible for the expenditure on the cultural sphere, so the increased and expanded cultural and educational institutions, and increased spending on cultural activity budgets and increased the number of learners, cultural institutions and social clubs and associations, women's associations and trade unions, theatres, centres and boards and bodies playan essential role in the intellectual and cultural development Passed the intellectual and cultural life inKuwait several stages, of which the first phase is the phase of intellectual inertia and can be launched on the prewwimarked quasi isolation Kuwait on intellectual and cultural currents in the outer world, and the second phase beginning of intellectual maturity and is characterized by. كانت الكويت شبه خالية من أوجه النشاط الفكري والثقافي حتى نهاية القرن التاسع عشر، سواءً أكان التعليم أو المكتبات أو الأندية والصحافة المحلية، وبدأت بوادر النهوض بالوعي الثقافي منذ نهاية القرن التاسع عشر، فالنشاط الثقافي في الكويت كانت في الفترات السابقة لتأسيس الدولة ونظام الحكم واكتشاف النفط، كانت شعبية أي تقام على جهد تطوعي، إلا إن المجتمع الكويتي بعد تكوين الإدارة الحكومية وتسلمها عائدات النفط أصبحت هي الجهة الرئيسية المسؤولة على الإنفاق على المجال الثقافي، لذلك ازدادت وتوسعت المؤسسات التعليمية والثقافية، وزادت ميزانيات الصرف على النشاط الثقافي، وزاد عدد المتعلمين، وتضطلع المؤسسات الثقافية من أندية وجمعيات اجتماعية ونسائية وروابط واتحادات ومسارح ومراكز ومجالس وهيئات بدور أساسي في التطور الفكري والثقافي . مرت الحياة الفكرية والثقافية في الكويت بعدة مراحل، منها المرحلة الأولى وهي مرحلة الجمود الفكري ويمكن اطلاقها على مرحلة ماقبل الحرب العالمية الأولى اتسمت بشبه عزلة الكويت عن التيارات الفكرية والثقافية في العالم الخارجي، والمرحلة الثانية مرحلة بداية النضج الفكري وهي مرحلة التي تميزت بها الحركة الفكرية خلال مدة ما قبل الحربين العالميتين والمرحلة الثالثة مرحلة (النضوج) الفكري والمقصود بها مدة التي أعقبت تدفق النفط في الكويت والذي ظهرت بوادره في عدة أشكال واتجاهات ومنها ازدياد المستمر في عدد المدارس والمتعلمين وظهور الاندية الأدبية والثقافية التي كلنت تصدر عنها مجلات او صحف تنطق باسمها وقد برز من بين رجال هذه الاندية بعض الأدباء والشعراء الذين هم عماد هذا النضج الفكري ومصدر قوته، والوعي الصحفي الناجم عن صدور العديد من المجلات والصحف الكويتيةوانعكس ذلك على قيام نوع من التطوير والتغيير في شتى نواحي الفكرية والثقافية أدت النهضة التعليمية والإعلامية في الكويت، مجتمعةً في النهضة الفكرية والثقافية في الكويت.


Article
French intellectuals and the Algerian revolution 1954- 1962 manifestation of support and assistance to the issues of fair
المثقف الفرنسي والثورة الجزائرية 1954– 1962مظهر من مظاهر التأييد والمساندة للقضايا العادلة

Loading...
Loading...
Abstract

Algerian Revolution of 1954-1962 had the support and assistance and support unless affixed to any other revolution in the world, and make it unique to this state of discrimination from other revolutions witnessed by contemporary history. As they left their mark in the process of liberation and emancipation record in the world. In the midst of this conflict, France was working to harness all the means in order to beautify the ugly image and its heinous crimes. And to some extent it succeeded in recruiting numbers of symbols of French society to defend its policy orientations in Algeria to deceptively French and international public opinion to justify their criminal acts in Algeria. However, the masses of intellectuals opposed what is happening in Algeria, and has worked to raise awareness of French society from the excesses of what is going on and criminal acts in Algeria. The research focuses on the study of the conditions and atmosphere that animated the French intellectuals to support and the support of the Algerian revolution.حظيت الثورة الجزائرية 1954-1962 من التأييد والمساندة والدعم ما لم تنله أي ثورة أخرى في العالم، وهذا جعلها تنفرد بحالة من التمييز عن غيرها من الثورات التي شهدها التاريخ المعاصر. لأنها تركت بصماتها في سجل عملية التحرر والانعتاق في العالم. وفي خضم هذا الصراع، كانت فرنسا تعمل على تسخير كل الوسائل من أجل تجميل صورتها البشعة وما تقوم به من جرائم يندى لها الجبين، ونجحت إلى حد ما في تجنيد أعداد من رموز المجتمع الفرنسي للدفاع عن توجهات سياستها في الجزائر لمخادعة الرأي العام الفرنسي والعالمي لتسويغ أعمالها الإجرامية في الجزائر. وبالرغم من ذلك عارض جموع من مثقفيها ما يجري في الجزائر، وعملت على توعية المجتمع الفرنسي بما يجري من تجاوزات وأعمال إجرامية في الجزائر. ويركز البحث على دراسة الظروف والأجواء التي حركت المثقف الفرنسي لمساندة وتأييد الثورة الجزائرية.


Article
Turkey and the policy of Western military alliances
تركيا وسياسة الأحلاف العسكرية الغربية

Loading...
Loading...
Abstract

Turkish leaders tried to adopt Western political, social and economic life milestones, the traditional hostility between Russia and Turkey and the recent fear of Russian ambitions to establish military bases on the Black Sea Straits and claim Bakars and Ardahan, was paid to beware of the Soviets and the coalition against him and Mnesbth hostility, but the severe economic crisis experienced by Turkey, the impact of the Second World War gave the opportunity for the Soviets to put pressure on Turkey to achieve its political benefits in, especially as it came out of the war victorious after his dominance on the Eastern European countries and the imposition of political model which has brought the situation between Turkey and the United States in the coalition against the Communist bloc, because the two countries agree on the anti-Soviet Union, communism, which were opposed by the United States and work to eliminate them, fearing for its existence capitalist, contradict concepts ideological Soviet with the religion of Islam in Turkey, which embraced by 99% of the Turk people, Moreover, Turkey's desire to strengthen military defenses and territorial unity may It pushed Turkey to join the Western military blocs. The circumstances that surrounded Turkey is invited by to be the most enthusiastic of the alliance with the United States against the communist bloc, the traditional animosity old between them and the Soviet Union was for the accession of Turkey to the Western military alliances many results to both internal and external, in the domestic sphere was the most important results It is the emergence of the anti-communist movement in Turkey nationalist parties. The adoption of Turkey on US aid to the emergence of major economic problems, as most of the economic crisis back to the economic policy pursued by the Turkish government after they relate to military Balohlav since the early fifties, was such crises cause in the absence of the public sector and the spread of bureaucracy in the administrative apparatus Turk was to link Turkey Balohlav Western military, has led the final nutshell to the United States intervention in the internal affairs of Turkey and represent that coup Twenty-seventh of May 1960 also introduced to the West interest in Turkey is increasing with the increase in activity of religious groups for fear of a return to religious teachings to them, but in spite of it all manage party National Salvation, a religious party that invades the Turkish countryside and attracts a membership of a large group of young people among the Turkish universities and institutions Alokhry.olo that Turkey were not to suffer from weakness in their economies, it would have pulled out of Western alliances, particularly since the alliances have lost military importance. حاول القادة الأتراك تبني معالم الحياة السياسية والاجتماعية والاقتصادية الغربية، كان العداء التقليدي بين روسيا وتركيا وخوف الأخيرة من الأطماع الروسية في إقامة قواعد عسكرية على مضائق البحر الأسود والمطالبة بقارص وأردهان، كان يدفعها إلى الحذر من السوفيت والتحالف ضده ومناصبته العداء، إلا إن الأزمة الاقتصادية الحادة التي مرت بها تركيا أثر الحرب العالمية الثانية أعطت الفرصة للسوفيت للضغط على تركيا لتحقيق المنافع السياسية فيها، خاصة وأنه خرج من الحرب منتصراً بعد هيمنته على دول أوربا الشرقية وفرض نموذجه السياسي عليها وقد جمع الموقف بين تركيا والولايات المتحدة الأمريكية في التحالف ضد الكتلة الشيوعية، فالدولتان تتفق على معاداة الاتحاد السوفيتي ، فالشيوعية التي تحاربها الولايات المتحدة الأمريكية وتعمل للقضاء عليها خوفاً على كيانها الرأسمالي، تتناقض مفاهيمها الايدولوجية السوفيتية مع الدين الإسلامي في تركيا الذي يعتنقه 99% من الشعب الترك ، فضلاً عن ذلك فأن رغبة تركيا في تقوية دفاعاتها العسكرية ووحدتها الإقليمية قد دفعت تركيا للانضمام إلى التكتلات العسكرية الغربية. ان الظروف التي كانت تحيط بتركيا هي التي تدعوها لأن تكون اشد حماسا للتحالف مع الولايات المتحدة الأمريكية ضد الكتلة الشيوعية ، فالعداء التقليدي القديم بينها وبين الاتحاد السوفيتي وقد كان لانضمام تركيا إلى الأحلاف العسكرية الغربية نتائج كثيرة على الصعيدين الداخلي والخارجي، ففي المجال الداخلي كانت أهم النتائج هي ظهور الأحزاب القومية المناهضة للحركة الشيوعية في تركيا. أدى اعتماد تركيا على المساعدات الأمريكية إلى بروز مشاكل اقتصادية كبيرة، حيث أن معظم الأزمات الاقتصادية تعود إلى السياسة الاقتصادية التي أتبعتها الحكومة التركية بعد ارتباطها بالأحلاف العسكرية منذ بداية الخمسينيات، فكانت تلك الأزمات سبباً في غياب القطاع العام وانتشار البيروقراطية في الجهاز الإداري الترك وكان لارتباط تركيا بالأحلاف العسكرية الغربية، قد أدى بالمحصلة النهائية إلى تدخل الولايات المتحدة الأمريكية في الشؤون الداخلية لتركيا وتمثل ذلك بانقلاب السابع والعشرون من أيار 1960 كما أخذ اهتمام الغرب بتركيا يزداد مع ازدياد نشاط الجماعات الدينية خوفاً من عودة التعاليم الدينية إليها، ولكن بالرغم من ذلك كله أستطاع حزب الإنقاذ الوطني وهو حزب ديني أن يغزو الريف التركي ويستقطب في عضويته مجموعة كبيرة من الشباب في أوساط الجامعات التركية والمؤسسات الأخرى، ولو أن تركيا لم تكن تعاني من الضعف في اقتصادياتها لكانت قد انسحبت من الأحلاف الغربية، لاسيما وإن الأحلاف قد فقدت أهميتها العسكرية.


Article
French Resistance internal Nazi occupation during World War II
المقاومة الفرنسية الداخلية للاحتلال النازي خلال الحرب العالمية الثانية

Loading...
Loading...
Abstract

The world has witnessedthe Second WorldWar, which lasted about six yearsthey have been usedthe most advancedweapons andthat ledoccupation ofmuch of the world, andin particularFrance, as was occupied byGermany since14/June/1940andled to the emergenceof resistance tothe movementwas aimed atgetting rid ofGerman invasionin the form ofarmed gangsandgroups, political parties and thecontinuedresistance untilthe Frenchindependencewhencoalitionforces enteredFranceon 25/August /1944and thuscompletesthe Frenchfull independencefrom the yoke ofthe German occupation, which lasted nearly fouryears. شهد العالم الحرب العالمية الثانية التي استمرت حوالي ست سنوات استخدمت فيها احدث الاسلحة المتطورة والتي ادت إلى احتلال كثير من دول العالم ، وعلى وجه الخصوص فرنسا، إذ احتلت من قبل المانيا منذ 14 حزيران 1940 وادت إلى ظهور حركة مقاومة التي كانت تهدف إلى التخلص من الغزو الالماني منها على شكل عصابات مسلحة ومجاميع واحزاب سياسية واستمرت المقاومة حتى الاستقلال الفرنسي عندما دخلت قوات التحالف فرنسا في 25 اب 1944 وبذلك تم للفرنسيين الاستقلال التام من قيد الاحتلال الالماني الذي استمر قرابة اربع سنوات.


Article
British military mobilization in World War II, 1939-1945
التعبئة العسكرية البريطانية في الحرب العالمية الثانية 1939-1945م

Loading...
Loading...
Abstract

The outbreak of World War II (1939-1945), had a huge impact on the economies of the warring countries, particularly Britain as the manpower working in the industry were practiced a major role in the process of the country's development and prosperity, especially in the manufacturing industries, but the outbreak of the war the impact of a significant impact on this vital sector after turning a large number of labor to the military industry, which represented new business opportunities made available by the military-industrial accordance with the plans and objectives set by the British government, with the agreement on the military industry, which changed the course of the British economy is in spite of the development of military industries in the country, it was clear This led directly to the elimination of unemployment one way or another, as well as she opened the door to drain the British and skills demonstrated a number of inventors, who contributed one way or another in the promotion of British power and thus likely ceased Britain and its allies, especially since the war became the minds of war and sophisticated technology, so The economic activity ridiculed mostly in favor of the battle after the government support has dramatically in the knowledge that it must always be in the ranks of the great powers, although its survival in this site requires them to promote this side one way or another, even if the impact on other productive sectors. أثر اندلاع الحرب العالمية الثانية ( 1939-1945), بشكل كبير على اقتصاديات الدول المتحاربة، ولاسيما بريطانيا، إذ إن القوة البشرية العاملة في الصناعة كانت تمارس دوراً كبيراً في عملية تطور البلاد وتقدمها, ولاسيما في الصناعات التحويلية إلاَّ أن اندلاع الحرب أثر تأثيراً سلبياً على هذا القطاع الحيوي، إذ تحول عدد كبير من الأيدي العاملة إلى الصناعة العسكرية التي مثلت فرص عمل جديدة أتاحتها تلك الصناعة وفق الخطط والأهداف التي رسمتها الحكومة البريطانية, إذ إنَّ الإنفاق على الصناعة العسكرية غَيَّرَ مسار الاقتصاد البريطاني على الرغم من التطور الذي شهدته تلك الصناعة الذي أدى إلى القضاء على البطالة بشكل أو بأخر, فضلاً عن أنها فتحت الباب على مصراعيه أمام الكفاءات والمهارات البريطانية، لاسيما وأن بريطانيا رائدة في ذلك المجال مما أسهم في بروز عددٍ من المخترعين الذين أسهموا في تعزيز القوة البريطانية، وبالتالي رجحان كفتها في الحرب بعد أنَّ صارت حرب عقول وتكنلوجيا متطورة, من هذا المنطلق سخرت بريطانيا أغلب نشاطها الاقتصادي لصالح المعركة بشكل كبير لإدراكها أن عليها أن تبقى في مصاف الدول العظمى وأن بقائها في هذا الموقع يتطلب منها تعزيز هذا الجانب وتفعيل دوره حتى لو أثر ذلك على القطاعات الإنتاجية الأخرى.


Article
Position housing in the city of Kirkuk
الوظيفة السكنية في مدينة كركوك

Loading...
Loading...
Abstract

Housing is one of the basic prerequisites of man’s living. Indeed it is as an important priority as food and clothes. Man has always paid much attention to catering for this priority. The economic, social, and technological sophistication of communities led to agreat diversification in the pattern of housing unites and its functions: Besides, it led to a big gap between the avialable residental units and the actual need for housing as a consequence of the ever increasing population. The present paper is an attempt at a geographical analysis of the residental function in kirkuk city which has recently witnessed a rapid development resulting into various residential problems. The study is an attempt to diagnose such problems and evolve plausible solutions and suggestions for solving them. السكن هو أحد الشروط الأساسية لمعيشة الإنسان. بل هو كأولوية مهمة مثل الغذاء والملابس. والدول تولى دائما اهتماما كبيرا لتوفير هذه الأولوية. وأدى التطور الاقتصادي والاجتماعي والتكنولوجي المجتمعات المحلية على التنويع في نمط الوظيفة السكينة ومهامها: علاوة على ذلك، أدى ذلك إلى وجود فجوة كبيرة بين الوحدات السكنية المتاحة والحاجة الفعلية للسكن نتيجة للزيادة من أي وقت مضى السكان. هذه الورقة هي محاولة في التحليل الجغرافي وظيفة السكنية في مدينة كركوك التي شهدت في الآونة الأخيرة تطورا سريعا مما يؤدي إلى مشاكل في الوظيفة السكنية لأسباب اجتماعية واقتصادية. وتعد هذه الدراسة محاولة لتشخيص مثل هذه المشاكل وإيجاد الحلول والمقترحات المعقولة لحلها.


Article
The evolution of the political situation in the Ottoman Empire 1908-1918
تطور الأوضاع السياسية في الدولة العثمانية 1908-1918م

Loading...
Loading...
Abstract

The Ottoman State witnessed important internal incidents which affected on its foreign policy. These internal incidents, the statesmen control on a reign. It was internal and external policy which adapted by Sultan Abdel-Hameed II. The opposition of the statesmen over increased to his rule. Finally, he was managed to dethrone him and brow the authority within conditions and internal so external problems which are faced the Ottoman State. The bad statesmen policy and they were unwaring of the difficult conditions fact which the Ottoman state had it ago. This led them to many internal problems and external wars. One of these wars was against the Italian in 1911. the Second Balkan War (1912-1913). And the consequent serious effects. Not only did the state leaders make errors in their policy, but, they put the Ottoman state in watton the First World War when they bet on Germany Power and their ability to get back their state glory so significant state which was lost ago. Getting rid of the international privileges, debts and interests which are designed for this and Turkification policy. Finally, they did fail in these goals achievements. بسبب التطورات التي شهدتها الساحة السياسية العثمانية على المستويين الداخلي والخارجي التي صاغت بمجملها التاريخ العثماني خلال المدة بين عامي (1908-1918م) فتولى الاتحاديين الحكم بعد ثورة عام 1908م, والتي أنهت فعلياً في عام 1909م حكم السلطان عبدالحميد الثاني (1876-1909م) إذ كان الحدث الأهم على المستوى الداخلي والذي منح السلطة للاتحاديين حتى نهاية الحرب العالمية الأولى (1914-1918م). أدى سوء سياسة الاتحاديين وعدم إدراكهم لحقيقة الأوضاع الصعبة التي كانت تمر بها الدولة العثمانية, إلى إدخالهم الدولة في أتون مشاكل داخلية وحروب خارجية خاسرة، وكان منها الحرب مع الإيطاليين في عام 1911م, والحرب البلقانية الثانية (1912-1913م), وما ترتب عليها من آثار جسيمة, ولم يكتف قادة الاتحاديين في سياستهم الخاطئة تلك, بل أدخلوا الدولة العثمانية في أتون الحرب العالمية الأولى عندما راهنوا على قوة ألمانيا, وإمكانية استعادة مجد دولتهم وإرجاع ولاياتهم المهمة التي فقدوها, والتخلص من نظام الامتيازات الدولية والديون والفوائد التي ترتبت على ذلك وممارسة سياسة التتريك, إلا أنهم فشلوا في تحقيق أي من هذه الأهداف.


Article
International Strategy between analysis and theorizing (political vision)
الاستراتيجية الدولية بين التحليل والتنظير (رؤية سياسية)

Loading...
Loading...
Abstract

Find basic answer the following question: Can analysis / endoscopy in the international strategy in the light of the evolution of scientific standards and research methods from the literature and is produced by the theory? This research sheds light on the dilemma with regard to the ongoing analysis / endoscopy in the International Strategy, and where it has reached this dilemma? In order to achieve the analytical method used, which focuses on phenomena / strategic facts raised by the subject of theorizing analysis, and touched on the most important theories in international strategy and how to move the understanding of the international system. Practical applications and dealing with the concept of analysis / endoscopy in the International Strategy by identifying the foundations and standards of measurement, and quality of building theory, Oachtbarha in the application, down to, the possibility of finding a comprehensive theory able to predict the future The study concluded that the change in the ongoing international system structures are constantly pushing to develop innovative new theories use of strategic endoscopy indicators; to create a state of balance and stability in the construction of perceptions of researchers and analysts governed idea is that there integrative convergence in the interpretation of events, from the phenomenon of strategic endoscopy control fundamentals The norms and standards of the global strategy of quality. سيجيب البحث عن التساؤل الأساسي الآتي: هل يمكن التحليل/التنظير في الاستراتيجية الدولية في ضوء تطور المعايير العلمية ومناهج البحث وما تنتجه من أدبيات نظرية؟ ويسلط هذه البحث الأضواء على الإشكالية الدائرة فيما يتعلق بالتحليل/التنظير في الاستراتيجية الدولية، وإلى أين وصلت هذه الإشكالية؟ وتحقيقًا استخدمت المنهج التحليلي الذي يركز على تحليل الظواهر/الوقائع الاستراتيجية التي يثيرها موضوع التنظير، والتطرق إلى اهم النظريات في الاستراتيجية الدولية وكيفية فهمهما لحراك النظام الدولي. وتتناول التطبيقات العملية مفهوم التحليل/التنظير في الاستراتيجية الدولية من خلال تحديد أسس ومعايير القياس، وجودة بناء النظرية، واختبارها في التطبيق، وصولاً إلى إمكانية إيجاد نظرية شاملة قادرة على التنبؤ في المستقبل. وخلصت الدراسة إلى أن التغير في هياكل النظام الدولي المستمر يدفع باستمرار إلى ابتكار نظريات جديدة في استخدام مؤشرات التنظير الاستراتيجي؛ لإيجاد حالة من التوازن والاستقرار في بناء المدركات للباحثين والمحللين تحكمهم فكرة هي أن هناك تقارب تكاملي في تفسير الأحداث، انطلاقاً من أن ظاهرة التنظير الاستراتيجي تُحكم بأسس وقواعد ومعايير الجودة الاستراتيجية العالمية .


Article
US occupation of Iraq and its impact on national unity
الاحتلال الأمريكي للعراق وأثره على الوحدة الوطنية

Loading...
Loading...
Abstract

Although positions and USA statements supporting Iraq and the political process there, but that does not exonerate place USA administration of events in Iraq, which, is in their interest and the interest of the Israel and re-divided ideologically and nationally to serve the orientations expansion in the Middle East. So through media statements to senior USA officials about the survival of the current situation in Iraq and the prolonged war with the Islamic state (Isis) for 30 years for future. Which, means Iraq's transition from not good and bad to worse and the depletion of humanity and physical energies and entering the country in the masses put ominous with the survival of world oil prices the deterioration and decline, and this is what the USA is seeking to him, for the division of Iraq and the depletion of its energies and weaken it and thus ensure the security of the Israel , the most prominent ally of America in the region. And came the USA occupation of Iraq in early 2003 driven by political and economic factors, and other goals. which made talking about the USA invasion controversial deep rivalry between what the causes and motive, and between the goal and the purpose for which came for her invasion on the one hand, and in another side effects on Iraqi society horizontally and vertically, especially the national unity, social cohesion and harmony and cohesion and societal cases. There is no doubt that the invasion is justified, and its aims and its consequences, and in the case of Iraq was chief and reach to American pursuit of the colonial scheme (Cologne le) a large and far way to reaching represented in spreading the culture of "creative chaos" and divide to many region, Western blueprint and make the new Middle East, which is considered Iraq authentic part of it . على الرغم من المواقف والتصريحات الامريكية بدعم العراق والعملية السياسية هناك، الا ان ذلك لا يبرء ساحة الادارة الامريكية من الاحداث الجارية في العراق والتي تصب في مصلحتها ومصلحة الكيان الصهيوني بأعاده رسم خارطة المنطقة واعادة تقسيمها مذهبياً وقومياً بما يخدم توجهاتها التوسعية في منطقة الشرق الاوسط، ويأتي ذلك من خلال التصريحات الاعلامية لكبار المسؤولين الامريكيين حول بقاء الوضع الراهن في العراق وطول أمد الحرب مع الدولة الاسلامية (داعش) لـ30 سنة قادمة مما يعني انتقال العراق من وضع سيء الى اسوء واستنزاف الطاقات البشرية والمادية ودخول البلد في متاهات لا تحمد عقباها مع بقاء اسعار النفط العالمية في تدهور وانخفاض، وهذا ما تسعى الولايات المتحدة الامريكية اليه، لإعادة تقسيم العراق واستنزاف طاقاته واضعافه وبالتالي ضمان امن الكيان الصهيوني الحليف الابرز لأمريكا في المنطقة. ويهذا جاء الاحتلال الأمريكي للعراق مطلع العام 2003 تدفعه عوامل سياسية واقتصادية، وعواملٍ أخرى الامر الذي جعل الحديث عن الغزو الأمريكي مثار جدل وسجال عميق بين ماهية أسبابه ودواعيه، وبين الهدف والغاية التي جاء من أجلها الغزو من جهة، وتأثيراته الجانبية على المجتمع العراقي افقياً وعمودياً من جهة ثانية، خصوصاً قضية الوحدة الوطنية والتماسك الاجتماعي واللحمة والتجانس والمجتمعي. ومما لا شك فيه إنْ الغزو له مبرراته، واهدافه وتداعياته، وفي الحالة العراقية كان السعي الأمريكي دائباً على مخطط استعماري (كولونيا لي) كبير وبعيد المدى متمثل في نشر ثقافة "الفوضى الخلاقة" وإعادة تقسيم المنطقة، كمخطط غربي إزاء منطقة الشرق الاوسط الجديد والتي يعتبر العراق جزء أصيل منها .


Article
The positions of the press Iraqi parties publicly Of treaties in the monarchy Newspapers study ((The banner of independence, the voice of the people, voice of the Liberal, Politics, Home)) from 1946 -1949
مواقف صحافة الأحزاب العراقية العلنية من المعاهدات في العهد الملكي دراسة صحف (( لواء الاستقلال, صوت الأهالي, صوت الأحرار, السياسة, الوطن )) من 1946 -1949

Loading...
Loading...
Abstract

This study examines attitudes in the press for parties of foreign treaties concluded by the government. The study attempts to answer several questions including those related to attitudes to the press statement of the treaties and the degree of interest and the difference between those newspapers, including those related to the size of the coverage. This study consists of three treaties are dealt with in three axes, first relates to the systematic framework in terms of identifying the research problem, objectives, and the methodology used as hired study curriculum historical plus content analysis to obtain the required data also included, an input theoretically each treaty adopted on historical method. Down to an analysis of the content of the articles in the opening party newspapers, the study found a number of results that emerged from the study by unloading tables and processed using percenta. تبحث هذه الدراسة في المواقف الصحفية للأحزاب من المعاهدات الخارجية التي أبرمتها الحكومة . وتحاول الدراسة الإجابة على تساؤلات عدة منها ما يتعلق بالمواقف للصحف من المعاهدات وبيان الاختلاف ودرجة الاهتمام بين تلك الصحف ومنها ما يتعلق بحجم التغطية . وتتكون هذه الدراسة من ثلاثة معاهدات تم التعامل معها بثلاثة محاور, الأول يتعلق بالإطار المنهجي من حيث تحديد مشكلة البحث وأهدافه, والمنهج المستخدم، اذ استعانت الدراسة بالمنهج التاريخي زائد تحليل المضمون للحصول على البيانات المطلوبة وتضمنت كذلك, مدخلا نظريا لكل معاهدة اعتمد على المنهج التاريخي. وصولا إلى أجراء تحليل مضمون للمقالات الافتتاحية في الصحف الحزبية, وتوصلت الدراسة إلى جملة من المواقف التي تمثلت في ايراد الحجج على بطلان المعاهدات مما اسهم في تحريك الشارع العراقي والنتائج التي أفرزتها الدراسة عن طريق تفريغ الجداول ومعالجتها باستخدام النسبة المئوية توكد الاختلاف والاتفاق على ما للمعاهدات من أهمية .


Article
The role of the web in the disintegration of family relations field study in the city of Sulaymaniyah
دور الشبكة الإلكترونية في تفكك العلاقات الأسرية دراسة ميدانية في مدينة السليمانية

Loading...
Loading...
Abstract

This research is about"The role of the electronic network in the disorganization of family relationships”. The research includes two parts"theoretical and applicational”. The theoretical part contains of five sections. The first section includes two demands; first one is to determine the general framework of the research and the second is to identity concepts and terminology. The second section includes of three demands. The first requirement is about the history for the emergence of the electronic network, the secondrequirement is about electronic network services and the third demand is about months of correspondence and research sites in the electronic network. The second part is about the family relations. It includes two demands; the family from a sociological perspective and the nature of family relationships. Then the practical part comes next which includes two sections. The section fourth includes the procedures and scientific research methodically, which includes the areas of research, the sample, means of gathering information, means of collection of information, and statistical processing. TheFifth section includes the table’s analysis, presentation of findings, and recommendations . أن هذا البحث بعنوان" دور الشبكة الإلكترونية في تفكك العلاقات الأسرية" يتكون من جانبين"النظري والتطبيقي" الجانب النظري يتكون من خمسة مباحث، يتضمن المبحث الاول مطلبين اولهما تحديد الاطار العام للبحث والثاني تحديد المفاهيم والمصطلحات أما المبحث الثاني يتكون من ثلاثة مطالب فيتضمن المطلب الاول نبذة تأريخية عن نشوء الشبكة الإلكترونية والمطلب الثاني خدمات الشبكة الإلكترونية والمطلب الثالث اشهر مواقع المراسلات والبحث في الشبكة الإلكترونية اما المبحث الثاني فيهتم بالعلاقات الأسرية ويتكون من مطلبين يتضمن المطلب الاول الأسرة من منظور سوسيولوجي اما المطلب الثاني فيهتم بماهية العلاقات الأسرية, من ثم يأتي الجانب الميداني الذي يتكون بدوره من مبحثين هما المبحث الرابع الذي يحتوي على الاجرائات العلمية ومنهجية البحث والذي يتضمن مجالات البحث والعينة ووسائل جمع المعلومات والمعالجة الاحصائية، اما المبحث الخامس فيتضمن تحليل الجداول وعرض النتائج والتوصيات .


Article
The phenomenon of dropout at primary level (factors and causes)
ظاهرة التسرب الدراسي في المرحلة الابتدائية (العوامل والأسباب)

Loading...
Loading...
Abstract

Leakage represents a negative phenomenon leading to a weakening of the ability of the student to keep up with the school to walk to schools and displaced persons which constitutes a direct affect on the student, has been the goal of research is to identify: 1. dropout level for primary school students displaced from the point of view of teachers. 2. significant difference in dropout for primary school students displaced according to gender (male - female). The current research was limited to teachers displaced in School pleasure and appeal, as the researcher chose a random sample of them made up (120) teachers, and the researcher built a tool to measure the dropout and extracted validity and reliability have thus achieving the objectives of the research. Search results have shown high level of school dropout among students displaced people, and the results showed no statistically significant differences at the level of significance (0.05) between males and females in favor of males and feet Find some of the conclusions of the recommendations. يعد التعليم وسيلة المجتمع لبناء الإنسان، ويعتبر التعليم الابتدائي المرحلة الأساسية في إعداد الفرد للتعامل مع المجتمع، والإسهام في تنميته، ومع حاجة المجتمع إلى جهود أفراده إلا أن هناك نسبة من التلاميذ تنقطع عن الدراسة ولا تكمل مسيرتها الدراسية، وهو ما يعرف بالفاقد أو الهدر التعليمي- التربوي-، وهو من أكثر مشكلات النظام التعليمي وهي مشكلة عالمية تشكو منها الأنظمة التعليمية في معظم دول العالم المتقدمة والنامية، ولذا اهتم الكثير من الباحثين ورجال التربية والتعليم بها لما لها من أبعاد خطيرة اجتماعياً واقتصادياً وسلوكياً. ويهدف البحث الحالي إلى: التعرف على العوامل والأسباب التي أدت إلى ظاهرة التسرب في المرحلة الابتدائية، وقد اشتملت العينة على (70) طالباً، من جملة التلاميذ المتسربين، وتم استخدام الاستبيان لجمع المعلومات من عينة البحث. وخرج البحث بالعديد من التوصيات منها:- 1- إعداد برامج إرشادية وتدريبية للتلاميذ المتسربين. 2- ضرورة تكثيف جلسات الإرشاد التربوي مع التلاميذ المتسربين.

Table of content: volume:I issue:24