Table of content

Journal Of Al-Frahedis Arts

مجلة آداب الفراهيدي

ISSN: 26638118 (Online) | 20749554 (Print)
Publisher: Tikrit University
Faculty: Arts
Language: Arabic and English

This journal is Open Access

About

Journal of Al-Frahedis Arts :- A quarterly scientific journal issued by the Faculty of Arts at the University of Tikrit and concerned with the research of humanities in both Arabic and English. The first issue was issued in December 2009, and For the Journal ISSN (Print) is (2074-9554) and ISSN (Online) is (2663-8118) and has a deposit number in the Book House and Documents in Baghdad No. (1602 of 2011). The magazine has regularly issued (39) issues.

Loading...
Contact info

E-mail: jaa@tu.edu.iq
Prof. Dr. Saad Salman Abdullah
Mobile: 009647705824382
E-mail: dr.saadsalman@tu.edu.iq
Mustafa Hamdan
Mobile: 009647705162441
E-mail: redhat.it.iq@gmail.com

Table of content: 2016 volume: issue:26

Article
Dispute in grammar acts in a book on Altaliqh close to Ibn al-Halabi copper (T 698 H)
الخلاف النحوي في الأفعال في كتاب التعليقة على المقرب لابن النحاس الحلبي(ت698هـ)

Loading...
Loading...
Abstract

All praise belongs to Allah, the lord of all beings. Blessings and peace be upon the most noble of Messengers, the prophet Mohammed and his relatives and companions. This is the abstract of this paper which is entitled the "Grammatical dispute in Arabic verbs as it is found in "Al- Ta'alika Ela Al-Mukarrab", by Ibin Al Nahass Al-Haliby. (D.698 AH). The recent paper is consisted of two sections preceded by an introduction and prelude and followed by a conclusion. First of all, the introduction is allocated to show the approach that I have adopted in this paper. Whereas, the prelude is totally devoted to talk about the life and work of Ibin Al-Nahass Al-Haliby. As for the two sections: the first one is about the grammatical dispute in the Arabic verbs that can be parsed; and it is divided into three subsections. While, the other section is about the verbs that cannot be parsed and it is also divided into four subsections. Practically, the sections are entitled in a way that each title discloses directly its subject matter. Besides, each subject is also tackled as it was seen by Ibin Al-Nahass. Moreover, I have done my best to classify each subject into approaches. Naming the pioneer of each approach and the proofs and facts he utilized and how each pioneer has refuted the other proofs. Then, I've mentioned Ibin Al- Nahass's point of view about each subject and the approach he preferred most. Finally, I forward a conclusion that contains all the results that I've came up with in my research. Summing up, we pray to Allah to bless us with beneficial knowledge and a work He accepted most, only Him is capable of doing that. And all praise is due to Him the lord of all beings. الحمد لله ربِّ العالمين والصلاة والسلام على سيد الأنبياء والمرسلين، محمدٍ وعلى آله وصبحه أجمعين وبعد: فهذا ملخص للبحث الذي بعنوان (( الخلاف النحوي في الأفعال في كتاب التعليقة على المقرب لابن النحاس الحلبي ت698ه)) يتكون هذا البحث من مبحثين يتقدمها مقدمة وتمهيد، وتعقبها خاتمة أمّا المقدمة فتكلمتُ فيها عن المنهج الذي سرتُ عليه في هذه الدراسة، وأمّا التمهيد فقد تضمّن الكلام عن حياة ابن النحاس، وأمّا المبحثان فالأول منهما كان للخلاف النحوي في الأفعال المعربة، وتضمّن ثلاث مسائل، وأمّا الآخر فجاء بعنوان الخلاف النحوي في الأفعال المبنية, وتضمن أربع مسائل. أمّا عملي في هذا البحث فقد وضعتُ عنواناً لكُلِّ مسألةٍ يكشف عن فحواها، وذكرتُ نصَّ المسألة كما ذكرها ابن النحاس، ثم قسمتُها على مذاهب ذاكراً أصحاب كُلِّ مذهبٍ ومتابعيه من مظانهم ما استطعتُ إلى ذلك سبيلاً، والحجج والبراهين التي استندوا عليها وردود بعضهم على بعض، ثم موقف ابن النحاس من المسائل التي رجحها. ثم أنهيتُ البحث بخاتمة جمعتُ فيها أهم النتائج التي توصلت إليها في بحثي، اسأل الله أن يرزقنا علماً نافعاً وعملاً متقبلاً إنّه ولي ذلك والقادر عليه، وآخر دعوانا أن الحمد لله ربِّ العالمين.


Article
Social Cannibalism and Sexual Politics in Margret Atwood's The Handmaid's Tale
أكل لحوم البشر الاجتماعية والسياسة الجنسية في مارغريت أتوود حكاية أمة في

Loading...
Loading...
Abstract

Feminist writers used to be demanders of women rights. They believe that males' power over women is consolidated by ideological myths about women. These myths are part of a powerful socializing influence upon women that leads them to define their major role as that of a mother, housekeeper and child-bearer. Margaret Atwood, whose fame lies on her boldness and versatility, is a feminist Canadian writer. Though she refuses to label her works with feminism, many of her literary works are revealed through the eyes of powerless women. Atwood's literary texts mainly deal with females' way of feeling, thinking and acting. She links her female characters with suffering, and she believes that their suffering comes from real life. Atwood's literature, in fact, is concerned with sexual politics which is one of the terms that joined the second wave of Feminism in 1970. It refers to ideas and activities that are concerned with how power is shared between men and women, and how this affects their relationships The aim of this paper is to examine Atwood as a feminist writer rather than an anti- feminist as she believes herself to be, in addition to the fact that sexual politics is a recurrent theme that dominates most of her literary works. الكاتبات النسويات تستخدم ليكون المطالبين بحقوق المرأة. وهم يعتقدون أن السلطة الذكور على النساء هو موحد من قبل الأساطير الأيديولوجية حول النساء. هذه الأساطير هي جزء من التنشئة الاجتماعية تأثيرا قويا على النساء أن يؤدي بهم إلى تحديد دورها الرئيسي كما ان من الأم، مدبرة منزل وطفل حامل. مارغريت أتوود، التي تقع عليها جرأة وبراعة الشهرة، كاتبة الكندية النسوية. على الرغم من انها ترفض تسمية أعمالها مع الحركة النسائية، وكشف عن كثير من أعمالها الأدبية من خلال عيون النساء عاجزة. النصوص الأدبية أتوود واساسا للتعامل مع الطريق الإناث من الشعور والتفكير والعمل. انها يربط لها الشخصيات النسائية مع المعاناة، وقالت انها تعتقد ان معاناتهم تأتي من واقع الحياة. الأدب أتوود، في الواقع، تشعر مع السياسة الجنسية التي تعد واحدة من المصطلحات التي انضمت الموجة الثانية من الحركة النسوية في عام 1970. ويشير إلى الأفكار والأنشطة التي تعنى كيفية تقاسم السلطة بين الرجال والنساء، وكيف يؤثر هذا علاقاتهم والهدف من هذه الورقة هو دراسة أتوود ككاتب النسوي بدلا من النسوية المناهضة لأنها تعتقد نفسها أن تكون، بالإضافة إلى حقيقة أن السياسة الجنسية هو موضوع متكرر تهيمن على معظم أعمالها الأدبية.


Article
The Question of Reconciliation in E. M. Forster's A Passage to India
قضية المصالحة في إي. إم. فورستر هو عبور إلى الهند

Loading...
Loading...
Abstract

This study examines the question of reconciliation between the two oppositional binaries represented by the British colonizer (West) and the Indian colonized (East). It is based on the exhaustive analysis of A Passage to India on the light of Edward Said’s maintenance close link of struggle between the colonizers and the colonized on one hand, and on JanMohamed Abdul-Rahman's Manichean allegory which epitomizes the conflict between the putative superiority of the European and the supposed inferiority of the native on the other hand. E.M. Forster's A Passage to India is a faithful reflection of this cultural conflict that draws a line of demarcation between English civilization on one hand, and the Indian one on the other hand. This novel is the symbolic text that attempts to bridge the gap between the Manichean opposition of the colonizer and the colonized. تتناول هذه الدراسة مسألة المصالحة بين طرفي النزاع الثنائي المتمثلة بالمستعمر البريطاني (الغرب) والهند المحتلة (الشرق) أثناء فترة الاحتلال البريطاني للهند . ترتكز الدراسة على تحليل شامل لرواية (الطريق إلى الهند) في ضوء استمرار إدوارد سعيد الربط الوثيق لموضوع النزاع بين المستعمرين والمحتل من جهة، وعلى التفسير المجازي المانوي للكاتب جان محمد عبد الرحمن الذي يركز على التضارب بين التفوق الأوروبي المزعوم والدونية المفترضة لمواطني البلد الأصلي المحتل من ناحية أخرى. تعتبر رواية (الطريق إلى الهند) للكاتب الأنكليزي (اي ام فورستر) انعكاس حقيقي لهذا الصراع الثقافي الذي يرسم الخط الفاصل بين الحضارة الانجليزية من جهة، والحضارة الهندية من جهة أخرى. ان هذه الرواية هي نص رمزي يحاول تجسير الفجوة بين تصادم العقيدة الدينية للمستعمر والمحتل .


Article
Thrill and carrots Hassan disposed in the finale of the poem (Poems anthology of poetry Andalusian era Taifa)
التشويق والترغيب في حسن التخلص إلى خاتمة القصيدة (قصائد مختارات من الشعر الأندلسي عصر ملوك الطوائف)

Loading...
Loading...
Abstract

The research an important topic of the Arabic language, especially in the field of literature and poetry in particular; a subject (Hassan disposal) to the conclusion of the poem, the subject shows the reader the degree to which the poet of linguistic tools, as the poem is both fully come interconnected incomplete portions focus the mouth of one, and this interdependence is all through the good and get rid of it enables the poet, but this place methods relied upon poets, including (thrill and carrots), and this is what we stand for in our present research came on two themes: First: the concept of the disposal (Hassan disposal). II: (thrill of being aware) in Hassan disposed to the conclusion of the poem in the Andalusian poetry. And then try searching epilogue that summarizes idea where the idea of research as a whole.تناول البحث موضوعاً مهماً من مواضيع اللغة العربية لا سيما في مجال الأدب والشعر على وجه الخصوص؛ وهو موضوع (حسن التخلص) إلى خاتمة القصيدة، وهذا الموضوع يبيّن للقاريء مدى تمكّن الشاعر من أدواته اللغوية، إذ أن القصيدة تكون كلاً كاملاً تأتي مترابطة الأجزاء مكتملة تنصب من مصبٍ واحد، وهذا الترابط يكون كله عن طريق حسن التخلص وتمكن الشاعر منه، ولهذا الموضع أساليب يعتمد عليها الشعراء ومنها (التشويق والترغيب)، وهذا ما وقفنا عليه في بحثنا هذا وقد جاء البحث على مبحثين: الأول: مفهوم التخلص (حسن التخلص). الثاني: (التشويق والاستدراك) في حسن التخلص إلى خاتمة القصيدة في الشعر الأندلسي. ومن ثم خاتمة حاول البحث ان يوجز الفكرة فيها فكرة البحث بمجمله .


Article
Means awareness of love and hate in the Holy Quran (the study of morphological tag)
لفظتا الحُبِّ والكُرْهِ في القرآنِ الكريمِ (دراسة صرفية دلالية)

Loading...
Loading...
Abstract

The significance of this research that study Bocharf speech and best male, the Koran, which bounty on other talk like the superiority of Allah Almighty on His creation, and which He revealed God Almighty guidance for all mankind, it is search dealt with the specific words (words of love and hate) In the Koran, and dealt with the morphological aspect of these words., Titled (love and hate in the Koran morphological study) I have adopted in this research on the Holy Book in addition to the language books and dictionaries and commentaries (k book Sibawayh, and the brief of the cooler, and the sequel to Abu Ali Persian, interesting, great for the son of a bird, and the weights of the act and their meanings, Dr. Hashim Taha, and a glossary eye Frahedy dictionary Ocean Firuzabadi, but San Arabs Ibn Manzur , and the interpretation of Al-Razi, and the ocean sea to Abu Hayyan, editing and enlightenment to Ben Achour. The research includes an introduction, three sections, and the extension of the Quranic verses Fezta (love and hate), and the most important conclusion of the search results, and a list of sources and references. تكمن أهمية هذا البحث بأنه دراسة بأشرف الكلام وأفضل الذِّكر، القرآن الكريم الذي فضله على سائر الكلام كفضل الله عزَّ وجلَّ على خلقه، والذي انزله الله سبحانه وتعالى هداية للبشرية جمعاء، فهو بحث تناولت فيه ألفاظ محدّدة (ألفاظ الحُبُّ والُكرْه) في القرآن الكريم، وتناولت الجانب الصرفي من هذه الألفاظ، بعنوان(الحُبُّ والكُرْه في القرآن الكريم دراسة صرفية) ولقد اعتمدت في هذا البحث على الكتاب العزيز فضلاً عن كتب اللغة والمعاجم والتفاسير كـ(الكتاب لسيبويه، والمقتضب للمبرد، والتكملة لأبي علي الفارسي والممتع الكبير لابن عصفور، وأوزان الفعل ومعانيها الدكتور هاشم طه، ومعجم العين للفراهيدي والقاموس المحيط للفيروز آبادي، ولسان العرب لابن منظور، وتفسير الرازي، والبحر المحيط لأبي حيان، والتحرير والتنوير لابن عاشور. تضمن البحث مقدمة، وثلاثة مباحث، وملحق بالآيات القرآنية للفظتي (الحُّبّ والكُرْه)، وخاتمة بأهم نتائج البحث، وقائمة المصادر والمراجع


Article
Violence and globalization when Islamic movements Contemporary jihadi
العُنف والعولمة عند الحركات الإسلاميّة الجهاديّة المُعاصِرة

Loading...
Loading...
Abstract

The Phenomenon of Globalized Islamic Violence-which has been virtually represented by Islamic foreign fighters (transnational Jihadi-Legions)-is the last stage of international Jihad movement. Several interpretations have been submitted to explain this trend, some of them focus on the role of the holy texts and its commentaries, others go to blame the West and its negative role, but the Interpretation that gain a realistic importance of explanation of modern Global Jihad is the (unitary stream) one, this stream have many phase of progress which have ended with the armament of Islam & transport the clash of its enemies to the Global level. تُعدُّ ظاهرة العُنف الإسلامي المُعولم-المُعبّر عنها واقعيّاً بالمُقاتلين الإسلاميّين الأجانب او الألوية الجهاديّة المُختلطة الجنسيّات- آخر مراحِل تطوّر حركة الجهاد الدولي العابر للحُدود، وقد تنازع تفسير الظاهرة اتجاهاتٍ عِدّة، ركّزَ بعضُها على دور النص الديني والتأويلات الحديثة لهذا النص، بينما ذهب بعضُها الآخر للوم الغرب ودوره السلبي في تفشي الظاهرة، بينما يبدو التأويل المُستند إلى ولادة تيّارٍ وحدودي ذا جُذور عميقة أكثر واقعيّة، وهو تيّارٌ مرَّ بتطوّرات انتهت به لعسكرة الإسلام ونقل المواجهة مع أعدائه إلى المُستوى الدولي.


Article
The motives of the Iraqi public to use foreign channels And limits Alachaabaat realized
دوافع استخدام الجمهور العراقي للقنوات الأجنبية وحدود الإشباعات المتحققة

Authors: Daham Ali دحام علي
Pages: 132-156
Loading...
Loading...
Abstract

Man is by nature inclined to explore the unknown and interest in all things gives him pleasure Also he cares for what is useful and satisfies his curiosity psychological needs. Hence became foreign satellite channels including possesses the expertise and potential of technology and technical and professional attracting an important center in the world where multiple local, Arab and international media and intensifying competition to acquire it for the goals. various aims of this research, including the: knowing motivated use of these channels, and what are the materials and programs, his favorite, and get to know his habits and patterns of his observations and the most important foreign channels watched, and the disclosure of the relationship between the variables of sex, age, and motives of exposure to these channels and then detecting the relationship between the variables of sex, age and achieved by the use of these foreign satellite channels إن الإنسان بطبيعته ميال لاستطلاع المجهول والاهتمام بكل ما يوفر له المتعة ويقدم إليه النافع المفيد مما يشبع فضوله وحاجاته النفسية والمعلوماتية والإعلامية ومن هنا أصبحت الفضائيات الأجنبية بما تمتلكه من خبرات وإمكانات تقنية وفنية ومهنية مركز استقطاب مهم في عالم تتعدد فيه وسائل الإعلام المحلية والعربية والدولية ويشتد تنافسها للإستحواذ عليه لأهداف شتى مما يجعل الإنسان تبعا لاهتماماته يفضل بعضها على بعض ويختار إحداها دون الأخرى ومن هنا تتسع دائرة جمهور هذه الفضائيات على حساب بعضها البعض والجمهور العراقي ليس بدعا من المجتمعات الأخرى تستأثر هذه الفضائيات ببعض من اهتمامات قسم من أفراده لدوفع شتى يسعى هذا البحث لمعرفتها ومنها: معرفة دوافع استخدامه لهذه الفضائيات، ومعرفة الاشباعات المتحققة لهذا الجمهور جراء استخدامه لها، وما هي المواد والبرامج المفضلة لديه، والتعرف على عاداته وأنماط مشاهداته وأهم القنوات الأجنبية التي يشاهدها، والكشف عن العلاقة بين متغيري الجنس والعمر ودوافع التعرض لهذه الفضائيات ومن ثم الكشف عن العلاقة بين متغيري الجنس والعمر والإشباعات المتحققة جراء استخدام الجمهور لهذه الفضائيات الأجنبية


Article
Analysis of agricultural investment systems using technology (GIS) (Empirical Study of Balad)
تحليــل نظم الاستثمار الزراعــــــــي باستخدام تقنيـــــــة ( GIS ) ( دراسة تطبيقية لقضاء بلد )

Loading...
Loading...
Abstract

The research seeks to use GIS software (GIS) for the analysis of systems of agricultural investment and production of geographical maps (with dimension-2D dimension (3D) and the review of the practical side of the map analysis and display charts to demonstrate the installation of systems of agricultural investment in the research area, it has become the geographical Agricultural frontrunner of these new technologies, particularly the uses of agricultural land, and the geographical distribution of agricultural crops, and systems analysis of agricultural investment and distribution of forest and land cover, and others. was hiring program (arcmap9.3) and software (f GIS) and software (Grapher Demo. ) Was selected as the subject of agricultural investment systems mainly for the application of these methods and spend a specific country as a search for not being exposed to previous studies (using GIS) from the agricultural side in the representation of spatial analysis and maps of the third dimension, as well as being an agricultural nature and clear. يسعى البحث إلى استخدام برمجيات نظم المعلومات الجغرافية (GIS) لتحليل نظم الاستثمار الزراعي وإنتاج خرائط جغرافية (ذات البعد الثنائي -2D والبعد الثلاثي(3D) واستعراض الجانب التطبيقي في تحليل الخرائط وعرض المخططات البيانية لبيان تركيب نظم الاستثمار الزراعي في منطقة البحث، إذ اصبح للجغرافية الزراعية الحظ الأوفر من هذه التقنيات الحديثة سيما استعمالات الأرض الزراعية، والتوزيع الجغرافي للمحاصيل الزراعية، وتحليل نظم الاستثمار الزراعي والتوزيع الغابي، والغطاء الأرضي وغيرها .وتم توظيف برنامج (arcmap9.3) و برنامج (f GIS) وبرنامج ( (Grapher Demo. وقد تم اختيار موضوع نظم الاستثمار الزراعي اساسا لتطبيق هذه الطرق ومحدداً بقضاء بلد كمنطقة بحث لكونها لم تتعرض لها الدراسات السابقة (باستخدام GIS)من الجانب الزراعي في تمثيل التحليلات المكانية وخرائط البعد الثالث،فضلا عن انها ذات طابع زراعي واضح .


Article
The attention of scientists and scientific movement in Iraq (232-334h / 847-946h)
اهتمام العلماء بالحركة العلمية في العراق(232-334هـ/847-946هـ)

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract The study includes several paragraphs came in the first auspices of scientists for science students as of the most important classes of society they who will bear the hardships in order to obtain the flag so it was the duty of scientists to help these scientists have models reported these scientists who contributed to the support of the scientific movement came in the second paragraph Description of scientific councils through which the student receives heads of science and varied these councils mismatch councils of linguistics and the other to talk, and other sciences were these councils is characterized in depth discussion and the strength of the argument in the third paragraph debates scientists and an interactive exchange of scientific, intellectual and discussions between Iraqi scientists تشتمل الدراسة على عدة فقرات جاء في أولها رعاية العلماء لطلبة العلم بوصفهم من أهم طبقات المجتمع وهم من يتحمل المشاق من أجل الحصول على العلم لذلك كان واجباً على العلماء مساعدة هؤلاء العلماء وقد ذكرت نماذج من هؤلاء العلماء ممن أسهم في دعم الحركة العلمية وجاء في الفقرة الثانية وصف المجالس العلمية التي من خلالها يتلقى الطالب أرباب العلوم وتنوعت تلك المجالس فمنها مجالس لعلم اللغة وأخرى للحديث وغيرهما من العلوم وكانت هذه المجالس تتميز بعمق النقاش وقوة المجادلة وفي الفقرة الثالثة مناظرات العلماء ومحاوراتهم والمناقشات العلمية والفكرية التي تدور بين علماء العراق وكيف تعرض هؤلاء العلماء لتيارات الجدل وخاصة في زمن الخليفة المأمون وكان للعلماء دور في ازدهار الحركة العلمية في العراق , وجاء في الفقرة الخامسة اهتمام العلماء بحركة الترجمة التي لها أهمية كبيرة في تنشيط الحركة العلمية من خلال تعريب الكتب من اللغات الأجنبية وقد برز عدد من العلماء ممن اهتموا بالترجمة وحرصوا على تفعيل دورهم كعلماء وكانت حركة الترجمة ميداناً فسيحاً لهم لإبراز دورهم ولقيت الترجمة على أيدي هؤلاء العلماء عنايةً واهتماماً كبيرين وتطرق البحث في الفقرة السادسة إلى البيئة العلمية إذ بحثت في حال الأمة خلال تلك المدة والمناخ العلمي الذي ساد العراق آنذاك, وبات مركزاً لنشاط حركة الترجمة وفي الفقرة السابعة ثم ذكر أبرز النقلة في هذه الحركة الذين كانوا سبباً في ازدهار حركة الترجمة وبيان دورهم في عصر المأمون ومن جاء بعده.


Article
Human rights violations under the American-British occupation of Iraq (2003 -2004) (Historical Study)
انتهاكات حقوق الأنسان في ظل الاحتلال الأمريكي البريطاني للعراق (2003 -2004) (دراسة تاريخية)

Loading...
Loading...
Abstract

Iraq fell under the yoke of the American- British Occupation in the April 9, 2003, and the Resolution 1483 issued by the UN Security Council knew their presence in Iraq as a military Occupation, and there fore it was necessary to apply the International agreements, especially the 1949 Genera conventions as well as the International convenants including the Human Rights and respect of his being and not being tortured, because the International convenants prevented the torture in all its forms. They considered it as a crime against the humanity no statute of limitating its time. The research dealt with the rights of prisoners in accordance with the International convenants and Genera conventions, in particular the respect of their rights and that they were not hurt and torture; and they were asked only on their names and the numbers of military units. After the war was over, they released, but the U.S.A and Britain violated their rights approved in the International law and didn’t release them. وقع العراق تحت نير الاحتلال الأمريكي البريطاني في 9 نيسان 2003، وعرف القرار (1483) الصادر من مجلس الامن الدولي وجودهما في العراق بأنه احتلال عسكري، ولذلك استوجب تطبيق الاتفاقيات الدولية، سيما اتفاقيات جنيف لعام 1949، فضلا عن العهود الدولية والمتضمنة لحقوق الانسان واحترام كيانه وعدم تعريضه للتعذيب، إذ حرمت العهود الدولية التعذيب بكل اشكاله وعدتّه جريمة ضد الانسانية لا تسقط بالتقادم الزماني. تناول البحث حقوق الأسرى على وفق العهود الدولية، فضلاً عن اتفاقيات جنيف، سيما احترام حقوقهم الانسانية وعدم تعريضهم للأذى والتعذيب، ولا يسأل سوى عن اسمائهم وارقام وحداتهم العسكرية، وبعد انتهاء الحرب يطلق سراحهم، إلا أن الولايات المتحدة وبريطانيا عرضتهم للتعذيب وانتهكت حقوقهم المقرة في القانون الدولي ولم تطلق سراحهم.


Article
The influence of the old racial laws to the laws of the Kingdom of 1620-1400 BC Hittite
تأثير القوانين العرقية القديمة على قوانين المملكة الحثية 1620-1400 ق.م

Authors: Jia Fakhri Omar جيا فخري عمر
Pages: 229-255
Loading...
Loading...
Abstract

At first we did not know that the Hittite their own as in Mesopotamia laws, but legal panels discovered in large archives Hatusha within the royal court of justice or the Supreme Court in Boğazköy site, It written on slabs of clay and two-sided, included a set of laws and in cuneiform Hittite, With this, the Hittites arranged sets timetable after the Sumerians, the Akkadians, and the role of the old Babylonian, and Elamites, and the role of the old Assyrian, and then the Hittite role and Subartians,, then the Assyrian role talking and after the Babylonian role to talk, and so the Hittite Code on clay tablets laws are not the preserve of Mesopotamia but included other areas adjacent to the culture of the Sumerian, Babylonian, and here they do not include one legal area but several legal areas in the ancient Near East, it is natural that development three thousand years took Since the first appearance of legal material on clay tablets in Mesopotamia, and when comparing laws Hittite with the laws of Mesopotamia, we find affected Hittite legal materials with those of the old Iraq. Both uses the words (if a man ...) and then followed by the article and then the legal or financial sanctions strict ones, there is a natural change in the Hittite laws in line with the nature of society there. في البداية لم يكن لدى الباحثين المختصين بالحثيين معرفة بوجود قانون خاص في المملكة الحثية اسوة ببلاد الرافدين، ولكن اكتشفت الألواح القانونية في أرشيفات حاتوشا الكبيرة ضمن موقع البلاط الملكي للعدالة أو المحكمة العليا في بوغازكوي، وقد كتبت على ألواح من الطين وعلى الوجهين، ضمت مجموعة قوانين وبالخط المسماري الحثي، وبذلك أحتل الحثيين مرتبة تحدد زمنيا بعد السومريين، والاكديين، والدور البابلي القديم، والعيلاميين، والدور الآشوري القديم والوسيط، ومن ثم الدور الحثي والسوبارتين، ثم الدور الآشوري الحديث وبعده الدور البابلي الحديث، وبذلك فأن القوانين الحثية المدونة على الألواح الطينية ليست حكراً على بلاد الرافدين ولكن شملت مناطق أخرى مجاورة للثقافة السومرية والبابلية، ومن هنا فهي لا تشمل منطقة قانونية واحدة أنما عدة مناطق قانونية في منطقة الشرق الأدنى القديم، ومن الطبيعي هذا التطور استغرق ثلاثة آلاف عام منذ أول ظهور للمواد القانونية على ألواح الطين في بلاد الرافدين، وعند مقارنة القوانين الحثية مع قوانين بلاد الرافدين وجد الباحثين تأثر المواد القانونية الحثية بمثيلاتها من العراق القديم فكلاهما يستخدم عبارة (إذا رجل...) ثم تليها المادة القانونية ومن ثم العقوبات المالية أو الصارمة منها، ومن الطبيعي هناك تغير في القوانين الحثية بما يتلاءم مع طبيعة المجتمع هناك .


Article
Paul Ricoeur and Epistemology history
بول ريكور وابستيمولوجيا التاريخ

Loading...
Loading...
Abstract

The nineteenth century is called the century of history due to the dominance of Hegel’s philosophy of history on the one hand, and the massive revolution by both German Method School led by (Leopold von Ranke) and French Method School which resulted in historical method and knowledge, on the other hand. That was joined later by French Annales school led by both Lucien Febvre and Marc Bloch in the twentieth century, particularly in the historic speech by Fernand Braudel in which he connected the historical dimension with the interconnection of the various branches of humanities in one complete unit, on the other hand. Using some terms such as (memory, documents, narration, interpretation, understanding, etc.), Paul Ricoeur criticized both schools and postulated his global view of historical knowledge. القرن التاسع عشر يسمى ب(قرن التاريخ)، بسبب هيمنة الفلسفة التأملية الهيغلية للتاريخ من جانب، ومن جانب الاخر الثورة الكبرى التى حققتها كل من المدرسة المنهجية الألمانية بريادة (ليوبولد فون رانكه) والمدرسة المنهجية الفرنسية فى مجال المنهج والمعرفة التاريخية. ثم مع مدرسة الحوليات على يد مؤسسييها (لوسيان فيفر ومارك بلوخ) في القرن العشرين وخاصة في الخطاب التاريخي لفرنان بروديل الذى أعلن فيه الدور المحوري للتاريخ لربط فروع العلوم الإنسانية كلها في وحدة متكاملة. من هنا جاء بول ريكور وانتقد الأتجاهين كليهما وأظهر عيوبهما، لذا من الضروري أن نتوقف عند انتقاداته لهما ومقترحاته في مجال المنهج وفلسفة التاريخ. وقد تم من خلال هذا البحث (الذاكرة والتاريخ، نقد الاتجاهين السردي والبنيوي، ومراحل عملية كتابة التاريخ) ليلقى نظرة على الفيلسوف الفرنسي(بول ريكور) بخصوص(ابستيمولوجيا المعرفة التاريخية) والذى كان لديه باع طويل في هذا المجال.


Article
Foreign Relations of the Al Thani family in the establishment of the State of Qatar stage (1868- 1949)
العلاقات الخارجية لأسرة آل ثاني في مرحلة تأسيس دولة قطر (1868- 1949)

Loading...
Loading...
Abstract

The period between 1868 - 1949 of the most important stages in the history of the State of Qatar, being the establishment of the political state landmarks foundation for the country's unity, sovereignty and independence, and just converted from cities and ports for divers and crossings of the tribes of the stage, to the chiefdom like other chiefdoms Gulf Coast Arabian, her mind and to be reckoned with in the one of the most regions of the world a conflict for influence and colonization. Thanks to build a foreign policy of Qatar during that period to three of the elders of the Al Thani family who carried the banner of the establishment of the Qatari state they are all from Sheikh Mohammed bin Thani (1850-1878) founder of the ruling Al-Thani of Qatar, and the founder of the chiefdom of Qatar under the 1868 agreement with the British, Sheikh Qasim bin Mohammed bin Thani (from 1878 to 1913), which is the real founder of the state, being a lay the foundations for the country's foreign policy, especially with the major powers at the time the Gulf region (Britain and the Ottoman Empire), and Sheikh Abdullah bin Qassim Al Thani (1913- 1949), which affirmed Qatar's sovereignty over its territory although the British Protectorate Treaty, and sped off towards modernity, benefiting from oil revenues began to come to him after World war II. The research found a set of facts about the nature of the foreign policy goals of Qatar in the period referred to which, preserving the unity of the country ground, maintaining the Qatari sovereignty in foreign relations, maintaining the economic interests of the country, and required each and every one of these goals a lot of statesmanship, patience the belief in the right of Qatar in its sovereignty over its territory and sovereignty in its foreign relations.تعد المدة بين عامي 1868 - 1949 من أهم المراحل في تاريخ دولة قطر، لكونها مرحلة إرساء معالم الدولة السياسية والتأسيس لوحدة البلاد وسيادتها واستقلالها، وتحويلها من مجرد مدن وموانئ للغواصين ومعابر للقبائل، إلى مشيخة كغيرها من مشيخات ساحل الخليج العربي، لها اعتبارها ويحسب حسابها في واحدة من أكثر مناطق العالم تنازعا على النفوذ والاستعمار. ويعود الفضل في بناء السياسة الخارجية لقطر خلال تلك الفترة الى ثلاثة من شيوخ أسرة آل ثاني الذين حملوا لواء تأسيس الدولة القطرية وهم كل من الشيخ محمد بن ثاني (1850-1878) المؤسس لحكم آل ثاني في قطر، ومؤسس مشيخة قطر بموجب اتفاقية عام 1868 مع البريطانيين، والشيخ قاسم بن محمد بن ثاني (1878-1913) الذي يعدّ المؤسس الحقيقي للدولة، كونه وضع أسس السياسة الخارجية القطرية لاسيما مع القوى الكبرى في منطقة الخليج العربي آنذاك ( بريطانيا والدولة العثمانية)، والشيخ عبد الله بن قاسم آل ثاني ( 1913-1949) الذي أكد سيادة قطر على أراضيها على الرغم من معاهدة الحماية البريطانية، وانطلق بها نحو الحداثة مستفيداً من عائدات النفط التي بدأت تأتيه بعد الحرب العالمية الثانية. توصل البحث إلى مجموعة من الحقائق حول طبيعة أهداف السياسة الخارجية لقطر في الفترة المشار إليها وهي، الحفاظ على وحدة الأرض القطرية، الحفاظ على السيادة القطرية في العلاقات الخارجية، والحفاظ على مصالح البلاد الاقتصادية، وتطلبت كل واحدة من هذه الأهداف الكثير من الحنكة السياسية، والصبر والإيمان بحق قطر في سيادتها على أرضها وسيادتها في علاقاتها الخارجية .


Article
Companion Suhaib bin Sinan Rumi (may Allah be pleased with him) Historical Study
الصحابي صهيب بن سنان الرومي(رضي الله عنه) دراسة تاريخية

Loading...
Loading...
Abstract

This research included the historical study of companion life Suhaib bin Sinan Al Rumi,who is one of the figures and a flay of Islamic figs, holed the banner of the lead in science and knowledge leaving traces of prominent accounted for him in science record of Islamic history, and was studied of Ageing, studied and sciences.He was a dignified scientist in interpretation, Habit, Fikh (Jurisprudence) and a scientist in conducts, Maghazi narration and news شمل هذا البحث دراسة حياة الصحابي صهيب بن سنان الرومي التاريخية، وهو أحد الشخصيات وعَلَمٍ من أعلام الإسلام حمل لواء الريادة في العلم والمعرفة وترك بعده آثاراً بارزة تحتسب له في السجل العلمي للتاريخ الإسلامي، فتم دراسة شيوخه، وتلاميذه، وعلومه فهو عالم جليل في التفسير، والحديث، والفقه، وعالماً بالسير والمغازي ورواية الأخبار .


Article
Spatial variation of quality of the gap in population compositions in Walton Bridge
التباين المكاني للفجوة النوعية في التراكيب السكانية بمدينة التون كوبري

Loading...
Loading...
Abstract

Gender a broad term used in the social sciences, which replaced the term sex-based biological basis, a study of the interrelationship between males and females in society, and called on the relationship nominate gender and are governed by specific and different factors, economic, social, political, cultural and environmental, are intended installation qualitative distribution of the study area community by sex to males and females in order to stand over the balance of this community population in terms of the type of population, and the impact of the variation in the composition of economic and social activities and roles of the population in different areas of life. The per capita index of years of education of scales most manifestation of the condition of education of the population, on education as a cumulative phenomenon utilized with the total cumulative years of education, according to type as one of the gender gap of population indicators, and also can monitor the gender gap in economic activities through the examination and analysis of a range of indicators that associated with these activities, as well as other indicators that have been addressed in this research, which focused on the show gender gap of population structures in the study area. النوع مصطلح واسع الاستخدام في العلوم الاجتماعية والذي حل محل مصطلح الجنس القائم على اساس بيولوجي، وهو دراسة العلاقة المتداخلة بين الذكور والاناث في المجتمع، ويطلق على هذه العلاقة تسمية النوع الاجتماعي والتي تكون محكومة ومحددة بعوامل مختلفة إقتصادية وإجتماعية وسياسية وثقافية وبيئية، يقصد بالتركيب النوعي توزيع مجتمع منطقة الدراسة حسب الجنس إلى ذكور واناث من اجل الوقوف على مدى توازن هذا المجتمع السكاني من حيث نوع السكان، واثر التباين في هذا التركيب على الفعاليات الاقتصادية والاجتماعية والادوار التي يلعبها السكان في مجالات الحياة المختلفة. ويعد مؤشر نصيب الفرد من سنوات التعليم من المقاييس الاكثر إظهارأً للاحوال التعليمية للسكان، على أعتبار التعليم ظاهرة تراكمية يستفاد منها بالمجموع التراكمي لسنوات التعليم وحسب النوع كأحد مؤشرات الفجوة النوعية للسكان، وكذلك يمكن رصد الفجوة النوعية في الانشطة الاقتصادية من خلال فحص وتحليل مجموعة من المؤشرات التي ترتبط بهذه الانشطة، وكذا المؤشرات الاخرى التي تم تناولها في هذا البحث والتي ركزت على اظهار الفجوة النوعية للتراكيب السكانية في منطقة الدراسة.


Article
Social and cultural dimensions of the phenomenon of divorce A field study in the city of Baghdad
الأبعاد الاجتماعية والثقافية لظاهرة الطلاق دراسة ميدانية في مدينة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

There is no doubt that the organization of the relationship between men and women and family formation has attracted the attention of thinkers long ago. We find in all religions , laws and ethics classes and wide to regulate this relationship and to ensure the existence and continuity . And cares about religion and intellectuals , sociologists and psychologists this relationship , each trying to provide for his part that serves the success of this relationship because the continuation of life itself and happiness and development And divorce is the latest in a series of family problems and family disintegration. Although necessity sometimes when it becomes the means by which the inevitable to escape from the tensions of marriage and his troubles and responsibilities, but this need not prevent the damage as it remains a cause of many problems for the whole family, and individuals need to for a long time to adjust and return to normal life There is no doubt that the issue of divorce psychosocial issue is a global phenomenon that most Arab societies suffer from forms spread in contemporary society and the painful reality took away into the diverse interest of specialists and researchers because of social, psychological, health and economic impacts.مما لا شك فيه أن تنظيم العلاقة بين الرجل والمرأة وتكوين الأسرة قد نال اهتمام المفكرين منذ زمن بعيد. ونجد في كل الشرائع والقوانين والأخلاق فصولاً واسعة لتنظيم هذه العلاقة وضمان وجودها واستمرارها. ويهتم الدين ورجال الفكر وعلماء الاجتماع وعلماء النفس بهذه العلاقة، كل يحاول من جانبه أن يقدم ما يخدم نجاح هذه العلاقة لأن في ذلك استمرار الحياة نفسها وسعادتها وتطورها. و الطلاق هو الحلقة الأخيرة في سلسلة المشكلات الأسرية و التفكك الأسري. وبالرغم من ضرورته أحياناً عندما يصبح الوسيلة التي لا مفر منها للهرب من توترات الزواج ومتاعبه ومسئولياته، إلا أن هذه الضرورة لا تمنع الضرر إذ يبقى سبباً لكثير من المشكلات لجميع أفراد الأسرة، وقد يحتاج الأفراد إلى زمن طويل للتكيف والعودة للحياة الطبيعية . لاشك أن قضية الطلاق كقضية اجتماعية نفسية تعد ظاهرة عالمية تعاني منها معظم المجتمعات العربية ويشكل انتشارها في مجتمعنا المعاصر واقعا مؤلما أخذت إبعادها المتنوعة حيز الاهتمام للمختصين والباحثين نظرا لآثارها الاجتماعية والنفسية والصحية والاقتصادية.


Article
Purposes of rumors and risks And methods of dealing with them and their relationship in ways of thinking
أغراض الشائعات ومخاطرها وأساليب التعامل معها وعلاقتها بأساليب التفكير

Loading...
Loading...
Abstract

The research aims to identify the purposes for which the rumors aim to achieve, and the methods used to deal with, and the relationship of these methods (dealing with rumors methods) methods of thinking in Samarra University students, the research sample of (507) students of whom (314 males and 193 students) were randomized from the College of Education in Samarra University, dish researcher them special identification purposes rumors and risks and ways to deal with it after it has prepared and extraction validity and reliability, as well as test (Harrison & Bramson 1982) to ways of thinking, and use the search of statistical methods: averages and Chi-square and Pearson correlation coefficient and coefficient (Kendalls tau _ b), the research found that the most prominent purposes rumors are: political miscarriage, investment hate, give hope, create the atmosphere of an event, and palpate the pulse, and the most prominent risks were: to spread terror, insecurity psychological, killing morale, increased violence, sow discord and disagreement, sow despair, and destabilize national security. The research found that more methods of dealing with rumors widely used by students is to certify method, followed by scrutiny and criticism style, and the style of broadcast news, and finally ignore style, and with regard to the relationship between the methods of dealing with rumors and ways of thinking research has come to the presence of relational Related statistically significant differences between the way of dealing (scrutiny and criticism) and the method of analytical thinking, and the method of dealing (ignore) the perfect style of thinking and style of practical thinking, and in the light of the findings of the researcher researcher presented a set of recommendations and proposals. Keywords: rumors, rumors purposes, the risk of rumors, the methods of dealing with rumors, thinking methods. هدف البحث إلى التعرف على الأغراض التي تهدف الشائعات إلى تحقيقها، والأساليب المتبعة في التعامل معها، وعلاقة هذه الأساليب ( أساليب التعامل مع الشائعات) بأساليب التفكير لدى طلبة جامعة سامراء، بلغت عينة البحث ( 507) طالباً وطالبةً منهم ( 314) طالباً و( 193) طالبةً تم اختيارهم بصورة عشوائية من كلية التربية في جامعة سامراء، طبق الباحث عليهم استبانة خاصة بأغراض الشائعات ومخاطرها وأساليب التعامل معها بعد أن قام بإعدادها واستخراج صدقها وثباتها، وكذلك اختبار ( Harrison & Bramson 1982) لأساليب التفكير، واستخدم البحث من الوسائل الإحصائية: المتوسطات ومربع كاي ومعامل ارتباط بيرسون ومعامل ( Kendalls tau _ b)، وتوصل البحث إلى أن أبرز أغراض الشائعات هي: التسقيط السياسي، استثمار الكره، منح الأمل، تهيئة الأجواء لحدث ما، وجس النبض، أما أبرز مخاطرها فقد كانت: إشاعة الرعب، زعزعة الأمن النفسي، قتل الروح المعنوية، زيادة العنف، بث الفرقة والخلاف، زرع اليأس، وزعــــــــــزعة الأمن الوطني . كما توصل البحث إلى أن أكثر أساليب التعامل مع الشائعات استخداماً من قبل الطلبة هو أسلوب التصديق، يليه أسلوب التمحيص والنقد، ثم اسلوب بث الخبر، وأخيراً أسلوب التجاهل، وفيما يخص العلاقة بين أساليب التعامل مع الشائعات وأساليب التفكير فقد توصل البحث إلى وجود علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين أسلوب التعامل ( التمحيص والنقد) وأسلوب التفكير التحليلي، وبين أسلوب التعامل ( التجاهل) وأسلوب التفكير المثالي وأسلوب التفكير العملي، وفي ضوء النتائج التي توصل إليها الباحث قدم الباحث مجموعة من التوصيات والمقترحات . الكلمات المفتاحية: الشائعات، أغراض الشائعات، مخاطر الشائعات، أساليب التعامل مع الشائعات، أساليب التفكير .


Article
Survey ideas is feasible agenda Among university students
جدول مسح الأفكار غير المجدية لدى طلبة الجامعة

Loading...
Loading...
Abstract

The current research aims at constructing a table to survey the unserious thoughts for college students and to investigate the most unserious thoughts which are adopted by students, and to know the differences between males and females in using unserious thoughts. A random sample consists of 300 students has been selected. The researchers followed these stepsto survey the unserious thoughts for college students: 1- Pilot questionnaire consists of two questions and distributed to students. 2- Literature review 3 -Exposing the collecting 37 items which consist of five domains to experts. 4-Piolt administration. The researchers used many statistical means to construct the scale and interpret the data, one of them q square for one sample and percentiles. The results show that the percentiles of unserious thoughts were (85%-55%) . The envy domain has 85%, mistrusting domain has 83%, failing domain has 79%, un self –confidence domain has 65% . The researchers put some recommendations and conclusions. هدف البحث الحالي إلى بناء جدول لمسح الأفكار غير المجدية لدى طلبة الجامعة لغرض الكشف عن اكثر الأفكار غير المجدية التي يتبناها الطلبة مع معرفة الفروق بين الذكور والإناث في استخدام الأفكار غير المجدية. حيث تم سحب عينة عشوائية بلغت (300) طالب وطالبة من طلبة الجامعة للعام (2014, 2015). حيث اتبع الباحثان الخطوات التالية في بناء جدول مسح الأفكار غير المجدية وهي 1- الاستفتاء الاستطلاعي يتضمن سؤالين تم توزيعه على الطلبة بشكل عشوائي. 2- الاطلاع على الأدبيات والدراسات السابقة. 3- جمع الفقرات وعرضها على الخبراء تتضمن (37) فقرة موزعة على خمسة مجالات. 4- التجربة الاستطلاعية لوضوح الفقرات والتعليمات وحساب الوقت. كما استخدم الباحثان عدة وسائل إحصائية في بناء المقياس وتفسير النتائج منها مربع (كا2) لعينة واحدة, التكرارات والنسب المئوية. وقد أظهرت النتائج ان النسبة المئوية للأفكار غير المجدية تراوحت بين (85-55%) حيث حصل مجال الحسد على (85%) وحصل مجال سوء الظن على (83%) كما احتل مجال الفشل المرتبة الثالثة على نسبة (79%) وضعف الثقة بالنفس على (5ر56%) كما وضع الباحثان مجموعة من التوصيات والمقترحات منها: التوصيات: 1- عقد ندوات للطلبة تتناول قيمة الحب والخير والتعاون بين أفراد المجتمع استناداً إلى الحديث الشريف (حب لأخيك ما تحب لنفسك). 2- عقد مؤتمرات حول نبذ الفرقة (الطائفية والقومية) والتآخي والتالف وإبراز ما لهذه القيم من فوائد تعود على جميع افراد المجتمع بالنفع والتقدم. المقترحات: 1- اجراء دراسة عن علاقة الأفكار غير المجدية بالمخاوف الشاذة لدى طلبة المرحلة الاعدادية. 2- اجراء دراسة مقارنة بين المتعلمين وغير المتعلمين في استخدام المخاوف الشاذة. 3- تصميم برنامج ارشادي للتخفيف من اثار الأفكار غير المجدية لدى الطلبة


Article
Academic compatibility and its relationship to academic achievement among students preparing Alamein Institute
التوافق الأكاديمي وعلاقته بالإنجاز الدراسي لدى طلاب معهد إعداد العلمين

Loading...
Loading...
Abstract

The educationalists and the psychologists realized the significance of the academic adjustment and its role in pupils’ instructional life and its effect on their instructional procurement, the adjustment process point out to the reaction process between the person with what he has of needs and abilities, and the nature with what it has of quality and requirements, with this meaning the good adjustment can be the source of the contentment and psychological satisfaction, while the poor adjustment can be the source of the struggle, anxious and disturbance.لقد أدرك التربويين والنفسانيين أهمية التوافق الأكاديمي ودوره في حياة الطالب الدراسية وتأثيره على التحصيل الدراسي, وتشير عملية التوافق إلى عملية التفاعل بين الفرد بما لديه من حاجات وإمكانيات وبين البيئة بما فيها من خصائص ومتطلبات, وبهذا المعنى فإن التوافق الحسن يكون مصدرا" للاطمئنان والارتياح النفسي, بينما التوافق السيء يكون مصدرا" للصراع والقلق والاضطراب .

Table of content: volume: issue:26