Table of content

Journal of Al_Anbar University for Language and Literature

مجلة جامعة الانبار للغات والاداب

ISSN: 20736614
Publisher: University of Anbar
Faculty: Arts
Language: Arabic and English

This journal is Open Access

About

A Refereed academic journal specialized in modern languages.

Loading...
Contact info

aujll@uoanbar.edu.iq

Table of content: 2017 volume: issue:24

Article
الوطن في الرواية النسوية العراقية دراسة في ثلاثة نصوص مختارة

Loading...
Loading...
Abstract

This study traces the image of homeland in three selected novels by notable Iraqi women novelists. These novels employ common subjective vision and narrative techniques. Yet, each novelist maintains her own unique voice. These novels are sharply realistic in dealing with hard Iraqi reality. These novels are Qulama (2000) by Aliah Mamdouh, Garden of Life 92003) by Lutifia Al-dulaimi, and Tashari (2013) by Anaam Kaja. المستخلص نحاول في هذه الدراسة تتبع موضوع الوطن في ثلاثة نصوص مختارة لأبرز الروائيات العراقيات ,وسنجد أن السمة الأساسية التي اشتركت فيها هي الذاتية المحضة وتشابه البنى السردية وآليات السرد مع انفراد كل منها بلغتها الروائية الخاصة تبعا لعوامل سيتم عرضها في القسم الخاص بكل نص,وانعكست الرؤى الخاصة لكل روائية وفقا للتجربة الذاتية التي نعثر على آثارها هنا وهناك,متفاوتة في شدتها ,وهي روايات تتبع النسق الواقعي الحاد في تعاطيه مع واقع قاس اعتاد أن يلقي بثقله على الروح العراقية على مر العصور,وهذه النصوص وفقا لسياقها الزمني هي: الغلامة(2000) عالية ممدوح و حديقة حياة (2003)لطفية الدليمي و طشاري(2013)أنعام كجة جي .


Article
الحِجاج في تهذيب الاصطلاح البديعي عند ابن أَبي الإصبع المصري (ت654هـ)

Loading...
Loading...
Abstract

This study explores the impact of argument theory in showing the persuasive efficacy of a heritage represented by the rhetoric of Ibn Abi Al-Asba' Al-Masri who investigated many previous works to edit, refine and then add to it from his creative arts in addition to the compatible terminology of the miraculous nature of the Holy Koran. This is based on three sections: First: the semi logical argument. Second: fact-based arguments. Third: fact-establishing arguments. Sub-types of arguments are then examined and supported by application. تقوم هذه الدراسة باستجلاء أثر نظرية الحجاج في تبيان النجاعة الإقناعية لمشروع تراثي يتمثل باصطلاح الفن البديعي عند ابن أبي الإصبع المصري، الذي استقرى كثيراً من المصنفات السابقة عليه، ليحرّرها ويهذبها تسميةً وشواهد، ثم يضيف إليها فنوناً من اختراعاته، فضلاً عن بيان إعجاز القرآن الكريم في أثناء الاصطلاحات الموافقة له، وقد اتكأنا في ذلك على رصد أنواع الحجج في ثلاثة مباحث رئيسة: الأول: الحجج شبه المنطقية، والثاني: الحجج المؤسسة على بنية الواقع، والثالث: الحجج المؤسسة لبنية الواقع، ثم تتبعنا ما يتفرع من هذه الأنواع من حجج أخرى، كل ذلك معزّز بالجانب التطبيقي الذي يؤيد الفكرة ويؤكد الطرح.


Article
"الدينُ" نسقٌ ثقافيٌ عندَ ابن بسّام الشنتريني (ت542هـ) في كتابهِ الذخيرة في محاسن أهل الجزيرة

Loading...
Loading...
Abstract

This paper reads the texts used by Ibn Bassam Al-Shantarini in his book The Stored Stuff in the Goodness of Arabia People in order to uncover the religious foundation of his criticism as when he detests behaviors in readings the texts he selected for study. Some of his letters shows more than once his longing to visit holy places and his deep religious belief. The ultimate aspect of the use of religion as cultural pattern manifests itself in the shaping of the individual's behavior and this is the core of Ibn Bassam's literary research.يهدف البحث من خلال استقراء النصوص التي اختارها ابن بسام الشنتريني في كتابه "الذخيرة في محاسن أهل الجزيرة" الى التوصل الى الوازع الديني لدى ابن بسّام بوصفه نسقا ثقافيا لديه ، ويمكن التوصل اليه من خلال عدد من المؤشرات والتحولات من نص لآخر ، ومن خلال طبيعة ابن بسّام في نقده النصوص ونبذه السلوك الظالم والسلوك المشين والسلوك الجبان ، اضافة الى موقفه من الهجاء ، وذكره الرسائل والفصول التي جاءت في التحميدات اضافة الى هذه الرسائل ، فقد تضمنت رسائل أخرى نوعا من الشوق والوجد الديني ، وهو التشوق الى زيارة الأماكن الدينية المقدسة ونصوص أخرى تتجلى فيها الاعتراف بقدرة الله عز وجل والدعوة الى الزهد ، والرضا بالقضاء والقدر . ومما تجدر الاشارة اليه ان النصوص التي اوردها ابن بسّام وتعليقاته ووقفاته في مواطن كثيرة توحي بمعالم النسق الديني عنده ويتضمن النسق الديني توجيه سلوك الأفراد ، وأنساق القيم عند ابن بسّام ، وتقتصر الدراسة الأدبية في هذا البحث على توجيه سلوك الأفراد كون هذا التوجيه هو الذي يوصل القارئ الى مفهوم النسق الديني عند ابن بسّام .


Article
رِسَالةٌ في تأويلِ آيتينِ مُشْكِلَتَيْنِ لأبي عبدِ الله محمد بْنِ أحمدَ بْنِ هِبَةِ اللهِ بْنِ تَغْلِبَ بهجةِ الدين الفِزْرَانِيّ الضّرِيرِ (ت603هـ) : دراسة وتحقيق

Loading...
Loading...
Abstract

This an editing and study of "A Letter on the Interpretation of Two Problematic Quranic Verses" by Adi Abdullah Mohammad B. Ahmed B. Hibatuallah Al-Fazrani (dec. 603 AH.). It studies two problematic verses from Gafir chapter and Baqarah chapter in the holy Quran. The Letter tries to interpret these two verses in the light of the Quran, Sunnah, and the eloquent speech of Arabs whether verse or prose. The aim of the writer is to show how the Quran corresponds with the Arabic language in style and expression. This letter contains some of the important isuues in semantics and grammar of the Arabic language. This Letter is an invaluable work and it exists in a copy made by one of Al-Fazrani's students.البحث هو تحقيق ودراسة لـ (رسالة في تأويل آيتين مشكلتين) لأبي عبد الله محمد بن أحمد بن هبة الله الفِزْرانِيّ (ت603هـ)، وهو رسالة تبحث في ذكر المشكل في آية من سورة غافر وآية من سورة البقرة، وتأويل هذا المشكل بالاستعانة بالنصوص الفصيحة من القرآن الكريم والسنّة المشرّفة وكلام العرب الفصحاء شعرًا ونثرًا، وكان الهدف من تأليفه بيان موافقة ألفاظ القرآن الكريم وأساليبه لما تعارفت عليه العرب، وتكمن أهمية الموضوع في كون الرسالة عالجت قضايا تطبيقية في علم المعاني وبعض القضايا النحوية والصرفية واللغوية، ومؤلفها أحد العلماء الذين لم ينشر لهم عمل غير هذه الرسالة، فضلاً عن كون النسخة المخطوطة لهذه الرسالة نفيسة نسخها لنفسه تلميذُه الحافظ الثقة ضياء الدين المقدسي (ت643هـ)، وكان من ملامح منهج المؤلف تحديد مواضع الإشكال في مسائله، ووضع تأويل المشكل، وترتيب الشواهد ترتيبًا منهجيًّا، وتوجيه المسألة المشكلة بتوجيهاتٍ عديدة، إلى غير ذلك من الملامح المذكورة في صلب الدراسة.


Article
الافعال في اللامع الصبيح بشرح الجامع الصحيح للامام شمس الدين البرماوي (ت 831ه)

Loading...
Loading...
Abstract

The aim of the study is to investigate the verbs in Al-Lami'a Al-Sabih book. Al-Barmawi mentioned the importance of these verbs in his book in (Al-Lami'a Al-Sabih). The researcher reveals that the verbs can occur transitive، and it occurs transitive-intransitive according the speech. The aim of this study is to attempt to study part of Holly Al-Hadith study in this book، Al-Barmawi has gathered the material from Al_Jami' Al-Sahih book for Al-Bukhari. يهدف هذا البحث الى دراسة الافعال في كتاب اللامع الصبيح اذ ذكر البرماوي اهمية هذه الافعال في كتابه (اللامع الصبيح) واتضح للباحثة ان الفعل إما لازماً او متعدياً ويكون لازماً متعدياً بحسب سياق الكلام. والهدف من هذه الدراسة هو محاولة لدراسة جانب من جوانب دراسة الاحاديث النبوية الشريفة في هذا الكتاب اذ جمع البرماوي مادته من كتاب الجامع الصحيح للبخاري.


Article
العلَّة النحوية في الأسماء عند أبي علي الشلوبين (562 – 645هـ) في كتابه شرح المقدمة الجزولية الكبير

Loading...
Loading...
Abstract

This paper studies the grammatical cause and explanations of nouns as examined by Abu Ali Al-Shaloubeen in his book The Grand Explanation of Jazuli Introduction because the linguistic literature lacks due reference to Al-Shaloubeen's views in spite of the fact that he was the imam of Andulusian grammarians. He stated many grammatical causes and interpretations that no other grammarian ever stated.يدرس هذا البحث العلَّة النحوية في الأسماء عند أبي علي الشلوبين (562 – 645هـ) في كتابه شرح المقدمة الجزولية الكبير)) حيث عمدتُ إلى دراسة العلة في هذا الكتاب، خاصّةً وإن المصادر النحوية لم تكن منصفة في بيان رأي الشلوبين بالرغم من أنه كان إمام نحاة الأندلس في عصرهِ، فرأيتُ عللا لم يذكرها قبله من النحاة.


Article
التكرار الصوتي وأثره الدلالي عند حميد بن ثور الهلالي في ديوانه

Loading...
Loading...
Abstract

Summarized the Idea of research to address the voice and its impact in the direction of meaning .I discussed the repetition of the letters and showed the semantic effect in this repetition in the Hamid ibn Thaure Alhelaly has thrown the initialization of the repetition on the letter language scientists and promised to repeat the verses . The semantic guidance in that and found that the semantic are agreeable to the free Indication. يتناول البحث الدلالة الصوتية وأثرها في توجيه المعنى ناقشت تكرار الحرف وبينت الأثر الدلالي لهذا التكرار في ديوان حميد بن ثور الهلالي .. وقد بينت بتمهيد تكرار الحرف عند علماء اللغة ، وبعدها ذكرت الأبيات التي ورد فيها تكرار لبعض الحروف دون غيرها وبينت التوجيه الدلالي في ذلك ، ووجدت أن الدلالة تكون موافقة لدلالة الحرف المتكرر فالدلالة قوية مع الحروف القوية ، ونجدها ضعيفة مع الحروف الضعيفة ، فجاء الانسجام بين دلالة الصوت والدلالة العامة للسياق .


Article
On the Translatology of Versification: Poeticity as a Monistic Feature Comparable to Meta Poem Iconicity

Loading...
Loading...
Abstract

To preclude, the concept of poeticity, coined by R. Jakobson, (1996:750) has its monolithic meaning created from linguistic resources and as part of a system for reformulating meaning which is set out by phrases, clauses and sentences, along with specific poetic function. Not whatsoever, the form and meaning of poetic communication are fused to have a monistic faculty reluctant to intercultural rendering. Poetic text being a collage texting of lexis, images and conceptions have their qualities foregrounded. The poetic function interacts with descriptive, associative, and interpersonal meanings, making them as a titular feature of the poeticity craft. Prototypical iconicity, on the other hand, is a linguistic form motivated by the similarity of metaphorical extension, and over extension of images involved. Poeticity and iconicity, in crux, are foregrounded into the versified organic body making its translatability as hard to articulate and self-monitored as the enigmatic soul-body would be. Hence, distinctive qualities of the figurative language, in general, the scheme of rhythmic repetition of identical linguistic forms, the tropes of non- literal meanings; and the poetic affinities in specific cause some lengthy tripping of deviations and illegitimate conversions (BBC, 1999: 8-10). A case well monitored in the intralingual rendition of the versified, and in the process of creating parallel versification of the same interlingally. The notness, the isness, and then the beingness overtly neologize the encoding-decoding-recoding swindle of transfer of human poetic severability.يتصدى هذا البحث لمفهوم ياكوبسن لطبيعة النسج الشعري واستدلالاته المجازيه، والذي تبناه، حيث تتاتى اصوله من مرابع لغوية وتتكنى افاقه بنظم متممة لاعادة تركيب الدلالة الشعرية لتفيض بمعان اخر لتراكيب لغوية مارقة فضلا عن خصوبتها الشعرية. وليس بخاف ما لطبيعة لحمة المعنى والمبنى لاي كيان شعري من اثر في نقل القريض بين الثقافات المختلفة وما للتـرقيع اللغوي للنص الشعري بمعانيه ومبانيه وصوره من اثر في تجسييد نصوص مميزة حيث تتفاعل المهمة الشعرية ذاتها بدلالات أخر وصفية كانت ام مقترنة ككيان موحد لبناء لغوي وكشهادة على صناعة الشعر بجملته. وما النسيج الشعري الا ايقونة لغوية تؤسس لها دلالات ممتدة او مستمدة لصور شعرية رسمت معان لها عبرالنصوص الشعري ذاتها مسارات لغوية بتشابك الاستدلال الشعري بنسيجه عضويا . فامست ترجمية الشعر كتعقيد قراءاته وتحريرنصوصه. وهكذا كان النص الشعري بلغته المجازيه وترنيمته الصوتية بتكرار نظم ومبنى بعيدا في تطاولها على الكائن من التركيب اللغوي وان كثرت مناقبه و جنحت بعضها عن اثيل نظم اللغة (بي بي سي). وكما الحال، يتطلب رسم المعاني الشعرية ترجمة ذاتية للنصوص اولا وتحديد مناضرتها مع قوالب في اللغة المتلقية ثانيا وما الاستحداث اللغوي للكلم والعبارات الا مسار رائق لبيان صعوبة الترجمة ونقل مالاتها.


Article
The Contextual Effects in Translating Metaphoric & Metonymic Proverbs by Novice Translators

Loading...
Loading...
Abstract

This work highlights the most problematic area in the field of translation, which represented by translating cultural expressions ‘proverbs’. The study presents the problem in theoretical and practical frameworks. The former gives a specific introduction for translation as the main theoretical aspect related to the subjects of the study and proverbs as the main subject under investigation, while the latter examines the hypotheses on the significant effects for the cultural dimension during the process of translation and testing the role of the context in facilitating the translation of proverbs. Also, explaining the contextual effects on the translators’ choices for translation strategies. Finally, To what extent does it help them to overcome the challenges they encountered. إن هذا البحث يسلط الضوء على المنطقة الأكثر إشكالية في مجال الترجمة والتي تتمثل في ترجمة التعابير الثقافية " الأمثال ". إذ تقسم الدراسة مشكلة البحث في إطارين: الإطار النظري و الإطار العملي، حيث يبرز الإطار الأول مقدمة ملخصة عن الترجمة باعتبارها الجانب النظري الرئيسي المتعلق بموضوع الدراسة والأمثال كموضوع أساسي قيد التحقيق، في حين أن الثاني يختبر فرضيات الدراسة حول تأثيرات البعد الثقافي على عملية الترجمة. إضافةً الى دور السياق في تسهيل ترجمة الأمثال. كذلك، تبيان تأثير السياق على خيارات المترجمين لإستراتيجيات الترجمة. وأخيراً، إلى أي مدىً يساعد السياق المترجمين في التغلب على التحديات التي يواجهونها أثناء الترجمة.


Article
Social Injustice in a Selected Collection of Faulkner's Short Stories

Loading...
Loading...
Abstract

The research tackles certain human conditions that many of the giant writer's pens included in their literature. This research tries to provide accurate explanations concerning the effect of society on human life. The arena of this research is William Faulkner's group short story puts x-ray on the society's functions a foul play , against human being , this unfair game results a great divergence in human trajectory. يتناول البحث مساله مهمه تناولتها الكثير من اقلام عمالقة الكتاب وهي الحالات الإنسانية التي يتعرض لها الانسان نتيجة مروره وتأثره بظرو الحياة المختلفة ،وتأثير العائله السلبي، بل و في أحيان كثيره تأثير المجتمع السلبي أيضا على هذه الحالات ، يتناول البحث عدد من الحالات الإنسانية في مجموعه من القصص القصيرة للكاتب الأمريكي وليم فوكنر ، ومعاناة هؤلاء الأشخاص من قسوة العائله بشكل خاص واحيانا المجتمع بشكل عام ،مما يلعب دورا عظيما في مصيرهم المحزن .

Table of content: volume: issue:24